Antti Häkkänen: “Oikeusvaltio luo perustan yksilön oikeuksien toteutumiselle”
Julkaistu:
Puolustusministeri Antti Häkkäsen valtiovallan tervehdys asianajajapäivänä 26.1.2024. Muutokset puhuttaessa mahdollisia.
Suomi on vakavassa paikassa. Kun kuusi vuotta sitten toin valtiovallan tervehdyksen tähän samaan tilaisuuteen, kuvasin kansainvälisiä ja kotimaisia ennusmerkkejä niistä kehityskuluista, jotka nyt ovat toteutuneet kovimmalla tavalla.
Suomen turvallisuusasema on järkkynyt, taloutemme on vaarallisessa velkakierteessä, talouskasvun eväät happanevat, osaamistaso on laskussa ja hyvinvointipalvelujen perusta murenemassa.
Näiden huonojen uutisten päälle on kuitenkin hyviä uutisia. Suomi voi itse vaikuttaa tulevaisuuteensa. Pienen maan tulee itse tarttua toimeen, kukaan ei tule meidän puolesta asioitamme laittamaan kuntoon.
Siksi nyt muutoksen tuulet puhaltavat. Suomi ottaa vastuuta omasta tulevaisuudestaan. Olemme käynnistäneet hallituksen toimesta merkittävät uudistukset. Näillä kaikilla on suora näkymä myös asianajajan arkeen ja oikeudelliseen maailmaan. Lainsäädäntö on edelleen tärkein yhteiskunnan ohjauksen instrumentti.
Ensinnäkin, varaudumme kansainvälisen toimintaympäristömme vaaralliseen murrokseen.
Puolustus ja turvallisuus ovat nyt kaiken keskiössä, kun Venäjä kasvattaa aggressiotaan yhdessä liittolaistensa kanssa. Ideologinen vastakkainasettelu ja sitä kautta turvallisuuspoliittiset jännitteet näkyvät ympäri maailman ja heijastuvat viime kädessä myös suomalaisten hyvinvointiin, elintasoon ja turvallisuuteen.
Talouden puolella näemme kiihtyvän kansainvälisen kilpailun kansantalouksien, osaamistasojen ja yritysympäristöjen välillä. Suomi ottaa nyt uuden asennon taloudessa. Painamme jarrua velkaantumiselle säästöillä ja tehostusohjelmilla. Samalla luomme kasvun eväitä yritystoiminnalle, työlle ja uuden innovoinnille. Monet verrokkimaamme ovat jo tehneet kasvua vauhdittavat uudistukset, nyt tähtäämme uudistuksiin, jotka ovat jo käytössä esimerkiksi Pohjoismaissa.
Monet vanhat sääntelyn rakenteet uudistuvat. Työlainsäädäntöä ja työmarkkinakäytäntöjä uudistetaan Pohjoismaiseen suuntaan. Investointien luvitusta uudistetaan ja normitusta karsitaan.
Sama uudistusten määrä tulee näkymään myös hyvinvointiyhteiskunnan palvelujen puolella. Palvelut on nyt normitettu ylikireiksi ja on annettu liian suuria lupauksia suhteessa talouden kantokykyyn ja saatavilla olevaan työvoimaan. Ylikireä sääntely antaa katteettomia lupauksia ja kangistaa paikallistason kehitystyön. Oikeusvaltiossa ei voi myöskään olla tilannetta, jossa useat palvelut ovat jatkuvasti laittomassa tilassa.
Tämä kaikki tarkoittaa sääntelypolitiikan linjamuutosta. Kankeaa ylätason normitusta kevennetään ja ruohonjuuritasolle annetaan liikkumavaraa. Tämä antaa ihmisille vapautta ja vastuuta. Siitä syntyy yleensä parempi lopputulos kuin valtiojohtoisesta käskyttämisestä. On sitten kyse työmarkkinoista, yritystoiminnasta, innovaatioista, tieteestä tai hyvinvointipalveluista.
Tämä sääntelytavan muutos ei ole helppoa legalistisen oikeusperinteen oikeusvaltiolle ja tiukan perustuslakitulkinnan Suomelle. Tämä tulee varmasti näkymään myös asianajajan työssä.
Asianajajapäivän teema on tänä vuonna ”oikeusvaltio ihmisyyden ytimessä”. Kiitos asianajajaliitolle tärkeän teeman nostamisesta keskusteluun. Oikeusvaltio luo perustan ja edellytykset yksilön oikeuksien toteutumiselle ja inhimilliselle elämälle – sitä kautta oikeusvaltio todellakin on ihmisyyden ytimessä.
