
Kokoomuksen kuntavaaliohjelma 2025
Julkaistu:
Meitä ohjaa sekä sydän että laskutaito – olemme oikealla asialla.
Kuntien käsissä on suomalaisten arki ja Suomen tulevaisuus: lapset ja nuoret, perheet, koulutus, hyvän ja terveellisen elämän varmistaminen pitkälle eläkevuosiin asti, lähiympäristön vaaliminen sekä uuden elinvoiman rakentaminen. Lyhyesti sanottuna: kuntien tehtävänä on taata ihmiselle sellaiset elinolosuhteet, että elämä sujuu ilman isompia kuoppia. Ja sama pätee myös yrityksiin.
Kunta, jossa ei ole työtä tai yrityksiä ei kauan pystyssä pysy – eikä kunta, joka jättää lapset hunningolle voi toivoa tulevaisuudelta suuria. Sote-uudistuksen jälkeen kuntien tärkeimpänä tehtävänä on varmistaa, että kunnassa voi yrittää, työtä riittää, ja koulutuksen laatu on niin hyvää, että eväät tulevaisuuteen annetaan riippumatta siitä, mihin päin Suomea sattuu syntymään.

vaikea mennä
haukkumaan.”
Suomessa ei ole kahta samanlaista kuntaa. Jokaisella kunnalla on ominaispiirteensä, joita korostamalla kunnalla on mahdollisuus tehdä itsestään houkutteleva. Eivät perheiden, pariskuntien, yksineläjien eivätkä yritystenkään tarpeet ole samoja. Jotkut arvostavat luonnon puhtautta ja ihmisen kokoisia taajamia. Toiset haluavat kulttuuritarjontaa ja sykettä. Yritykselle on tärkeää työvoiman saanti, toimivat liikenneyhteydet, sujuvat lupaprosessit ja kunnan yritysmyönteisyys. Kuntien tehtävänä on löytää itselleen ne potentiaaliset asukas- ja yrittäjäryhmät, joiden tarpeisiin kunta tai kaupunki vastaa. Sitä kutsutaan kuntastrategiaksi ja sen laatimisesta kokoomus huolehtii.
Kuntapolitiikasta puhuminen ei ole puolueiden yksinoikeus. Päinvastoin. Kuntapolitiikka kuuluu kuntalaisille, siitä puhutaan urheiluseurojen pukuhuoneissa ja työpaikkojen kahvitauoilla. Toriparlamentit kokoontuvat paitsi toreilla, myös kahviloissa ja puistojen penkeillä. Ja näin sen kuuluukin olla. Paikallisten asukkaiden aktiivisuus, alueen yritykset ja järjestöt luovat kunnan elämän ja elinvoiman mahdollistavan rahoituksen. Mitä enemmän yritystoimintaa, sitä enemmän työpaikkoja. Ja sen seurauksena kunnalle verotuloja, joilla rahoitetaan varhaiskasvatus, koulutus ja senioreiden palvelut. Kun puhutaan kuntien rahoituksen järjestämisestä ilman velkarahaa, on kokoomuksella siihen parhaat keinot.
Koulutuksen ja elinvoiman lisäksi kuntien tulee kyetä vastaamaan lukuisiin aikamme isoihin kysymyksiin: kuinka huolehditaan huoltovarmuudesta ja energiaomavaraisuudesta, miten ilmastonmuutosta torjutaan ja luontokato pysäytetään sekä kuinka turvallinen ja terveellinen elämä varmistetaan kaikissa elämänvaiheissa. Tekemällä oikeat valinnat näiden kysymysten ratkaisemiseksi, kunnat ja kaupungit nostavat koko Suomen elinvoimaa.
Kun talous kasvaa, tulevaisuus loistaa
Paras tapa varmistaa, että kunnassa on hyvä olla, palvelut toimivat ja tulevaisuus näyttää valoisalta on, että kunnassa on yrityksiä ja työtä tarjolla. Kotikunnan rooli on olla elinvoiman mahdollistaja.
Kasvutyötä tehdään kunnissa eri puolilla Suomea: yhdessä kunnassa houkutellaan teollisia investointeja, toisessa rakennetaan tuulivoimaa, kolmannessa panostetaan matkailuun ja neljännessä tuetaan startupien syntyä yhdessä korkeakoulujen kanssa. Yrittäjähenkeä ja tekemisen taitoa löytyy joka puolelta maata. Kokoomus ja kokoomuslaiset valtuutetut työskentelevät joka päivä sen eteen, että kunnissa rakennetaan elinvoimaa omista vahvuuksista ponnistaen.

