Skip to content

Evästeasetukset

Käytämme evästeitä tarjotaksemme paremman käyttökokemuksen ja henkilökohtaista palvelua. Suostumalla evästeiden käyttöön voimme kehittää entistä parempaa palvelua ja tarjota sinulle kiinnostavaa sisältöä. Sinulla on hallinta evästeasetuksistasi, ja voit muuttaa niitä milloin tahansa. Lue lisää evästeistämme.

Kokoomus.fi / Kuntavaalit 2025 / Kokoomuksen kuntavaaliohjelma 2025

Kokoo­muk­sen kunta­vaa­lioh­jelma 2025

Julkaistu:

Meitä ohjaa sekä sydän että lasku­taito – olemme oikealla asialla.

Kuntien käsissä on suoma­lais­ten arki ja Suomen tule­vai­suus: lapset ja nuoret, perheet, koulu­tus, hyvän ja terveel­li­sen elämän varmis­ta­mi­nen pitkälle eläke­vuo­siin asti, lähiym­pä­ris­tön vaali­mi­nen sekä uuden elin­voi­man raken­ta­mi­nen. Lyhyesti sanot­tuna: kuntien tehtä­vänä on taata ihmi­selle sellai­set elino­lo­suh­teet, että elämä sujuu ilman isom­pia kuop­pia. Ja sama pätee myös yrityk­siin.

Kunta, jossa ei ole työtä tai yrityk­siä ei kauan pystyssä pysy – eikä kunta, joka jättää lapset hunnin­golle voi toivoa tule­vai­suu­delta suuria. Sote-uudis­tuk­sen jälkeen kuntien tärkeim­pänä tehtä­vänä on varmis­taa, että kunnassa voi yrit­tää, työtä riit­tää, ja koulu­tuk­sen laatu on niin hyvää, että eväät tule­vai­suu­teen anne­taan riip­pu­matta siitä, mihin päin Suomea sattuu synty­mään.

“Tätä on aika
vaikea mennä
hauk­ku­maan.”

Suomessa ei ole kahta saman­laista kuntaa. Jokai­sella kunnalla on ominais­piir­teensä, joita koros­ta­malla kunnalla on mahdol­li­suus tehdä itses­tään houkut­te­leva. Eivät perhei­den, paris­kun­tien, yksi­ne­lä­jien eivätkä yritys­ten­kään tarpeet ole samoja. Jotkut arvos­ta­vat luon­non puhtautta ja ihmi­sen kokoi­sia taaja­mia. Toiset halua­vat kult­tuu­ri­tar­jon­taa ja sykettä. Yrityk­selle on tärkeää työvoi­man saanti, toimi­vat liiken­neyh­tey­det, suju­vat lupa­pro­ses­sit ja kunnan yritys­myön­tei­syys. Kuntien tehtä­vänä on löytää itsel­leen ne poten­ti­aa­li­set asukas- ja yrit­tä­jä­ryh­mät, joiden tarpei­siin kunta tai kaupunki vastaa. Sitä kutsu­taan kunta­stra­te­giaksi ja sen laati­mi­sesta kokoo­mus huoleh­tii.

Kunta­po­li­tii­kasta puhu­mi­nen ei ole puoluei­den yksi­noi­keus. Päin­vas­toin. Kunta­po­li­tiikka kuuluu kunta­lai­sille, siitä puhu­taan urhei­luseu­ro­jen puku­huo­neissa ja työpaik­ko­jen kahvi­tauoilla. Tori­par­la­men­tit kokoon­tu­vat paitsi toreilla, myös kahvi­loissa ja puis­to­jen penkeillä. Ja näin sen kuuluu­kin olla. Paikal­lis­ten asuk­kai­den aktii­vi­suus, alueen yrityk­set ja järjes­töt luovat kunnan elämän ja elin­voi­man mahdol­lis­ta­van rahoi­tuk­sen. Mitä enem­män yritys­toi­min­taa, sitä enem­män työpaik­koja. Ja sen seurauk­sena kunnalle vero­tu­loja, joilla rahoi­te­taan varhais­kas­va­tus, koulu­tus ja senio­rei­den palve­lut. Kun puhu­taan kuntien rahoi­tuk­sen järjes­tä­mi­sestä ilman velka­ra­haa, on kokoo­muk­sella siihen parhaat keinot.

