Kokoomus.fi / Julkaisut / Politiikka / Hallitus kehittää sovittelujärjestelmää kansantalouden kokonaisedun turvaamiseksi

Halli­tus kehit­tää sovit­te­lu­jär­jes­tel­mää kansan­ta­lou­den koko­nai­se­dun turvaa­mi­seksi

Päämi­nis­teri Petteri Orpon halli­tuk­sen ohjel­massa on linjattu tavoit­teeksi vien­ti­ve­toi­sen työmark­ki­na­mal­lin vahvis­ta­mi­nen. Halli­tus­oh­jel­ma­kir­jauk­sen mukai­sesti ”laissa työrii­to­jen sovit­te­lusta sääde­tään, että palkan­tar­kas­tus­ten yleistä linjaa ei voida ylit­tää valta­kun­nan­so­vit­te­li­jan toimis­tosta tai sovit­te­lu­lau­ta­kun­nan toimesta annet­ta­valla sovin­toeh­do­tuk­sella”. Tässä­kin uudis­tuk­sessa tarkoi­tuk­sena on ennen kaik­kea kasvat­taa Suomen pitkän tähtäi­men kilpai­lu­ky­kyä.

Koko­nai­suutta on työs­tetty kolmi­kan­tai­sessa työryh­mässä koko alku­vuo­den ajan. Työmark­ki­na­jär­jes­töillä on ollut mahdol­li­suuk­sia tuoda esille omia vaih­toeh­to­jaan. Halli­tuk­sen suun­nasta on useasti vedottu työmark­ki­na­jär­jes­töi­hin, jotta vien­ti­ve­toi­sesta palk­ka­mal­lista neuvo­tel­tai­siin kaksi­kan­tai­sesti. Neuvot­te­lut eivät ole kuiten­kaan toteu­tu­neet SAK:n vetäy­dyt­tyä neuvot­te­lu­pöy­dästä. Olisi­kin toivot­ta­vaa, että asiasta löytyisi Suomen kannalta kestävä ratkaisu sopi­malla. Tällöin laki­muu­tok­sia ei tarvit­taisi. Kestä­vänä vaih­toeh­tona ei kuiten­kaan ole se, että jättäi­simme työmark­ki­nat uudis­ta­matta. Halli­tus on sitou­tu­nut siihen, että saamme 100 000 uutta työl­listä Suomeen ja siihen, että jous­ta­voi­tamme työmark­ki­noita tuke­maan kilpai­lu­ky­kyä ja talou­den kasvua. Siitä syystä vahvis­tam­me­kin vien­ti­ve­toista työmark­ki­na­mal­lia nyt lain­sää­dän­tö­teitse.

Suomen hyvin­vointi nojaa keskei­sesti vien­tia­lo­jemme menes­tyk­seen

Tavoit­teena on nime­no­maan turvata kansan­ta­lou­den koko­nai­setu. Suomi on pieni maa, jonka hyvin­vointi riip­puu pitkälti vien­tia­lo­jemme menes­tyk­sestä. Vien­ti­ve­toi­sissa maissa julki­sen talou­den vahvis­tu­mi­nen riip­puu pitkälti siitä, miten vien­tiy­ri­tyk­set pärjää­vät kansain­vä­li­sessä kilpai­lussa. Suomen on oltava kilpai­lu­ky­kyi­nen keskei­siin kilpai­li­ja­mai­hin nähden. Mitä parem­min vien­tiy­ri­tyk­semme pärjää­vät, sitä enem­män julki­sen sekto­rin palkan­mak­su­kyky vahvis­tuu. Vain tällä tavalla julkis­ten nais­val­tais­ten alojen palk­ka­taso voi kestä­vällä tavalla nousta.