tehdään lastemme
tulevaisuuden vuoksi.
Kaupunkien luonnollinen vahvuus on uusien ajatusten ja ihmisten yhteen kokoaminen. Näin ne toimivat uuden yrittämisen, kansainvälistymisen ja talouskasvun vauhdittajina. Tämä säteilee positiivisesti myös ympäryskuntiin, jotka saavat lisää asukkaita, verotuloja ja alueen palveluyrittäjät saavat uutta asiakaskuntaa. Suuremmille kaupungeille ja kaupunkiseuduille kannattaakin antaa suurempi rooli talouden vauhdittamisessa työllisyyden hoidon, korkeakoulutuksen, innovaatiopolitiikan ja kansainvälistymisen keinoin.
Pienemmissä kunnissa eväitä ja mahdollisuuksia tulevaisuuden rakentamiseen löytyy erikoistumisesta. Kunnissa voidaan erikoistua esimerkiksi jonkin teollisuudenalan, maatalouselinkeinon tai vapaa-ajan vieton kunnaksi. Kuntien erikoistumista on syytä jatkaa samalla huolehtien siitä, että jokainen kunta pystyy tarjoamaan osaltaan perustuslain mukaisesti peruspalvelut sivistys-, elinkeino- ja maankäyttöasioissa. Kuntien kannattaa houkutella yritystoimintaa alueelleen omia vahvuuksiaan korostaen ja toimintaa vaikeuttavaa byrokratiaa karsien. Kunnat pystyvät ratkomaan yhdessä monia sellaisia kysymyksiä, joihin yksin rahkeet eivät aina riittäisi. Haluamme aktiivisesti edistää seudullista ja alueellista yhteistyötä esimerkiksi maankäytön, palveluiden tai energian kohdalla.
Maaseutukunnat ovat Suomen huoltovarmuuden sydän. Niissä maatalous, metsätalous ja luonnonvarojen vastuullinen ja innovatiivinen käyttö ovat elinvoiman avain. Yhteiskunnan energiantarpeen kasvu ja kestävän energiatuotannon kysyntä kannattaa hyödyntää talouden kasvun mahdollistajana. Väestötiheydeltään väljille kunnille uusiutuva energia on merkittävä mahdollisuus tuloihin, työhön ja elinvoimaan, jolle haluamme sanoa kyllä aina, kun se on järkevää.
Vastuullisesti hoidettu, vakaa talous on jokaisen kunnan tulevaisuuden tae. Vaikka talous on vain väline hyvinvoinnin rakentamiseen, täytyy menojen ja tulojen olla jotakuinkin tasapainossa, jotta tulevaisuuden rakentaminen on mahdollista. Vastuullisuus tulee ulottaa koskemaan myös kuntalaisen kukkaroa. Verojen ja maksujen korottaminen on lähtökohtaisesti aina viimeinen keino, koska se nakertaa kuntalaisen omasta työstä ansaitun palkan ostovoimaa. Kokoomuksen lähtökohta on selvä: vastustamme kuntaveron, kiinteistöveron ja maksujen korotuksia. Päinvastoin, verotusta on madallettava aina silloin, kun se on taloudellisesti mahdollista.
Jos yrittäjä pärjää, me kaikki pärjäämme
Yrittäjän ja yrittämisen roolia kunnan elinvoiman kasvattajana ei voi kylliksi korostaa. Yrittäjä luo työpaikkoja, työpaikat tuovat lisää asukkaita, lapsiperheitä ja kunnalle tulevaisuuden. Yrittäminen kasvattaa monin eri tavoin kunnan verotuloja ja näin mahdollistaa kunnallisten palvelujen tarjonnan kirjon.
Kunnan kannattaakin tehdä kaikkensa helpottaakseen yrittäjien ja yritysten ankkuroitumista omalle alueelleen. Kokoomuslaisessa kunnassa yksikään järkevä investointi ei kaadu kunnan kaavoitukseen tai byrokratiaan. Lupaprosessien pitää olla nopeita ja sujuvia. Kunnissa on otettava käyttöön lupaprosessien käsittelyaikatakuu. Kuntien tulee tarjota lupa- ja neuvontapalvelut yrityksille yhden luukun periaatteella.
