Kokoomuksen kunta- ja aluepoliittinen kannanotto
Julkaistu:
Puoluekokouksessa 14.-16.6.2024 hyväksytty kannanotto
Kunnissa ja kaupungeissa syntyy tulevaisuus
Kunnat ja kaupungit ovat siirtyneet uuteen aikaan. Katse on nyt kohdistettu täysimääräisesti sivistys- ja elinvoimatehtävän toteuttamiseen. Kokoomus haluaa, että jokainen kunta voi onnistua tässä tehtävässä. Kuntien ja kaupunkien tulee voida ammentaa omista vahvuuksistaan sekä hakea itselleen parhaat tavat toimia ja kumppanit tehdä yhteistyötä.
Kokoomus on kuntien ja kaupunkien puolue. Kokoomuksen johdolla hallitus on haastavan taloustilanteen keskellä puolustanut sekä suojannut kuntien toimintaedellytyksiä ja kykyä suoriutua tehtävistään. Valinta on tehty siksi, että kuntien käsissä on suomalaisten arki ja Suomen tulevaisuus: lapset ja nuoret, koulutus, lähiympäristön vaaliminen ja uuden elinvoiman rakentaminen.
Tästä valinnasta kokoomus haluaa pitää kiinni myös jatkossa.
Sivistys on suomalaisen yhteiskunnan tukipilari, tulevaisuuden rakentaja ja menestyksen vauhdittaja. Kuntien ja kaupunkien tehtävänä on varmistaa, että jokaisella on tasavertainen mahdollisuus kasvaa, oppia ja rakentaa oman näköistään elämää.
Varhaiskasvatuksen, esi- ja perusopetuksen sekä toisen asteen koulutuksen tulee jatkossakin olla kuntien lakisääteisenä tehtävänä. Kokoomuksen pitkän aikavälin tavoitteena on esiopetuksen laajentaminen kaksivuotiseksi ja jokaisen lapsen saaminen varhaiskasvatuksen piiriin viimeistään kolmen vuoden iässä. Vastavuoroisesti kunnilta edellytetään kasvatus- ja koulutuspalveluiden laadun turvaamista. Jokaisella kunnalla on oltava – yksin tai tarvittaessa yhdessä naapurin kanssa – sekä mahdollisuus että velvollisuus tarjota lapsille ja nuorille laadukas oppimispolku, yhdenvertaisesti.
Kunnat ja kaupungit ovat tapahtumien ja elämysten näyttämöitä. Ne tuovat kulttuurin ja liikunnan jokaisen ulottuville ja vaikuttavat siten merkittävällä tavalla suomalaisten arkiseen hyvinvointiin. Tulevaisuuden kunnissa ja kaupungeissa nähdään erityinen arvo lasten ja nuorten harrastusmahdollisuuksien, osallisuuden ja hyvän elinympäristön turvaamisessa, sillä lapsissa ja nuorissa on jokaisen kunnan ja koko Suomen tulevaisuus.
Paikallisen elinvoiman vahvistaminen on paras tae onnistua tulevaisuuden haasteisiin vastaamisessa. Vauhdittaessaan ja luodessaan edellytyksiä kasvulle kunnissa ja kaupungeissa ratkotaan koko Suomen kohtalon kysymystä: miten selätämme talouden kurimuksen, palaamme kasvu-uralle ja varmistamme hyvinvointiyhteiskuntamme tulevaisuuden. Kuntien elinvoimaroolia vahvistaa osaltaan työ- ja elinkeinopalveluiden siirto vuonna 2025. Uudistuksen tavoitteena on työllisyyden vahvistaminen yhä paremmin kohdennetuilla ja paikallisten työmarkkinoiden tarpeisiin sopivilla palveluilla. Siirron jälkeen kunnilla on kaikki keskeisimmin elinvoimakunnan rakentamiseen kytkeytyvät palvelut itsellään, ja näitä synergioita on osattava hyödyntää.
Kuntien ja kaupunkien tilanteet eroavat toisistaan merkittävästi. Kaupungeissa ja kaupunkiseuduilla syntyy noin 80 prosenttia Suomen kansantuotteesta ja enemmistö innovaatioista. Kaupunkiseuduilla asuu noin 80 prosenttia suomalaisista ja sijaitsee sama osuus Suomen työpaikoista.