Koulu­tuk­sen ja elin­voi­man lisäksi kuntien tulee kyetä vastaa­maan lukui­siin aikamme isoi­hin kysy­myk­siin: kuinka huoleh­di­taan huol­to­var­muu­desta ja ener­giao­ma­va­rai­suu­desta, miten ilmas­ton­muu­tosta torju­taan ja luon­to­kato pysäy­te­tään sekä kuinka turval­li­nen ja terveel­li­nen elämä varmis­te­taan kaikissa elämän­vai­heissa. Teke­mällä oikeat valin­nat näiden kysy­mys­ten ratkai­se­mi­seksi, kunnat ja kaupun­git nosta­vat koko Suomen elin­voi­maa.

Kun talous kasvaa, tule­vai­suus lois­taa

Paras tapa varmis­taa, että kunnassa on hyvä olla, palve­lut toimi­vat ja tule­vai­suus näyt­tää valoi­salta on, että kunnassa on yrityk­siä ja työtä tarjolla. Koti­kun­nan rooli on olla elin­voi­man mahdol­lis­taja.

Kasvu­työtä tehdään kunnissa eri puolilla Suomea: yhdessä kunnassa houku­tel­laan teol­li­sia inves­toin­teja, toisessa raken­ne­taan tuuli­voi­maa, kolman­nessa panos­te­taan matkai­luun ja neljän­nessä tuetaan star­tu­pien syntyä yhdessä korkea­kou­lu­jen kanssa. Yrit­tä­jä­hen­keä ja teke­mi­sen taitoa löytyy joka puolelta maata. Kokoo­mus ja kokoo­mus­lai­set valtuu­te­tut työs­ken­te­le­vät joka päivä sen eteen, että kunnissa raken­ne­taan elin­voi­maa omista vahvuuk­sista ponnis­taen.

Tämän päivän päätök­set
tehdään lastemme

tule­vai­suu­den vuoksi.

Kaupun­kien luon­nol­li­nen vahvuus on uusien ajatus­ten ja ihmis­ten yhteen kokoa­mi­nen. Näin ne toimi­vat uuden yrit­tä­mi­sen, kansain­vä­lis­ty­mi­sen ja talous­kas­vun vauh­dit­ta­jina. Tämä sätei­lee posi­tii­vi­sesti myös ympä­rys­kun­tiin, jotka saavat lisää asuk­kaita, vero­tu­loja ja alueen palve­lu­yrit­tä­jät saavat uutta asia­kas­kun­taa. Suurem­mille kaupun­geille ja kaupun­ki­seu­duille kannat­taa­kin antaa suurempi rooli talou­den vauh­dit­ta­mi­sessa työl­li­syy­den hoidon, korkea­kou­lu­tuk­sen, inno­vaa­tio­po­li­tii­kan ja kansain­vä­lis­ty­mi­sen keinoin.

Pienem­missä kunnissa eväitä ja mahdol­li­suuk­sia tule­vai­suu­den raken­ta­mi­seen löytyy erikois­tu­mi­sesta. Kunnissa voidaan erikois­tua esimer­kiksi jonkin teol­li­suu­de­na­lan, maata­lous­e­lin­kei­non tai vapaa-ajan vieton kunnaksi. Kuntien erikois­tu­mista on syytä jatkaa samalla huoleh­tien siitä, että jokai­nen kunta pystyy tarjoa­maan osal­taan perus­tus­lain mukai­sesti perus­pal­ve­lut sivis­tys-, elin­keino- ja maan­käyt­tö­asioissa. Kuntien kannat­taa houku­tella yritys­toi­min­taa alueel­leen omia vahvuuk­si­aan koros­taen ja toimin­taa vaikeut­ta­vaa byro­kra­tiaa karsien. Kunnat pysty­vät ratko­maan yhdessä monia sellai­sia kysy­myk­siä, joihin yksin rahkeet eivät aina riit­täisi. Haluamme aktii­vi­sesti edis­tää seudul­lista ja alueel­lista yhteis­työtä esimer­kiksi maan­käy­tön, palve­lui­den tai ener­gian kohdalla.

