Evästeasetukset

Käytämme evästeitä tarjotaksemme paremman käyttökokemuksen ja henkilökohtaista palvelua. Suostumalla evästeiden käyttöön voimme kehittää entistä parempaa palvelua ja tarjota sinulle kiinnostavaa sisältöä. Sinulla on hallinta evästeasetuksistasi, ja voit muuttaa niitä milloin tahansa. Lue lisää evästeistämme.

Kokoomus.fi / Julkaisut / Politiikka / Vaalit / 2025 kunta- ja aluevaalien materiaalipankki

2025 kunta- ja alue­vaa­lien mate­ri­aa­li­pankki

Julkaistu:

Muokat­ta­vat Canva-pohjat

Ehdok­kaan some­ku­vat

Muokat­ta­vat some­jul­kai­sut

Mainos­poh­jat

Poli­tii­kan puhu­mi­nen on iloi­nen asia - Tutustu ehdok­kaan käsi­kir­jaan!

Poli­tiik­kaan kuuluu se, että olemme asioista myös eri mieltä ja että haas­tamme ja tulemme haas­te­tuiksi. Me kokoo­mus­lai­set olemme parhaim­mil­lamme, kun meitä haas­te­taan: se on tilai­suus päästä kerto­maan näke­myk­siämme. Vastaamme haas­toi­hin asial­li­sesti ja hermos­tu­matta.

On tärkeää, että suoma­lai­silla on oikeaa tietoa siitä, mitä yhteis­kun­nassa tapah­tuu ja miksi poliit­ti­sia päätök­siä on tehty.

Tähän teks­tiin on koottu ylei­siä halli­tuk­sen poli­tiik­kaan keskit­ty­viä väit­tä­miä sekä vastauk­sia niihin. Vastauk­sia kannat­taa hyödyn­tää rohkeasti vaali­ken­tillä. 

“Halli­tus leik­kaa kaikesta

Suomi on todella vaikeassa tilan­teessa. Suomen talous ei ole kasva­nut reaa­li­sesti yli 15 vuoteen. Samaan aikaan julki­nen velkamme on kasva­nut lähes 100 miljar­dia euroa, ja velka­suh­teemme on nous­sut yli 80 prosent­tiin suhteessa bkt:hen. Esimer­kiksi Ruot­sissa ja Tans­kassa talous on kasva­nut ja velka­suhde jopa pienen­ty­nyt vuodesta 2008. Vuoden 2023 lopussa Ruot­sin velka­suhde oli 31,5 prosent­tia ja Tans­kan 33,6 prosent­tia suhteessa bkt:hen. Suomi on vietävä pohjois­mai­selle polulle. 

Kokoo­muk­sen tavoit­teena on vahva, krii­sin­kes­tävä Suomi, joka pystyy huoleh­ti­maan heikom­mista. Tahdomme turvata suoma­lais­ten perus­pal­ve­lut nyt ja tule­vai­suu­dessa. 

Olemme halli­tuk­sessa tehneet päätök­set julki­sen talou­den sopeut­ta­mi­sesta 9 miljar­dilla eurolla. Meno­sääs­töjä tehdään noin 5,5 miljar­dia, työl­li­syy­suu­dis­tuk­sia noin 2 miljar­dia ja jopa veron­ko­ro­tuk­sia on jouduttu teke­mään 1,5 miljar­din euron edestä. Sopeu­tuk­set kohden­tu­vat laajasti valtion­hal­lin­toon, jotta mikään yksit­täi­nen sopeu­tus ei olisi liian raju. 

Sopeut­ta­mi­nen ei tarkoita yksin sääs­tä­mistä, vaan myös mm. vält­tä­mät­tö­miä uudis­tuk­sia, jotka paran­ta­vat työl­li­syyttä. Työn teke­mi­sen pitää aina olla kannat­ta­vaa ja yrit­tä­mi­sen kynnyk­sen matala.  

Emme myös­kään usko, että Suomi nousee vain sääs­tä­mällä. Siksi halli­tus­oh­jelma on kasvuoh­jelma. Sen päälle halli­tus on jo tehnyt ja tekee ratkai­suja, jotta Suomeen ja Suomessa inves­toi­tai­siin nykyistä enem­män.  

Teke­mällä kunnian­hi­moi­sesti töitä, saamme talou­den kestä­välle uralle ja pystymme turvaa­maan hyvin­voin­tiyh­teis­kun­nan palve­lut myös tule­ville suku­pol­ville.  

“Kokoo­muk­sen kovat talous­ta­voit­teet hyvin­voin­tia­lueille johta­vat perus­pal­ve­lui­den
heiken­ty­mi­seen ja sote-henki­lös­tön vähe­ne­mi­seen enti­ses­tään

Hyvin­voin­tia­luei­den lisä­ra­hoi­tus tälle vuodelle on 2,2 miljar­dia euroa. Kolmessa vuodessa hyvin­voin­tia­luei­den rahoi­tus on kasva­nut lähes neljällä miljar­dilla eurolla. Vält­tä­mät­tö­mien sääs­tö­toi­mien keskel­lä­kin halli­tus on kyen­nyt löytä­mään miljar­deja sote-menoi­hin.  Rahoi­tusta lisä­tään myös tule­vina vuosina, sillä väes­tön ikään­ty­mi­nen tarkoit­taa kasva­vaa palve­lui­den tarvetta.

Hyvin­voin­tia­lueilla on tehty vaikeita sääs­tö­pää­tök­siä, mutta myös löydetty uusia, kustan­nuk­sia sääs­tä­viä toimin­ta­ta­poja. Nyt, kun sekä perus­ta­son että erikois­ta­son palve­lut ovat saman orga­ni­saa­tion alla ja samassa budje­tissa, hyvin­voin­tia­lueilla on mahdol­li­suus viedä pain­opis­tettä perus­ta­son palve­lui­hin, ottaa käyt­töön hyviä toimin­ta­mal­leja, kuten omalää­käri- ja amma­tin­har­joit­ta­ja­mal­leja, sekä siten vahvis­taa oikea-aikaista palve­lui­hin pääsyä. Hyvät käytän­nöt, kuten omalää­kä­ri­malli, pitäisi saada leviä­mään kaikille hyvin­voin­tia­lueille. Myös kalliin vuokra­työ­voi­man käyt­töön on puutut­tava.

