Ehdokkaan opas - kuntavaalit 2025
63 % ihmisistä on sitä mieltä, että kuntavaalit ovat yhtä tärkeät vaalit kuin eduskuntavaalit. Tutkimusten mukaan äänioikeutetut pitävät tärkeänä vaikuttaa terveydenhuollon, vanhustenhuollon, koulutuksen, ympäristön, kirjaston, joukkoliikenteen, katujen ja valaistuksen sekä urheilu- ja liikuntapalvelujen asioihin omassa kunnassa. Siis ihan tavallisiin asioihin, jotka vaikuttavat arkeen.
Erityisesti nyt korona-aikaan on tärkeää luoda uskoa tulevaisuuteen ja tarjota kestäviä ratkaisuja kunnan ja kuntalaisten selviämiseksi.
Tällä oppaalla haluamme tukea sinua ideoin ja ehdotuksin sekä tutkimustiedoin tekemään onnistuneen kampanjan osana kokoomusjoukkuetta, mutta myös mahdollisuuksia menestyä itse ja tulla valituksi hoitamaan näitä kunta-asioita luottamustehtävässä.
Ehdokkaan “vaalikello” koostuu kahdesta vaiheesta.
1. vaihe (aina kampanjavaiheeseen asti) on ehdokkaan itsensä ja ajatustensa tunnetuksi tekemistä sekä kampanjan suunnittelua. Alkuvaiheessa ei ole tarve edes kertoa olevansa ehdokas vaan tehdä itseään ihmisenä ja vaikuttajana tutuksi. Vasta loppuvuodesta 2024 on hyvä alkaa esiintyä kuntavaaliehdokkaana.
2. vaihe (kevät 2025) on varsinainen kampanja-aika eli suunnitelmientoteuttamista käytännössä. Ole oma itsesi ja tapaa kuntalaisia, koska äänestäjät haluavat äänestää sellaista, johon on helppo samaistua ja jonka on itse tavannut.
Onnistunutta ehdokkuutta ja kampanjaa!
1. Kampanjan teemat ja sanoma
Aluksi kannattaa tutustua ja olla mukana vaikuttamassa oman paikkakunnan kokoomuksen vaaliohjelmaan. Omat vaaliteemat voivat tulla omista kokemuksista (kokemusasiantuntijuus), ammattiosaamisen kautta tai ihan vain kuntalaisten kuulemisen kautta. Valitse muutama selkeä asia, joihin haluat esittää parannuksia kunnassasi. Esitä ehdotuksesi selkeästi ja konkreettisesti, mutta älä lupaa liikoja. Hyödynnä valinnassasi ajankohtaisia asioita, joista kunnassasi keskustellaan tai valmistellaan.
Lisää resursseja perusopetukseen ei kerro konkreettisesti mitä esität. Luokkakoot eivät saa kasvaa yli 25:n oppilaan on jo konkreettinen ehdotus.
Mutta vaikka paikalliset asiat ovat tärkein raaka-aine, ne ovat silti vain osa vaalisanoman tärkeistä ulottuvuuksista. Laajasti ajateltuna vaikuttava sanoma rakentuu neljästä toisiinsa liittyvästä ulottuvuudesta:
• asiatavoitteista ja ratkaisuista (joita kuvattiin edellä)
• asenteesta
• ihmisestä
• periaatteista ja arvoista
Hyvä sanoma kertoo siis myös tekemisen asenteesta. Se voi kuvata vaik- kapa tulevaisuususkoa, periksiantamattomuutta, toimeen tarttumista, luotettavuutta, yhteistyökykyä, huumorintajua, äänestäjien arvostamista jne.
On tuhansia tapoja tuoda asenne esiin, mutta esimerkiksi monet vaali- mainostekstit tähtäävät juuri tähän.
• Havuja, perkele!
• Asiat tykkää, kun niitä hoidetaan.
• Tulevaisuustalkoot.
• Muista Marjaa sunnuntaina, Marja muistaa sinut aina.
Toiseksi hyvä sanoma kertoo jotakin ehdokkaasta ihmisenä. Äänestäjät kaipaavat häneen muutakin tuntumaa kuin mitä vaaliroolin kautta välittyy – tuntumaa siihen, mitä hänen elämäänsä noin muuten kuuluu. Tämä on ratkaisevan tärkeää samaistumisen mahdollisuuksien kannalta. – Ja kuntavaalit, jos mitkä, ovat vuorovaikutuksen ja vertaisviestinnän vaalit.
Kiteytynyt esimerkki. Eräs ehdokas päätti lapsiperheiden asemaa koske- neen tunteikkaan (ja vielä siinä vaiheessa anonyymin) viestinsä allekir- joitukseen: nimim. Maaliskuussa neljännen lapsen isä. Mainittakoon että tuohon maaliskuuhun, ja vaaleihin, oli tuolloin vielä jokunen viikko aikaa.
