Omille siiville – syrjäytymisen ehkäisy
Julkaistu:
Eduskuntapuolueet julkaisivat perjantaina 12.10.2018 ratkaisunsa, joilla ehkäistään nuorten syrjäytymistä seuraavalla hallituskaudella. Ratkaisut esiteltiin osana Suomen Nuorisoyhteistyö - Allianssi ry:n järjestämää “Ratkaistaan Suomen suurin ongelma” -tilaisuutta.
Yleistä
Kokoomus näkee nuorten syrjäytymisen erittäin vakavana ongelmana. Se on sitä totta kai yhteiskunnallisesta näkökulmasta. Mutta tätäkään asiaa ei pitäisi ajatella ensisijaisesti tilastoina tai rahasummina. Olennaisempaa on, että kyse on ainutkertaisista yksilöistä, joista jokaisella pitäisi olla yhtäläiset mahdollisuudet olla oma itsensä, tavoitella päämääriään ja kokea merkityksellisyyttä. Aivan liian monen kohdalla nykytilanne on jotain muuta.
Suurin osa nuorista saa ja on saanut kotoa ja koulusta hyvät eväät jatko-opintoihin, työhön ja monenlaiseen yhteiskunnan jäsenenä toimimiseen. Monen kohdalla näin ei kuitenkaan ole. Syystä tai toisesta kyky pysyä mukana säännöllisessä elämänrytmissä, itsensä kehittämisessä ja vastuulliseen aikuisuuteen kasvamisessa on heikentynyt. Tiedämme, että tilanne on jatkuessaan inhimillisesti raskas. Mitä kauemmin työn ja opiskelun ulkopuolella oleminen kestää, sitä enemmän ongelmia kasautuu. Riippuvuus toimeentulotuesta, psykiatriset ongelmat ja rikostuomiot kaikki yleistyvät, mitä pidempään työn ja opiskelun ulkopuolella ollaan.
Tässä koosteessa on kokoomuslaisia linjauksia keinoista, joilla nuorten syrjäytymistä voidaan ehkäistä. Linjaukset perustuvat muun muassa puoluekokouksessa hyväksyttyihin ohjelmiin ja aloitteisiin sekä puolueen lapsi- ja perhepoliittisiin linjauksiin. Aihe on keskeisessä roolissa myös tulevassa eduskuntavaaliohjelmassa, jonka valmistelu on parhaillaan käynnissä.
Varhaiset vuodet
Kun nuori on pudonnut koulutuksen ja sosiaalisten verkostojen ulkopuolelle ja ajautunut polulle kohti pysyvää huono-osaisuutta, taustalla voi olla vuosikausien kehitys. Varhaiskasvatuksen, peruskoulun ja toisen asteen koulutuksen sekä esimerkiksi nuorisotyön keinoin avun ja tuen tarve voidaan tunnistaa ja saada tarvittava apu löytämään perille. Vanhemmuuden ja kotien tukeminen esimerkiksi neuvolajärjestelmän keinoin ja näitä keinoja vahvistamalla on myös välttämätöntä. Parhaatkaan palvelut eivät välttämättä riitä estämään nuoren syrjäytymistä, jos kodissa ei ole voimavaroja toteuttaa hyvää vanhemmuutta.
Laadukas varhaiskasvatus on koulutusjärjestelmämme ensimmäinen askel.
Varhaiskasvatukseen osallistuminen on lapsen oikeus. Kokoomuksen tavoitteena on, että jokainen lapsi pääsee osallistumaan laadukkaaseen, pedagogiseen varhaiskasvatukseen. Laadukas varhaiskasvatus tasoittaa erilaisista taustoista tulevien lasten lähtökohtien eroja ja siten edistää tasa-arvoa. Suomessa varhaiskasvatukseen osallistuminen on heikompaa kuin pohjoismaissa ja muissa OECD-maissa. Aivan liian moni lapsi jää kokonaan ulkopuolelle. Erityinen ongelma on, että vähiten osallistuvat ne lapset, jotka hyötyisivät varhaiskasvatuksesta kaikkein eniten.
Näistä syistä Kokoomus esittää muun muassa seuraavaa:
Tuodaan neuvolapalvelut helposti ja matalalla kynnyksellä saataville sinne, missä lapset ja perheet muutenkin ovat. Liikkuva neuvola voisi tarjota apua ja neuvontaa matalalla kynnyksellä esimerkiksi ostoskeskuksessa, päiväkodissa tai kirjastossa. Avun pyytämisessä ja saamisessa on oltava matala kynnys.