Oikeusvaltion lupaus ihmiselle on, että kun hoidat yhteiskunnalliset velvollisuutesi, teet ahkerasti töitä, olet rehellinen ja noudatat lakeja, sinulle käy hyvin. Aina tuota lupausta ei kyetä täydellisesti täyttämään. Pyrkimyksemme on kuitenkin oltava, että yhä useammin kyetään.
Erityisen tärkeä oikeusvaltio-teema on tänä aikana, jona oikeusvaltion periaatteiden kunnioittaminen ei ole maailmalla lainkaan itsestään selvää. Päinvastoin, useiden autoritääristen johtajien julkilausuttu tavoite on haastaa länsimainen käsityksemme oikeusvaltiosta, demokratiasta sekä perus- ja ihmisoikeuksista. Lopulta tästä yhteiskuntajärjestelmän perustasta on kyse myös maailmanpolitiikan jännitteissä.
Myös Suomessa nähdään välillä kyseenalaisia puheenvuoroja oikeusvaltiosta ihan kansanedustajien ja jopa ministerien tasolla. Jotkut poliitikot ovat viime vuosina kokeneet, että lakeja voi rikkoa, jos on hyvä poliittinen tavoite. Että ministeri saisi tehdä lainvastaisen päätöksen, jos on oman puolueen mielestä hyvällä asialla. Siis, että edistetään omia poliittisia tavoitteita lakeja rikkoen, eikä lakeja säätäen – kuten oikeusvaltiossa kuuluu toimia. Nämä ovat vaarallisia puheita.
Apulaisoikeuskanslerin erottamistakin on kuultu vaadittavan, kun hänen laillisuusvalvonnan linja ei miellyttänyt edustajia. Valtio- ja oikeusjärjestyksen perusteita ei näköjään ole aina ymmärretty eduskunnassa tai muissa korkeissa tehtävissä. Vallan kolmijako-oppi tuomiovaltaan, hallitusvaltaan ja lainsäädäntövaltaan ei pysy mielessä, kun tunne ohittaa järjen. Hallitusvallan edustaja ei ole lainsäätäjän tehtävässä.
Oikeusvaltiossa tulee toimia oikeusvaltion pelisäännöin: ministerikin on sidottu eduskunnan säätämän lain noudattamiseen – tätä lain noudattamista valvoo oikeuskansleri, eduskunnan perustuslakivaliokunta ja tuomioistuimet.
Äänestäjien tahto toteutuu vaaleissa valitun eduskunnan säätämissä laeissa, jotka perustuslakivaliokunta on tarkastanut ja joita myöhemmin tuomioistuimet soveltavat. Tämän virkkeen sisältämää demokratian ja oikeusvaltion yhtälöä tulee vaalia myös nyt käynnissä olevissa merkittävissä yhteiskunnan murroskodissa.
Erityisesti turvallisuus- ja maahanmuuttopolitiikassa joudumme tekemään kovia ratkaisuja, mutta silti ne on tehtävä oikeusvaltion prosesseja ja raameja kunnioittaen.
Ja pitää muistaa myös kolikon toinen puoli, eli äänestäjien tahto demokratiassa. Perustuslain ja kansainvälisen oikeuden raameja tulee kunnioittaa, mutta samalla myös demokratiaa tulee kunnioittaa.
Demokratian väheksymistä on myös se, että pyritään estämään enemmistön poliittiset tavoitteet väittämällä kaikkea perustuslain vastaiseksi. Tämä ilmiö on Suomessa voimakkaassa kasvussa. Tällaisella puheella hämärretään esimerkiksi ihmisoikeuksien oikeaa tulkintalinjaa ja samalla kavennetaan demokratiaa.
Oikeusvaltio on myös yksi hallitusohjelmamme painopisteistä. Haluamme vahvistaa suomalaista oikeusvaltiota ja parantaa oikeusturvan saatavuutta.
Suomen oikeusjärjestelmän keskeinen ongelma on oikeusprosessien pitkä kesto. Tämä on todettu myös lukuisin EIT:n langettavin päätöksin. Hallitus hakee parannusta asiaan kahta kautta: lisäämällä oikeusjärjestelmän resursseja ja kehittämällä prosesseja.
