Evästeasetukset

Käytämme evästeitä tarjotaksemme paremman käyttökokemuksen ja henkilökohtaista palvelua. Suostumalla evästeiden käyttöön voimme kehittää entistä parempaa palvelua ja tarjota sinulle kiinnostavaa sisältöä. Sinulla on hallinta evästeasetuksistasi, ja voit muuttaa niitä milloin tahansa. Lue lisää evästeistämme.

Kokoomus.fi / Julkaisut / Politiikka / Kokoomuksen kunta- ja aluepoliittinen kannanotto

Kokoo­muk­sen kunta- ja alue­po­liit­ti­nen kannan­otto

Julkaistu:

Puolue­ko­kouk­sessa 14.-16.6.2024 hyväk­sytty kannan­otto

Kunnissa ja kaupun­geissa syntyy tule­vai­suus

Kunnat ja kaupun­git ovat siir­ty­neet uuteen aikaan. Katse on nyt kohdis­tettu täysi­mää­räi­sesti sivis­tys- ja elin­voi­ma­teh­tä­vän toteut­ta­mi­seen. Kokoo­mus haluaa, että jokai­nen kunta voi onnis­tua tässä tehtä­vässä. Kuntien ja kaupun­kien tulee voida ammen­taa omista vahvuuk­sis­taan sekä hakea itsel­leen parhaat tavat toimia ja kump­pa­nit tehdä yhteis­työtä.

Kokoo­mus on kuntien ja kaupun­kien puolue. Kokoo­muk­sen johdolla halli­tus on haas­ta­van talous­ti­lan­teen keskellä puolus­ta­nut sekä suojan­nut kuntien toimin­tae­del­ly­tyk­siä ja kykyä suoriu­tua tehtä­vis­tään. Valinta on tehty siksi, että kuntien käsissä on suoma­lais­ten arki ja Suomen tule­vai­suus: lapset ja nuoret, koulu­tus, lähiym­pä­ris­tön vaali­mi­nen ja uuden elin­voi­man raken­ta­mi­nen.

Tästä valin­nasta kokoo­mus haluaa pitää kiinni myös jatkossa.

Sivis­tys on suoma­lai­sen yhteis­kun­nan tuki­pi­lari, tule­vai­suu­den raken­taja ja menes­tyk­sen vauh­dit­taja. Kuntien ja kaupun­kien tehtä­vänä on varmis­taa, että jokai­sella on tasa­ver­tai­nen mahdol­li­suus kasvaa, oppia ja raken­taa oman näköis­tään elämää.

Varhais­kas­va­tuk­sen, esi- ja perus­o­pe­tuk­sen sekä toisen asteen koulu­tuk­sen tulee jatkos­sa­kin olla kuntien laki­sää­tei­senä tehtä­vänä. Kokoo­muk­sen pitkän aika­vä­lin tavoit­teena on esio­pe­tuk­sen laajen­ta­mi­nen kaksi­vuo­ti­seksi ja jokai­sen lapsen saami­nen varhais­kas­va­tuk­sen piiriin viimeis­tään kolmen vuoden iässä. Vasta­vuo­roi­sesti kunnilta edel­ly­te­tään kasva­tus- ja koulu­tus­pal­ve­lui­den laadun turvaa­mista. Jokai­sella kunnalla on oltava – yksin tai tarvit­taessa yhdessä naapu­rin kanssa – sekä mahdol­li­suus että velvol­li­suus tarjota lapsille ja nuorille laadu­kas oppi­mis­polku, yhden­ver­tai­sesti.

Kunnat ja kaupun­git ovat tapah­tu­mien ja elämys­ten näyt­tä­möitä. Ne tuovat kult­tuu­rin ja liikun­nan jokai­sen ulot­tu­ville ja vaikut­ta­vat siten merkit­tä­vällä tavalla suoma­lais­ten arki­seen hyvin­voin­tiin. Tule­vai­suu­den kunnissa ja kaupun­geissa nähdään erityi­nen arvo lasten ja nuor­ten harras­tus­mah­dol­li­suuk­sien, osal­li­suu­den ja hyvän elinym­pä­ris­tön turvaa­mi­sessa, sillä lapsissa ja nuorissa on jokai­sen kunnan ja koko Suomen tule­vai­suus.

