Maria Miala: ”Kilpailua Yhdysvaltoja ja Kiinaa vastaan ei voiteta yritysten sääntelyä lisäämällä”
Julkaistu:
Samaan aikaan, kun Yhdysvalloissa ja Kiinassa tehdään merkittäviä panostuksia tutkimus- ja innovaatiotoimintaan, EU:ssa keskitytään lisäsääntelyyn ja uusien raportointivelvoitteiden lisäämiseen.
Brysselin kuplassa on ollut pitkään vahva ajatus siitä, että sillä on sääntelyyn perustuva valta. Vaikka kilpailu globaaleilla markkinoilla on osoittanut sen, että tällä ajatuksella ei ole mitään todellisuuspohjaa, niin se ei ole estänyt meitä toistelemasta puolitotuutta, jonka mukaan sääntelyä lisäämällä vahvistaisimme markkina-asemamme ja loisimme globaalit standardit.
EU:ssa vihreästä siirtymästä toivotaan uutta ajuria, jolla päästäisiin talouskasvuun kiinni. Vielä on epäselvää, missä EU seisoo tässä kilpailussa. Tukeudummeko sääntelyn lisäämiseen ja katsomme vierestä, kun Kiina ja Yhdysvallat kasvattavat markkinaosuuksia – vai vahvistammeko omaa strategista kilpailukykyämme panostamalla markkinalähtöiseen ilmastopolitiikkaan ja tutkimus- ja innovaatiotoimintaan?
Vihreän siirtymän kilpailussa on kovat panokset. Vihreä siirtymä perustuu puhtaisiin teknologioihin, palvelumalleihin ja älykkäisiin ratkaisuihin. On selvää, että se, joka keksii ratkaisut ensimmäisenä, on myös se, joka saa suurimman markkinaosuuden – ja täten määritellee standardit.
Yhdysvallat ja Kiina ovat jo osoittaneet kykynsä vahvistaa markkina-asemiaan ja asettaa globaaleja standardeja. Kirjoitan tätä kirjoitusta Applen tuotteella, käytän Googlen selainta ja puhelimeni kuoret on tilattu Amazonista. Nuoret käyttävät TikTokia, tilaavat tuotteita Alibabasta ja jokainen meistä on törmännyt Huawein laitteisiin. Yksikään näistä teknologiajäteistä ei ole syntynyt Euroopassa, eikä yksikään näistä ole syntynyt sääntelyn lopputuloksena vaan innovaatioiden kautta.
“EU unohti kaikki globaaleihin markkinoihin liittyvät lainalaisuudet”
Brysselin kupla näyttää unohtaneen sen, mitkä asiat määrittävät sen miten globaaleilla markkinoilla pärjää. Euroopalla on ollut vahva innovaatioperinne ja vielä kymmenen vuotta sitten meidän osuutemme tutkimus- ja innovaatiotoiminnassa oli Yhdysvaltojen jälkeen korkein. Kymmenen vuoden aikana Kiina on onnistunut ohittamaan Euroopan ja kirittämään Yhdysvaltoja. Saman kymmenen vuoden aikana EU:n innovaatiotoiminnan osuus BKT:sta on kasvanut alle 0,19 prosenttia.
Näyttääkin siltä, että Yhdysvalloissa ja Kiinassa on sisäistetty se, miten vihreän siirtymän kilpailu voitetaan. Samaan aikaan, kun Yhdysvalloissa ja Kiinassa panostetaan innovaatiopolitiikkaan, niin Euroopan unionissa mietitään, miten voisimme kehittää maksuttomia asiakastukijärjestelmiä yrityksille, joiden kilpailukyky on heikentynyt EU:n kasvaneen byrokratian ja yritysten lisääntyneen hallinnollisen taakan takia.
Mikäli haluamme pärjätä vihreän siirtymän kilpailussa, meidän tulisi lakata uskottelemasta itsellemme puolitotuutta globaalista “sääntelyvallasta”. Eurooppa tarvitsee seuraavan komissiokauden aikana voimakasta panostusta tutkimukseen ja kehitykseen ja samalla on välttämätöntä, että sääntelyn määrää vähennetään.
En sano tätä sen takia, että kaikki sääntely olisi huonoa, vaan sen takia, että tämän komissiokauden aikana on keskitytty enemmän sääntelyn määrään kuin sen laatuun. Uutta yrityksiä koskevaa sääntelyä on tullut niin valtavaan tahtiin, että emme ole vielä edes nähneet kaikkia seurauksia. Jatkuva lisäsääntely täytyy lopettaa, jotta yritykset ehtivät mukautua uusiin velvoitteisiin ja näemme sääntelyn tuomat todelliset hyödyt ja haitat.
Kirjoittaja Maria Miala on kokoomuksen eurovaaliehdokas ja viestinnän asiantuntija.