Evästeasetukset

Käytämme evästeitä tarjotaksemme paremman käyttökokemuksen ja henkilökohtaista palvelua. Suostumalla evästeiden käyttöön voimme kehittää entistä parempaa palvelua ja tarjota sinulle kiinnostavaa sisältöä. Sinulla on hallinta evästeasetuksistasi, ja voit muuttaa niitä milloin tahansa. Lue lisää evästeistämme.

Kokoomus.fi / Julkaisut / Politiikka / Katai­nen: Maail­man paras perus­koulu

Katai­nen: Maail­man paras perus­koulu

Julkaistu:

Perus­koulu on suoma­lai­sen hyvin­voin­nin kivi­jalka. Suoma­lais­ten menes­tys ja hyvin­vointi voivat perus­tua vain korke­aan osaa­mi­seen.

?Kun yhtei­set voima­va­rat ovat yhä tiukem­massa, on meidän uskal­let­tava pitää suoma­lai­sen koulu­tuk­sen ja osaa­mi­sen puolta.

Olen pienen ekaluok­ka­lai­sen isänä saanut viime viik­koina tutus­tua aivan taval­li­sen suoma­lai­sen koulun arkeen. Puheilla maail­man parhaasta perus­kou­lusta on toti­sesti katetta.

Perus­koulu on suoma­lai­sen hyvin­voin­nin kivi­jalka. Suoma­lais­ten menes­tys ja hyvin­vointi voivat perus­tua vain korke­aan osaa­mi­seen. Perus­kou­lussa saadun opin ja yleis­si­vis­tyk­sen päälle voidaan valaa vahva amma­til­li­nen osaa­mi­nen tai valmiu­det jatko-opin­toi­hin yliopis­toissa tai ammat­ti­kor­kea­kou­luissa asti.

Polku­pyö­rällä on pidem­män päälle vaikea pysyä pystyssä, jos lopet­taa polke­mi­sen. Sama pätee suoma­lai­sen hyvin­voin­tiyh­teis­kun­nan uudis­ta­mi­seen: jos emme uudista raken­teita tai kehitä suoma­lais­ten palve­luita, ei myös­kään hyvin­voin­tiyh­teis­kunta pysy pystyssä.

Tarvit­semme Suomi-uudis­tuk­sen, joka tarkoit­taa myös suoma­lais­ten koulu­jen uudis­ta­mista. Maail­man paras voi olla vielä­kin parempi!

Meidän on raken­net­tava suoma­laista koulua suun­taan, joka entistä vahvem­min tukee oppi­lai­den omaa yrit­te­liäi­syyttä, luovuutta ja yksi­löl­li­siä vahvuuk­sia. Jokai­sen kyvyt on saatava käyt­töön.

Laaduk­kaan opetuk­sen perus­e­del­ly­tys ovat ammat­ti­tai­toi­set opet­ta­jat. Korkeasti koulu­te­tut opet­ta­jat raken­ta­vat huomi­sen hyvin­voin­tia työs­sään jokai­nen päivä. Opet­ta­jien täyden­nys­kou­lu­tuk­sesta ja jaksa­mi­sesta onkin pidet­tävä huolta ? heidän harteil­laan lepää paljon.

Osa opet­ta­jan vaikeaa työtä on tunnis­taa erilai­sissa oppi­joissa piile­vät lahjak­kuu­det ja toisaalta erityi­set tuen tarpeet. Jotta opet­ta­jalla olisi aikaa jokai­selle oppi­laalle, on luok­ka­koot pidet­tävä kohtuul­li­sina. Tähän tarkoi­tuk­seen halli­tus on päät­tä­nyt myös kohdis­taa merkit­tä­västi lisää voima­va­roja. Haluamme auttaa kuntia pitä­mään huolen siitä, että koulu­lai­set saavat ansait­se­maansa laadu­kasta opetusta, jossa yksi­löl­li­set vahvuu­det otetaan huomioon.