Paikal­li­sen elin­voi­man vahvis­ta­mi­nen on paras tae onnis­tua tule­vai­suu­den haas­tei­siin vastaa­mi­sessa. Vauh­dit­taes­saan ja luodes­saan edel­ly­tyk­siä kasvulle kunnissa ja kaupun­geissa ratko­taan koko Suomen kohta­lon kysy­mystä: miten selä­tämme talou­den kuri­muk­sen, palaamme kasvu-uralle ja varmis­tamme hyvin­voin­tiyh­teis­kun­tamme tule­vai­suu­den. Kuntien elin­voi­ma­roo­lia vahvis­taa osal­taan työ- ja elin­kei­no­pal­ve­lui­den siirto vuonna 2025. Uudis­tuk­sen tavoit­teena on työl­li­syy­den vahvis­ta­mi­nen yhä parem­min kohden­ne­tuilla ja paikal­lis­ten työmark­ki­noi­den tarpei­siin sopi­villa palve­luilla. Siir­ron jälkeen kunnilla on kaikki keskei­sim­min elin­voi­ma­kun­nan raken­ta­mi­seen kytkey­ty­vät palve­lut itsel­lään, ja näitä syner­gioita on osat­tava hyödyn­tää.

Kuntien ja kaupun­kien tilan­teet eroa­vat toisis­taan merkit­tä­västi. Kaupun­geissa ja kaupun­ki­seu­duilla syntyy noin 80 prosent­tia Suomen kansan­tuot­teesta ja enem­mistö inno­vaa­tioista. Kaupun­ki­seu­duilla asuu noin 80 prosent­tia suoma­lai­sista ja sijait­see sama osuus Suomen työpai­koista.

Suurem­mille kaupun­geille ja kaupun­ki­seu­duille kannat­taa­kin antaa suurempi rooli talou­den vauh­dit­ta­mi­sessa työl­li­syy­den, korkea­kou­lu­tuk­sen, inno­vaa­tio­po­li­tii­kan ja kansain­vä­lis­ty­mi­sen keinoilla. Kaupun­geilla on kyky ja mahdol­li­suu­det kantaa vastuuta laajoista, koko yhteis­kun­taa kohtaa­vista ilmiöistä yhdessä valtion kanssa.

Pienem­missä kunnissa pitää puoles­taan olla tilaa erikois­tua. Kunnille täytyy tarjota mahdol­li­suus itse­näi­sesti raken­taa sekä profi­loi­tua esimer­kiksi jonkin teol­li­suu­de­na­lan, maata­lous­e­lin­kei­non tai vapaa-ajan vieton kunnaksi. Kehi­tystä erikois­tu­viin kuntiin on syytä jatkaa ja samalla huoleh­tia siitä, että jokai­nen kunta pystyy tarjoa­maan osal­taan perus­tus­lain mukai­sesti perus­pal­ve­lut sivis­tys-, elin­keino- ja maan­käyt­tö­asioissa. 

Maaseu­tu­mai­sissa kunnissa elin­voima on perin­tei­sesti löyty­nyt maasta itses­tään. Maata­lous, metsä­ta­lous ja luon­non­va­ro­jen vastuul­li­nen ja inno­va­tii­vi­nen käyttö ovat olleet tärkeä tekijä Suomen vauras­tu­mi­sessa. Niiden merki­tys vain koros­tuu tässä epäva­kaassa ajassa, jossa huol­to­var­muu­desta ja omavas­tui­suu­desta on vält­tä­mä­töntä pitää kiinni. Samalla moder­nit tieto­lii­ken­neyh­tey­det ja suoma­lai­nen osaa­mi­nen tarjoa­vat yhä suurem­mat mahdol­li­suu­det moni­paik­kai­suu­delle niin asumi­sessa kuin elin­kei­no­toi­min­nassa. 