Omassa palveluntarjonnassaan kunnan on hyvä laskea kilpailutuksissaan myös paikallisen yksityisen toimijan käyttämisestä koituva hyöty ympäristölle. Mitä enemmän paikallisia yrityksiä kunta käyttää, sitä paremmin yrityksillä menee. Ja kunnalla.
Selkeä polku koulutuksesta töihin
Usko tulevaisuuteen kulkee käsi kädessä oman toimeentulon kanssa. Kokoomus haluaa, että jokainen työkykyinen pystyy löytämään itselleen mielekästä työtä ja toimeentuloa. Nyt kun työ- ja elinkeinopalvelut siirtyvät kuntien vastuulle, on mainio tilaisuus järjestää ne yhdessä kunnan, paikallisten yritysten ja ammatillisen koulutuksen kesken. Tämä kolminaisuus on oikea taho varmistamaan, että yritysten työvoimatarpeet ja erilaiset työllistämisen palvelupolut kohtaavat ja tekemätön työ löytää oikean tekijänsä.
Eri ikäryhmät ja erilaiset koulutustaustat tarvitsevat hyvin erilaisia palveluita. Paras ratkaisu paikalliselle elinvoimalle on se, että työpaikat ja työvoima löytävät toisensa, riippumatta siitä, saattoiko ne yhteen yksityinen vai kunnallinen toimija.

matematiikka luista,
ei luista suksikaan
Kouluissa kasvaa Suomen tulevaisuus
Suomalainen koulujärjestelmä on maailmanlaajuinen menestystarina. Se on antanut eväät monelle luokkaretkelle. Kuntien ja kaupunkien tehtävänä on varmistaa, että jokaisella on tasavertainen mahdollisuus kasvaa, oppia ja rakentaa oman näköistään elämää. Kokoomus haluaa varmistaa sen, että sivistys on tarjolla jokaiselle ja koulutuksen laatu aina varhaiskasvatuksesta toiselle asteelle on hyvää.
Jokaisella kunnalla on oltava – yksin tai tarvittaessa yhdessä naapurin kanssa – sekä mahdollisuus että velvollisuus tarjota lapsille ja nuorille laadukas oppimispolku, yhdenvertaisesti.
Kaikki alkaa jo hyvästä varhaiskasvatuksesta. Laadukas varhaiskasvatus antaa hyvät valmiudet koulutielle. Kokoomuksen pitkän aikavälin tavoitteena on esiopetuksen laajentaminen kaksivuotiseksi ja jokaisen lapsen saaminen varhaiskasvatuksen piiriin viimeistään kolmen vuoden iässä. Kun varhaiskasvatukseen mennään, sen pitää olla myös laadukasta. Henkilöstön osaamisesta ja osaamisvaatimuksista täytyy pitää kiinni. Vanhemmilla pitää olla vapaus valita myös yksityinen varhaiskasvatuspaikka ja tähän kunnan pitää tarjota palveluseteli.
Terveellinen ja turvallinen koulu kuuluu jokaisen perusoikeuksiin. Koulun on oltava turvallinen paikka heti koulutielle lähdöstä ja kiusaamiseen tulee puuttua välittömästi. Peruskoulun pitää olla paikka, jonne mennään oppimaan. Opetuksen pitää olla monipuolista, opettajien pitää voida keskittyä opettamistehtävään ja oppilaiden oppimiseen. Tämä edellyttää sopivia ryhmäkokoja, riittävää yksilöllistä tukea ja työkaluja häiriökäyttäytymiseen sekä kiusaamiseen puuttumiseen. Kouluissa tulee olla saatavilla riittävästi psykologeja ja kuraattoreja matalan kynnyksen tuen tarjoamiseksi. Lapsille tulee tarjota laadukasta aamu- ja iltapäivätoimintaa.
Oppitunnit eivät saa kulua sähkösavukkeiden, puhelinten tai muiden häiriötekijöiden jahtaamiseen. Kun opettajalla on selkeät keinot ja valtuudet puuttua häiritsevään käytökseen, se luo kaikille oppilaille mahdollisuuden keskittyä oppimiseen ilman häiriöitä. Opettajien ääntä kannattaa kuunnella peruskoulussa muutoinkin ja antaa heidän esimerkiksi ottaa kantaa paperisten ja digitaalisten oppimateriaalien välillä.