Maaseu­tu­kun­nat ovat Suomen huol­to­var­muu­den sydän. Niissä maata­lous, metsä­ta­lous ja luon­non­va­ro­jen vastuul­li­nen ja inno­va­tii­vi­nen käyttö ovat elin­voi­man avain. Yhteis­kun­nan ener­gian­tar­peen kasvu ja kestä­vän ener­gia­tuo­tan­non kysyntä kannat­taa hyödyn­tää talou­den kasvun mahdol­lis­ta­jana. Väes­tö­ti­hey­del­tään väljille kunnille uusiu­tuva ener­gia on merkit­tävä mahdol­li­suus tuloi­hin, työhön ja elin­voi­maan, jolle haluamme sanoa kyllä aina, kun se on järke­vää.

Vastuul­li­sesti hoidettu, vakaa talous on jokai­sen kunnan tule­vai­suu­den tae. Vaikka talous on vain väline hyvin­voin­nin raken­ta­mi­seen, täytyy meno­jen ja tulo­jen olla jota­kuin­kin tasa­pai­nossa, jotta tule­vai­suu­den raken­ta­mi­nen on mahdol­lista. Vastuul­li­suus tulee ulot­taa koske­maan myös kunta­lai­sen kukka­roa. Vero­jen ja maksu­jen korot­ta­mi­nen on lähtö­koh­tai­sesti aina viimei­nen keino, koska se naker­taa kunta­lai­sen omasta työstä ansai­tun palkan osto­voi­maa. Kokoo­muk­sen lähtö­kohta on selvä: vastus­tamme kunta­ve­ron, kiin­teis­tö­ve­ron ja maksu­jen koro­tuk­sia. Päin­vas­toin, vero­tusta on madal­let­tava aina silloin, kun se on talou­del­li­sesti mahdol­lista.

Jos yrit­täjä pärjää, me kaikki pärjäämme

Yrit­tä­jän ja yrit­tä­mi­sen roolia kunnan elin­voi­man kasvat­ta­jana ei voi kylliksi koros­taa. Yrit­täjä luo työpaik­koja, työpai­kat tuovat lisää asuk­kaita, lapsi­per­heitä ja kunnalle tule­vai­suu­den. Yrit­tä­mi­nen kasvat­taa monin eri tavoin kunnan vero­tu­loja ja näin mahdol­lis­taa kunnal­lis­ten palve­lu­jen tarjon­nan kirjon.

Kunnan kannat­taa­kin tehdä kaik­kensa helpot­taak­seen yrit­tä­jien ja yritys­ten ankku­roi­tu­mista omalle alueel­leen. Kokoo­mus­lai­sessa kunnassa yksi­kään järkevä inves­tointi ei kaadu kunnan kaavoi­tuk­seen tai byro­kra­ti­aan. Lupa­pro­ses­sien pitää olla nopeita ja suju­via. Kunnissa on otet­tava käyt­töön lupa­pro­ses­sien käsit­te­ly­ai­ka­ta­kuu. Kuntien tulee tarjota lupa- ja neuvon­ta­pal­ve­lut yrityk­sille yhden luukun peri­aat­teella.

Omassa palve­lun­tar­jon­nas­saan kunnan on hyvä laskea kilpai­lu­tuk­sis­saan myös paikal­li­sen yksi­tyi­sen toimi­jan käyt­tä­mi­sestä koituva hyöty ympä­ris­tölle. Mitä enem­män paikal­li­sia yrityk­siä kunta käyt­tää, sitä parem­min yrityk­sillä menee. Ja kunnalla.

Selkeä polku koulu­tuk­sesta töihin

Usko tule­vai­suu­teen kulkee käsi kädessä oman toimeen­tu­lon kanssa. Kokoo­mus haluaa, että jokai­nen työky­kyi­nen pystyy löytä­mään itsel­leen miele­kästä työtä ja toimeen­tu­loa. Nyt kun työ- ja elin­kei­no­pal­ve­lut siir­ty­vät kuntien vastuulle, on mainio tilai­suus järjes­tää ne yhdessä kunnan, paikal­lis­ten yritys­ten ja amma­til­li­sen koulu­tuk­sen kesken. Tämä kolmi­nai­suus on oikea taho varmis­ta­maan, että yritys­ten työvoi­ma­tar­peet ja erilai­set työl­lis­tä­mi­sen palve­lu­po­lut kohtaa­vat ja teke­mä­tön työ löytää oikean teki­jänsä.