Myös rahoi­tus­jär­jes­tel­män täytyy kannus­taa kuntia onnis­tu­maan. Kuntien itse­näi­syy­den vahvis­ta­mi­seksi rahoi­tus­poh­jan tulee olla enem­män kuntien omassa hallin­nassa. Kuntien täytyy voida päästä hyöty­mään onnis­tu­neesta elin­kei­no­po­li­tii­kasta ja saada pitää itsel­lään suurempi osuus alueella synty­neestä elin­voi­masta mm. vero­tu­lo­ker­ty­män kautta.

Erilais­tu­vissa kunnissa tarvi­taan myös erilai­sia normeja ja säädök­siä. Purka­malla normeja nykyi­sestä tehtä­vä­ken­tästä tuetaan jokai­sen kunnan kykyä vastata perus­teh­tä­vis­tään. Kun kuntien anne­taan rohkeasti erilais­tua ja keskit­tyä siihen, missä ne ovat parhaita, tarjo­taan edel­ly­tyk­set kunnan perus­teh­tä­vien toteut­ta­mi­seen ja oman tule­vai­suu­den määrit­tä­mi­seen. Tähän myös lain­sää­dän­nön on luotava mahdol­li­suu­det.

Voimak­kai­den­kin muutos­ten keskellä kuntien perus­teh­tävä pysyy: kunnat ovat nyt ja tule­vai­suu­dessa lähi­de­mo­kra­tian perus­yk­sikkö, lähim­pänä ihmistä.

Rakkaus ja kiin­nit­ty­mi­nen koti­paik­kaan ei synny kunnan vaaku­nasta tai hallin­nosta, vaan alueen yhtei­söstä ja ympä­ris­töstä. Koti­kun­nan naapu­rus­tot ja kolman­nen sekto­rin toimi­jat ovat voima­va­ran lähteitä, jotka synty­vät kunta­lais­ten omasta aktii­vi­suu­desta ja välit­tä­mi­sestä.

Lähia­lu­een kysy­myk­sissä kunnan asuk­kaat ovat parhaat asian­tun­ti­jat. Eniten yritys­ten toimin­tae­del­ly­tyk­sistä tietä­vät paikal­li­set yrityk­set. Naapu­rus­ton yhtei­siä roskan­ke­ruu­tal­koita tai kehi­ty­seh­do­tuk­sia ei voi käskeä ylhäältä. Siksi lähi­de­mo­kra­tiaa ja yhtei­söl­li­syyttä täytyy vaalia.

Suoma­lais­ten arjen kannalta tärkeim­mät päätök­set tehdään kunnissa. Hyvä ja sujuva arki muodos­tuu loppu­jen lopuksi melko pienistä asioista. Hiih­to­la­tu­jen kunto, sujuva liikenne, kirjas­ton vali­koima, lähi­luonto tai jalka­pal­lo­ken­tän kunto vaikut­ta­vat elämän laatuun voimak­kaim­min kuin hallin­non raken­teet tai stra­te­giat.

Kokoo­mus näkee kunnissa valta­van mahdol­li­suu­den. Katse tulee keskit­tää ja kuntien uuteen rooliin ja uusien pain­opis­tei­den menes­ty­mi­sen tuke­mi­seen. Tämä kannat­taa, sillä Suomen ja suoma­lais­ten menes­tyk­sen perus­teet raken­ne­taan kuntien ja kaupun­kien joka­päi­väi­sessä työssä. 

Kun kunnille anne­taan edel­ly­tyk­set onnis­tua, pysty­vät ne myös huoleh­ti­maan tärkeim­mistä tehtä­vis­tään: hyvän elämän mahdol­lis­ta­mi­sesta ja tule­vai­suu­den raken­ta­mi­sesta.

Suoma­lai­set ansait­se­vat laaduk­kaat ja toimi­vat sosi­aali-, terveys- ja pelas­tus­pal­ve­lut

Yhteis­kun­nan sosi­aa­lista kestä­vyyttä mita­taan sillä, miten se kyke­nee turvaa­maan heikoim­massa asemassa olevien elämän inhi­mil­li­set lähtö­koh­dat synty­mästä elämän viimei­seen päivään asti. Kokoo­muk­sen tavoite on, että jokai­nen suoma­lai­nen saa tarvit­se­mansa sote-palve­lut nopeasti ja laaduk­kaasti asuin­pai­kasta tai talou­del­li­sesta asemasta riip­pu­matta. 

