Evästeasetukset

Käytämme evästeitä tarjotaksemme paremman käyttökokemuksen ja henkilökohtaista palvelua. Suostumalla evästeiden käyttöön voimme kehittää entistä parempaa palvelua ja tarjota sinulle kiinnostavaa sisältöä. Sinulla on hallinta evästeasetuksistasi, ja voit muuttaa niitä milloin tahansa. Lue lisää evästeistämme.

Kokoomus.fi / Julkaisut / Politiikka / Vaalit / Orpo: Vaali­ra­hoi­tuk­sen oltava avointa ja läpi­nä­ky­vää

Orpo: Vaali­ra­hoi­tuk­sen oltava avointa ja läpi­nä­ky­vää

Julkaistu:

Vaali­ra­hoi­tus on puhut­ta­nut suoma­lai­sia jo reilun puolen­toista vuoden ajan. Tuskin kukaan uskoi keväällä 2008 edel­li­sen puhu­jan anta­man haas­tat­te­lun jälkeen, millai­sia vaiku­tuk­sia ja myller­ryk­siä siitä syntyi. On käynyt selväksi, että vuosi­kym­me­niä vanhat toimin­ta­ta­vat eivät ole enää tämän päivämme avoi­muu­den tai moraa­li­sen tarkas­te­lun kestä­viä. Useaan ottee­seen on todettu, että itse laissa ja siihen liit­ty­vässä ohjeis­tuk­sessa on ollut puut­teita, mutta lakia ja ohjeita on myös nouda­tettu vaih­te­le­vin tulkin­noin.

Vaali­ra­ha­lain vaatima avoi­muus ei ole koske­nut puoluei­den rahoi­tusta tähän asti lain­kaan. Tämä­kin on aiheut­ta­nut oman lisänsä kriit­ti­seen keskus­te­luun poliit­ti­sen toimin­nan rahoi­tuk­sesta. Olemme kuiten­kin tyyty­väi­siä siihen, että puolu­eet ovat julkis­ta­neet tuet kulu­neilta vuosilta ilman lain vaati­musta. Näin olemme saaneet katta­vam­man kuvan myös puoluei­den rahoi­tus­ka­na­vista.

Kansan­edus­tus­lai­tok­semme on keskellä poik­keuk­sel­li­sen laajaa ja syvää poliit­tista krii­siä. Kyse ei ole vain vaali­ra­hoi­tusil­moi­tus­ten sisäl­tä­mistä epäsel­vyyk­sistä tai epäsel­västä lain­sää­dän­nöstä. Syvem­pää epäluot­ta­musta kuiten­kin herät­tää vuosi­kausia jatku­neen toimin­ta­kult­tuu­rin ajau­tu­mi­nen vastak­kain tämän päivän avoi­muus- ja moraa­li­vaa­ti­mus­ten kanssa. Tapamme toimia ei ole seuran­nut lain henkeä, vaan olemme olleet kiinni vanhoissa maan tavoissa, jotka ovat nyt tulleet tiensä päähän. Meidän on tässä salissa yhdessä löydet­tävä ratkaisu järjes­tel­män läpi­nä­ky­vyy­den ja oikeu­tuk­sen takaa­mi­seksi, jotta kansa­lais­ten luot­ta­mus voidaan palaut­taa.

Vasta vuonna 2000 säädetty vaali­ra­ha­laki on ollut voimassa seit­se­missä vaaleissa. Vuoden 2007 edus­kun­ta­vaa­lit nosti­vat lain noudat­ta­mi­seen liit­ty­neet ongel­mat ja vaja­vai­suu­det todella esiin. Alun perin tuota lakia säädet­täessä katsot­tiin tiedo­tus­vä­li­nei­den huoleh­ti­van avoi­muu­den toteu­tu­mi­sesta. Kun alamme säätä­mään uutta lakia emme voi luot­taa pelk­kään julki­seen kont­rol­liin. Tarvi­taan aiem­paa yksi­se­lit­tei­sem­pää lain­sää­dän­töä sekä avoi­muu­den reipasta lisää­mistä. Uuden lain tulkin­nasta ei tule­vissa vaaleissa saa jäädä epäsel­vyyttä.

