Kokoomuksen eduskuntavaaliohjelman liite:
Talous- ja veropolitiikan päälinjat
Tähän taustamuistioon on tiivistetty kuvaus Kokoomuksen tulevan vaalikauden talouslinjasta. Muistion tarkoitus on täsmentää vaaliohjelmaa.
Tulevan vaalikauden taloushaasteet:
Julkinen talous on saatu nykyisen hallituksen toimien ja suotuisan suhdannetilanteen ansiosta tasapainottumaan. Tilanne muuttuu ensi vuosikymmenellä huoltosuhteen heikentyessä.
Väestön ikääntyessä palveluiden tarve ja tätä myötä julkiset menot kasvavat nopeasti, vaikka uusi hallitus ei tekisi yhtään uutta päätöstä.
Valtiovarainministeriö on arvioinut, että tulevan vaalikauden lopussa vuonna 2023 yli 65-vuotiaiden peruspalveluihin tarvitaan vuosittain 1,26 mrd. euroa enemmän rahaa kuin vuonna 2019. Ilman rakenteellisia uudistuksia tämä tarkoittaa käytännössä lisävelkaa.
Valtionvarainministeriön mukaan ensi vaalikaudella julkiseen talouteen tarvitaan pientä ylijäämää eli turvaväliä (+0,5 % BKT:sta) taantuman ja väestön ikääntymisen aiheuttamien menopaineiden varalle. VM:n arvio julkisen talouden sopeutustarpeesta on kaksi miljardia vuoteen 2023 mennessä.
Kokoomuksen keskeiset talouslinjaukset ensi vaalikaudelle:
Minimitavoite on julkisen talouden velkaantumisen pysäyttäminen
Seuraavan taantuman varalta julkiseen talouteen kerätään turvaväli
Ensisijainen keino on verotusta, sosiaaliturvaa sekä työelämää uudistamalla nostaa työllisyysaste 75 prosenttiin. Jos toimenpiteet ovat riittämättömiä, eivät menosopeutuksetkaan ole poissuljettuja.
Työllisyysasteen paraneminen prosentilla tarkoittaa julkisen talouden vahvistumista noin miljardilla
74% työllisyysaste tarkoittaa, että meillä on juuri ja juuri pää veden pinnalla eli julkinen talous tasapainossa
75% työllisyysaste tarkoittaa, että saamme talouteen pientä turvaväliä taantuman varalle. Ilman turvaväliä riski taantumassa hallitsemattomaan jarrutukseen ja kohtalokkaaseen törmäykseen on suuri. Työllisyysasteen 75 prosentin taso ei tuo jakovaraa.
Vuoteen 2027 mennessä kokoomus tavoittelee pohjoismaista noin 80 prosentin työllisyysastetta
Talouskasvu on hidastumassa. Kasvua ei saa entisestään hyydyttää veronkorotuksilla. Siksi kokonaisveroaste ei saa ensi vaalikaudella nousta. Yritystoiminnan ja omistamisen verotus pidetään kilpailukykyisenä tärkeimpiin kilpailijamaihin verrattuna.
Menopuoli pidetään kurissa. Työllisyystoimet on ajoitettava vaalikauden alkuun. Menoja kasvattavat toimet puolestaan vaalikauden loppuun suhdanne- ja työllisyystilanne huomioiden.
Sinivihreä verouudistus ja ”työmiljardi”
Kokoomus haluaa toteuttaa sinivihreän verouudistuksen, jossa verotuksen painopistettä siirretään ansiotuloverotuksesta haittaveroihin. Verotuksen rakenteellisen muutoksen tavoitteena on parantaa työllisyyttä.
Ansiotuloverotusta kevennetään vaalikauden aikana yhteensä miljardilla eurolla. Toteutuksessa huomioidaan suhdannetilanne, ja muutosten tarkka ajoitus päätetään asiantuntijavalmistelun pohjalta.
Veronkevennys katetaan vastaavasti kiristämällä haittojen, päästöjen ja kulutuksen verotusta.
Kevennys toteutetaan kautta linjan kaikille palkansaajille, koska työn verotus on haitallista kaikissa tuloluokissa. Kevennys kohdistuisi myös eläkeläisille.