Väes­tömme ikään­tyy ja ihmis­ten palve­lu­tar­peet eri elämä­vai­heissa moni­nais­tu­vat. Tämä tarkoit­taa, että sosi­aali- ja terveys­pal­ve­lui­den tarve kasvaa tule­vina vuosina. Samalla palve­luita haas­taa kaksi perus­ta­van­laa­tuista ongel­maa: rahan ja osaa­van henki­lös­tön niuk­kuus. Tämä edel­lyt­tää määrä­tie­toi­sia toimia palve­lui­den uudis­ta­mi­seksi, henki­lös­tön saata­vuu­den varmis­ta­mi­seksi ja raho­jen riit­tä­vyy­den turvaa­mi­seksi sekä hyvin­voin­tia­lueilta että halli­tuk­selta.

Kokoo­mus haluaa, että hyvin­voin­tia­lu­eet onnis­tu­vat tehtä­väs­sään.  Samaan aikaan on varmis­tet­tava, että alueet pysty­vät tarjoa­maan laaduk­kaat terveys-, sosi­aali- ja pelas­tus­pal­ve­lut alueensa asuk­kaille ja toimi­maan niille asete­tuissa raameissa palve­lui­den ja rahoi­tuk­sen osalta.

Raken­tei­siin ei kuiten­kaan pidä rakas­tua. Sosi­aali- ja terveys­pal­ve­lui­den kehit­tä­mi­sen kärkenä on oltava ihmi­nen ja hoitoon pääsy, sekä laaduk­kaat ja vaikut­ta­vat palve­lut ja järjes­tel­män kestä­vyys kustan­nus­ten kasvua hillit­se­mällä. Jos tämä ei toteudu, Kokoo­mus on valmis myös raken­teel­li­siin muutok­siin.

Kokoo­mus haluaa turvata ihmis­ten oikeu­den suju­vaan hoitoon, pääsyn inhi­mil­li­seen hoivaan ja muihin tarvit­se­miinsa palve­lui­hin. Tämän teemme palve­lui­den sisältö- ja asia­kas­nä­kö­kul­masta.

Sosi­aali- ja terveys­pal­ve­luita on uudis­tet­tava niin, että ne tarjoa­vat oikean palve­lun oike­aan aikaan. Sairauk­sien ehkäi­syssä sekä hoidossa ja hoivassa pitää pyrkiä autta­maan jo ennen kuin ihmi­nen tarvit­see raskaam­pia palve­luita. Jokai­sen suoma­lai­sen on voitava luot­taa siihen, että hän saa tarvit­se­mansa hoidon ja hoivan oikea-aikai­sesti, suju­vasti ja turval­li­sesti. Hyvin­voin­nin ja tervey­den edis­tä­mi­sessä pain­opiste tulee olla ehkäi­se­vässä työssä. Näiden tavoit­tei­den saavut­ta­mi­seksi tarvi­taan työhön mukaan julki­set palve­lut, yksi­tyi­set toimi­jat ja kolmas sektori.

Yksi­tyis­ten toimi­joi­den ja järjes­tö­jen tekemä työ hyvin­voin­nin ja tervey­den edis­tä­mi­sessä sekä niiden tarjoa­mat palve­lut tuke­vat olen­nai­sesti julki­sia sosi­aali- ja terveys­pal­ve­luita. Järjes­töt pysty­vät työs­ken­te­le­mään moni­puo­li­sesti ja mata­lalla kynnyk­sellä lähellä kansa­lais­ten arkea. Kokoo­mus on sitou­tu­nut turvaa­maan sosi­aali- ja terveys­pal­ve­lui­den laaduk­kaan ja halli­tun moni­nai­suu­den moni­tuot­ta­ja­mal­lilla ja julkista järjes­tel­mää tuke­van työter­veys­huol­lon, YTHS:n, Kela-korvaus­ten ja itse rahoi­tet­tu­jen yksi­tyis­ten palve­lui­den kautta.