Entä arvot ja periaatteet? Entä kokoomus?
Jo tekemisen asenteesta ja ehdokkaan elämästä kertovat viestit kertovat arvoista. Niin kertovat myös ne asiat ja ratkaisut, joita ehdokas kannattaa. Kuntavaalisanoma ei usein kaipaakaan tämän suurempaa arvopuhetta. – Eri asia on, että sanoman taustalla pitää olla niin yleisinhimillisiä kuin muitakin kokoomukselle tärkeitä periaatteita.
Esimerkkejä näistä ovat vapauden ja vastuun erottamaton yhdistelmä tai vaikkapa mahdollisuuksien tasa-arvo. Sellaisia ovat myös vastuullisen markkinatalouden ja yritteliäisyyden kannattaminen sekä lähimmäisistä välittämisen ja yhteisvastuullisuuden arvot.
Kokoomuksen Periaateohjelma kertoo näistä kokoomuksen laajemmista linjauksista – eikä se ohita nykyajan suuria käytännöllisiäkään haasteita. Jollet jo tunne tuota ohjelmaa, tutustu siihen saman tien.
Puolue tekee myös kuntavaaleihin valtakunnallisen kuntavaaliohjelman. Se on puolueen aatteen ja arvojen mukainen strateginen opas, joka jättää tilaa kunnan omalle vaaliohjelmalle sekä yksittäisen ehdokkaan omille vaaliteemoille.
Miksi olen ehdolla?
Valitsemasi vaaliteemat toimivat perusteluina, miksi olet ehdolla. Sen lisäksi on hyvä perustella valinnat kertomalla, miksi esität juuri niitä asioita sekä kertoa osaamisestasi asiaan liittyen (ammatti/kokemusasian- tuntijuus/perustelut tiedolla) ”Läheiseni sairastuttua muistisairauteen, opin ymmärtämään omaishoitajuuden tärkeyden.”
Lisäksi on hyvä kertoa, millaista kotikuntaa haluaa olla rakentamassa. ”Haluan olla rakentamassa sellaista Keravaa, missä peruspalvelujen lisäksi mahdollistetaan hyviä harrastusmahdollisuuksia sekä yrittäjille edellytyk- siä toimia.”
Kohderyhmä
Kuntavaaliehdokkaana sinun on tärkeää perehtyä aikaisempiin päätöksiin kunnassasi ja kokoomusryhmänne linjauksiin niissä. Varsinkin isoissa ja merkittävissä asioissa. Mitä kokoomusryhmänne on esittänyt ja kannattanut kunnallisessa päätöksenteossa.
Myös tuleviin asioihin on hyvä perehtyä ja osallistua mukaan valmisteluun. Seuraa kuntalaisten ”huolia/kuumia perunoita” ja ehdotuksia kunnan epäkohdista. Yleensä niitä löytyy paikallislehden yleisönosaston kirjoituk- sista. Voit myös aktivoitua kysymään mielipiteitä esimerkiksi faceboo- kissa. Näistä on hyvä miettiä omia rakentavahenkisiä ratkaisuja tulevalle valtuustokaudelle. Ennen varsinaista kampanja-aikaa sinun on hyvä olla esillä näiden asioiden tiimoilta kuunnellen, mutta myös omia näkemyk- siä esille tuoden esimerkiksi mielipidekirjoituksin tai järjestämällä kaikille avoimia keskustelutilaisuuksia. Myös yhdistys/kunnallisjärjestö voi järjes- tää yhteisiä tilaisuuksia.
Verkostot
Ennen varsinaista kampanja-aikaa tee itsesi ja ajatuksesi tutuksi erilai- sissa verkostoissa, omissa sekä pyydä tuttuja kutsumaan heidän verkos- tojen tilaisuuksiin. Verkostojen jäsenistä saat mahdollisia tukijoukkolaisia tai äänestäjiä. Tällaisia ovat esim.
• ammattiyhdistysaktiivit
• asukasyhdistykset
• autoilualan yhdistykset
• filatelistit, numismaatikot
• hyväntekeväisyysjärejstöt
• internet-harrastajat
• kansainväliset harrastukset
• kauppakamari, nuorkauppakamarijärjestöt
• kunnan- ja kaupunginosayhdistykset
• keskustelu- ja peliseurat
• keuhkovamma-, sydän-, allergia- ja syöpäyhdistykset jne.