Kevennyksen tätä yksityiskohtaisemmasta kohdentumisesta ei ole vielä päätöksiä.
Miljardin kevennys työn verotukseen vaalikauden aikana voitaisiin kattaa esimerkiksi seuraavilla toimenpiteillä:
Lämmityspolttoaineiden ja turpeen verotuksen kiristäminen 150 milj.
Fossiilisten polttoaineiden energiaveropalautuksen asteittainen poisto 70 milj. **
Kaivoksille louhintavero 20 milj.
Tupakkaveron kiristys 200 milj. (tupakkatyöryhmän suosituksen mukaan)
Alkoholiveron kiristys 100 milj. (edellytyksenä viinien myynnin vapauttaminen ruokakauppaan)
Virvoitusjuomaveron laajennus 50 milj. (neutraalisuus myytävien juomien välillä)
Online-kassakonejärjestelmä pakolliseksi 140 milj. (verohallinnon selvityksen perusteella)
Sähköveroluokka I maltillinen kiristys 100 milj. (n. 0,2 sentillä/kwh)
EU:n ulkopuolelta tulevien alle 22 euron tuotteiden alv-vapauden poisto 40 milj.
Arpajaisveron korotus 50 milj.
Asuntolainojen korkovähennysoikeuden asteittaisen poiston jatkaminen 80 milj.
** Huomio, 2.4.2019: Koskee vain teollisuuden energiaveron palautusta.
Sosiaaliturva ja työelämä - Tärkeimmät uudistukset:
Sosiaaliturvaa uudistetaan Kokoomuksen yleistukimallin mukaisesti. Tuen velvoittavuutta kiristetään, mutta toisaalta työn vastaanottamisesta tehdään myös kannattavampaa. Työllisyyden parantumisen myötä työvoimapalveluiden resurssit riittävät paremmin vaikeimmin työllistyvien palveluiden vahvistamiseen.
Työvoiman saatavuus- ja kohtaanto-ongelmaan vastataan parantamalla jatkuvan oppimisen edellytyksiä sekä poistamalla työvoiman tarveharkinta EU/ETA-maiden ulkopuolelta tulevilta työntekijöiltä heti vaalikauden alussa.
Kokoomus toteuttaa perhevapaauudistuksen, joka parantaa työllisyyttä ja lisää tasa-arvoa, sekä edistää reilua paikallista sopimista työpaikoilla.
Huomioita vaaliohjelman rahoituksesta:
Kokoomuksen vaaliohjelma on mitoitettu VM:n virkamiesraportin pohjaoletusten mukaisesti. Indeksijäädytysten loppuminen ja esimerkiksi parlamentaarisesti sovittu rahoitus teiden korjausvelan vähentämiseen sisältyvät jo tulevien vuosien menoarvioihin.
Nämä panostukset saadaan rahoitettua sillä, että työllisyysaste nousee 75 prosentin tasolle. Muussa tapauksessa rahoitusta ei voida varmistaa, vaan sopeutuksia joudutaan arvioimaan myös ”pohjassa” olevista menoista.
Kokoomus korottaa ensi vaalikaudella asteittain TKI-panostuksia tavoitteena yhteensä 300 miljoonan euron tasokorotus. Rahoitus saadaan vähentämällä samassa suhteessa muita yritystukia.
Vaaliohjelman muut panostukset toteutetaan pitäen kiinni budjetin tiukasta menokurista ja rahoittamalla uudet panostukset budjetin sisältä.
Panostusten hintalapuksi on arvioitu noin 500 miljoonaa TKI-panostusten ja pohjassa jo huomioitujen menojen päälle.
Kokonaisuus on maltillinen ja vastaa noin prosenttia valtion budjetin kokonaismenoista.
Panostukset rahoitetaan budjetin sisältä uudelleen kohdentamalla menoja vaalikauden aikana menokehyksen sisällä. Vuosittain budjetin valmistelun yhteydessä arvioidaan panostuksiin käytettävissä oleva liikkumatila.
Panostukset painottuvat vaalikauden loppuun ja ovat riippuvaisia talouden sekä työllisyyden toteutuneesta kehityksestä.