Kokoomuksen graafinen ohjeistus
VISUAALISEN ILMEEN TEHTÄVÄ ON SUURI
Kokoomuksen visuaalinen ilme tukee puolueen historiaa ja tulevaisuutta. Se ilmentää puolueen hillittyä charmia, joka klassisuudessaan huokuu maltillisuutta, osaamista ja poliittista uskottavuutta. Ilme on selkeä ja kestää pitkälle tulevaisuuteen.
Kokoomus on puolue, joka ei huuda, vaan hakee ratkaisuja maltillisesti. Siksi väritkään eivät huuda, eivätkä ole liian kirkkaita ja huomionhakuisia. Typografia eli tekstin ja kirjainten tyyli on klassista ja jämäkkää. Yhdessä värit ja typografia viestivät pysyvyyttä ja vahvaa itsetuntoa, luotettavaa poliittista toimijaa, jonka puoleen on helppo kääntyä.
Yhteisesti käytetty visuaalinen ilme luo yhtenäisyyttä eri kanaviin ja käyttötarkoituksiin.
VÄRIEN HALLINTA ON TUIKI TÄRKEÄÄ
Värit on optimoitu kuhunkin värimaailmaan (RGB, CMYK ja Pantone=PMS) niin, että lopputulos näyttää parhaalta mahdolliselta valitussa käytössä. Väriarvoja ei voi siis kopioida ristiin: on tärkeää, että verkossa käytetään RGB-arvoja ja -logoja. Lehdissä ja painotuotteissa käytetään CMYKiä. Valitse oheisista siis oikea väriarvo kuhunkin tarkoitukseen.
HUOM! Tämä ohjeisto on laadittu sähköiseen muotoon ja siksi värit näyttävät oikeilta näytöllä. Kun sen tulostaa, värit eivät ole oikeita, vaan tulostimen nelivärisiksi kääntämiä. PMS-väri näyttää oikealta vain PMS-värikartoissa ja painettuna PMS:llä.
CMYK = painotuotteet ja lehtimainokset
RGB & HEX = some, nettisivut, näytöt
PMS = PAINETTAVA ERIKOISVÄRI. Käyttö esim. vaatteissa ja muissa erikoispainotöissä. PMS-värit näyttävät oikeilta vain värikartoissa ja painettuna PMS:llä.
TUMMANSININEN
VAALEANSININEN
BEIGE
PUNAINEN (KOROSTEVÄRI)
Vaaleansinisestä ja beigestä voi käyttää
vaaleampia sävyjä, esim. korostetaustoiksi
TYPOGRAFIA
Typografia on tärkeimpiä visuaalisia viestintäkeinoja. Kaikki fontit ovat ilmaisfontteja Googlelta, jotta kaikki voivat niitä käyttää, ja jotta kokoomuksen visuaalinen ilme olisi yhtenäinen. Voit ladata fontit käyttöösi osoitteesta: fonts.google.com
LOGO
Käytä oheisista logoista sitä, mikä käy tarkoitukseen parhaiten. Jätä logon ympärille reilusti tyhjää tilaa. On hyvä yhdistää ruiskukkaan aina nimilogo selkeyden vuoksi.
Leijonalogo on kokoomuksen pitkäikäisin symboli. Se on tarkoitettu ainoastaan puolueen virallisiin käyttötarkoituksiin.
Pystylogo
Ruiskukka-kuvalogo (vältä käyttöä irtonaisena)
Leijonalogo
Ainoastaan puolueen virallisiin käyttötarkoituksiin!
TUNNUKSEN VÄRITYS
Puolue käyttää tummansinistä, vaaleansinistä ja valkoista tunnusta. Erilaisia vaalikampanjoita ja muita vastaavia varten ruiskukan voi värittää oman kampanjan väreillä omaan tai esimerkiksi yhdistysten käyttötarkoituksiin.
TUMMANSININEN
VAALEANSININEN
VALKOINEN
VANHAT LOGOT JA ILMEET OVAT MENNEISYYTTÄ
Kokoomuksen ilmeen yhtenäisyyden säilyttämiseksi on aika unohtaa vanhat ilmeet logoineen ja väreineen. Kuten näkyy, kokoomuksen ilme on ollut moninainen vuosien mittaan. Nyt on aika heittää vanhat ilmeet romukoppaan ja käyttää ainoastaan uutta kaikessa.
ESIMERKKI FONTTIEN KÄYTÖSTÄ LEHTI-ILMOITUKSESSA
YLÄOTSIKKO:
Barlow Condensed Regular
OTSIKKO:
Barlow Condensed Bold
ISOILLA KIRJAIMILLA. Lyhyt ja ytimekäs otsikko.
INGRESSI:
Kursiivilla
Source Serif Pro Italic
LEIPÄTEKSTI:
Source Serif Pro Regular
NOSTO:
Barlow Condensed Bold
Pienillä tai isoilla kirjaimilla.
KOROSTETEKSTI:
Permanent Marker
ISOILLA KIRJAIMILLA, väri vaaleansininen tai punainen korostevärinä. Käytä maltilla, yksi per näkymä.
Huom! Fonttien koot riippuvat lehtimainoksen koosta.
8 pt pienempää fonttia ei kannata käyttää, sillä sitä on vaikeaa lukea.
SOME JA DIGI
Kuvan tärkein tehtävä on pysäyttää lukija. Laita vain vähän tekstiä kuvaan, jotta viestisi on helppo lukea.
Valitse viestiin sopiva kuva, jossa on tarpeeksi rauhallista pintaa tekstille. Mikäli kuvassa on runsaasti yksityiskohtia, voit käyttää tekstin taustalla yksiväristä palkkia.