• kotiseuruyhdistykset, kylätoiminta
• koulujen vanhempainyhdistykset
• kulttuuriyhdistykset, kirjallisuus-, ja taideseurat
• kuorot ja orkesterit
• luonnonsuojelu- ja luontoharrastusjärjestöt
• maanpuolustusjärjestöt
• perinnekillat
• metsänhoitoyhdistykset
• metsäsysseurat, eränkävijäyhdistykset, kalastusseurat, vetouistelijat
• naapurit, kortteli, asuninalue
• nuorisoseurat
• oma seniori-/eläkeläistoiminta
• omakoti-/ pienkiinteistöyhdistykset
• oppilaitosten henkilökunnat
• oppilas- ja ylioppilaskunnat
• paikalliset yhdenasianliikkeet
• paikallislehdet
• partiojärjestö, lippukunnat
• retkeily- ja veneilyseurat
• ruoka- ja juomayhdistykset
• seurakunnat ja niiden toiminta
• sitoutumaton eläkeläistoiminta
• sosiaali ja terveysalan yhdistykset
• sosiaalisen median verkostot
• sotaveteraanit ja -invalidit
• tanssikoulut ja -harrastajat
• työttömien yhdistykset
• tärkeät työpaikat ja
-yhteisöt; yritykset, virastot, tuotantolaitokset
• urheiluseurat
• yksinhuoltajat
• yrittäjäyhdistykset, kauppiasyhdistykset
• ystävyysseurat
Kohderyhmien käyttö kampanjassa
Varsinaiseen kampanja-aikaan eli keväälle 2025 on oltava mietittynä itselleen sopivat vaaliteemat. Enintään kolme kärkiteemaa, missä on konkreettiset ehdotukset kunnan asioiden parantamiseksi. Tämän jälkeen mieti ketkä voisivat olla kanssasi samaa mieltä asiasta/asioista. He ovat sinun kohderyhmäsi kuntavaaleissa.
Jos teemasi on ikäihmisten kotihoitoon pääsyn helpottaminen, niin todennäköisesti kohderyhmäsi ovat ikäihmiset, 50+ ikäiset, joiden vanhemmat alkavat olla ikäihmisiä sekä hoiva-alan työntekijät ja yrittäjät. Vastaavasti jos esität koulujen tarvike/oppikirjamäärärahojen lisäämistä, niin kohderyhmäsi tälle sanomalle on kouluikäisten vanhemmat sekä kasvatusalalla työskentelevät. Kohderyhmiä sinulla voi siis olla useita ja erilaisia teemojesi mukaan. Älä siis viesti kaikkia teemoja kaikille vaan kohdennettu teema omalle kohderyhmälle. Viestintäsuunnitelmassa pohdi, mitkä ovat parhaat paikat ja keinot tavoittaa kohderyhmäsi.
Kaikkia ei voi eikä pidä miellyttää vaan rohkeasti ja selkeästi olla jotakin mieltä ja kertoa siitä perustellen ja erityisesti kohdennetusti valikoidulle kohderyhmällesi. Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä, etteikö sinulla pidä ja saa olla vastauksia ja mielipiteitä myös muista asioista ja tuoda niitä laajemminkin esille. Varsinaisena kampanja-aikana kuitenkin kannattaa keskittyä omien vaaliteemojen esille tuomiseen ja omalle/omille kohde- ryhmälle/ryhmille viestittämiseen.
2. Kampanjan äänimäärätavoite
Kokoomuksen tavoite vaaleissa on saada yhdessä paljon ääniä. Se ratkai- see, kuinka monta luottamushenkilöpaikkaa kokoomus kunnassasi saa. Yhteisäänimäärä vaikuttaa siis myös yksittäisen ehdokkaan mahdolli- suuksiin päästä läpi.
On hyvä asettaa itselleen äänimäärätavoite ja toimenpiteet sen saavutta- miseksi. Mitä aikaisemmin aloittaa oman näkyvyyden vaikuttajana, niin sitä paremmat mahdollisuudet on vaaleissa saada ääniä.
Kuntavaaleissa varmimmat äänet tulevat ehdokkaan ja hänen tavoitteensa jo tuntevilta henkilöiltä.
• vaalityössä jo mukana olevilta
• sukulaisilta
• tuttavilta ja kavereilta
• naapureilta
• kollegoilta ja työkavereilta
• oman ja perheen harrastustutuilta
• kohdatuilta ihmisiltä
Vaalianalyysia
Jotta voit asettaa tavoitteita, niin selvitä ensin paljonko kokoomus sai kunnassanne viime vaaleissa yhteensä ääniä. Katso myös miltä alueilta kunnassasi nämä äänet tulivat. Onko selkeitä asuinalueita, missä kannatus on suurta ja vastaavasti heikkoa. Tähän löytyy tietoa mm. vaalit.fi-sivustolta ja yle.fi/vaalit
Yritä selvittää miksi alueelliset kannatukset ovat erilaisia. Onko kampan- jaa tehty eri tavalla eri alueilla? Asuuko jollakin alueella kokoomuksen vaalitavoitteita tukevia ihmisiä jne. Edellisten vaalien tuloksia tarkasteltaessa kannattaa pohtia myös sitä, oliko muiden puolueiden listoilla sellaisia ehdokkaita, joilla voisi olla kanssasi suunnilleen samanlaisia kohderyhmiä. Mistä he saivat äänensä, voisiko vaalityötä kohdistaa sinne?