Eri ikäryh­mät ja erilai­set koulu­tus­taus­tat tarvit­se­vat hyvin erilai­sia palve­luita. Paras ratkaisu paikal­li­selle elin­voi­malle on se, että työpai­kat ja työvoima löytä­vät toisensa, riip­pu­matta siitä, saat­toiko ne yhteen yksi­tyi­nen vai kunnal­li­nen toimija.

Jos kunnalta ei
mate­ma­tiikka luista,
ei luista suksi­kaan

Kouluissa kasvaa Suomen tule­vai­suus

Suoma­lai­nen koulu­jär­jes­telmä on maail­man­laa­jui­nen menes­tys­ta­rina. Se on anta­nut eväät monelle luok­ka­ret­kelle. Kuntien ja kaupun­kien tehtä­vänä on varmis­taa, että jokai­sella on tasa­ver­tai­nen mahdol­li­suus kasvaa, oppia ja raken­taa oman näköis­tään elämää. Kokoo­mus haluaa varmis­taa sen, että sivis­tys on tarjolla jokai­selle ja koulu­tuk­sen laatu aina varhais­kas­va­tuk­sesta toiselle asteelle on hyvää.

Jokai­sella kunnalla on oltava – yksin tai tarvit­taessa yhdessä naapu­rin kanssa – sekä mahdol­li­suus että velvol­li­suus tarjota lapsille ja nuorille laadu­kas oppimis­polku, yhden­ver­tai­sesti.

Kaikki alkaa jo hyvästä varhais­kas­va­tuk­sesta. Laadu­kas varhais­kas­va­tus antaa hyvät valmiu­det koulu­tielle. Kokoo­muk­sen pitkän aika­vä­lin tavoit­teena on esio­pe­tuk­sen laajen­ta­mi­nen kaksi­vuo­ti­seksi ja jokai­sen lapsen saami­nen varhais­kas­va­tuk­sen piiriin viimeis­tään kolmen vuoden iässä. Kun varhais­kas­va­tuk­seen mennään, sen pitää olla myös laadu­kasta. Henki­lös­tön osaa­mi­sesta ja osaa­mis­vaa­ti­muk­sista täytyy pitää kiinni. Vanhem­milla pitää olla vapaus valita myös yksi­tyi­nen varhais­kas­va­tus­paikka ja tähän kunnan pitää tarjota palvelu­seteli.

Terveel­li­nen ja turval­li­nen koulu kuuluu jokai­sen perus­oi­keuk­siin. Koulun on oltava turval­li­nen paikka heti koulu­tielle lähdöstä ja kiusaa­mi­seen tulee puut­tua välit­tö­mästi. Perus­kou­lun pitää olla paikka, jonne mennään oppi­maan. Opetuk­sen pitää olla moni­puo­lista, opet­ta­jien pitää voida keskit­tyä opet­ta­mis­teh­tä­vään ja oppi­lai­den oppi­mi­seen. Tämä edel­lyt­tää sopi­via ryhmä­ko­koja, riit­tä­vää yksi­löl­listä tukea ja työka­luja häiriö­käyt­täy­ty­mi­seen sekä kiusaa­mi­seen puut­tu­mi­seen. Kouluissa tulee olla saata­villa riit­tä­västi psyko­lo­geja ja kuraat­to­reja mata­lan kynnyk­sen tuen tarjoa­mi­seksi. Lapsille tulee tarjota laadu­kasta aamu- ja ilta­päivätoimintaa.

Oppi­tun­nit eivät saa kulua sähkö­sa­vuk­kei­den, puhe­lin­ten tai muiden häiriö­te­ki­jöi­den jahtaa­mi­seen. Kun opet­ta­jalla on selkeät keinot ja valtuu­det puut­tua häirit­se­vään käytök­seen, se luo kaikille oppi­laille mahdol­li­suu­den keskit­tyä oppi­mi­seen ilman häiriöitä. Opet­ta­jien ääntä kannat­taa kuun­nella perus­kou­lussa muutoin­kin ja antaa heidän esimer­kiksi ottaa kantaa pape­ris­ten ja digi­taa­lis­ten oppi­ma­te­ri­aa­lien välillä.