Suuremmille kaupungeille ja kaupunkiseuduille kannattaakin antaa suurempi rooli talouden vauhdittamisessa työllisyyden, korkeakoulutuksen, innovaatiopolitiikan ja kansainvälistymisen keinoilla. Kaupungeilla on kyky ja mahdollisuudet kantaa vastuuta laajoista, koko yhteiskuntaa kohtaavista ilmiöistä yhdessä valtion kanssa.
Pienemmissä kunnissa pitää puolestaan olla tilaa erikoistua. Kunnille täytyy tarjota mahdollisuus itsenäisesti rakentaa sekä profiloitua esimerkiksi jonkin teollisuudenalan, maatalouselinkeinon tai vapaa-ajan vieton kunnaksi. Kehitystä erikoistuviin kuntiin on syytä jatkaa ja samalla huolehtia siitä, että jokainen kunta pystyy tarjoamaan osaltaan perustuslain mukaisesti peruspalvelut sivistys-, elinkeino- ja maankäyttöasioissa.
Maaseutumaisissa kunnissa elinvoima on perinteisesti löytynyt maasta itsestään. Maatalous, metsätalous ja luonnonvarojen vastuullinen ja innovatiivinen käyttö ovat olleet tärkeä tekijä Suomen vaurastumisessa. Niiden merkitys vain korostuu tässä epävakaassa ajassa, jossa huoltovarmuudesta ja omavastuisuudesta on välttämätöntä pitää kiinni. Samalla modernit tietoliikenneyhteydet ja suomalainen osaaminen tarjoavat yhä suuremmat mahdollisuudet monipaikkaisuudelle niin asumisessa kuin elinkeinotoiminnassa.
Myös rahoitusjärjestelmän täytyy kannustaa kuntia onnistumaan. Kuntien itsenäisyyden vahvistamiseksi rahoituspohjan tulee olla enemmän kuntien omassa hallinnassa. Kuntien täytyy voida päästä hyötymään onnistuneesta elinkeinopolitiikasta ja saada pitää itsellään suurempi osuus alueella syntyneestä elinvoimasta mm. verotulokertymän kautta.
Erilaistuvissa kunnissa tarvitaan myös erilaisia normeja ja säädöksiä. Purkamalla normeja nykyisestä tehtäväkentästä tuetaan jokaisen kunnan kykyä vastata perustehtävistään. Kun kuntien annetaan rohkeasti erilaistua ja keskittyä siihen, missä ne ovat parhaita, tarjotaan edellytykset kunnan perustehtävien toteuttamiseen ja oman tulevaisuuden määrittämiseen. Tähän myös lainsäädännön on luotava mahdollisuudet.
Voimakkaidenkin muutosten keskellä kuntien perustehtävä pysyy: kunnat ovat nyt ja tulevaisuudessa lähidemokratian perusyksikkö, lähimpänä ihmistä.
Rakkaus ja kiinnittyminen kotipaikkaan ei synny kunnan vaakunasta tai hallinnosta, vaan alueen yhteisöstä ja ympäristöstä. Kotikunnan naapurustot ja kolmannen sektorin toimijat ovat voimavaran lähteitä, jotka syntyvät kuntalaisten omasta aktiivisuudesta ja välittämisestä.
Lähialueen kysymyksissä kunnan asukkaat ovat parhaat asiantuntijat. Eniten yritysten toimintaedellytyksistä tietävät paikalliset yritykset. Naapuruston yhteisiä roskankeruutalkoita tai kehitysehdotuksia ei voi käskeä ylhäältä. Siksi lähidemokratiaa ja yhteisöllisyyttä täytyy vaalia.
Suomalaisten arjen kannalta tärkeimmät päätökset tehdään kunnissa. Hyvä ja sujuva arki muodostuu loppujen lopuksi melko pienistä asioista. Hiihtolatujen kunto, sujuva liikenne, kirjaston valikoima, lähiluonto tai jalkapallokentän kunto vaikuttavat elämän laatuun voimakkaimmin kuin hallinnon rakenteet tai strategiat.