Kohderyhmämainonnan lisäksi kannattaa siis ottaa kokoomuksen vah- van kannatuksen alueet haltuun olemalla siellä esillä ja jopa ottamalla kantaa asuinalueen asioihin tai järjestämällä kortteli/asuinaluetilaisuuksia.
Äänimäärätavoite on enemmänkin äänimääräarvio, jota sitten lähdetään kampanjan avulla tavoittelemaan.
Lähipiiri xxx ääntä (varmimmat äänet)
Tukijoukot xxx ääntä
Kohderyhmä 1 xxx ääntä (arvio äänistä)
Kohderyhmä 2 xxx ääntä
Kohderyhmä 3 xxx ääntä
Peilaa tavoitteitasi aikaisemmin vaaleissa olleiden äänimääriin.
Jos olet ensikertalainen, niin katso viime vaaleissa ensikertalaisten äänimääriä ja selvitä kuinka tunnettuja he ovat olleet entuudestaan ja millainen kampanja heillä oli. Suhteuta tavoitteesi itseäsi vastaavaan tilanteeseen.
Jos olet ollut aikaisemmin ehdokkaana, niin aseta äänimäärätavoite paremmaksi kuin viime kerralla ja analysoi viime vaalien saadut äänimäärät alueellisesti ja mieti mitä voit tehdä viime kertaa paremmin, jotta tavoitat mahdolliset äänestäjät ja saat heidät vakuuttumaan, että sinua kannattaa äänestää.
Kun äänimäärätavoite on asetettu, niin jo ennen kampanjaa ja kampanjan aikana keskitä näkyminen, tekeminen ja viestintä potentiaalisiin äänestäjiin ja heidän asuinalueille.
3. Aikataulu ja kampanjan etenevät vaiheet
Kuntavaalien ”vaalikello” on aikajana, joka alkaa siitä hetkestä kun asetut ehdokkaaksi ja päättyy vaalipäivään. Vaalikellon alkupäässä eli hetkestä kun asetut ehdokkaaksi, sinun tulee keskittyä itsesi tunnetuksi tekemiseen sekä kampanjan suunnitteluun. Näkyvämpi kampanja-aika sijoittuu vaalikellossa kevääseen 2025 ja siellä äänestäjien kiinnostus kampanjointiin alkaa vasta noin neljä viikkoa ennen varsinaista vaalipäivää. Mainonnan ja kampanjasi huippu kannattaa sijoittaa sille ajalle.
Suunnittelu- ja toteutuskalenteri on vaalivalmistautumisen tärkeimpiä työkaluja. Kokemus puhuu etenevän, kolmivaiheisen kehyskalenterin puolesta: ensimmäinen on suunnittelun ja viestinnän starttaamisen aika, toinen verkostoviestinnän vaihe ja vasta kolmas sen ns. varsinaisen – siis näkyvän vaalikampanjan aika. Tässä mallissa myös tuo vaalien aika jakautuu kolmeen eteenpäin vievään viestinnän osuuteen.
Toiminnan aikataulutus eri vaiheiksi on tärkeää, muuten tehtävät yllättävät ja lopulta ruuhkautuvat. Aikataulujen lisäksi kyse on myös tehtävien jakamisesta. Yksikään ehdokas ei selviä vaaleista yksin ja monet tarvitsevat isommankin auttajajoukon.
Myös ajankäytön tarpeissa ehdokkaat ja heidän kuntansa ovat erilaisia. Pienillä paikkakunnilla valmistautumiseen ja kampanjaan kuluva aika on selvästi vähäisempää kuin suuremmissa kunnissa.
Huom. Tämä ero koskee kuitenkin vain ajan (ja muiden voimavarojen) määrää, ei sitä mihin asioihin tuota aikaa pitäisi käyttää. Myös valmistautumisen muiden kampanjaosuuksin tehokas etenemisjärjestys on sama ehdokkaasta riippumatta.
Alempana on tarkempi kuvaus valmistautumisen ja sekä näkyvän kampanjan vaiheista. Mukana on myös aikajana tärkeimmistä ajankohdista. Kuvauksista näkyy muun muassa, että paljon aikaa vievät toimet pitää aloittaa heti kun suunnittelu aloitetaan. Samoin niissä on esitetty niin verkostojen haltuunoton kuin itse kampanjoinninkin päävaiheet.