Koulunsa aloit­ta­villa lapsilla ei aina ole saman­lai­sia valmiuk­sia saapues­saan opin­tielle. Perus­kou­lun tavoit­teena on antaa riit­tä­vät luku- ja kirjoi­tus­tai­dot sekä perus­kä­si­tys yhteis­kun­nan toimin­nasta, jotta elämä sujuisi ilman suurem­pia ryppyjä. Esitämme luku­tai­to­ta­voit­teen käyt­töön­ot­toa perus­kou­lussa. Jos luku­tai­to­ta­voite tai ikäluo­kan muut opil­li­set tavoit­teet osoit­tau­tu­vat oppi­laalle ylivoi­mai­siksi, on oltava mahdol­li­suus käydä oppi­vuosi uudel­leen, ilman ”huonon oppi­laan” leimaa. Koulun tavoite ei ole tasa­päis­tä­mi­nen, vaan valmiuk­sien anta­mi­nen.

Tavoit­teena on, että koko ikäluokka suorit­taa perus­koulun jälkeen toisen asteen tutkin­non. Toiselle asteelle siir­ryt­täessä pitää voida luot­taa siihen, että lukiossa tai amma­til­li­sessa koulu­tuk­sessa tarjo­taan valmiu­det pärjätä elämässä eteen­päin.

Opis­ke­li­joi­den hyvin­voin­nin kasva­viin haas­tei­siin on vastat­tava määrä­tie­toi­sesti. Lukiosta ei voi valmis­tua loppuun pala­neena, eikä vaikei­den ajatus­ten ja koke­mus­ten kanssa jäädä yksin. Siksi haluamme varmis­taa, että opis­ke­li­ja­huolto on aktii­vi­sesti tuke­massa lukioissa ja oppi­lai­tok­sissa opis­ke­li­joi­den hyvin­voin­tia.

Amma­til­li­sen koulu­tuk­sen vaiku­tus alueen elin­kei­noe­lä­mälle on olen­nai­nen. Amma­til­li­sista oppi­lai­tok­sista valmis­tuu osaa­jia seudun yrityk­siin ja he useim­mi­ten jäävät asumaan paik­ka­kun­nalle, mikä synnyt­tää elin­voi­maa ja työl­li­syyttä. Amma­til­li­sesta koulu­tuk­sesta valmis­tu­neen täytyy osata niitä asioita, joita työelä­mässä tai jatko­kou­lu­tuk­sessa edel­ly­te­tään. Koulu­tuk­sen pitää tarjota riit­tä­västi opetusta ja ohjausta, jotta osaa­mis­ta­voit­teet myös saavu­te­taan. Amma­til­li­sen koulu­tuk­sen tulee tapah­tua ensi­si­jai­sesti läsnä­olo-opetuk­sena. Koulu­tuk­sen keskeyt­tä­mistä toisella asteella on vähen­net­tävä määrä­tie­toi­sesti.

Turval­li­nen kunta

Koti­kun­nassa pitää olla turval­lista elää ja liik­kua omana itse­nään niin julki­sissa tiloissa, liiken­teessä kuin vihe­ra­lueil­la­kin. Perus­asioi­den täytyy olla kunnossa: katu­jen ja puis­to­jen pitää olla valais­tuja, liiken­ne­tur­val­li­suu­den kunnossa ja tapah­tu­missa mielessä haus­kan­pito eivätkä turval­li­suusu­hat. Entistä enem­män turval­li­suu­dessa pitää kiin­nit­tää huomiota esteet­tö­myy­teen ja iäkkäi­den asumi­sen turval­li­suu­teen.

Erityi­sesti kaupun­geissa kasva­viin turval­li­suutta ja turval­li­suu­den­tun­netta heiken­tä­viin ilmiöi­hin täytyy puut­tua mata­lalla kynnyk­sellä. Alueet tai kaupun­gin­osat, joissa on levot­to­muutta, pitää saada rauhoi­tet­tua. Yritys­ten ja kuntien palve­lut tuovat alueel­leen paitsi eloa ja sosi­aa­lista kans­sa­käy­mistä, myös vakautta ja turval­li­suutta. Aktii­vi­nen yhteis­työ polii­sin kanssa, kame­ra­val­vonta ja varti­joi­den läsnä­olo pitää ottaa käyt­töön siellä, missä turvat­to­muutta esiin­tyy. Huono-osai­suu­den kasau­tu­mista pitää estää jo uusien aluei­den suun­nit­te­lu­vai­heessa.