Huomio­nar­voista onkin, että Suomen työmark­ki­na­mal­lin uudis­ta­mi­nen on myös julkis­ten ja nais­val­tais­ten alojen etu. Väit­teet siitä, että halli­tus ajaisi nais­val­tai­set alat ikui­seen palk­ka­kuop­paan, eivät pidä paik­kaansa. Päin­vas­toin: nime­no­maan nykyi­sillä raken­teilla palk­ka­kuo­pasta on vaikea nousta. Esimer­kiksi hoita­jat tai varhais­kas­va­tuk­sen opet­ta­jat eivät voi päästä pois palk­ka­kuo­pasta, jos julki­sen talou­den velkaan­tu­mi­nen jatkuu. Palk­ka­kuo­pasta on mahdol­lista nousta silloin, kun Suomessa on työmark­ki­na­malli, joka vahvis­taa julkista taloutta. Juuri siitä syystä tarvit­semme tätä uudis­tusta.

Työmark­ki­naos­a­puo­lilla on jatkos­sa­kin täysi vapaus sopia palkan­ko­ro­tuk­sista

Meidän kannat­taisi ottaa naapu­ris­tamme ja kilpai­li­jas­tamme Ruot­sista mallia vien­ti­ve­toi­sen palk­ka­mal­lin osalta. Toisin kuin Suomessa, Ruot­sissa talous on kasva­nut merkit­tä­västi viime vuosina. Ruot­sin sovit­te­lu­toi­mis­ton pääjoh­taja, sosia­li­de­mo­kraat­ti­taus­tai­nen Irene Wennemo kertoi viime syksynä Suomen työmark­ki­na­mal­lia koske­vassa semi­naa­rissa, että suku­puol­ten väli­siä palk­kae­roja on pystytty Ruot­sissa kaven­ta­maan vien­ti­ve­toi­sen työmark­ki­na­mal­lin estä­mättä. Mallia on sovel­lettu siellä jo vuosia, ja tulok­set puhu­vat puoles­taan. Ruot­sissa vien­ti­ve­toi­sen työmark­ki­na­mal­lin sisällä nais­val­tai­sille työvoi­ma­pula-aloille on kohden­nettu korkeam­pia palkan­ko­ro­tuk­sia.

Näin on mahdol­lista tehdä myös Suomessa. Tämä edel­lyt­tää, että julki­sen sekto­rin työn­te­ki­jä­lii­toilta löytyy riit­tä­västi sisäistä soli­daa­ri­suutta kohden­nuk­sista sopi­mi­seen. Kysy­mys kuiten­kin kuuluu yksi­no­maan sopi­jaos­a­puo­lille. Valta­kun­nal­lis­ten työeh­to­so­pi­mus­ten neuvot­te­le­mi­nen vien­ti­ve­toi­sesti ei estä sitä, että paikal­li­sesti voidaan sopia korkeam­mista koro­tuk­sista esimer­kiksi työvoi­ma­pula-aloilla tai joiden­kin ammat­ti­ryh­mien kohdalla. Halli­tuk­sen esityk­sellä ei siis olla rajaa­massa sopi­mi­sen vapautta. Osapuo­let saavat edel­leen vapaasti sopia keske­nään palkoista ja työeh­doista niin työeh­to­so­pi­mus­neu­vot­te­luissa kuin työpai­koil­la­kin.

Halli­tuk­sen esitys vahvis­taa jo vuosi­kym­men­ten ajan Suomessa nouda­tet­tua käytän­töä siitä, että valta­kun­nan­so­vit­te­li­jat tuke­vat vien­tia­loilla muodos­tu­vaa palkan­ko­ro­tus­ten yleistä linjaa. Kyseessä ei ole siis dramaat­ti­nen muutos, vaan vien­ti­teol­li­suus on jo pitkään avan­nut valta­kun­nal­lis­ten työeh­to­so­pi­mus­ten neuvot­te­lu­kier­rok­sen. Toivoi­sin­kin, että esityk­sestä käytä­vässä keskus­te­lussa keski­tyt­täi­siin tosi­asioi­hin eikä sorrut­taisi vastak­kai­na­set­te­luun.

Saara Sofia Sirén
Kansan­edus­taja
Työ- ja tasa-arvo­va­lio­kun­nan puheen­joh­taja

15.10.2024