Entisen oikeusministerin hattu päässä iloitsen siitä, että vaikeassakin taloustilanteessa kykenemme lisäämään oikeusvaltion rahoitusta. Samaan aikaan kun muilla hallinnonaloilla rahoitus pääsääntöisesti vähenee, sovittiin hallitusohjelmassa oikeusjärjestelmän rahoitukseen 25 miljoonan euron pysyvä lisäys ensi vuoden (vuoden 2025) alusta alkaen.
Samaan aikaan sujuvoitamme ja kehitämme riita-, rikos- ja hakemusprosesseja usein eri toimin. Arvioimme kokoonpanojen tarkoituksenmukaisuutta, lisäämme sähköisten toimintatapojen käyttöä ja kirjallisia menettelyjä, kevennämme läsnäolovaatimusta sekä laajennamme syyteneuvottelun käyttöalaa.
Kriminaalipolitiikassa jatkamme oikeusministerinä toissa vaalikaudella aloittamaani linjaa, jossa teemme rangaistuspolitiikkaan perusteltuja kiristyksiä ja vahvistamme uhrin asemaa. Otamme käyttöön varmuusvankeuden ja muutamme ehdonalaista vapautumista koskevia säännöksiä siten, että henkilö voi olla ensikertalainen vain kerran.
Lisäksi vahvistamme tuomioistuinten riippumattomuutta lisäämällä tuomarien pysyvien virkojen määrää ja suojaamme ”juristi” ja ”lakimies” –ammattinimikkeet ”asianajaja”-nimikkeen tapaan.
Maailma Suomen ympärillä on yhä vaarallisempi. Muuttunut ulko- ja turvallisuuspoliittinen ympäristö edellyttää valtionjohdolta uudenlaista otetta ja ajattelua. Perustuslain 22 §:n mukaan julkisen vallan tehtävä on turvata perusoikeuksien ja ihmisoikeuksien toteutuminen – sisältäen myös yksilön oikeuden turvallisuuteen.
Kansallinen turvallisuus ja yksilön perusoikeudet on kyettävä sovittamaan yhteen. Tekemämme itärajaa koskevat päätökset ovat hyvä esimerkki tästä. Suomeen kohdistuva valtiollinen vaikuttaminen kyettiin torjumaan tehokkaasti ja oikea-aikaisesti – oikeusvaltion raameissa. Autoritääriset valtiot pyrkivät hyödyntämään oikeusjärjestyksemme tarjoamia heikkouksia, mutta oikeusvaltiolla on myös velvollisuus puolustautua.
Vastaavaa yhteensovittamista tarvitaan myös monilla muilla aloilla. Kiinteistökaupat, energia, tietoverkot, vapaakauppa ja niin edelleen. Suomalaiseen yhteiskuntaan ei saa jäädä turvallisuuden vaarantavia aukkoja.
Tärkeä rooli tulkintojen tuomarina on eduskunnan perustuslakivaliokunnalla. Valiokunnan käytäntöä tarkkaan seuranneet ovat voineet huomata, että viime vuosina kansallinen turvallisuus on saanut sen tulkintakäytännössä uutta painoarvoa.
Perustuslakivaliokunta on muun muassa todennut, että valtion tulee pyrkiä takaamaan kansallinen turvallisuus sekä yleinen järjestys kaikissa olosuhteissa ja, että tältä osin on olemassa hyväksyttäviä intressejä, jotka voivat ääritapauksessa palautua myös henkilökohtaisen turvallisuuden perusoikeuteen.
Lopuksi haluan todeta, että oikeusvaltiota ei olisi ilman sen tärkeää työtä tekeviä toimijoita. Teillä, arvoisat asianajajat, on tuomioistuinten ja syyttäjän ohella tässä ydinrooli.
Oikeusvaltion kannalta on ratkaisevan tärkeää, että alalla toimivat ihmiset voivat hyvin. Kuten kaikki hyvin tiedämme, asianajajien kohdalla vapaa-ajalle venyvät työpäivät ja korkea työn kuormittavuus ovat ennemmin sääntö kuin poikkeus.
Kannustan asianajotoimistoja huolehtimaan työntekijöidensä työhyvinvoinnista ja jokaista meistä huolehtimaan omastamme – ja miksei vähän kaverinkin hyvinvoinnista. Olkoon ”oikeusvaltio ihmisyyden ytimessä” -teema muistutus myös jokaiselle meistä: pidetään huolta itsestämme ja toisistamme.