Koulunsa aloittavilla lapsilla ei aina ole samanlaisia valmiuksia saapuessaan opintielle. Peruskoulun tavoitteena on antaa riittävät luku- ja kirjoitustaidot sekä peruskäsitys yhteiskunnan toiminnasta, jotta elämä sujuisi ilman suurempia ryppyjä. Esitämme lukutaitotavoitteen käyttöönottoa peruskoulussa. Jos lukutaitotavoite tai ikäluokan muut opilliset tavoitteet osoittautuvat oppilaalle ylivoimaisiksi, on oltava mahdollisuus käydä oppivuosi uudelleen, ilman ”huonon oppilaan” leimaa. Koulun tavoite ei ole tasapäistäminen, vaan valmiuksien antaminen.
Tavoitteena on, että koko ikäluokka suorittaa peruskoulun jälkeen toisen asteen tutkinnon. Toiselle asteelle siirryttäessä pitää voida luottaa siihen, että lukiossa tai ammatillisessa koulutuksessa tarjotaan valmiudet pärjätä elämässä eteenpäin.
Opiskelijoiden hyvinvoinnin kasvaviin haasteisiin on vastattava määrätietoisesti. Lukiosta ei voi valmistua loppuun palaneena, eikä vaikeiden ajatusten ja kokemusten kanssa jäädä yksin. Siksi haluamme varmistaa, että opiskelijahuolto on aktiivisesti tukemassa lukioissa ja oppilaitoksissa opiskelijoiden hyvinvointia.
Ammatillisen koulutuksen vaikutus alueen elinkeinoelämälle on olennainen. Ammatillisista oppilaitoksista valmistuu osaajia seudun yrityksiin ja he useimmiten jäävät asumaan paikkakunnalle, mikä synnyttää elinvoimaa ja työllisyyttä. Ammatillisesta koulutuksesta valmistuneen täytyy osata niitä asioita, joita työelämässä tai jatkokoulutuksessa edellytetään. Koulutuksen pitää tarjota riittävästi opetusta ja ohjausta, jotta osaamistavoitteet myös saavutetaan. Ammatillisen koulutuksen tulee tapahtua ensisijaisesti läsnäolo-opetuksena. Koulutuksen keskeyttämistä toisella asteella on vähennettävä määrätietoisesti.
Turvallinen kunta
Kotikunnassa pitää olla turvallista elää ja liikkua omana itsenään niin julkisissa tiloissa, liikenteessä kuin viheralueillakin. Perusasioiden täytyy olla kunnossa: katujen ja puistojen pitää olla valaistuja, liikenneturvallisuuden kunnossa ja tapahtumissa mielessä hauskanpito eivätkä turvallisuusuhat. Entistä enemmän turvallisuudessa pitää kiinnittää huomiota esteettömyyteen ja iäkkäiden asumisen turvallisuuteen.
Erityisesti kaupungeissa kasvaviin turvallisuutta ja turvallisuudentunnetta heikentäviin ilmiöihin täytyy puuttua matalalla kynnyksellä. Alueet tai kaupunginosat, joissa on levottomuutta, pitää saada rauhoitettua. Yritysten ja kuntien palvelut tuovat alueelleen paitsi eloa ja sosiaalista kanssakäymistä, myös vakautta ja turvallisuutta. Aktiivinen yhteistyö poliisin kanssa, kameravalvonta ja vartijoiden läsnäolo pitää ottaa käyttöön siellä, missä turvattomuutta esiintyy. Huono-osaisuuden kasautumista pitää estää jo uusien alueiden suunnitteluvaiheessa.
Minkäänlaiselle jengiytymiskehitykselle ei ole Suomessa sijaa. Poliisin tehtävänä on hoitaa rikosten torjunta, kuntien pitää keskittyä ongelmien ja syrjäytymisen estämiseen. Kunnissa pitää tarjota tehokasta, yksilöllistä ja varhaista tukea. Häiriökäyttäytymiseen on puututtava välittömästi. Rikosten torjunnassa ja jengiytymisen ehkäisyssä täytyy olla käytössä kaikki keinot.