Kokoomus näkee kunnissa valtavan mahdollisuuden. Katse tulee keskittää ja kuntien uuteen rooliin ja uusien painopisteiden menestymisen tukemiseen. Tämä kannattaa, sillä Suomen ja suomalaisten menestyksen perusteet rakennetaan kuntien ja kaupunkien jokapäiväisessä työssä.
Kun kunnille annetaan edellytykset onnistua, pystyvät ne myös huolehtimaan tärkeimmistä tehtävistään: hyvän elämän mahdollistamisesta ja tulevaisuuden rakentamisesta.
Suomalaiset ansaitsevat laadukkaat ja toimivat sosiaali-, terveys- ja pelastuspalvelut
Yhteiskunnan sosiaalista kestävyyttä mitataan sillä, miten se kykenee turvaamaan heikoimmassa asemassa olevien elämän inhimilliset lähtökohdat syntymästä elämän viimeiseen päivään asti. Kokoomuksen tavoite on, että jokainen suomalainen saa tarvitsemansa sote-palvelut nopeasti ja laadukkaasti asuinpaikasta tai taloudellisesta asemasta riippumatta.
Väestömme ikääntyy ja ihmisten palvelutarpeet eri elämävaiheissa moninaistuvat. Tämä tarkoittaa, että sosiaali- ja terveyspalveluiden tarve kasvaa tulevina vuosina. Samalla palveluita haastaa kaksi perustavanlaatuista ongelmaa: rahan ja osaavan henkilöstön niukkuus. Tämä edellyttää määrätietoisia toimia palveluiden uudistamiseksi, henkilöstön saatavuuden varmistamiseksi ja rahojen riittävyyden turvaamiseksi sekä hyvinvointialueilta että hallitukselta.
Kokoomus haluaa, että hyvinvointialueet onnistuvat tehtävässään. Samaan aikaan on varmistettava, että alueet pystyvät tarjoamaan laadukkaat terveys-, sosiaali- ja pelastuspalvelut alueensa asukkaille ja toimimaan niille asetetuissa raameissa palveluiden ja rahoituksen osalta.
Rakenteisiin ei kuitenkaan pidä rakastua. Sosiaali- ja terveyspalveluiden kehittämisen kärkenä on oltava ihminen ja hoitoon pääsy, sekä laadukkaat ja vaikuttavat palvelut ja järjestelmän kestävyys kustannusten kasvua hillitsemällä. Jos tämä ei toteudu, Kokoomus on valmis myös rakenteellisiin muutoksiin.
Kokoomus haluaa turvata ihmisten oikeuden sujuvaan hoitoon, pääsyn inhimilliseen hoivaan ja muihin tarvitsemiinsa palveluihin. Tämän teemme palveluiden sisältö- ja asiakasnäkökulmasta.
Sosiaali- ja terveyspalveluita on uudistettava niin, että ne tarjoavat oikean palvelun oikeaan aikaan. Sairauksien ehkäisyssä sekä hoidossa ja hoivassa pitää pyrkiä auttamaan jo ennen kuin ihminen tarvitsee raskaampia palveluita. Jokaisen suomalaisen on voitava luottaa siihen, että hän saa tarvitsemansa hoidon ja hoivan oikea-aikaisesti, sujuvasti ja turvallisesti. Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisessä painopiste tulee olla ehkäisevässä työssä. Näiden tavoitteiden saavuttamiseksi tarvitaan työhön mukaan julkiset palvelut, yksityiset toimijat ja kolmas sektori.
Yksityisten toimijoiden ja järjestöjen tekemä työ hyvinvoinnin ja terveyden edistämisessä sekä niiden tarjoamat palvelut tukevat olennaisesti julkisia sosiaali- ja terveyspalveluita. Järjestöt pystyvät työskentelemään monipuolisesti ja matalalla kynnyksellä lähellä kansalaisten arkea. Kokoomus on sitoutunut turvaamaan sosiaali- ja terveyspalveluiden laadukkaan ja hallitun moninaisuuden monituottajamallilla ja julkista järjestelmää tukevan työterveyshuollon, YTHS:n, Kela-korvausten ja itse rahoitettujen yksityisten palveluiden kautta.