Esimerkkejä aikaa vievistä ja siksi heti käynnistettävistä tehtävistä – ja samalla asioista, joihin ehdokas tarvitsee muiden ihmisten tukea:
• vahvuuksien, mahdollisuuksien ja kehittymistarpeiden arviointi
• aidon someläsnäolon rakentaminen (ks. erillinen osuus tässä oppaassa)
• laajan tukihenkilöporukan kokoaminen - jos siis isompi joukko on tavoitteena
• yhteyksien solmiminen henkilöverkostoihin, kohderyhmiin ja kotialueelle
• vuorovaikutus- ja esiintymistaitojen & muiden tärkeiden asioiden opiskelu
Yhteydenpito kohderyhmiin on suunniteltava niin, että se etenee nousujohteisesti kohti ennakkoäänestystä ja vaalipäivää. Tehokkain vaikuttaminen ei ole mainontaa, vaan selvästi ennen vaaleja ennalta tehtyä ja mietityille henkilöille ja kohderyhmille tehtyä viestintää – siksi verkostoviestinnällä on tässä kuvatussa toimintatavassa oma tärkeä osuutensa.
Vaalien toimenpidekalenteri kannattaa siis jakaa toisiaan seuraaviin ajanjaksoihin ja osatehtäviin. Näin suunnittelu ja ennakoiva viestintä tullaan aloittaneeksi ajoissa.
VAIHE 1 - SUUNNITTELUN JA VIESTINNÄN STARTTI
Kokoa lähin porukkasi ideoimaan, miettimään sanomaa, arvioimaan vahvuuksia ja suunnittelemaan kohderyhmiä. Hyvät analyysit ja viestintäideat tai hissipuheet eivät synny kerralla, vaan sekä perussuunnittelun että luoviin aivoriihin pitää varattava kunnolla aikaa. Juuri nuo palaverit ja suunnitteluun käytetyt ensimmäiset viikot voivat tuottaa monet niistä ideoista ja hissipuheiden aineksista, joiden varassa kampanja jatkossa elää, hengittää ja nousee siivilleen.
Nyt on monen muunkin aikaa vievän tehtävän aloittamisen aika. Esimerkiksi somevälineet ja aito läsnäolo niissä kannattaa panna kuntoon juuri nyt. Lähempänä vaaleja se on paljon vaikeampaa. (Katso someviestinnästä erillinen osuus.) Tämän suunnittelujakson aikana alkaa myös laajemman auttajajoukon, siis tukihenkilöporukan keruu.
VAIHE 2 - VERKOSTOT VIREESEEN
Kuntavaaleissa ehdokas saa useimmat äänensä ihmisiltä, jotka tuntevat hänet tai jotka ovat kuulleet muiden häntä suosittelevan. Siksi henkilöverkostojen ja kohderyhmien lämmitys on usein koko vaaliprojektin tärkein vaihe.
Mitä aiemmin viestinnän osuus vaihe aloitetaan, sen parempi. Ihmisten tapaaminen ja mukaan pyytäminen sekä esimerkiksi tilaisuusvalmistelut, julkaisuihin kirjoittaminen ym. ovat erittäin hyödyllistä toimintaa, mutta ne myös vievät usein oman aikansa. Tämä on myös otollista aikaa tukihenkilöporukan laajentamiseen. – Mikä olisi tärkeämpää kuin saada auttajia ja suosittelijoita juuri ehdokkaan parhaista verkostoista!
Verkostoviestinnän avaimia:
• Kerro ystäville, tutuille, sukulaisille ehdokkuudesta – aloita heti, puhu monelle.
• Harjoittele hissipuheet. Mieti kontaktivälineet ja yhteystietojen vaihtamisen tapa.
• Ota oitis yhteyttä harrastus- ja ammattiverkostojesi ihmisiin ja sovi yhteistyöstä
• Kirjoita julkaisuihin, tarjoudu tilaisuuksiin, osallistu someviestintään
• Älä unohda kotialuettasi, sen asioita ja ihmisiä – naapureita, kauppatuttuja, yrittäjiä, kahvilakavereita, fb-ryhmää…
• Entä paikallislehti ja media? Esittäydy ajoissa. Anna hyvät yhteystiedot.
VAIHE 3 - NÄKYVÄN KAMPANJAN ETENEMINEN
1. Herätys – mieluiten yllättämällä ja myös hyvissä ajoin. Tavoite: ehdokas ja ehdokkuus hetkessä kohderyhmien ja laajemminkin ihmisten ja median tietoon. Osalle äänestäjistä tieto tulee nyt ensi kertaa, mutta ehdokkaan omimmille verkostoille se on vahvistavaa viestintää. Heidäthän on jo tavoitettu edeltävällä viestinnällä. Huom. Lehdet ja muut viestimet veikkaavat pärjääjiä jo pari kuukautta ennen vaaleja – jo siksikin herätystoimet kannattaa usein tehdä etuajassa “varaslähtönä”.