Vali­tet­ta­vaa on ollut seurata tämän krii­sin leviä­mistä ja varsin­kin sitä millä tavoin jotkin tahot ovat halun­neet edis­tää omaa etuaan ja samalla heiken­tä­neet kansan­edus­tus­lai­tok­semme uskot­ta­vuutta. Yksin halli­tus tai päämi­nis­teri ei voi kantaa vastuuta tästä luot­ta­mus­krii­sistä, vaan vastuu kuuluu niin oppo­si­tiolle kuin halli­tuk­sel­le­kin sekä poliit­ti­selle kentälle täältä oikealta aivan sinne vasem­paan laitaan asti.

Kansan­edus­ta­jina meiltä vaadi­taan tark­kaa lain­kuu­liai­suutta ja valmiutta toimin­tamme avoi­meen käsit­te­lyyn. Voin­kin todeta, ettemme todel­la­kaan ole tarpeeksi kyen­neet osoit­ta­maan suoma­lai­sille omaa valmiut­tamme näihin vaati­muk­siin. Vasta median voimak­kaan painos­tuk­sen alla on tämä vyyhti alka­nut keriy­tyä auki. Meillä on nyt käsis­sämme runsaasti infor­maa­tiota niin puoluei­den kuin edus­ta­jien vaali­ra­hoi­tuk­seen liit­tyen.

Olemme voineet nähdä millä tavoin suoma­laista poliit­tista toimin­taa on viime vuosien aikana tuettu. Suuri osuus tästä vaali­ra­hoi­tuk­sesta on ollut lain­mu­kai­sesti ilmoi­tet­tua, moraa­li­sesti kestä­vää sekä demo­kra­tian toteu­tu­mi­sen kannalta tärkeää, mutta kaiken katta­van avoi­muu­den puut­tu­mi­nen on uhan­nut tehdä koko vaali­ra­hoi­tuk­sen kysee­na­lai­seksi.

Uudesta vaali­ra­ha­lain­sää­dän­nöstä käytävä popu­lis­ti­nen kilpa­lau­lanta on lope­tet­tava.

Vaali­ra­hoi­tuk­sen uudis­ta­mista pohti­vassa työryh­mässä ovat edus­tet­tuna kaikki edus­kun­ta­puo­lu­eet. Kokoo­muk­sen edus­kun­ta­ryhmä tahtoo uudesta laista avoi­men ja läpi­nä­ky­vän järjes­tel­män, jota äänes­tä­jien on mahdol­lista seurata kampan­join­nin ollessa vielä käyn­nissä. Tahdomme myös edel­leen kannus­taa suoma­lai­sia osal­lis­tu­maan poliit­ti­sen toimin­nan rahoit­ta­mi­seen. Järjes­tel­mää on kehi­tet­tävä siten, että kynnys puoluei­den ja erityi­sesti ehdok­kai­den tuke­mi­seen ei nouse liian korkeaksi.

Puoluei­den ja ehdok­kai­den tuke­mi­nen talkoo­työllä tai lahjoi­tuk­sin on demo­kra­tian tärkeim­piä toteu­tu­mis­muo­toja. Demo­kra­tia ei ole vain äänes­tä­mistä ja ehdolle aset­tu­mista. Kansa­lais­ten on demo­kra­tiassa voitava osal­lis­tua eri tavoin yhteis­ten asioi­den hoita­mi­seen. Suurin osa demo­kra­tian toteu­tu­mi­sesta on kannan otta­mista ja toimi­mista puoluei­den, ehdok­kai­den ajatus­maa­il­man ja vaali­työn edis­tä­mi­seksi.

Vaali­ra­hoi­tus­lain säätä­mi­sessä on kyse paljolti erilai­sista rajan­ve­doista. Onko vain suora ehdok­kaalle tai puolu­eelle maksettu vaali­tuki todella se, mitä jatkossa seura­taan silmä tark­kana. Monessa tilan­teessa rahaa paljon tärkeäm­pää tukea on esimer­kiksi talkoo­työ tai muu ei-rahal­li­sen tuen muoto.