Uudessa ajassa korostuu myös vaatimus hoitojen ja palveluiden tuoman hyödyn ja vaikuttavuuden tarkastelusta. Käytettävissä olevat resurssit on kohdennettava mahdollisimman tehokkaasti. Julkisesti tarjottavan hoidon tai palvelun on oltava vaikuttava myös verrokkeihinsa verrattuna. Julkisen palveluvalikoiman laajuus ja laatu määritellään nykyistä paremmin. Kokoomus tunnistaa, että tämä työ edellyttää laajaa yhteiskunnallista keskustelua ja haluaa työhön mukaan ammattilaiset ja asiantuntijat.
Muutoksen hetkellä on käytettävä hyödyksi uudistumisen mahdollisuus. Sosiaali- ja terveyspalveluiden järjestelmässämme on paljon hyvää, vaikka viimeisten vuosien aikana sote-keskustelua on käyty kriisien kautta. On aika varmistaa, että sosiaali- ja terveyspalveluiden uudistuksella tavoiteltu hyöty – laajempien hartioiden tarjoama vahvempi pohja – saavuttaa täyden potentiaalinsa. Tässä onnistumme vain uudistamalla, ottamalla käyttöön uusia toimintatapoja, uudistamalla palvelurakenteita toimivana kokonaisuutena, vahvistamalla peruspalveluita ja hyödyntämällä teknologian tuomat mahdollisuudet niissä palveluissa, joissa se järkevää on.
Sosiaali- ja terveyspalveluiden lainsäädäntöä on kehitettävä niin, että se mahdollistaa palveluiden aidon integraation sekä erilaisten palveluiden tarjoamisen ihmiselle joustavasti ja kokonaisvaltaisesti.
Kokoomus suhtautuu myönteisesti palveluiden kunnianhimoiseen uudistamiseen.
Hoidon jatkuvuuden vahvistaminen parantaa hoidon saatavuutta ja vahvistaa sen tuloksia. Omalääkärimallin merkittävästi laajempi käyttöönotto vahvistaisi hoidon jatkuvuutta. Yksi keino edistää omalääkäriajatuksen leviämistä samoin kuin valinnanvapauden nykyistä laajempaa toteutumista on ammatinharjoittamallin käyttöönotto myös julkisessa terveydenhuollossa. Kokoomus suhtautuu myönteisesti ammatinharjoittajamallin käyttöönottoon ja laajentamiseen ja näkee sen toteuttavan hyvin niitä perusperiaatteita, joita kokoomus on pitänyt sosiaali- ja terveyspalveluita koskien tärkeänä.
Sote-palvelut ovat keskeinen osa kuntien elinvoimaa. Kuntien ja hyvinvointialueiden aitoa yhteistyötä ja vuoropuhelua tulee vahvistaa ja syventää.
Hyvinvointialueita on kannustettava siihen, että parhaat käytännöt tulevat käyttöön kaikkialla Suomessa. On esimerkiksi varmistettava, että palveluiden yksikköhinnat tehdään läpinäkyväksi yhteisen kustannuslaskentamallin avulla ja että alueiden väliset yksikkökustannukset ovat vertailukelpoisia. Aito vertailtavuus mahdollistaa parhaiden ratkaisujen hakemisen palveluiden järjestämiseksi.
Tiedon, teknologian, palveluiden digitalisaation ja tekoälyn saralla on vielä valtavasti hyödyntämättömiä mahdollisuuksia parempien sosiaali- ja terveyspalveluiden rakentamiseksi ja hyvinvoinnin lisäämiseksi. Uudet teknologiat ja tiedonkeruu mahdollistavat elinvuosien lisäämisen, hoidon ja hoivan tason parantamisen, henkilöstön riittävyyden tukemisen sekä parempia edellytyksiä hyvinvoinnin ja terveyden edistämiseen. Määrätietoinen digitalisaatioloikka edellyttää rohkeutta ja ketteryyttä niin hyvinvointialueilta kuin lainsäätäjältä. Kokoomus haluaa varmistaa terveysalan tutkimuksen edellytykset ja uusien teknologioiden tarjoamien mahdollisuuksien potentiaalin käyttöönoton.