Kokoo­muk­sen tavoit­teena on, että pääsemme vertai­le­maan kustan­nuk­sia. Kun tiedämme, miksi esimer­kiksi lonk­ka­leik­kaus maksaa toisella alueella vähem­män kuin toisella, pystymme hake­maan tehok­kaim­pia toimin­ta­ta­poja.

Hyvin­voin­tia­luei­den rahoi­tus kulkee käsi kädessä aluei­den tehtä­vien kanssa. Toisin sanoen rahoi­tus piene­nee vain silloin, kun hyvin­voin­tia­lueilta vähen­ne­tään tehtä­viä.

Halli­tus on keven­tä­nyt hyvin­voin­tia­luei­den laki­sää­tei­siä tehtä­viä madal­ta­malla hoita­ja­mi­toi­tusta 0,65:stä 0,6:een sekä palaut­ta­nut 14 vuoro­kau­den hoito­ta­kuun 3 kuukau­den hoito­ta­kuuksi. Hyvin­voin­tia­luei­den rahoi­tusta on vähen­netty tehtä­vien keven­tä­mi­sen kanssa samassa suhteessa, eli hyvin­voin­tia­lueilla on yhtä paljon rahoi­tusta suhteessa tehtä­viin. Normien keven­nyk­set kuiten­kin helpot­ta­vat henki­lös­tön saata­vuutta alueilla. Hyvin­voin­tia­luei­den velvoit­teita keven­tä­mällä pyri­tään anta­maan alueille liik­ku­ma­va­raa hakea parhaat ratkai­sut palve­lui­den järjes­tä­mi­seksi.

“Halli­tus on peruut­ta­nut hoita­ja­mi­toi­tuk­sesta. Se johtaa vanhus­pal­ve­lui­den
heik­ke­ne­mi­seen”

Hoita­ja­mi­toi­tus on hyvä tavoite. Se ei kuiten­kaan toteudu niin kauan kuin hoita­jia ei ole riit­tä­västi. Pahim­mil­laan tiukasta mitoi­tuk­sesta kiinni pitä­mi­nen johti siihen, että hoiva­paik­koja oli tyhjinä.  

Henki­lös­tö­mi­toi­tuk­sen pienen­tä­mi­nen paran­taa välil­li­sesti henki­lös­tön riit­tä­vyyttä ja aiem­paa jous­ta­vam­paa käyt­töä. Selvää kuiten­kin on, että meidän on saatava sote-alalle uusia tuli­joita ja siellä jo olevat viih­ty­mään ja jaksa­maan työs­sään. 

Halli­tus muiden muassa vähen­tää ammat­ti­hen­ki­lös­tön kirjal­lis­ten töiden, esimer­kiksi erilais­ten lausun­to­jen määrää, jotta ammat­ti­lai­set voivat keskit­tyä ihmis­ten kohtaa­mi­seen.  

Halli­tus myös turvaa sote- ja pelas­tusa­lan henki­lös­tön riit­tä­vyyttä lisää­mällä alan koulu­tus­paik­koja. Esimer­kiksi lääkä­ri­kou­lu­tuk­sen aloi­tus­paik­koja on jo lisätty pysy­västi 70:llä. Ammat­ti­kor­kea­kou­luissa on rahoi­tettu yli 1000 uutta aloi­tus­paik­kaa sairaan­hoi­ta­jien, bioana­lyy­ti­koi­den ja rönt­gen­hoi­ta­jien koulu­tuk­seen. 

Tarvit­semme myös työpe­räistä maahan­muut­toa. Viime vuonna maahan­muut­to­vi­rasto myönsi sote-alalle jo yli 2000 työlu­paa. Halli­tuk­sen tavoit­teena on varmis­taa, että ulko­mailla päte­vöi­ty­neet sote-osaa­jat pääse­vät Suomessa nopeasti osaa­mis­taan vastaa­viin töihin. 

Tavoit­teena on myös hyödyn­tää tekno­lo­giaa ja digi­ta­li­saa­tiota entistä parem­min hoiva­työssä.  

“Halli­tus on peruut­ta­nut 14 vuoro­kau­den hoito­ta­kuusta. Tämä johtaa
jono­jen piden­ty­mi­seen enti­ses­tään”

Kokoo­muk­sen tavoit­teena on, että hoitoon pääsee silloin, kun hoitoa tarvit­see. Vaikka perus­ter­vey­den­huol­lon kiireet­tö­mään hoitoon pääsyn enim­mäi­saika pite­nee, on kaikissa tapauk­sissa hoitoon kuiten­kin pääs­tävä lääke­tie­teel­li­set syyt sekä poti­laan yksi­löl­li­nen tilanne huomioi­den kohtuul­li­sessa ajassa.

Toteu­tamme kela-korvaus­ko­kei­lun, joka mahdol­lis­taa yli 65-vuotiaille yksi­tyi­sellä yleis­lää­kä­rillä käyn­nin samaan hintaan kuin julki­sen palve­lun asia­kas­mak­sun hinnalla. Tämä purkaa hoito­jo­noja kaikilta.

Digi­taa­li­set vastaa­no­tot mahdol­lis­ta­vat lääkä­ri­käyn­nin koti­soh­valta, näin aikoja kohtaa­mi­siin kasvok­kain vapau­tuu terveys­kes­kuk­sista niille, joille digi­pal­ve­lu­jen käyttö ei ole mahdol­lista.

“Halli­tus leik­kaa kult­tuu­rista, ja kylä­teat­te­rimme sulkee ovensa”

Suomi on vaaral­li­sesti velkaan­tu­nut maa. Sääs­tö­jen kohden­tu­mista myös taitee­seen ja kult­tuu­riin ei ole mahdol­lista vält­tää, vaikka sääs­töt tuntu­vat vääriltä.  

Valtion rahoi­tus taiteelle ja kult­tuu­rille on vahvaa myös jatkossa. Pelkäs­tään opetus- ja kult­tuu­ri­mi­nis­te­riön kautta taiteen ja kult­tuu­rin rahoi­tus on yli 530 miljoo­naa euroa. Kun huomioon otetaan muut minis­te­riöt, rahoi­tus on yli miljardi euroa. Myös kunnat rahoit­ta­vat kult­tuu­ria merkit­tä­västi.  

Halli­tuk­sen teke­mät sääs­tö­toi­met kult­tuu­riin ovat yhteensä noin 17 miljoo­naa vuodelle 2025.  