Minkään­lai­selle jengiy­ty­mis­ke­hi­tyk­selle ei ole Suomessa sijaa. Polii­sin tehtä­vänä on hoitaa rikos­ten torjunta, kuntien pitää keskit­tyä ongel­mien ja syrjäy­ty­mi­sen estä­mi­seen. Kunnissa pitää tarjota teho­kasta, yksi­löl­listä ja varhaista tukea. Häiriö­käyt­täy­ty­mi­seen on puutut­tava välit­tö­mästi. Rikos­ten torjun­nassa ja jengiy­ty­mi­sen ehkäi­syssä täytyy olla käytössä kaikki keinot.

Kunnissa täytyy myös varau­tua pahan päivän varalle. Jokai­sen kunnan pitää pystyä suojaa­maan kunta­lai­sensa krii­si­ti­lan­teissa. Kuntien täytyy käydä läpi ja päivit­tää varau­tu­mis­suun­ni­tel­mansa väes­tön­suo­je­lun ja kriit­ti­sen infra­struk­tuu­rin osalta sekä varmis­taa palve­lui­den häiriöt­tö­myys kaikissa tilan­teissa. Kunta­lais­ten omaa varau­tu­mista täytyy tukea tiedo­tuk­sella ja koulu­tuk­sella.

Kult­tuu­rilla ja liikun­nalla luodaan hyvää arkea

Kokoo­mus­lai­sessa kunnassa voi elää hyvin­voi­vaa ja terveel­listä elämää niin lapsena, työelä­mässä kuin eläk­keellä.

Kunnilla on tärkeä rooli yksi­näi­syy­den ja liik­ku­mat­to­muu­den vähen­tä­mi­sessä. Kunto­sa­lit, uima­hal­lit, lasten leik­ki­pai­kat, nuori­so­ta­lot ja luon­to­po­lut ovat paik­koja, joissa syntyy hyvä arki ja uusia ystä­vyyk­siä. Kunnassa pitää olla mielek­käitä ja saavu­tet­ta­via liikunta-, harras­tus-, ulkoilu- ja tapaa­mis­paik­koja, jotka vastaa­vat erilais­ten ryhmien tarpei­siin lapsista nuoriin, perhei­siin ja ikäih­mi­siin.

Tavoit­te­lemme sitä, että harras­ta­mi­nen on help­poa ja siihen on kaikilla mahdol­li­suus. Pide­tään lähi­lii­kun­ta­pai­kat ja virkis­ty­sa­lu­eet kunnossa ja huoleh­di­taan kevyen liiken­teen väylistä, jotta jokai­sella on mahdol­li­suus lisätä arki­lii­kun­taa osaksi päivä­ru­tii­neja.

Monelle kunnan tärkein paikal­li­syl­pey­den symboli ja palvelu voi olla paikal­li­nen urhei­luseura tai harras­tusyh­dis­tys. Näitä myös kokoo­mus haluaa vaalia. Harras­ta­mi­nen on vaikeaa, jos sille ei ole paik­kaa. Siksi järjes­töille pitää olla mahdol­li­suuk­sia käyt­tää kuntien tiloja. Erityi­sesti nuoria tulee tukea liikun­nal­li­seen elämän­ta­paan ja harras­ta­mi­sen aloit­ta­mi­seen. Haluamme, että jokai­sella lapsella ja nuorella on mahdol­li­suus vähin­tään yhteen itsel­leen sopi­vaan harras­tuk­seen.

Vaikka alle 18-vuoti­aat nuoret eivät voi vielä äänes­tää, on tärkeää, että heidän­kin äänensä kuuluu kunnassa. Siksi haluamme, että nuori­so­val­tuus­toille, joiden toimin­taan myös alai­käi­set voivat osal­lis­tua, tarjo­taan aitoja mahdol­li­suuk­sia osal­lis­tua vuoro­pu­he­luun kunnan kehit­tä­mi­sestä.