Pienenevien ikäluokkien Suomessa jokainen syntyvä lapsi on lahja ja jokainen varttuva nuori ansaitsee hyvät eväät elämään. Lasten ja perheiden palveluja on kehitettävä lapsi- ja perhelähtöiseksi kokonaisuudeksi, jossa painottuvat ennaltaehkäisy ja varhainen puuttuminen. Erityisesti matalan kynnyksen keskusteluapu ja mielenterveyspalveluiden nopea saatavuus on turvattava jokaiselle niitä tarvitsevalle lapselle ja nuorelle.
Väestön ikääntyessä Suomessa on välttämätöntä varmistaa ikääntyvien hyvä hoiva, jossa toteutuvat itsemääräämisoikeus, osallisuus ja vaikutusmahdollisuudet palveluihin. Kokoomus pitää tärkeänä teknologisten ratkaisujen lisäämistä, valinnanvapauden kasvattamista, laadukasta asiakassegmentointia ja toimivaa palveluohjausta. Näiden toimien avulla voidaan varmistaa tarkoituksenmukaisten palveluiden piiriin pääseminen ja palveluiden kustannustehokkuus. Omaishoitajien laadukkaista tukipalveluista ja palveluvalikoimasta on huolehdittava.
Ensihoito- ja pelastuspalvelut on oltava nopeasti ja ammattitaitoisesti saatavilla, kun niitä tarvitsee. Pelastusalan ammattilaiset ovat usein ensimmäisiä, jotka kohtaavat kiireellistä apua tarvitsevan ihmisen. On tärkeää, että pelastuspalvelut voidaan edelleen tuottaa laadukkaasti ja yhdenmukaisesti kaikkialla Suomessa. Siksi on varmistettava, että pelastuspalveluiden asema säilyy vahvana, eivätkä ne hyvinvointialueiden toiminnassa jää sosiaali- ja terveyspalveluiden varjoon.
Menestyksen edellytykset kestävästi kaikilla alueilla
Kokoomuslaisen aluepolitiikan ytimessä on luottamus ihmisten ja yritysten haluun rakentaa menestystä omalla toiminnallaan ja omilla vahvuuksillaan. Se tarkoittaa, että kaikkialla Suomessa on voitava hyödyntää kestävästi voimavaroja, joita alueella on saatavilla. Se voi tarkoittaa luonnonvaroja, matkailua, elämyksiä, osaamiseen perustuvia uusia tuotteita ja innovaatioita tai uudenlaisia tapoja tuottaa palveluita. Alueellisten vahvuuksien maksimaalisen hyödyntämisen luonnollisena lähtökohtana ovat alueen inhimilliset voimavarat, toimeliaisuus ja yritteliäisyys. Valtion on lainsäädännön kautta luotava oma-aloitteisuuteen kannustava ja aktiivisuudesta palkitseva toimintaympäristö, jossa verotus, sosiaaliturva ja säädösympäristö on oikealla tavalla viritetty.
Suomen on oltava joka suuntaan saavutettava: Tavaran, ihmisten ja tiedon on liikuttava sujuvasti. Suomen kilpailukyvyn, turvallisuuden ja huoltovarmuuden kannalta on järkevää ja kaukonäköistä edistää alueiden ja kaupunkiseutujen saavutettavuutta niin kansallisesti kuin kansainvälisestikin. Kaupunkien tehokkaat joukkoliikenneratkaisut ja toimivat asuntomarkkinat taas luovat dynaamisia työssäkäyntialueita ja vahvistavat työvoiman liikkuvuutta. Alueiden elinvoima syntyy keskuskaupunkien, ympäröivien kuntien, hyvinvointialueiden ja valtion aluehallinnon ratkaisuilla esimerkiksi osaamisesta huolehtimisen, järkevän ja sujuvan kaavoituksen sekä palveluhenkisen hallinnon edesauttamana yhdessä elinkeinoelämän ja oppilaitosten kanssa.