Sääs­töjä ei nyt kohden­neta lasten­kult­tuu­riin, taiteen apura­hoi­hin, ylimää­räi­siin taite­li­jae­läk­kei­siin eikä taiteen perus­o­pe­tuk­seen. Myös esimer­kiksi kier­tue­toi­min­taa teke­vät teat­te­rit ja orkes­te­rit ovat leik­kaus­ten ulko­puo­lella.  

Valtio­no­suus muodos­taa vain osan teat­te­rei­den rahoi­tuk­sesta. Tällä kentällä tapah­tuu myös muutok­sia, jotka eivät johdu halli­tuk­sen sääs­töistä. Vali­tet­ta­vasti myös monet kaupun­git ovat sääs­tä­neet teat­te­rei­den rahoi­tuk­sesta.  

Kaik­kein tärkein yksit­täi­nen tulon­lähde kult­tuu­ria­lalla olemme me suoma­lai­set: lippu­tu­lot ja teos­ten myynti ovat tärkeä osa rahoi­tusta. Pide­tään yhdessä kult­tuu­rin elin­voi­masta huolta.  

“Kokoo­mus on pettä­nyt koulu­tus­lu­pauk­sensa ja leik­kaa koulu­tuk­sesta”

Väite ei ole totta. Orpon halli­tus on panos­ta­nut merkit­tä­västi koulu­tuk­seen. Perus­o­pe­tuk­seen lisä­tään halli­tus­kau­den aikana pysy­västi 200 miljoo­naa euroa: se tarkoit­taa lisää oppi­tun­teja, lisää aikaa oppi­mi­seen ja lisää tukea jokai­selle oppi­laalle. Haluamme, että kouluissa on rauha oppia ja opet­taa, siksi kiel­lämme känny­kät oppi­tun­nilla.  

Halli­tus tuo tukio­pe­tuk­sen lukio­kou­lu­tuk­seen sekä vahvis­taa oppi­si­men tukea toisella asteella. Mahdol­li­suuk­sia osoit­taa omaa osaa­mis­taan vahvis­te­taan (esimer­kiksi taide­ai­neet uutena yliop­pi­las­tut­kin­non kokeena). Tule­vai­suu­dessa yliop­pi­las­tut­kin­non voi suorit­taa myös englan­nin kielellä. Halli­tus on lisän­nyt korkea­kou­lu­jen aloi­tus­paik­koja ja väitös­kir­ja­tut­ki­joi­den määrää eri puolilla Suomea.  

Kokoo­mus haluaa, että puolet ikäluo­kasta saisi korkea­kou­lu­tut­kin­non. Siksi korkea­kou­lu­jen aloi­tus­paik­koja on lisätty ja tähän on osoi­tettu täysi­mää­räi­nen rahoi­tus. 

Panos­tamme tutki­mus-, kehi­tys- ja inno­vaa­tio­ra­hoi­tuk­seen halli­tus­kau­den aikana lisää yhteensä yli miljardi euroa. Uusilla T&K-panostuksilla esimer­kiksi koulu­te­taan tuhat uutta tohto­ria ympäri Suomen. 

Talou­del­li­sesti tiuk­kana aikana olemme tehneet valin­nan panos­taa koulu­tuk­seen ja tutki­muk­seen. Haluamme palaut­taa Suomen koulu­tuk­sen kärki­maaksi. 

Ammat­ti­kou­lu­tuk­seen kohden­ne­tut sääs­töt toteu­te­taan siten, että pääl­lek­käistä koulu­tusta karsi­taan ja koulu­tusta kohden­ne­taan heille, joilla ei vielä ole tutkin­toa. Sääs­tö­jen jälkeen­kin amma­til­li­seen koulu­tuk­seen panos­te­taan tänä vuonna 2,1 miljar­dia euroa (säästö on 0,1 mrd.). 

“Kokoo­mus on romut­ta­nut työmark­ki­nat ja sulkee naiset ikui­seen palk­ka­kuop­paan” 

Orpon halli­tus on uudis­ta­nut työmark­ki­noita muiden pohjois­mai­den tapaan. Suomi on maan­tie­teel­li­sesti saari ja elämme vahvasta vien­ti­teol­li­suu­desta. Niin kutsuttu vien­ti­ve­toi­nen palk­ka­malli turvaa vien­tia­lo­jen kansain­vä­li­sen kilpai­lu­ky­vyn, mikä on omiaan edis­tä­mään koko Suomen talous­kas­vua.  

Ainoas­taan vahvalla julki­sella talou­della voimme turvata sen, että julkis­ten alojen palkat nouse­vat myös jatkossa. Vien­ti­teol­li­suu­den pärjää­mi­nen on avain julkis­ten alojen, kuten sairaan­hoi­ta­jien ja opet­ta­jien posi­tii­vi­seen palk­ka­ke­hi­tyk­seen. 

Palkoista sovi­taan työmark­ki­noilla. Palkan­saa­ja­lii­tot voivat keske­nään sopia, että koro­tuk­sia ohja­taan juuri nais­val­tai­sille aloille.  

“Halli­tus haluaa yksi­tyis­tää veden”

Orpon halli­tus tekee merkit­tä­viä kiris­tyk­siä vesi­huol­to­la­kiin. Nykyi­nen vesi­huol­to­laki ei aseta rajoja vesi­huol­to­lai­tos­ten omis­tus­poh­jalle. Nykyi­sin vesi­lai­tok­sesta on mahdol­lista myydä 100 prosent­tia, tähän puutumme. 

Laki­muu­tok­sen myötä julki­nen omis­tus ja määräys­valta vahvis­tu­vat, eivät heik­kene. Toisin kun oppo­si­tio väit­tää, vettä ei olla yksi­tyis­tä­mässä, vaan nime­no­maan julkista omis­tusta vahvis­te­taan.  

Halli­tus on anta­nut esityk­sen, jossa kuntien tulee pitää vesi­huol­to­lai­tok­set koko­naan omis­tuk­ses­saan. Vesi­huol­to­lai­tos­ten osia­kaan ei saisi myydä ulko­puo­li­sille. Tätä koskeva ehdo­tus on lähe­tetty lausun­to­kier­rok­selle. 

Aikai­sem­min halli­tus oli lähet­tä­nyt lausun­nolle esityk­sen, joka olisi myös vahvis­ta­nut kuntien vesi­huol­to­lain omis­tusta nykyi­sestä lain­sää­dän­nöstä, mutta salli­nut vähem­mis­tö­osuu­den myymi­sen. Esityk­sen anta­mi­sen jälkeen selvi­tet­tiin perus­tus­lain mahdol­li­suutta kiel­tää vesi­huol­to­lai­tos­ten myymi­nen koko­nai­suu­des­saan ja selvi­tys­ten perus­teella nykyi­nen esite­tään, että vesi­huol­to­lai­tok­set täytyy pitää täysin julki­sessa omis­tuk­sessa. 