Uudessa ajassa koros­tuu myös vaati­mus hoito­jen ja palve­lui­den tuoman hyödyn ja vaikut­ta­vuu­den tarkas­te­lusta. Käytet­tä­vissä olevat resurs­sit on kohden­net­tava mahdol­li­sim­man tehok­kaasti. Julki­sesti tarjot­ta­van hoidon tai palve­lun on oltava vaikut­tava myös verrok­kei­hinsa verrat­tuna. Julki­sen palve­lu­va­li­koi­man laajuus ja laatu määri­tel­lään nykyistä parem­min. Kokoo­mus tunnis­taa, että tämä työ edel­lyt­tää laajaa yhteis­kun­nal­lista keskus­te­lua ja haluaa työhön mukaan ammat­ti­lai­set ja asian­tun­ti­jat.

Muutok­sen hetkellä on käytet­tävä hyödyksi uudis­tu­mi­sen mahdol­li­suus. Sosi­aali- ja terveys­pal­ve­lui­den järjes­tel­mäs­sämme on paljon hyvää, vaikka viimeis­ten vuosien aikana sote-keskus­te­lua on käyty krii­sien kautta. On aika varmis­taa, että sosi­aali- ja terveys­pal­ve­lui­den uudis­tuk­sella tavoi­teltu hyöty – laajem­pien hartioi­den tarjoama vahvempi pohja – saavut­taa täyden poten­ti­aa­linsa. Tässä onnis­tumme vain uudis­ta­malla, otta­malla käyt­töön uusia toimin­ta­ta­poja, uudis­ta­malla palve­lu­ra­ken­teita toimi­vana koko­nai­suu­tena, vahvis­ta­malla perus­pal­ve­luita ja hyödyn­tä­mällä tekno­lo­gian tuomat mahdol­li­suu­det niissä palve­luissa, joissa se järke­vää on.

Sosi­aali- ja terveys­pal­ve­lui­den lain­sää­dän­töä on kehi­tet­tävä niin, että se mahdol­lis­taa palve­lui­den aidon inte­graa­tion sekä erilais­ten palve­lui­den tarjoa­mi­sen ihmi­selle jous­ta­vasti ja koko­nais­val­tai­sesti.

Kokoo­mus suhtau­tuu myön­tei­sesti palve­lui­den kunnian­hi­moi­seen uudis­ta­mi­seen.

Hoidon jatku­vuu­den vahvis­ta­mi­nen paran­taa hoidon saata­vuutta ja vahvis­taa sen tulok­sia. Omalää­kä­ri­mal­lin merkit­tä­västi laajempi käyt­töön­otto vahvis­taisi hoidon jatku­vuutta. Yksi keino edis­tää omalää­kä­ria­ja­tuk­sen leviä­mistä samoin kuin valin­nan­va­pau­den nykyistä laajem­paa toteu­tu­mista on amma­tin­har­joit­ta­mal­lin käyt­töön­otto myös julki­sessa tervey­den­huol­lossa. Kokoo­mus suhtau­tuu myön­tei­sesti amma­tin­har­joit­ta­ja­mal­lin käyt­töön­ot­toon ja laajen­ta­mi­seen ja näkee sen toteut­ta­van hyvin niitä perus­pe­ri­aat­teita, joita kokoo­mus on pitä­nyt sosi­aali- ja terveys­pal­ve­luita koskien tärkeänä.

Sote-palve­lut ovat keskei­nen osa kuntien elin­voi­maa. Kuntien ja hyvin­voin­tia­luei­den aitoa yhteis­työtä ja vuoro­pu­he­lua tulee vahvis­taa ja syven­tää.

Hyvin­voin­tia­lueita on kannus­tet­tava siihen, että parhaat käytän­nöt tule­vat käyt­töön kaik­kialla Suomessa. On esimer­kiksi varmis­tet­tava, että palve­lui­den yksik­kö­hin­nat tehdään läpi­nä­ky­väksi yhtei­sen kustan­nus­las­ken­ta­mal­lin avulla ja että aluei­den väli­set yksik­kö­kus­tan­nuk­set ovat vertai­lu­kel­poi­sia. Aito vertail­ta­vuus mahdol­lis­taa parhai­den ratkai­su­jen hake­mi­sen palve­lui­den järjes­tä­mi­seksi.