Kunnissa täytyy myös varautua pahan päivän varalle. Jokaisen kunnan pitää pystyä suojaamaan kuntalaisensa kriisitilanteissa. Kuntien täytyy käydä läpi ja päivittää varautumissuunnitelmansa väestönsuojelun ja kriittisen infrastruktuurin osalta sekä varmistaa palveluiden häiriöttömyys kaikissa tilanteissa. Kuntalaisten omaa varautumista täytyy tukea tiedotuksella ja koulutuksella.
Kulttuurilla ja liikunnalla luodaan hyvää arkea
Kokoomuslaisessa kunnassa voi elää hyvinvoivaa ja terveellistä elämää niin lapsena, työelämässä kuin eläkkeellä.
Kunnilla on tärkeä rooli yksinäisyyden ja liikkumattomuuden vähentämisessä. Kuntosalit, uimahallit, lasten leikkipaikat, nuorisotalot ja luontopolut ovat paikkoja, joissa syntyy hyvä arki ja uusia ystävyyksiä. Kunnassa pitää olla mielekkäitä ja saavutettavia liikunta-, harrastus-, ulkoilu- ja tapaamispaikkoja, jotka vastaavat erilaisten ryhmien tarpeisiin lapsista nuoriin, perheisiin ja ikäihmisiin.
Tavoittelemme sitä, että harrastaminen on helppoa ja siihen on kaikilla mahdollisuus. Pidetään lähiliikuntapaikat ja virkistysalueet kunnossa ja huolehditaan kevyen liikenteen väylistä, jotta jokaisella on mahdollisuus lisätä arkiliikuntaa osaksi päivärutiineja.
Monelle kunnan tärkein paikallisylpeyden symboli ja palvelu voi olla paikallinen urheiluseura tai harrastusyhdistys. Näitä myös kokoomus haluaa vaalia. Harrastaminen on vaikeaa, jos sille ei ole paikkaa. Siksi järjestöille pitää olla mahdollisuuksia käyttää kuntien tiloja. Erityisesti nuoria tulee tukea liikunnalliseen elämäntapaan ja harrastamisen aloittamiseen. Haluamme, että jokaisella lapsella ja nuorella on mahdollisuus vähintään yhteen itselleen sopivaan harrastukseen.
Vaikka alle 18-vuotiaat nuoret eivät voi vielä äänestää, on tärkeää, että heidänkin äänensä kuuluu kunnassa. Siksi haluamme, että nuorisovaltuustoille, joiden toimintaan myös alaikäiset voivat osallistua, tarjotaan aitoja mahdollisuuksia osallistua vuoropuheluun kunnan kehittämisestä.
Vähenevä lasten ja nuorten määrä johtaa tilanteisiin, joissa nuorisotyön yhteistyötä tarvitaan kuntien, järjestöjen ja seurakuntien kesken. Yhteistyöllä voidaan synnyttää nuorisotyön vaikuttavuutta silloinkin, kun rahat ja resurssit tai kohdattujen nuorten määrä on käymässä vähiin.

ei katsomosta käsin.
Kulttuuripalvelut tuovat kuntaan elinvoimaa ja lisäävät hyvinvointia. Kulttuuri syntyy kunnan omistaman teatterin tai museon lisäksi vapaaehtoisesti ihmisten omasta aktiivisuudesta. Alueen kulttuuritoimijat ammattilaisista aloittelijoihin pitää saada näkyviin niin katukuvassa kuin kunnan omistamissa tiloissa. Julkinen taide tulee ottaa huomioon jo siinä vaiheessa, kun alueita tai rakennuksia suunnitellaan. Kirjastot pitävät kulttuurin ja sivistyksen lähellä ja kaikkien saatavilla. Siksi kirjastojen laadusta täytyy huolehtia. Tarjotaan liikkuvia palveluita, kuten kirjastobusseja ja omatoimikirjastoja saatavuuden parantamiseksi.
Väestön ikääntyessä kunnissa täytyy osata entistä paremmin huomioida ikääntyneiden palvelut ja ikäystävällinen suunnittelu. Kokoomukselle eläkeläiset ovat aktiivinen ja tärkeä osa kunnan yhteisöä. Jotta aktiivinen elämä on mahdollista iästä riippumatta, täytyy esimerkiksi vapaa-ajan palvelut rakentaa siten, että ne vastaavat aidosti senioreiden tarpeisiin ja palveluiden suunnittelussa kuunnellaan niiden kohderyhmää. Nyt on varmistettava se, että vanhusneuvostot pääsevät vaikuttamaan aidosti elämisen olosuhteisiin ja neuvostojen asiantuntemusta kuullaan sekä hyödynnetään kunnassa. Kunnat ja hyvinvointialueet vastaavat yhdessä siitä, että terve elämä on mahdollista mahdollisimman pitkään. Laadukkailla vapaa-ajan palveluilla ennaltaehkäistään myös terveyspalveluiden tarvetta. Kunnissa täytyy varmistaa tiedon ja palveluiden saatavuus myös niille ikääntyneille, jotka eivät käytä tai joilla ei ole terveydellisistä syistä mahdollisuutta käyttää digitaalisia laitteita.