Esityk­sessä säädet­täi­siin kunnan etuosto-oikeu­desta kunnan alueella sijait­se­van yksi­tyi­sen vesi­huol­to­lai­tok­sen myyn­ti­ti­lan­teessa. Kunnalla olisi siis jatkossa mahdol­li­suus puut­tua yksi­tyis­ten vesi­huol­to­lai­tos­ten kaup­poi­hin. Nykyi­nen osuus­kun­ta­muo­toi­nen vesi­huol­to­toi­minta saa jatkaa toimin­taansa kuten ennen­kin. 

“Kokoo­mus vie kunnilta tuuli- ja aurin­ko­voi­masta synty­vät kiin­teis­tö­ve­ro­tu­lot” 

Kokoo­mus haluaa lisätä puhtaan ener­gian tuotan­toa ja edis­tää vihreää siir­ty­mää. Keskus­telu kuntien tuuli- ja aurin­ko­voi­man kiin­teis­tö­ve­ro­tuo­toista liit­tyy kuntien valtio­no­suus­jär­jes­tel­mään, jota ollaan uudis­ta­massa. Uudis­tus tehdään siksi, että kuntien rooli on muut­tu­nut sote-uudis­tuk­sen seurauk­sena merkit­tä­västi. 

Uudis­tusta varten kaksi valtio­va­rain­mi­nis­te­riön nimit­tä­mää selvi­tys­hen­ki­löä on tehnyt rapor­tin, jossa ehdo­te­taan tuuli- ja aurin­ko­voi­ma­loi­den kiin­teis­tö­ve­ron huomioi­mista valtio­no­suu­den tasauk­sessa. Tämä selvi­tys­hen­ki­löi­den ehdo­tus ei ole halli­tuk­sen esitys tai kanta, vaan selvi­tys­hen­ki­löi­den näke­mys. Halli­tuk­sen esitys voi poiketa selvi­tys­hen­ki­löi­den mallista paljon­kin. Halli­tus otti lisä­ajan kuntien valtio­no­suuk­sien valmis­te­luun. On tärkeää, että uudis­tus tehdään huolel­li­sesti ja vahvaan tutki­mus­poh­jaan perus­tuen. 

Kokoo­muk­sen mielestä on tärkeää varmis­taa se, että kunnilla säilyy kannus­tin tehdä puhdasta siir­ty­mää tuke­via ener­giain­ves­toin­teja jatkos­sa­kin. Erityi­sen tärkeää tämä on kaik­kialla siellä, missä raken­ne­taan ja inves­toi­daan esimer­kiksi tuuli­voi­maan. 

“Kokoo­mus haluaa siir­tää rahat julki­selta puolelta yksi­tyi­sille terveys­jä­teille”

Kokoo­mus haluaa, että hoitoon pääsee nopeasti, kun hoitoa tarvit­see. Meidän tavoit­tee­namme on purkaa hoito­jo­not. Kokoo­muk­selle ei ole merki­tystä sillä, kuka lääkä­rin palkan maksaa, vaan sillä että lääkä­rille tarvit­taessa pääsee. Hoito­jo­no­jen purka­mi­seksi tarvit­semme mukaan sekä yksi­tyi­sen, että kolman­nen sekto­rin.

Kela-korvaus­ten uudis­ta­mi­nen takaa sen, että hoitoon pääsee nopeam­min palve­lu­tar­joa­jasta riip­pu­matta. Korvaus­ten uudis­ta­mi­sen keskiössä ovat ne tervey­den­huol­lon alat, joissa palve­lun­tarve on suurin. Näihin lukeu­tu­vat esimer­kiksi gyne­ko­lo­git ja fysio­te­ra­peu­tit. Tavoit­teena on säätää hoidoille hinta­katto, mikä estää julki­sen rahan valu­mi­sen terveys­jä­teille.

Kela-korvauk­sien mitta­kaava on hyvä pitää aina mielessä. Kela-korvauk­siin laite­taan valtion rahaa hieman yli 300 miljoo­naa euroa tämän halli­tus­kau­den aikana. Samaan aikaan hyvin­voin­tia­luei­den rahoi­tus vuodelle 2025 on 26,2 miljar­dia.

Hyvin­voin­tia­luei­den rahoi­tus­haas­teita ei olisi mahdol­lista ratkaista Kela-korvauk­siin käytet­tä­villä rahoilla, mutta niillä saadaan paljon hyvää aikaan, eli ihmi­set jonoista hoitoon.

“Halli­tus on leikan­nut kaikesta, mutta silti lisä­vel­kaa otetaan runsaasti. Kokoo­muk­sen talous­re­septi ei toimi”

Halli­tus on tehnyt oikeita päätök­siä Suomen talous­kas­vun vauh­dit­ta­mi­seksi ja velkaan­tu­mi­sen tait­ta­mi­seksi. Ilman näitä vält­tä­mät­tö­miä päätök­siä, olisi velkaan­tu­mi­nen, työl­li­syys ja kasvu vielä­kin pahem­massa tilan­teessa.   

Suomen talous ei ole kasva­nut reaa­li­sesti yli 15 vuoteen. Samalla julki­set menot ovat paisu­neet, mikä on aiheut­ta­nut kroo­ni­sen alijää­män valtion talou­teemme. Lisä­vel­kaa on jouduttu otta­maan hyvin­voin­tia­luei­den alijää­män katta­mi­seksi, valtion laino­jen korko­ku­lui­hin ja puolus­tus­han­kin­toi­hin.  

Myös odotet­tua heikompi suhdanne on aiheut­ta­nut lisä­ve­lan otta­mi­sen. On totta, että kasvu ei ole vielä lähte­nyt odote­tusti liik­keelle. Siihen vaikut­ta­vat mm. Venä­jän hyök­käys­sota Ukrai­nassa ja Euroo­pan, erityi­sesti Saksan talou­den, köhi­mi­nen. 

Valtio­va­rain­mi­nis­te­riön arvion mukaan valtion velka­suhde saadaan tait­tu­maan vaali­kau­den loppuun mennessä, kunhan toteu­tamme suun­ni­tel­lut sääs­tö­toi­men­pi­teet. 