Toinen kysy­mys joka herää, koskee kampan­ja­kat­toja. Onko järke­vää, että rajaamme yksit­täis­ten ehdok­kai­den tai puoluei­den kampan­joita, kun kampan­join­nilla on valta­van suuri merki­tys ylei­sen vaali­tie­toi­suu­den lisää­mi­sessä? Toisaalta kampan­ja­ka­tot voisi­vat johtaa vaali­työn siir­ty­mi­seen puolueita lähellä oleviin orga­ni­saa­tioi­hin, mikä ei varmasti ole aina­kaan vaali­ra­hoi­tuk­sen avoi­muu­den ja läpi­nä­ky­vyy­den kannalta toivot­taa. Eikö tärkeintä ole keskit­tyä siihen, että vaali­ra­hoi­tus on jatkossa tarkoin eritel­tyä tietoa, lain­mu­kaista ja moraa­li­sen tarkas­te­lun kestä­vää. Kokoo­muk­sen edus­kun­ta­ryhmä ei pidä järke­vänä kampan­ja­kat­to­jen aset­ta­mista.

Uutta lakia pohdit­taessa on väläy­telty erilai­sia esityk­siä tuen anta­jien rajaa­mi­seksi. Mieles­tämme on tärkeää, että jatkossa niin yksi­tyi­sillä henki­löillä, yrityk­sillä kuin yhtei­söil­lä­kin on mahdol­li­suus tukea puoluei­den ja ehdok­kai­den toimin­taa. Sen sijaan kuntien ja erilais­ten yhteis­kun­nan tuke­mien säätiöi­den tai vastaa­vien toimi­joi­den osal­lis­tu­mi­nen vaali­ra­hoi­tuk­seen on kiel­let­tävä jatkossa. Sama koskee myös yhtiöitä joissa valtio on enem­mis­tö­omis­ta­jana. Nykyi­sen puolue­tuen tulee olla se järjes­telmä, joka kana­voi yhteis­kun­nan tuen puoluei­den toimin­taan.

Kokoo­muk­sen edus­kun­ta­ryhmä pitää tärkeänä ammat­tiyh­dis­tys­ten jäsen­mak­su­jen vero­vä­hen­ny­soi­keutta, silloin kun sen tuotot käyte­tään järjes­tö­jen päätar­koi­tuk­sen toteut­ta­mi­seen. Mieles­tämme on ongel­mal­lista, jos palkan­saa­ja­liik­keen vero­vä­hen­ny­soi­keu­del­li­sia jäsen­mak­su­tuot­toja ohja­taan puoluei­den rahoit­ta­mi­seen. Mieles­tämme on syytä harkita myös yksi­tyis­hen­ki­löi­den ja yritys­ten puolueille anta­man tuen vero­vä­hen­ny­soi­keutta.

Poliit­ti­nen järjes­tel­mämme on joutu­nut oikeu­te­tusti kritii­kin kohteeksi. Nyt on kuiten­kin luotava katse tule­vaan ja korjat­tava tilanne. Meidän tehtä­vä­nämme on varmis­taa, että vuosi­kym­me­niä vanhat toimin­ta­ta­vat jäävät nyt syrjään ja harp­paamme vaali­ra­hoi­tus­lain­sää­dän­nön ja toimin­nan avoi­muu­dessa tähän päivään.


Kuvat

Lisää sisältöä samassa kategoriassa

9.9.2024

Daniel Sazo­no­vista kokoo­muk­sen pormes­ta­rieh­do­kas Helsin­gissä

Helsin­gin Kokoo­mus on nimen­nyt maanan­taina järjes­te­tyssä ylimää­räi­sessä piiri­ko­kouk­sessa Daniel Sazo­no­vin yksi­mie­li­sesti kokoo­muk­sen pormes­ta­rieh­dok­kaaksi kevään 2025 kunta­vaa­lei­hin Helsin­gissä. Samalla Helsin­gin Kokoo­mus nimesi 56

27.5.2024

Sauli Seit­ten­ranta: ”Lääke­pula on turval­li­suusuhka”

2021 rahti­laiva tukki Suezin kana­van. 2022 Kiinan rajut koro­na­ra­joi­tuk­set johti­vat Shang­hain ja Shenz­he­nin tehtai­den ja sata­mien kapa­si­tee­tin laskuun. 2024 huthi­ka­pi­nal­lis­ten

24.5.2024

Susanne Päivä­rinta: ”Suomen turva on vahva Eurooppa”

Elämme massii­vis­ten haas­tei­den ja kasain­vä­lis­ten jännit­tei­den aikaa. Venä­jän hyök­käys­sota Ukrai­nassa jatkuu, Suomi on sulke­nut itära­jansa. Venä­jän suun­nalta voimme odot­taa jatkos­sa­kin

Skip to content