Sosiaali- ja terveyspalveluiden uudistuksessa hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen vastuu hajautui kunnille ja hyvinvointialueille. Kuntien täytyy kantaa vastuuta kuntalaisten hyvinvoinnista ja terveydestä uudistuksen jälkeenkin. Aito yhteistyö hyvinvointialueen kanssa ei saa jäädä kiinni hallinnollisista rajoista. Organisaatioiden täytyy yhdessä miettiä mitä tarvitaan, jotta kuntalainen voi elää terveellisesti, kuntoutua ja ylläpitää hyvinvointiaan. Yhteistyöhön kuntien ja hyvinvointialueiden välillä pitää olla pysyvät rakenteet ja kuntien sekä hyvinvointialueiden tulee koordinoida vapaaehtoisjärjestöjen avustusten kohdistumista entistä paremmin.
Rakennetaan kunnista kestäviä ja huolehditaan lähiluonnosta
Kokoomus haluaa panostaa viihtyisään ja puhtaaseen elinympäristöön. Viihtyisät kaupunkikeskustat ja elinvoimaiset kylänraitit houkuttelevat käymään ja nauttimaan palveluista. Kaupunkiympäristössäkin tulee säilyttää kaupunkivihreää ja kaavoituksessa muistaa lähiluonnon merkitys.
Hyvinvointi syntyy myös siitä, että oma koti vastaa yksilöllisiä tarpeita. Siksi kunnissa ja kaupungeissa pitää olla monipuolista asuntotuotantoa, joka tarjoaa sopivan kodin juuri omaan elämäntilanteeseen. Myös kaupunkeihin pitää mahtua vehreitä omakoti- ja rivitalonaapurustoja. Asuntotuotannossa lähtökohtana tulee olla vapaarahoitteinen tuotanto. Sosiaalisella asuntotuotannolla on tärkeä rooli erityisesti erityisryhmien kohdalla ja asunnottomuuden torjunnassa.
Kokoomuslainen kunta kantaa vastuuta luontokadon ratkaisemisesta ja ilmastonmuutoksen torjunnasta. Erityisesti kaupungeilla on vastuu ja keinot toimia edelläkävijöinä päästöjen vähentämisessä. Päästöjen vähentäminen pitää tehdä kustannustehokkaasti. Kokoomus uskoo siihen, että saastuttaja maksaa -periaatteen käyttöönotolla vaalitaan parhaiten ilmastoa ja puhdasta elinympäristöä. Meille tärkeää on vaalia luonnon monimuotoisuutta niin täydennysrakentamisessa kuin uusien alueiden rakentamisessakin. Eri näkökulmat vesistöjen suojelusta ja kunnostamisesta luontokadon ehkäisemiseen täytyy yhteensovittaa yhteiskuntarakenteen kehityksen kanssa.
Kokoomuksen mielestä ihmisillä on oikeus liikkua ja valita itse liikkumismuotonsa. Suurin osa ihmisistä käyttää useita eri liikkumismuotoja: joskus mennään polkupyörällä, joskus kävellen. Toisinaan parhaiten pääsee julkisella liikenteellä tai autolla. Kokoomus haluaa varmistaa sujuvan liikkumisen kaikilla liikkumismuodoilla. Liikennepolitiikassa tavoitellaan päästöjen, ei liikkumisen vähentämistä.
Kehitetään tasapainoisesti kaikkia liikkumismuotojen toimintaedellytyksiä kevyestä liikenteestä julkiseen liikenteeseen ja autoiluun. Seudullinen junaliikenne avautuu pian markkinoille uudenlaisena liikkumismuotona. Edistetään seudullisen junaliikenteen syntymistä palvelutason parantamiseksi ja päästöjen vähentämiseksi.