“Kokoo­muk­sen johdolla työt­tö­mien määrä on vain lisään­ty­nyt, Suomen työl­li­syys­ke­hi­tys on EU:n kolman­neksi heikointa” 

Talous on jo lähte­nyt kasvuun, mutta kasvun näky­mistä työl­li­syy­dessä joudu­taan vielä hetki odot­ta­maan. Myön­tei­siä merk­kejä on paljon: korot ovat laske­neet, raken­ta­mi­nen ja asun­to­kauppa ovat virkoa­massa, koti­ta­louk­sien osto­voima on paran­tu­nut. Viime vuonna jokai­nen vuosi­nel­jän­nes on ollut edel­listä parempi. 

Ennus­tei­den mukaan Suomen talous kään­tyy voimak­kaam­paan kasvuun vuoden 2025 aikana. Olemme tehneet työmark­ki­noille ja sosi­aa­li­tur­vaan laajoja uudis­tuk­sia, jotka vaikut­ta­vat posi­tii­vi­sesti työl­li­syy­teen tule­vina vuosin. Tule­vai­suu­dessa yhä useampi pääsee siis kiinni työhön ja omaan toimeen­tu­loon. Riip­pu­mat­to­mien asian­tun­tija-arvioi­den mukaan halli­tuk­sen päätök­set vahvis­ta­vat työl­li­syyttä lähes 90 000 työl­li­sellä. 

“Kokoo­mus leik­kaa köyhiltä ja antaa vero­hel­po­tuk­sia rikkaille” 

Kokoo­mus on uudis­ta­nut sosi­aa­li­tur­vaa, jotta työn vastaa­not­ta­mi­nen olisi entistä kannus­ta­vam­paa. Sosi­aa­li­tur­van pitäisi olla väliai­kai­nen apu, ei pitkä­ai­kai­nen kannus­tin­loukku. Lähtö­kohta on, että jokai­nen työi­käi­nen ja –kykyi­nen elät­tää itsensä ja perheensä työllä. Olemme tehneet histo­rial­li­sia uudis­tuk­sia työmark­ki­noille, jotta yhä useampi suoma­lai­nen pääsisi kiinni työelä­mään ja yrityk­sillä olisi parem­mat toimin­tae­del­ly­tyk­set pärjätä kiris­ty­vässä kilpai­lussa.  

Olemme madal­ta­neet pieni- ja keski­tu­los­ten vero­tusta, jotta ihmi­selle jäisi entistä enem­män käteen palkas­taan. Samaan aikaan olemme pyrki­neet hillit­se­mään arjen kustan­nuk­sia esimer­kiksi madal­ta­malla polt­toai­neen vero­tusta.

“Halli­tus sulkee sairaa­loita ja vaaran­taa suoma­lais­ten turval­li­suu­den”

Halli­tus ei ole sulke­massa yhtä­kään sairaa­laa tai päivys­tystä, vaikka oppo­si­tio näin virheel­li­sesti väit­tää­kin. Jois­sain sairaa­loissa rajoi­te­taan yölli­siä (22-07) aukio­loai­koja, eli nk. yöpäi­vys­tys lakkaa. Näiden lakkaa­vien yöpäi­vys­tys­ten kävi­jä­mää­rät ovat olleet vähäi­siä, mutta yöpäi­vys­tys on sito­nut merkit­tä­västi niuk­koja henki­lös­tö­re­surs­seja.

Kun hätä on suuri, jokai­nen ansait­see parasta mahdol­lista hoitoa. Keskus­sai­raa­loissa pysty­tään varmis­ta­maan päivys­tyk­sissä riit­tävä määrä osaa­vaa henki­lös­töä ja parhaat väli­neet.

Sairaa­la­ver­kon uudis­ta­mi­nen tehdään siksi, että turvaamme ammat­ti­lais­ten riit­tä­vyy­den tule­vina vuosina. Hyvin­voin­tia­luei­den henki­lös­töstä arviolta kolmas­osa jää eläk­keelle seuraa­van kymme­nen vuoden aikana, ja maan sisäi­nen muut­to­liike keskit­tää väes­töä. Näitä muutok­sia on tehtävä, jotta meillä on tarpeeksi osaa­vaa henki­lös­töä oikeassa paikassa ja oike­aan aikaan. Siksi palve­luita on koot­tava isom­piin yksi­köi­hin, joissa henki­lö­kun­taa on riit­tä­västi ja väes­tön palve­lut pysty­tään turvaa­maan kaikissa oloissa.

“Kokoo­muk­sella ei ole mitään näke­mystä siitä, miten hyvin­voin­tia­lu­eet saadaan toimi­maan” 

Kokoo­muk­sen johta­man halli­tuk­sen ohjel­massa on haettu laajasti keinoja sosi­aali- ja terveys­pal­ve­lui­den uudis­ta­mi­seksi ja henki­lös­tön työn tuke­mi­seksi. Hyvin­voin­tia­lueilla on otet­tava rohkeasti käyt­töön uusia toimin­ta­ta­poja, uudis­tet­tava palve­lu­ra­ken­teita toimi­maan koko­nai­suu­tena, vahvis­tet­tava perus­pal­ve­luita ja hyödyn­net­tävä tekno­lo­gian tuomat mahdol­li­suu­det niissä palve­luissa, joissa se on järke­vää. Tätä työtä tuetaan valtio­neu­vos­ton toimesta lain­sää­dän­nöllä sekä ohjauk­sen keinoin.

Kokoo­muk­selle tärkeää on, että sote-palve­lut toimi­vat hyvin. Hoitoon ja hoivaan pitää päästä, kun tarve siihen on. Hallin­non ja seinien sijaan kokoo­muk­selle tärkeitä ovat ihmis­ten tarpeet ja niihin vastaa­mi­nen – nyt ja tule­vai­suu­dessa. Tätä tavoi­tetta kokoo­mus­lai­set edis­tä­vät niin maan halli­tuk­sessa kuin hyvin­voin­tia­lueil­la­kin.

Hyvin­voin­tia­lueilla on paljon osaa­mista ja näke­mystä siitä, miten palve­luja voidaan kehit­tää ja miten rahat ja henki­löstö saadaan riit­tä­mään. Hyvin­voin­tia­lueilla myös tapah­tuu paljon hyviä asioita. Nyt kun sote­malli on ratkaistu, voidaan hyvin­voin­tia­lueilla keskit­tyä palve­lui­den kehit­tä­mi­seen. Monella alueella on tehty paljon uutta ja innos­ta­vaa; pilo­toitu omalää­kä­ri­mal­leja, raken­nettu liik­ku­via ja kotiin tuota­via palve­luita tai tuotu palve­lut digi­taa­li­sesti puhe­li­meen.