2. Sanoman syventäminen ja kohdekampanjat, joista viimeksi sanotut voidaan usein aloittaa jo ennen varsinaista vaaliruuhkaa.
Kohdekampanjointi: jatko sille, minkä verkostojen virittämisvaihe on jo pohjustanut. Sisältönä räätälöityjä, verkostoja, kohdealueita ja kohderyhmiä kiinnostavia viestejä. Ehdokkaan perussanomaa unohtamatta. Yleisviestintä ja mainokset: ehdokkaan ydinsanoma ja sen perustelut sekä parhaat mainosideat käyttöön.
3. Loppurutistus – siis se kampanjanvaihe, jolloin kaikki muutkin ovat liikkeellä. Kyse on kahdesta-kolmesta vaalipäivää edeltävästä viikosta. Ennakkoäänestyksen ja vaalipäivän aattoajat ja itse päivätkin ovat tärkeitä. Ne eivät kuitenkaan ole ainoita mahdollisia näkymisaikoja – muun muassa siksi, että lehtien ja somen mainosruuhkat ovat tässä vaiheessa jo iso ongelma.
Kirihuippujen viisas ajoitus kannattaa arvioida kokeneiden kampanjan- tekijöiden kanssa etukäteen. Voidaan ajatella, että esimerkiksi nuoren ehdokkaan pitää suunnitella kaksi kiriä: toinen viidakkorumpujen virittämiseksi paljon ennen varsinaista vaaliaikaa ja toinen aivan viime hetkille. – Näin siksi, että nuori ehdokas ei voi kilpailla maksullisen mainonnan määrällä, mutta hänen on ehdottomasti näyttävä myös niille, usein nuorille äänestäjille, jotka ratkaisevat valintansa vasta aivan viime tipassa.
4. Apuvoimat ovat tarpeen
Pyydä muutama ihminen tekemään vaalityötä kanssasi. Kokoa erilaista osaamista ja kokemusta omaavia henkilöitä, joiden kanssa kokoonnutte säännöllisesti ja jaatte jokaiselle omien vahvuuksien mukaisia tehtäviä.
Pienessä kunnassa vaalitiimi voi olla muutama henkilö, mutta isoissa kaupungeissa on hyvä olla laajempaa pohjaa ja vastuunjakoa. Useammalla ehdokkaalla voi myös olla yhteisiä tiimiläisiä esimerkiksi vaalimainosten ja muiden juoksevien asioiden hoitamisessa.
Varsinaisten tekijöiden lisäksi olisi hyvä pyytää ihmisiä mukaan ehdokkuuttasi suosittelevaan tukijoukkoon. Nämä henkilöt toimivat parhaimmillaan kävelevinä mainoksina, kun suosittelevat äänestämään sinua. On paljon äänestäjiä, jotka eivät tiedä ketä äänestää ja jos joku heidän tuttu suosittelee sinua, niin silloin on mahdollisuus saada hänen äänensä. Suusta suuhun kulkeva viesti on paras väline tehdä myönteinen vaikutus äänestäjiin.
5. Kampanjasuunnitelma
Henkilökohtainen kampanjasuunnitelma sisältää aikataulun ja erilaiset toimenpiteet sen aikana. Suunnitelmaan kannattaa laittaa tehtävät asiat, vastuuhenkilö, aikataulu sekä mahdolliset kustannukset.
Kampanjasuunnitelman asioita:
• Pyydä muutama henkilö kampanjatiimiksesi
• Tiimiläisten vastuualueet ja tehtävät
• Tapaamisajat
• Rahoituksen hankinta ja käyttö
• Tapahtumat
• Viestintä jäsenille ja kuntalaisille
• Mainonta (some, esitteet sekä lehtimainonta)
• Ehdokkaan vaaliteemat ja ”vaaliohjelma”
Resurssit
Ison osan kampanjasta pystyy tekemään talkootyöllä ja ilman isoja kustannuksia. Rahalliset panostukset kuitenkin lisäävät näkyvyyttäsi mahdollisille äänestäjillesi. Onneksi monia asioita voi tehdä ilman kustannuksia. Esimerkiksi mielipidekirjoitukset ja aktiivisuus sosiaalisessa mediassa ovat maksuttomia tapoja näkyä.
Suurin osa kuntavaaliehdokkaista rahoittaa vaalityönsä omista varoistaan, mutta kukaan ei tee onnistunutta vaalityötä yksin. Suurin resurssi onkin tiimisi, joka antaa omaa aikaansa ja osaamistaan kampanjan käyttöön.
Yrityksille kannattaa tarjota tukemisen tapoja, jotka liittyvät suoraan heidän omaan toimintaansa; Leipomolta kannattaa pyytää pullat laskiaistapahtumaan ja painotalolta flaikut jaettavaksi torilla. Näkyviä mainospaikkoja on jokaisessa näyteikkunassa pääkadun varressa ja ne eivät maksa yrittäjälle sentin senttiä. Kysyminen ei maksa mitään!