Tiedon, tekno­lo­gian, palve­lui­den digi­ta­li­saa­tion ja teko­ä­lyn saralla on vielä valta­vasti hyödyn­tä­mät­tö­miä mahdol­li­suuk­sia parem­pien sosi­aali- ja terveys­pal­ve­lui­den raken­ta­mi­seksi ja hyvin­voin­nin lisää­mi­seksi. Uudet tekno­lo­giat ja tiedon­ke­ruu mahdol­lis­ta­vat elin­vuo­sien lisää­mi­sen, hoidon ja hoivan tason paran­ta­mi­sen, henki­lös­tön riit­tä­vyy­den tuke­mi­sen sekä parem­pia edel­ly­tyk­siä hyvin­voin­nin ja tervey­den edis­tä­mi­seen. Määrä­tie­toi­nen digi­ta­li­saa­tio­loikka edel­lyt­tää rohkeutta ja kette­ryyttä niin hyvin­voin­tia­lueilta kuin lain­sää­tä­jältä. Kokoo­mus haluaa varmis­taa tervey­sa­lan tutki­muk­sen edel­ly­tyk­set ja uusien tekno­lo­gioi­den tarjoa­mien mahdol­li­suuk­sien poten­ti­aa­lin käyt­töön­o­ton.

Piene­ne­vien ikäluok­kien Suomessa jokai­nen syntyvä lapsi on lahja ja jokai­nen vart­tuva nuori ansait­see hyvät eväät elämään. Lasten ja perhei­den palve­luja on kehi­tet­tävä lapsi- ja perhe­läh­töi­seksi koko­nai­suu­deksi, jossa painot­tu­vat ennal­taeh­käisy ja varhai­nen puut­tu­mi­nen. Erityi­sesti mata­lan kynnyk­sen keskus­te­luapu ja mielen­ter­veys­pal­ve­lui­den nopea saata­vuus on turvat­tava jokai­selle niitä tarvit­se­valle lapselle ja nuorelle.

Väes­tön ikään­tyessä Suomessa on vält­tä­mä­töntä varmis­taa ikään­ty­vien hyvä hoiva, jossa toteu­tu­vat itse­mää­rää­mi­soi­keus, osal­li­suus ja vaiku­tus­mah­dol­li­suu­det palve­lui­hin. Kokoo­mus pitää tärkeänä tekno­lo­gis­ten ratkai­su­jen lisää­mistä, valin­nan­va­pau­den kasvat­ta­mista, laadu­kasta asia­kas­seg­men­toin­tia ja toimi­vaa palve­luoh­jausta. Näiden toimien avulla voidaan varmis­taa tarkoi­tuk­sen­mu­kais­ten palve­lui­den piiriin pääse­mi­nen ja palve­lui­den kustan­nus­te­hok­kuus. Omais­hoi­ta­jien laaduk­kaista tuki­pal­ve­luista ja palve­lu­va­li­koi­masta on huoleh­dit­tava.

Ensi­hoito- ja pelas­tus­pal­ve­lut on oltava nopeasti ja ammat­ti­tai­toi­sesti saata­villa, kun niitä tarvit­see. Pelas­tusa­lan ammat­ti­lai­set ovat usein ensim­mäi­siä, jotka kohtaa­vat kiireel­listä apua tarvit­se­van ihmi­sen. On tärkeää, että pelas­tus­pal­ve­lut voidaan edel­leen tuot­taa laaduk­kaasti ja yhden­mu­kai­sesti kaik­kialla Suomessa. Siksi on varmis­tet­tava, että pelas­tus­pal­ve­lui­den asema säilyy vahvana, eivätkä ne hyvin­voin­tia­luei­den toimin­nassa jää sosi­aali- ja terveys­pal­ve­lui­den varjoon.

