Karoliina Partanen: Alipalkkaus on jo laitonta – nyt siihen on puututtava määrätietoisesti
Julkaistu:
Ulkomailta tulevien työntekijöiden määrä on lisääntynyt Suomessa. Samalla on huomattu, että alipalkkaustapaukset ovat lisääntyneet ja ne kohdistuvat erityisesti ulkomailta tuleviin työntekijöihin. Kyse ei ole uudesta ilmiöstä. Ongelmaa ei kuitenkaan ratkaista yksinkertaisilla pykälämuutoksilla, vaan määrätietoisella työllä, jonka tavoitteena on hyväksikäytön tekeminen läpinäkyväksi.
Alipalkkausta on ilmennyt Suomessa ravintola- ja rakennusalalla sekä viimeisimpien uutisten mukaan myös metsänhoidossa. Alipalkkauksen kriminalisoinnista on tehty viimeksi syksyllä 2023 lakialoite SDP:n kansanedustajan toimesta, vaikka alipalkkauksen kriminalisoinnin tarvetta selvitettiin Marinin hallituskaudella. Selvityksen mukaan alipalkkauksen kriminalisoinnille ei ole Suomessa tarvetta, koska rikoslaki suojaa jo alipalkkaustilanteita. Kriminalisointi ei johtaisi työntekijöiden oikeuksien parempaan toteutumiseen. Alipalkkauksen kriminalisoinnin vaatiminen onkin helpon ratkaisun hakemista haastavaan ongelmaan.
Oikeusministeriön yhdessä työ- ja elinkeinoministeriön kanssa tilaaman selvityksen mukaan, alipalkkaustilanteet voivat jo nykyisellään tulla rangaistavaksi rikoslain 36 luvun mukaisina petos- ja kiskontarikoksina. Asiantuntijat ovat Suomessa sitä mieltä, että alipalkkauksen kriminalisointi johtaisi siihen, että työperäistä hyväksikäyttöä käsiteltäisiin vain alipalkkauksena, eikä työsyrjintänä, ihmiskauppana ja pakkotyönä. Alipalkkauksen kriminalisointi johtaisi todennäköisesti siihen, että tilanteita rangaistaisiin lievemmin ja suhtautuminen vakavaan hyväksikäyttöön lieventyisi.
Ministeriöiden tekemän selvityksen seurauksena työsuojeluviranomaisten oikeuksia lisättiin siten, että työsuojeluviranomaisen ilmoitusvelvollisuutta laajennettiin koskemaan myös petos- ja kiskontarikoksia eli alipalkkausta koskevia tilanteita. Lisäksi työsuojeluviranomainen voi velvoittaa työnantajan viime kädessä sakon uhalla maksamaan lainmukaista palkkaa. Nämä muutokset vahvistavat työntekijöiden oikeuksia.
Alipalkkauksen kitkeminen edellyttää ongelman parempaa tunnistamista
Suomen menestyminen edellyttää, että saamme tulevaisuudessakin ulkomaista työvoimaa Suomeen. Kaikilla työntekijöillä on oltava työmarkkinoillamme yhtäläiset oikeudet ja mahdollisuudet. Alipalkkaukseen on puututtava viranomaisten toimesta voimakkaammin ja väärinkäytökset on saatettava tehokkaasti poliisin tutkintaan ja tuomioistuinten käsittelyyn.
Alipalkkauksen tehokkaan kitkemisen suurin este on alipalkkaustilanteiden vaikea tunnistaminen ja havaitseminen. Ulkomaalaisilla työntekijöillä on myös omista kokemuksistaan nousevaa pelkoa ja haluttomuutta hakea apua. Pelot liittyvät työpaikan tai työluvan menettämiseen. Alipalkkauksen kriminalisointi ei poista hyväksikäytön vaikeaa tunnistamista tai laittomuuden kohteeksi joutuneen työntekijän pelkoja.
Hyväksikäyttöä on esiintynyt niin Euroopassa kuin Suomessakin jo vuosikymmeniä. Kyse ei ole uudesta syntyneestä ilmiöstä. Orpon hallitus tarttuu ongelman kitkemiseen muun muassa lisäämällä oikeuslaitoksen resursseja. Lisäksi hallitusohjelma sisältää kahdeksan toimenpidettä, joiden avulla työntekijöiden hyväksikäyttöä estetään. Tavoitteena on kiristää merkittävästi hyväksikäytön rangaistuksia valvonnan lisäämisen ohella. Asiantuntijat ovat suositelleet juuri hallituksen valitsemaa toimintalinjaa.
On tärkeää, että poliisin, syyttäjien ja tuomioistuinten asiantuntemusta vahvistetaan koulutuksen avulla. Ulkomaalaistaustaisten työntekijöiden tietoisuutta heidän oikeuksistaan tulee lisätä. Lisäksi on kohdennettava riittävät resurssit työperäisen hyväksikäytön valvontaan ja tutkintaan sekä kehitettävä työperäistä hyväksikäyttöä kohtaavien ja selvittävien viranomaisten välistä tiedonvaihtoa hallitusohjelman mukaisesti. Annetaan työsuojeluviranomaisille nyt työrauha muuttuneen lainsäädännön myötä lisätä haastavan ongelman läpinäkyvyyttä ja toteutetaan Orpon hallitusohjelman mukaiset hyvät tilannetta parantavat toimenpiteet.
Kirjoittaja on kokoomuksen kansaedustaja Kuopiosta. Hän on ennen työtään kansanedustajana työskennellyt seitsemän vuotta lakimiehenä Suomen lähi- ja perushoitajaliitossa Superissa.