Laki antaa raamit taloudelliselle tuelle. Lain mukaan vaalirahoituksena pidetään rahana, tavarana, palveluna tai muulla vastaavalla tavalla saadut suoritukset. Tukena ei kuitenkaan pidetä tavanomaista talkootyötä eikä tavanomaisia ilmaispalveluja.
Saat ottaa vastaan tukea sekä yrityksiltä että yksityishenkilöiltä. Samalta tukijalta saat ottaa tukea vastaan enintään 3000 euron arvosta. Et saa vastaanottaa tukea esimerkiksi kunnalta, kuntayhtymältä, valtion tai kunnan liikelaitokselta, julkisoikeudelliselta yhdistykseltä tai säätiöltä. Jos vaalimainoksesi maksaa joku muu kuin sinä itse, maksajan nimi pitää näkyä mainoksessa. Jos kampanjan budjetti ylittää 800 €, valtuutetuksi tai varajäseneksi valitun tulee tehdä vaalien jälkeen vaalirahoitusilmoitus valtiontalouden tarkastusvirastolle. Alle 800 € budjetista riittää vakuutus budjetin jäämisestä rajan alle. Lisäksi ennen vaaleja kannattaa tehdä ennakkoilmoitus vaalirahoituksesta!
Mitä isommasta kaupungista on kyse, sitä isompi merkitys on taloudellisilla resursseilla kampanjan onnistumisessa. Tampereen ja Hangon kampanjoinnissa on sekä käytännössä että taloudellisesti isot erot. Vuoden 2012 vaaleissa 41 % kunnista yhdenkään ehdokkaan kampanja ei ylittänyt 800 € ilmoitusvelvollisuuden rajaa. Helsingissä ilmoitusvelvollisten keski- arvo nousi 5594 euroon ja Porissa keskiarvo oli 1226 €.
Tarkempia tietoja vaalirahoituksesta ja sen ilmoittamisesta löytyy laista ehdokkaan vaalirahoituksesta.
Lisätietoa säännöistä: www.vaalirahoitus.fi
Budjetti
Rajallinen määrä rahaa kannattaa käyttää järkevästi. Alla olevaa budjettia voit käyttää suunnittelun pohjana. Jokaiseen kohtaan ei mene rahaa.
Budjettipohjasta on ollut tarkoitus rakentaa sellainen, ettei mitään tärkeää pääse ainakaan unohtumaan suunnitteluvaiheessa.
Mielipidekirjoitukset
Heti kun luet tämän osion, kannattaa miettiä, mihin asioihin haluaisit vaikuttaa paikkakunnallasi. Ne ovat asioita, joista kannattaa kirjoittaa lehteen. Ota tavoitteeksi se, että pääset lukemaan tekstisi lehdestä viikon tai kahden päästä!
Mielipidekirjoitukset ovat maksuton keino tuoda omia kantoja esiin ja rakentaa näkyvyyttä jo hyvissä ajoin ennen vaaleja. Lisäksi kirjoitusten saaminen lehteen asti vaikeutuu merkittävästi juuri vaalien alla, koska useat lehdet ottavat käyttöön vaalikarenssin noin kuukautta ennen vaaleja, jolloin ehdokkailta ei julkaista kirjoituksia ollenkaan, tai niitä julkaistaan rajatusti. Siksi kannattaa olla liikkeellä ajoissa.
Muitakin julkaisualustoja löytyy. Esimerkiksi Uusi Suomi on verkossa toimiva blogialusta, jossa hyvät tekstit saavat kohtuullisesti näkyvyyttä. Toki juuri sinun kuntasi alueella näkyvyys on blogialustoilla maltillinen, joten kampanjan kannalta sinun kannattaa jakaa tekstisi sosiaalisen median kanavissa ja mahdollisesti laittaa vielä muutama euro mainostamiseen.
Etsi itsellesi helpoin tapa kirjoittaa. Kerää teksti-ideoita esimerkiksi muistivihkoon tai matkapuhelimen muistikirjaan. Tekstin kirjoittamista aloittaessasi voit esimerkiksi kirjoittaa pari pääajatusta, joista voit lähteä laajentamaan tekstiä. Lisäksi kannattaa ottaa kommentteja ja vinkkejä tuttavilta, jos tekstin valmiiksi saamisessa on haasteita. Muista myös, että lähetetty hieman epätäydellinen teksti tukee kampanjaasi paremmin kuin kymmenen lähes täydellistä tekstiä, jotka jäävät pöytälaatikkoon!
Sosiaalisen median viestintä
Viestintä on erottamaton osa onnistunutta vaalikampanjaa.