Menes­tyk­sen edel­ly­tyk­set kestä­västi kaikilla alueilla

Kokoo­mus­lai­sen alue­po­li­tii­kan ytimessä on luot­ta­mus ihmis­ten ja yritys­ten haluun raken­taa menes­tystä omalla toimin­nal­laan ja omilla vahvuuk­sil­laan. Se tarkoit­taa, että kaik­kialla Suomessa on voitava hyödyn­tää kestä­västi voima­va­roja, joita alueella on saata­villa. Se voi tarkoit­taa luon­non­va­roja, matkai­lua, elämyk­siä, osaa­mi­seen perus­tu­via uusia tuot­teita ja inno­vaa­tioita tai uuden­lai­sia tapoja tuot­taa palve­luita. Alueel­lis­ten vahvuuk­sien maksi­maa­li­sen hyödyn­tä­mi­sen luon­nol­li­sena lähtö­koh­tana ovat alueen inhi­mil­li­set voima­va­rat, toime­liai­suus ja yrit­te­liäi­syys. Valtion on lain­sää­dän­nön kautta luotava oma-aloit­tei­suu­teen kannus­tava ja aktii­vi­suu­desta palkit­seva toimin­taym­pä­ristö, jossa vero­tus, sosi­aa­li­turva ja säädö­sym­pä­ristö on oikealla tavalla viri­tetty.

Suomen on oltava joka suun­taan saavu­tet­tava: Tava­ran, ihmis­ten ja tiedon on liikut­tava suju­vasti. Suomen kilpai­lu­ky­vyn, turval­li­suu­den ja huol­to­var­muu­den kannalta on järke­vää ja kauko­nä­köistä edis­tää aluei­den ja kaupun­ki­seu­tu­jen saavu­tet­ta­vuutta niin kansal­li­sesti kuin kansain­vä­li­ses­ti­kin. Kaupun­kien tehok­kaat jouk­ko­lii­ken­ne­rat­kai­sut ja toimi­vat asun­to­mark­ki­nat taas luovat dynaa­mi­sia työs­sä­käyn­tia­lueita ja vahvis­ta­vat työvoi­man liik­ku­vuutta. Aluei­den elin­voima syntyy keskus­kau­pun­kien, ympä­röi­vien kuntien, hyvin­voin­tia­luei­den ja valtion alue­hal­lin­non ratkai­suilla esimer­kiksi osaa­mi­sesta huoleh­ti­mi­sen, järke­vän ja suju­van kaavoi­tuk­sen sekä palve­lu­hen­ki­sen hallin­non edesaut­ta­mana yhdessä elin­kei­noe­lä­män ja oppi­lai­tos­ten kanssa.

Lisää sisältöä samassa kategoriassa

15.10.2024

Suomella ei ole enää varaa lykätä työmark­ki­noi­den uudis­ta­mista

Kokoo­muk­sen ryhmä­pu­heen­vuoro väli­ky­sy­myk­seen palk­­ka­­tasa-arvosta. Muutok­set puhut­taessa mahdol­li­sia. Suoma­lais­ten hyvin­vointi nojaa menes­ty­viin ja kilpai­lu­ky­kyi­siin vien­tiy­ri­tyk­siin, jotka tuovat meille vero­tu­loja, työpaik­koja ja

12.10.2024

Työmi­nis­te­rin puhe yrit­tä­jille

Työmi­nis­teri Arto Sato­sen puhe Valta­kun­nal­lis­ten yrit­tä­jä­päi­vien yrit­tä­jä­gaa­lassa 12.10. Arvoi­sat yrit­tä­jät, hyvät ystä­vät, Teidän merki­tyk­senne isän­maan menes­tyk­selle on aivan perus­ta­van­laa­tui­nen. Talou­den

9.10.2024

Halli­tus kehit­tää sovit­te­lu­jär­jes­tel­mää kansan­ta­lou­den koko­nai­se­dun turvaa­mi­seksi

Päämi­nis­teri Petteri Orpon halli­tuk­sen ohjel­massa on linjattu tavoit­teeksi vien­ti­ve­toi­sen työmark­ki­na­mal­lin vahvis­ta­mi­nen. Halli­tus­oh­jel­ma­kir­jauk­sen mukai­sesti ”laissa työrii­to­jen sovit­te­lusta sääde­tään, että palkan­tar­kas­tus­ten yleistä

Skip to content