Osallistumista varhaiskasvatukseen lisätään. Erityisesti on tuettava heikommista lähtökohdista tulevien lasten osallistumista varhaiskasvatukseen.
Alennetaan varhaiskasvatusmaksuja asteittain. Pitkän aikavälin tavoitteena on maksuton varhaiskasvatus (20 h / viikko).
Tehdään esiopetuksesta kaksivuotista. Kaksivuotinen, maksuton esiopetus tulee kirjata seuraavan hallituksen ohjelmaan.
Uusi peruskoulu
Toinen näkökulma syrjäytymisen ehkäisyssä liittyy peruskoulun uudistamiseen. Tulevaisuuden pohtimisen kannalta ajankohtaisia haasteita ovat koulutuksellisen eriarvoisuuden lisääntyminen ja myös oppilaiden osaamistason lasku. Perustaitojen oppimistuloksissa suunta on pitkään ollut huolestuttava. Esimerkiksi 11 prosentilla peruskoulun päättävistä ei ole riittävää lukutaitoa. Muun muassa näihin kysymyksiin halutaan peruskoulun uudistamisessa pureutua.
Muutokset lasten ja nuorten elinympäristössä ja koko yhteiskunnassa edellyttävät opettajalta herkkyyttä ja valmiutta ennakoida tulevaisuutta heidän kannaltaan. Opettajuus on entisestään monipuolistumassa.
Uutta luova osaaminen, rohkeus kokeilla ja yhteisöllinen ote ovat tulevaisuuden opettajalle tunnusomaisia piirteitä.
Kouluympäristön on oltava turvallinen. Sen on ympäristönä tuettava jokaisen mahdollisuutta oppia, kokea onnistumista, kuulua yhteisöön ja tulla hyväksytyksi sellaisena kuin on. Yhdenkään lapsen ei pitäisi joutua kokemaan koulukiusaamista. Kiusaaminen on aina väärin, ja on aikuisten tehtävä puuttua siihen välittömästi, tehokkaasti, aina ja kaikissa tilanteissa. Kyse on myös aikuisen kyvystä tunnistaa sellainen kiusaaminen, joka ei välttämättä ilmene fyysisesti tai sanallisesti vaan on esimerkiksi passiivista ulos sulkemista. Sosiaalinen eristäminen ulos sulkemalla on henkisesti murskaavaa, eikä sellaista pitäisi joutua kenenkään lapsen tai nuoren kokemaan.
Uudet opetussuunnitelmat korostavat tunne- ja vuorovaikutustaitoja ja pyrkivät tehokkaaseen kiusaamisen ehkäisyyn. KiVa koulu -toimintamalli ja lasten vertaissovittelu ovat hyviä esimerkkejä jo olemassa olevista malleista. Opettajien valtuuksia puuttua kiusaamiseen ja häiriökäyttäytymiseen on hiljattain vahvistettu laissa.
Näistä syistä Kokoomus esittää muun muassa seuraavaa:
Levitetään ja vahvistetaan toimiviksi havaittuja kiusaamisen torjumisen keinoja ja parannetaan opettajien valmiuksia tunnistaa myös muita kuin fyysisesti ilmeneviä kiusaamistilanteita
Kiinnitetään systemaattisesti huomiota erityisesti perustaitojen osaamiseen. Vähimmäistavoitteeksi on asetettava, että jokaisella peruskoulun päättävällä on riittävät tiedot ja taidot jatko-opinnoissa ja elämässä pärjäämiseen. Tällaisia ovat mm. riittävä monipuolinen lukutaito, matemaattinen osaaminen, digitaidot ja sosiaaliset valmiudet.
Tuetaan erityisesti sellaisia kouluja, jotka sijaitsevat alueilla, joilla on keskimääräistä enemmän työttömyyttä tai huomattavan korkea vieraskielisen väestön osuus.
Toisen asteen merkitys
Jaettu yhteiskunnallinen tavoite on, että jokainen peruskoulun päättävä jatkaa opintoja toiselle asteelle ja suorittaa toisen asteen tutkinnon. Tutkinnon suorittaminen on yhteydessä vähäisempään työttömyysriskiin ja vähentää sitä kautta syrjäytymistä. Jokaiselle peruskoulun päättäneelle turvataan jo nyt toisen asteen koulutuspaikka, lukiosta, ammatillisesta koulutuksesta tai niihin valmistavasta koulutuksesta. Suurin osa opiskelijoista myös onnistuu suorittamaan opinnot ja saamaan tutkinnon, mutta liian moni keskeyttää. Syitä on monia. Sosiaaliset ongelmat, opiskelukyvyn haasteet ja joissakin tapauksissa myös taloudelliset syyt voivat vaikeuttaa opinnoista suoriutumista.