Kaikilla hyvin­voin­tia­lueilla on kehi­tetty palve­luita uudella tavalla. Parhaiksi tode­tut toimin­ta­ta­vat ansait­se­vat tulla monis­te­tuiksi jokai­sella hyvin­voin­tia­lu­eella.

Vaikka haas­teita on niin rahan kuin henki­lös­tön riit­tä­mi­sessä, ei näitä haas­teita pidä pelätä. Kokoo­mus uskoo siihen, että haas­teet voidaan selät­tää määrä­tie­toi­sella uudis­tus­työllä ja palve­lui­den kehit­tä­mi­sellä. Kokoo­mus­lai­suu­den ydintä on etsiä ratkai­sut hanka­lis­sa­kin paikoissa.

“Kokoo­mus tarjoaa vain omalää­kä­ri­mal­lia ratkai­suksi hyvin­voin­tia­luei­den haas­tei­siin”

Kokoo­muk­sen johta­massa halli­tuk­sessa tehdään laajasti toimia mm. sosi­aali- ja terveys­pal­ve­luita koske­van lain­sää­dän­nön uudis­ta­mi­seksi, henki­lös­tön riit­tä­vyy­den turvaa­mi­seksi, hyvin­voin­tia­luei­den rahoi­tus­mal­lin kannus­ta­vuu­den paran­ta­mi­seksi ja ohjauk­sen kehit­tä­mi­seksi. Kaiken tämän lisäksi halli­tus­oh­jel­man mukai­sesti hyödyn­ne­tään hoitoon pääsyn paran­ta­mi­sessa ja hoidon jatku­vuu­den vahvis­ta­mi­sessa myös omalää­käri-, omahoi­taja- ja omatii­mi­mal­lia.

Omalää­kä­ri­mal­lilla pyri­tään turvaa­maan hoidon jatku­vuus jokai­selle suoma­lai­selle. Hoidon laatu para­nee merkit­tä­västi, kun tuttu lääkäri tuntee tervey­den­ti­lasi ja hoito­his­to­riasi. Omalää­kä­ri­mal­lilla voidaan myös sitout­taa tervey­de­na­lan ammat­ti­lai­sia pidem­piin hoito­suh­tei­siin.

Toisin sanoen, ajatuk­sena on, että kun tarvit­set lääkä­riä, sinua on vastassa tuttu henkilö, jonka kanssa asioita ja taus­to­jasi ei tarvitse käydä aina uudes­taan lävitse. Tutki­tusti hoidon jatku­vuus paran­taa hoito­tu­lok­sia.

Päämi­nis­teri Petteri Orpon halli­tus on käyn­nis­tä­nyt omalää­kä­rioh­jel­man, joka edis­tää omalää­kä­ri­mal­lin käyt­töön­ot­toa. Halli­tus tukee hyvin­voin­tia­lueita omalää­kä­ri­mal­lin kehit­tä­mi­sessä ja levit­tä­mi­sessä niin, että ihmis­ten palve­lut ja hoidon jatku­vuus para­ne­vat. Tarkoi­tuk­sena on julki­sen sekto­rin kapa­si­tee­tin lisäksi hyödyn­tää yksi­tyi­sen sekto­rin kapa­si­teet­tia esimer­kiksi amma­tin­har­joit­ta­ja­mal­lin muodossa. Halli­tus toteut­taa myös omalää­kä­ri­ko­kei­lun osana Kela-korvaus­ten kehit­tä­mistä.

“Halli­tus on ajanut sote-palve­lut krii­siin”

Hyvin­voin­tia­luei­den palve­lut eivät ole krii­sissä. Kokoo­muk­sen näke­mys on, että nykyi­set­kin haas­teet ratko­taan määrä­tie­toi­sella palve­lui­den kehit­tä­mi­sellä ja samalla löyde­tään työka­luja myös kustan­nus­ten hallin­taan.

Hallin­no­nuu­dis­tuk­sen mitta­luokka huomioi­den alueet ovat saaneet orga­ni­saa­tionsa hyvin raken­net­tua ja toimin­tansa liik­keelle. Hyvin­voin­tia­lu­eet ovat kyen­neet järjes­tä­mään palve­lut riit­tä­vän yhden­ver­tai­sesti. Aluei­den välillä on kuiten­kin vaih­te­lua yksit­täi­sissä laki­sää­tei­sissä palve­luissa. Monet mitta­rit osoit­ta­vat palve­lui­den paran­tu­neen sote-uudis­tuk­sen jälkeen. Digi­taa­lis­ten palve­lui­den laajuus ja käyttö on laajen­tu­nut merkit­tä­västi. Akuutti henki­lös­tö­pula on osit­tain tait­tu­nut. Pitkällä aika­vä­lillä henki­lös­töstä on pulaa.

Tehtä­vää on toki paljon. Hyvin­voin­tia­luei­den rahoi­tus on jo noin kolmas­osa valtion budje­tista ja raha­määrä tulee kasva­maan tule­vai­suu­dessa. Vaikka valtio jakaa hyvin­voin­tia­lueille todella paljon rahaa, ovat menot kasva­neet vielä nopeam­massa tahdissa. Siispä hyvin­voin­tia­lueilla on jouduttu teke­mään myös vaikeita sopeu­tus­pää­tök­siä. On help­poa ymmär­tää, että nämä muutok­set herät­tä­vät myös huolta alueen asuk­kaissa.

”Halli­tus heiken­tää mielen­ter­veys­pal­ve­luita leik­kaa­malla mielen­ter­veys­työtä teke­viltä järjes­töiltä rahoi­tusta”

Suomen julki­sen talou­den todella huonon tilan­teen korjaa­mi­seksi sääs­töjä on jouduttu teke­mään myös järjes­tö­avus­tuk­siin. Osa näistä leik­kauk­sista kohdis­tuu myös mielen­ter­veys­jär­jes­töi­hin. Samaan aikaan kokoo­mus­joh­toi­nen halli­tus on tehnyt merkit­tä­viä lisäyk­siä mielen­ter­veys­pal­ve­lui­den pääsyn paran­ta­mi­seksi – näistä tärkeim­pänä toteut­ta­nut vihdoin lasten ja nuor­ten tera­pia­ta­kuun, apua mielen­ter­vey­den ongel­miin saa varhai­sessa vaiheessa ja mata­lalla kynnyk­sellä. Halli­tus on myös lisän­nyt mata­lan kynnyk­sen mielen­ter­veys­pal­ve­lui­den ja -avun saata­vuu­den lisää­mi­seen sekä mielen­ter­vey­den mata­lan kynnyk­sen chat-palve­lui­hin 2,5 miljoo­naa euroa.