Kun yhdellä opet­ta­jalla ei ole vastuul­laan kohtuut­to­man suurta luok­kaa, myös mahdol­li­suu­det erilai­siin opetus­me­ne­tel­miin para­ne­vat. Minua on esimer­kiksi innos­ta­nut valta­vasti se, kuinka lähi­kou­lus­samme opet­ta­jat ovat halun­neet ottaa käyt­töön eriy­tet­tyä opetusta, joka huomioi lasten erilai­set tavat oppia.

Halli­tus on sopi­nut myös perus­kou­lun tunti­jaon uudis­tuk­sesta. Uudis­tus lisää suoma­lais­ten lasten tasa-arvoa, kun opetuk­sen vähim­mäis­tun­ti­mää­rää noste­taan. Samalla esimer­kiksi liikun­nan sekä taito- ja taide­ai­nei­den opetusta lisä­tään. Kunnat ovat avai­na­se­massa koulu­tuk­sel­li­sen tasa-arvon edis­tä­mi­sessä. Mitä vahvem­pia kunnat ovat, sitä parem­min tasa-arvo toteu­tuu myös koulu­tuk­sessa.

Huomi­sen koulu ei voi olla vain virka­mies­ten projekti. Tarvit­semme työhön mukaan sekä vanhem­mat että kansa­lais­jär­jes­töt. Yhä useam­massa kunnassa esimer­kiksi koulu ja paikal­li­nen kori­pal­lo­seura voisi­vat lyödä hynt­tyyt yhteen koulu­lii­kun­nan paran­ta­mi­seksi tai yhä useam­massa koulussa paikal­li­nen urhei­luseura voisi järjes­tää koulu­lai­sille ilta­päi­vä­ker­ho­toi­min­taa. Yhteis­työllä kaikki voit­ta­vat.

Koulu­tuk­seen satsaa­mi­nen on arvo­va­linta. Tarvit­sem­me­kin kunta­päät­tä­jiltä kauas­kat­sei­suutta: kun yhtei­set voima­va­rat ovat yhä tiukem­massa, on meidän uskal­let­tava pitää suoma­lai­sen koulu­tuk­sen ja osaa­mi­sen puolta. Ilman inves­toin­teja koulu­tuk­seen, omiin lapsiimme, ei myös­kään synny hyvin­voin­tia, jolla yhtei­set palve­lut rahoi­te­taan.

Lisää sisältöä samassa kategoriassa

15.10.2024

Suomella ei ole enää varaa lykätä työmark­ki­noi­den uudis­ta­mista

Kokoo­muk­sen ryhmä­pu­heen­vuoro väli­ky­sy­myk­seen palk­­ka­­tasa-arvosta. Muutok­set puhut­taessa mahdol­li­sia. Suoma­lais­ten hyvin­vointi nojaa menes­ty­viin ja kilpai­lu­ky­kyi­siin vien­tiy­ri­tyk­siin, jotka tuovat meille vero­tu­loja, työpaik­koja ja

12.10.2024

Työmi­nis­te­rin puhe yrit­tä­jille

Työmi­nis­teri Arto Sato­sen puhe Valta­kun­nal­lis­ten yrit­tä­jä­päi­vien yrit­tä­jä­gaa­lassa 12.10. Arvoi­sat yrit­tä­jät, hyvät ystä­vät, Teidän merki­tyk­senne isän­maan menes­tyk­selle on aivan perus­ta­van­laa­tui­nen. Talou­den

9.10.2024

Halli­tus kehit­tää sovit­te­lu­jär­jes­tel­mää kansan­ta­lou­den koko­nai­se­dun turvaa­mi­seksi

Päämi­nis­teri Petteri Orpon halli­tuk­sen ohjel­massa on linjattu tavoit­teeksi vien­ti­ve­toi­sen työmark­ki­na­mal­lin vahvis­ta­mi­nen. Halli­tus­oh­jel­ma­kir­jauk­sen mukai­sesti ”laissa työrii­to­jen sovit­te­lusta sääde­tään, että palkan­tar­kas­tus­ten yleistä

Skip to content