Olennaista on löytää avun tarpeessa olevat nuoret riittävän ajoissa ja kohdistaa apu heille mahdollisimman tehokkaasti.
Keskeyttämisen ongelmaan vastataan omalta osaltaan ammatillisen koulutuksen reformilla. Ammatillisen koulutuksen uusi rahoitusmalli rakentaa oppilaitoksille vahvat kannustimet vähentää keskeyttämistä ja pitää huolta jokaisesta opiskelijasta. Osa oppilaitosten rahoituksesta maksetaan sillä perusteella, että opiskelijat valmistuvat, ja osa sillä perusteella, että he työllistyvät. Ympärivuotinen haku nappaa putoamisriskissä olevat uudelle polulle. Jokaiselle opiskelijalle rakennetaan myös yksilöllinen, henkilökohtainen opintopolku. Jokainen saa silloin opinnot suoritetuksi omista lähtökohdistaan ja omassa tahdissaan. Opintojen ohjauksella on keskeinen merkitys keskeyttämisvaarassa olevien tunnistamisessa ja oikeanlaisen tuen tarjoamisessa.
Näistä syistä Kokoomus esittää muun muassa seuraavaa:
Otetaan käyttöön oppimateriaalilisä, jota voivat saada sellaiset opiskelijat, jotka eivät muuten pysty hankkimaan tarvittavia oppimateriaaleja.
Tehostetaan opintojen ohjausta ja varmistetaan opiskelijoiden yksilöllinen kohtaaminen. Varmistetaan tuen tarpeessa olevien paikantaminen ajoissa sekä oikeiden tukitoimien saatavuus.
Varmistetaan ammatillisen koulutuksen reformin laadukas toimeenpano ja kiinnitetään erityistä huomiota keskeyttämisongelman tunnistamiseen ja sen ratkaisemisen keinoihin.
Nuorisotyö ja vapaa-aika
Nuorille matalalla kynnyksellä monialaista tukea tarjoavien Ohjaamoiden ydinajatuksena on koko ajan ollut kynnyksettömyys ja se, että nuori saa tarvitsemansa palvelut yhdestä paikasta ja yhdeltä henkilöltä. Ohjaamoiden kehittymistä on tuettu poikkeuksellisen monien tahojen toimesta. Useat ministeriöt opetus- ja kulttuuriministeriö mukaan lukien, TE-toimistot, ELY-keskukset, Kela, kunnat, järjestöt ja yritykset ovat osallistuneet monialaisen työn kehittämiseen. Ohjaamot on otettu hyvin vastaan, ja käyntimäärät niissä ovat olleet rohkaisevia. Tärkeintä on kuitenkin nuorilta itseltään saatu positiivinen asiakaspalaute.
Harrastuksissa yhdistyvät kaverisuhteiden vaaliminen, itsensä kehittäminen, unelmat, omien vahvuuksien löytäminen, vuorovaikutus aikuisen kanssa sekä lapsen ja nuoren oma valinta käyttää vapaa-aikaansa mielekkäästi. Kiinnostus urheilulajiin tai taide- tai kulttuurialaan voi olla ratkaisevassa asemassa saada kotiin jäänyt nuori lähtemään ulos, innostumaan taas elämästä ja sosiaalisesta vuorovaikutuksesta. Rakas harrastus luo uskoa omiin kykyihin ja tavoitteisiin.
Yksinäisyys on vahvasti yhteydessä syrjäytymiseen, ja yhdessä muiden kanssa harrastaminen on tehokas tapa torjua sitä.
Jokaiselle lapselle ja nuorelle voidaan tarjota mahdollisuus mieleiseen harrastukseen lisäämällä toimijoiden yhteistyötä erityisesti koulupäivän yhteydessä järjestettävässä harrastustoiminnassa, ottamalla käyttöön saavutettavuutta parantavia malleja ja menetelmiä.
Varmistetaan ohjaamoiden toiminta ja niiden palveluiden saatavuus matalalla kynnyksellä.
Kannustetaan päiväkoteja ja kouluja tekemään yhteistyötä paikallisten järjestöjen, urheiluseurojen ja yritysten kanssa ja järjestämään esimerkiksi lajikokeiluja koulupäivien ohessa.
Jatketaan ja laajennetaan harrastustakuun toteuttamista. Tarjotaan esimerkiksi kuntien julkisia tiloja, kuten iltaisin tyhjillään olevia kouluja, nykyistä helpommin ja edullisemmin harrastustoimintaa järjestävien toimijoiden käyttöön.