”Inhouse-yhtiöi­den rajoit­ta­mi­nen tuo kunnille miljar­di­kus­tan­nuk­set”

Halli­tuk­sen tavoit­teena on reilun ja avoi­men kilpai­lun edis­tä­mi­nen. Inhouse-yhtiöi­den omis­tus­ra­jan tiuken­ta­mi­nen tulee paran­ta­maan alueel­lista elin­voi­maa ja paikal­lis­ten pien­ten- ja keski­suur­ten yritys­ten toimin­tae­del­ly­tyk­siä, kun yrityk­set pääse­vät nykyistä enem­män osal­lis­tu­maan kilpai­lu­tuk­siin. 

Kunnal­li­set inhouse-yhtiöt ovat kuntien yhdessä omis­ta­mia yhtiöitä, joilta kunnat voivat ostaa palve­luita ilman kilpai­lu­tusta. Inhouse-yhtiöi­den järjes­te­lyillä kunnissa on kuiten­kin kier­retty hankin­ta­la­kia osta­malla margi­naa­li­sen pienen osuu­den inhouse-yhtiöistä, esimer­kiksi 0,04 prosent­tia. Inhouse-yhtiöt hait­taa­vat mark­ki­noi­den synty­mistä toimia­lal­leen ja ne ovat tutki­tusti tehot­to­mam­pia kuin yksi­tyi­set yrityk­set. 

Kuntien omis­ta­milta yhtiöiltä hanki­taan esimer­kiksi siivous- ja ravin­to­la­pal­ve­luita. Kokoo­muk­sen mielestä julki­sen sekto­rin ei pidä kilpailla sellai­silla mark­ki­noilla, joissa yksi­tyistä yritys­toi­min­taa syntyy mark­ki­naeh­toi­sesti. 

Jatkossa inhouse-yhtiöi­den omis­tus­ra­jaksi asete­taan 10 % yhtiöstä, joten inhouse-hankin­toja on mahdol­lista tehdä, mutta hankin­ta­lain kier­tä­mi­nen ei ole enää mahdol­lista keino­te­koi­silla omis­tus­jär­jes­te­lyillä. Väit­teet miljar­di­luo­kan muutos­kus­tan­nuk­sista ovat perus­teet­to­mia, kun niitä suhteu­te­taan esimer­kiksi hyvin­voin­tia­lue­uu­dis­tuk­sen muutos­kus­tan­nuk­siin. 

”Kokoo­mus ei enää välitä ilmasto- ja luon­to­po­li­tii­kasta” 

Kokoo­muk­selle järkevä ja hyvä ilmasto- ja luon­to­po­li­tiikka on erit­täin tärkeää ja sen eteen tehdään jatku­vasti paljon. Tässä on osit­tai­nen lista halli­tuk­sen teoista ympä­ristö- ja ilmas­to­po­li­tii­kasta: 

Rahtia­lus­ten jäte­ve­siä ei saa enää laskea mereen, mikä paran­taa herkän Itäme­ren tilaa. Halli­tus toimeen­pa­nee Saaris­to­meri-ohjel­maa, joka vähen­tää ravin­ne­kuor­mi­tusta Saaris­to­me­ren valuma-alueella. Halli­tus kehit­tää luon­toar­vo­mark­ki­noita, jotta esimer­kiksi maan- ja metsä­no­mis­ta­jat voivat tuot­taa luon­non tilaa paran­ta­via palve­luita vapaa­eh­toi­suu­teen perus­tuen ja korvausta vastaan edis­täen luon­to­ka­don pysäyt­tä­mistä. Halli­tus edis­tää hiili­diok­si­din talteen­ot­toa ja hyödyn­tä­mistä, eli ns. ”piip­pu­jen tulp­paa­mista”. Näin pysty­tään vähen­tä­mään ilma­ke­hään pääse­vää hiili­diok­si­dia sekä mahdol­lis­te­taan hiili­diok­si­din hyödyn­tä­mi­nen esimer­kiksi puhtaam­pien polt­toai­nei­den valmis­tuk­sessa.

Halli­tus on anta­nut esityk­sen ilmas­to­neut­raa­liin talou­teen tähtää­vien isojen hank­kei­den vero­hy­vi­tyk­sestä, joka mahdol­lis­taa valta­vasti puhtaita inves­toin­teja ja työpaik­koja. Kokoo­mus hakee ilmas­to­po­li­tii­kassa erityi­sesti tekoja, jotka ovat skaa­lat­ta­vissa ja vahvis­ta­vat samalla kilpai­lu­ky­kyämme. Puhtaan ener­gian edel­lä­kä­vi­jänä voimme houku­tella Suomeen vähä­hii­lis­ty­vää teol­li­suutta, joka luo kasvua ja työpaik­koja Suomeen ja vahvis­taa ilmas­to­kä­den­jäl­keämme. Samalla voimme tarjota puhtaita ratkai­suja myös valta­ville vien­ti­mark­ki­noille ja olla kokoamme suurempi ilmas­to­te­kijä globaa­lin ilmas­to­krii­sin ratkai­se­mi­sessa. 

”Kokoo­mus on vain suury­ri­tys­ten asialla, sitä eivät kiin­nosta pienet ja keski­suu­ret yrityk­set ja niiden pärjää­mi­nen” 

Petteri Orpon halli­tus on helpot­ta­nut niin suur­ten, kun pien­ten yritys­ten toimin­tae­del­ly­tyk­siä huomat­ta­vasti kulu­neella halli­tus­kau­della. Olemme uudis­ta­neet työmark­ki­noita muiden pohjois­mai­den tapaan. Näitä uudis­tuk­sia ei ole saanut vuosi­kym­me­niin yksi­kään halli­tus aikaan. Vuoden alusta astui voimaan paikal­li­nen sopi­mi­nen, joka mahdol­lis­taa entistä vapaam­man sopi­mi­sen niin palkoista, kun työeh­doista työn­te­ki­jän ja työnan­ta­jana välillä. Olemme uudis­ta­massa YT-lakia, joka vähen­tää merkit­tä­västi pien­ten ja keski­suur­ten yritys­ten hallin­nol­lista taak­kaa.  