Hyvä viestintä on jatkuvaa ja vuorovaikutteista, ei pelkästään vaalien alla tapahtuvaa yksisuuntaista julistamista. Tästä päivästä kuntavaaleihin asti voi tehdä vaikkapa vuosikellon, johon kirjataan sellaiset merkkipäivät ja tapahtumat, jotka vähintään pitää huomioida kampanjan viestinnässä. Kaavoihin ei kuitenkaan kannata kangistua, vaan kannattaa tehdä rohkeita kokeiluja ja monipuolista sisältöä. Hyödynnä muun muassa uutisia, kuvia, videoita ja livelähetyksiä.
Jos yksi päivitys ei kerää valtavaa määrää reaktioita, niin ei hätää: seuraava voi kerätä jo paremmin. Hyvä viestintä vaatii myös pitkäjänteisyyttä.
Tärppejä kampanjaviestintään
• Perusta itsellesi viimeistään nyt julkinen Facebook-sivu, jota kuka tahansa voi seurata. Tämä tarvitaan henkilökohtaisen profiilin lisäksi, koska se mahdollistaa laajemman näkyvyyden ja muun muassa poliittisen mainonnan tekemisen.
• Mieti keskeisimmät kanavasi ja pidä niistä huolta. Yksi toimiva kanava on parempi kuin kolme passiivista. Testaa, mitkä kanavat toimivat kannaltasi parhaiten ja pidä ne aktiivisina.
• Käytä sopivasti hashtageja (esimerkiksi #kokoomus) mm. Twitterissä ja Instagramissa. Instagramissa kannattaa hyödyntää myös sijainnin liittämistä kuviin ja videoihin, sillä ne edistävät sisältöjen löytymistä paikallisesti.
• Jos tunnet videoiden tekemisen omaksesi, kannattaa kokeilla myös erilaisten YouTube-sisältöjen tekemistä. YouTube on ylivertainen kanava erityisesti nuorten tavoittamiseen.
• Ihminen on kiinnostunut toisesta ihmisestä. Siksi myös kampanjaviestinnässä kannattaa tuoda esiin ihmisiä ja persoonia. Hyödynnä myös arkisia asioita ja tunnelmia. Ole aito!
• Älä jaa pelkästään raskaita tekstipäivityksiä, vaan hyödynnä poliittisten päivitysten yhteydessä erilaisia kuvia ja videoita. Tuo esiin ihmisiä ja kasvoja mieluummin kuin tyhjiä toreja tai kokouspapereita. Mieti kuvaa julkaistessasi, haluaisitko itse olla kuvan tilanteessa mukana.
• Kun otat kantaa, älä piilota mielipidettäsi. Kannanoton keskeisin viesti kannattaa laittaa esille heti kärkeen ja vasta sen jälkeen edetä perusteluihin. Liian puuduttava johdanto saattaa pudottaa kiinnostuneemmankin lukijan. Minkä yhden asian haluat jättää lukijan mieleen?
• Käy keskustelua, älä pelkästään pyri herättämään sitä. Vastaa sosiaalisessa mediassa tuleviin kommentteihin. Jos olet eri mieltä, perustele kohteliaasti oma näkökulmasi. Kiitä kehuista. Toisinaan jopa mielipiteen korjaaminen voi tulla kyseeseen.
• Peukuta, kommentoi, jaa. Kun jaamme muiden yhdistysten ja kokoomuslaisten sisältöjä, niiden näkyvyys kasvaa ja koko joukkue hyötyy.
• Lisää päivityksiisi toimintakehotuksia: ”Tästä pääset osallistumaan” / ”ilmoittaudu mukaan” / ”kerro, mitä mieltä olet”. Koukuta jo viestin otsikolla.
Viestinnän apuvälineet löytyvät Brändikirjasta ja Gredistä!
Ota omaksesi kokoomuksen brändikirja, jossa on muun muassa yleistä tietoa tiedottamisesta. Brändikirja auttaa viestinnän tekemisessä käytännön esimerkkien kautta.
Lisäksi aineistopankki nimeltään Gredi tarjoaa videoita, kuvia, kirjallista materiaalia ja esimerkiksi muokattavia esitepohjia kampanjointiin. Aineis- topankissa voit tehdä itsellesi rintanappipohjia, esitteitä tai vaikkapa teks- tikuvia jaettavaksi sosiaaliseen mediaan.
Grediin eli Kokoomuksen omaan materiaalipankkiin pääset osoitteella kokoomus.fi/gredi
Kun olet tehnyt itsesi ja ajatuksesi kotikaupungissasi ja kotikaupunkisi kehittäjänä, niin mainonnalla vain muistutat ihmisiä sinusta ja hyvistä ideoistasi.
Valitse mainos ja viestintäkanavat kohderyhmällesi sopivana ja tietysti budjettisi puitteissa.