Vähe­nevä lasten ja nuor­ten määrä johtaa tilan­tei­siin, joissa nuori­so­työn yhteis­työtä tarvi­taan kuntien, järjes­tö­jen ja seura­kun­tien kesken. Yhteis­työllä voidaan synnyt­tää nuori­so­työn vaikut­ta­vuutta silloin­kin, kun rahat ja resurs­sit tai kohdat­tu­jen nuor­ten määrä on käymässä vähiin.

Kunta­po­li­tiik­kaa tehdään kentältä,
ei katso­mosta käsin.

Kult­tuu­ri­pal­ve­lut tuovat kuntaan elin­voi­maa ja lisää­vät hyvin­voin­tia. Kult­tuuri syntyy kunnan omis­ta­man teat­te­rin tai museon lisäksi vapaa­eh­toi­sesti ihmis­ten omasta aktii­vi­suu­desta. Alueen kult­tuu­ri­toi­mi­jat ammat­ti­lai­sista aloit­te­li­joi­hin pitää saada näky­viin niin katu­ku­vassa kuin kunnan omis­ta­missa tiloissa. Julki­nen taide tulee ottaa huomioon jo siinä vaiheessa, kun alueita tai raken­nuk­sia suun­ni­tel­laan. Kirjas­tot pitä­vät kult­tuu­rin ja sivis­tyk­sen lähellä ja kaik­kien saata­villa. Siksi kirjas­to­jen laadusta täytyy huoleh­tia. Tarjo­taan liik­ku­via palve­luita, kuten kirjas­to­bus­seja ja omatoi­mi­kir­jas­toja saata­vuu­den paran­ta­mi­seksi.

Väes­tön ikään­tyessä kunnissa täytyy osata entistä parem­min huomioida ikään­ty­nei­den palve­lut ja ikäys­tä­väl­li­nen suun­nit­telu. Kokoo­muk­selle eläke­läi­set ovat aktii­vi­nen ja tärkeä osa kunnan yhtei­söä. Jotta aktii­vi­nen elämä on mahdol­lista iästä riip­pu­matta, täytyy esimer­kiksi vapaa-ajan palve­lut raken­taa siten, että ne vastaa­vat aidosti senio­rei­den tarpei­siin ja palve­lui­den suun­nit­te­lussa kuun­nel­laan niiden kohde­ryh­mää. Nyt on varmis­tet­tava se, että vanhus­neu­vos­tot pääse­vät vaikut­ta­maan aidosti elämi­sen olosuh­tei­siin ja neuvos­to­jen asian­tun­te­musta kuul­laan sekä hyödyn­ne­tään kunnassa. Kunnat ja hyvin­voin­tia­lu­eet vastaa­vat yhdessä siitä, että terve elämä on mahdol­lista mahdol­li­sim­man pitkään. Laaduk­kailla vapaa-ajan palve­luilla ennal­taeh­käis­tään myös terveys­pal­ve­lui­den tarvetta. Kunnissa täytyy varmis­taa tiedon ja palve­lui­den saata­vuus myös niille ikään­ty­neille, jotka eivät käytä tai joilla ei ole tervey­del­li­sistä syistä mahdol­li­suutta käyt­tää digi­taa­li­sia lait­teita.

Sosi­aali- ja terveys­pal­ve­lui­den uudis­tuk­sessa hyvin­voin­nin ja tervey­den edis­tä­mi­sen vastuu hajau­tui kunnille ja hyvin­voin­tia­lueille. Kuntien täytyy kantaa vastuuta kunta­lais­ten hyvin­voin­nista ja tervey­destä uudis­tuk­sen jälkeen­kin. Aito yhteis­työ hyvin­voin­tia­lu­een kanssa ei saa jäädä kiinni hallin­nol­li­sista rajoista. Orga­ni­saa­tioi­den täytyy yhdessä miet­tiä mitä tarvi­taan, jotta kunta­lai­nen voi elää terveel­li­sesti, kuntou­tua ja yllä­pi­tää hyvin­voin­ti­aan. Yhteis­työ­hön kuntien ja hyvin­voin­tia­luei­den välillä pitää olla pysy­vät raken­teet ja kuntien sekä hyvin­voin­tia­luei­den tulee koor­di­noida vapaa­eh­tois­jär­jes­tö­jen avus­tus­ten kohdis­tu­mista entistä parem­min.