”Kokoo­mus on kaupun­ki­puo­lue, jota ei kiin­nosta, miten harvaa­na­suttu Suomi pärjää” 

Kokoo­mus on koko Suomen puolue, joka haluaa, että kaik­kialla voi tehdä ja menes­tyä. Tärkeä osa erityi­sesti harvaan asutuilla alueilla on mahdol­li­suus liik­kua. Petteri Orpon halli­tus on tehnyt merkit­tä­västi panos­tuk­sia ympäri Suomen väylä­verk­koon - halli­tus on tiukasta talous­ti­lan­teesta huoli­matta tehnyt kolmen miljar­din panos­tuk­set liiken­nein­fra­struk­tuu­riin perus­ra­hoi­tuk­sen lisäksi. 

Koko maamme huol­to­var­muu­den ja koko­nais­tur­val­li­suu­den kannalta on tärkeää, että joka puolella Suomea voi asua ja kaikissa kunnassa pysty­tään raken­ta­maan elin­voi­maa omista edel­ly­tyk­sistä lähtöi­sin. Kokoo­mus työs­ken­te­lee sen eteen, että kunnissa voidaan erikois­tua esimer­kiksi matkai­luun, tiet­tyyn teol­li­suu­de­na­laan tai puhtaa­seen ener­gi­aan. Puramme yrit­tä­mistä hait­taa­via normeja ja tuemme talous­kas­vua ympäri Suomen. 

Miten toimia asiat­to­mien ja häirit­se­vien some­kom­ment­tien kanssa?

Käytän­nön tukea voi pyytää esimer­kiksi lähi­pii­riltä. Kun postaat mieli­pi­teen, joka voi herät­tää tunteita, lähetä se heti kave­reil­lesi ja pyydä heitä kommen­toi­maan myön­tei­sesti julkai­sua.

Lisäksi apua voi pyytää paikal­li­syh­dis­tyk­seltä (puheen­joh­taja) ja piiri­jär­jes­töltä (toimin­nan­joh­taja). Myös puolue­toi­misto auttaa tarvit­taessa: vies­tin­tä­pääl­likkö Raine Ties­salo (raine.tiessalo@kokoomus.fi) ja some- ja digi­stra­tegi Eemeli Oksa­nen (eemeli.oksanen@kokoomus.fi).

Älä provo­soidu vihai­sista, hyök­kää­vistä tai ilkeistä kommen­teista. Pohdi, onko mahdol­lista saada kiinni, mistä vies­tin lait­ta­neen ihmi­sen tunne johtuu. Voitko osoit­taa, että tunnis­tat tunteen ja kuulet sen? Esimer­kiksi “Ymmärrän/​tiedän, että tämä aihe osuu tuntei­siin. Itse ajat­te­len, että…”

Suodata vies­tejä Face­boo­kissa. Face­book-sivun asetuk­sista löytyy kohta “sivun mode­rointi”, johon voit listata esimer­kiksi kiro­sa­noja ja muita termejä, joita et halua sivuil­lesi. Tällai­sia sanoja sisäl­tä­vät kommen­tit mene­vät auto­maat­ti­sesti piiloon.

FB-sivun asetuk­sista löytyy rienaus­suo­da­tin. Sen tasoksi kannat­taa aset­taa “vahva”.

Jos kommentti on täysin asia­ton, niin FB:ssä sen voi piilot­taa. Jos joku on vain eri mieltä kans­sasi, komment­tia ei kannata missään nimessä piilot­taa, mutta esimer­kiksi silk­kaa hauk­ku­mista ei tarvitse sietää. Kommen­tin piilot­ta­mi­nen onnis­tuu paina­malla komment­tia pitkään (mobii­lissa) tai paina­malla kommen­tin vieressä näky­vää kolmea pistettä (selain­nä­ky­mässä).

Henki­lön blok­kaa­mi­nen sosi­aa­li­sen median keskus­te­lusta on viime­si­jai­nen vaih­toehto. Käytä sitä vain, jos mikään muu ei toimi. Kun olet piilot­ta­nut asiat­to­man kommen­tin, Face­book tarjoaa mahdol­li­suutta myös estää kysei­nen henkilö sivulta. Toinen vaih­toehto on mennä sivun asetuk­siin > ihmi­set ja muut sivut > este­tyt henki­löt > lisää esto.

Jos joudut itse häirin­nän tai asiat­to­man kommen­toin­nin kohteeksi tai havait­set sosi­aa­li­sessa mediassa epäasial­lista käytöstä, ilmianna vies­ti­pal­ve­lun tarjoa­jalle.

Suoria uhkauk­sia sisäl­tä­vistä vies­teistä kannat­taa ottaa kuva­kaap­paus ja jos mahdol­lista kopioi linkki henki­lön profii­liin. Tämän jälkeen tee ilmoi­tus polii­sille.

Lisää sisältöä samassa kategoriassa

9.9.2024

Daniel Sazo­no­vista kokoo­muk­sen pormes­ta­rieh­do­kas Helsin­gissä

Helsin­gin Kokoo­mus on nimen­nyt maanan­taina järjes­te­tyssä ylimää­räi­sessä piiri­ko­kouk­sessa Daniel Sazo­no­vin yksi­mie­li­sesti kokoo­muk­sen pormes­ta­rieh­dok­kaaksi kevään 2025 kunta­vaa­lei­hin Helsin­gissä. Samalla Helsin­gin Kokoo­mus nimesi 56

27.5.2024

Sauli Seit­ten­ranta: ”Lääke­pula on turval­li­suusuhka”

2021 rahti­laiva tukki Suezin kana­van. 2022 Kiinan rajut koro­na­ra­joi­tuk­set johti­vat Shang­hain ja Shenz­he­nin tehtai­den ja sata­mien kapa­si­tee­tin laskuun. 2024 huthi­ka­pi­nal­lis­ten

24.5.2024

Susanne Päivä­rinta: ”Suomen turva on vahva Eurooppa”

Elämme massii­vis­ten haas­tei­den ja kasain­vä­lis­ten jännit­tei­den aikaa. Venä­jän hyök­käys­sota Ukrai­nassa jatkuu, Suomi on sulke­nut itära­jansa. Venä­jän suun­nalta voimme odot­taa jatkos­sa­kin

Skip to content