Raken­ne­taan kunnista kestä­viä ja huoleh­di­taan lähi­luon­nosta

Kokoo­mus haluaa panos­taa viih­tyi­sään ja puhtaa­seen elinym­pä­ris­töön. Viih­tyi­sät kaupun­ki­kes­kus­tat ja elin­voi­mai­set kylän­rai­tit houkut­te­le­vat käymään ja naut­ti­maan palve­luista. Kaupun­kiym­pä­ris­tös­sä­kin tulee säilyt­tää kaupun­ki­vih­reää ja kaavoi­tuk­sessa muis­taa lähi­luon­non merki­tys.

Hyvin­vointi syntyy myös siitä, että oma koti vastaa yksi­löl­li­siä tarpeita. Siksi kunnissa ja kaupun­geissa pitää olla moni­puo­lista asun­to­tuo­tan­toa, joka tarjoaa sopi­van kodin juuri omaan elämän­ti­lan­tee­seen. Myös kaupun­kei­hin pitää mahtua vehreitä omakoti- ja rivi­ta­lo­naa­pu­rus­toja. Asun­to­tuo­tan­nossa lähtö­koh­tana tulee olla vapaa­ra­hoit­tei­nen tuotanto. Sosiaa­lisella asun­to­tuo­tan­nolla on tärkeä rooli erityi­sesti erityis­ryhmien kohdalla ja asunn­ot­to­muu­den torjun­nassa.

Kokoo­mus­lai­nen kunta kantaa vastuuta luonto­kadon ratkai­se­mi­sesta ja ilmas­ton­muu­tok­sen torjun­nasta. Erityi­sesti kaupun­geilla on vastuu ja keinot toimia edel­lä­kä­vi­jöinä pääs­tö­jen vähen­tä­mi­sessä. Pääs­tö­jen vähen­tä­mi­nen pitää tehdä kustan­nus­te­hok­kaasti. Kokoo­mus uskoo siihen, että saas­tut­taja maksaa -peri­aat­teen käyt­töö­no­tolla vaali­taan parhai­ten ilmas­toa ja puhdasta elinym­pä­ris­töä. Meille tärkeää on vaalia luon­non moni­muo­toi­suutta niin täyden­nys­ra­ken­ta­mi­sessa kuin uusien aluei­den raken­ta­mi­ses­sa­kin. Eri näkö­kul­mat vesis­tö­jen suoje­lusta ja kunnos­ta­mi­sesta luon­to­ka­don ehkäi­se­mi­seen täytyy yhteen­so­vit­taa yhteis­kun­ta­ra­ken­teen kehi­tyk­sen kanssa.

Kokoo­muk­sen mielestä ihmi­sillä on oikeus liik­kua ja valita itse liik­ku­mis­muo­tonsa. Suurin osa ihmi­sistä käyt­tää useita eri liik­ku­mis­muo­toja: joskus mennään polku­pyö­rällä, joskus kävel­len. Toisi­naan parhai­ten pääsee julki­sella liiken­teellä tai autolla. Kokoo­mus haluaa varmis­taa suju­van liik­ku­mi­sen kaikilla liik­ku­mis­muo­doilla. Liiken­ne­po­li­tii­kassa tavoi­tel­laan pääs­tö­jen, ei liik­ku­mi­sen vähen­tä­mistä.

Kehi­te­tään tasa­pai­noi­sesti kaik­kia liik­ku­mis­muo­to­jen toimin­tae­del­ly­tyk­siä kevyestä liiken­teestä julki­seen liiken­tee­seen ja autoi­luun. Seudul­li­nen juna­lii­kenne avau­tuu pian mark­ki­noille uuden­lai­sena liik­ku­mis­muo­tona. Edis­te­tään seudul­li­sen juna­lii­ken­teen synty­mistä palve­lu­ta­son paran­ta­mi­seksi ja pääs­tö­jen vähen­tä­mi­seksi.

Lisää sisältöä samassa kategoriassa