Petteri Orpon puhe eduskuntaryhmän kesäkokouksessa Joensuussa 30.8.
Julkaistu:
Muutokset puhuttaessa mahdollisia
Hyvät ystävät, median edustajat, kuulijat,
eduskuntaryhmämme toinen kokouspäivä käynnistyy maakunnassa, missä länsi ja itä tapasivat ennen kohdata hyvin luontevasti. Pohjois-Karjalassa rajan yli on käyty kauppaa, on liikuttu töiden ja muiden arkisten asioiden merkeissä, on tavattu ihmisiä ja tutustuttu. Liikenne Niiralan raja-asemalla on ollut vilkasta.
Nyt itärajamme on muuri lännen ja idän välillä. Sen on Venäjä toimillaan aiheuttanut. Naapurimme on muuttunut aggressiiviseksi.
Ukraina vietti juuri kolmatta itsenäisyyspäivää Venäjän hyökkäyssodan varjossa. Sota on muuttanut lähialueemme turvallisuustilanteen ehkä pysyvästi.
Me suomalaiset olemme huolehtineet omasta maanpuolustuksesta. Olemme Naton jäsen. Olemme panostaneet puolustuksen rakentamiseen, varautumiseen ja huoltovarmuuteen. Nyt Eurooppakin alkaa heräillä. Venäjän uhka on tehnyt vahvasta eurooppalaisesta puolustusteollisuudesta välttämättömyyden. Tarvitsemme aseita ja ammuksia Ukrainalle, mutta myös omiin varastoihimme, pidäkkeeksi.
Meidän on varauduttava myös muilla tavoin. Venäjän vihamieliset hybridi- ja sabotaasitoimet ovat ulottuneet laajasti Eurooppaan. Meistä, Suomesta, Venäjä maalaa häikäilemättömästi valheellista kuvaa. Informaatiovaikuttamisen tavoitteena on vahvistaa Venäjällä näkemystä lännestä vihollisena. Meitä taas halutaan provosoida ja hämmentää.
Suhtaudumme tähänkin suomalaiseen tapaan, rauhallisesti. Emme provosoidu, emme hämmenny.
Tiedonvälityksen näkökulmasta tilanne on silti haasteellinen. Kansalaisilta vaaditaan yhä parempaa medialukutaitoa, ymmärrystä motiiveista Kremlin viestien taustalla.
Meidän tehtävämme on huolehtia Suomen ja suomalaisten turvallisuudesta, rajojemme turvallisuudesta. Samalla vastaamme EU:n ja Naton ulkorajasta.
Venäjä osoitti viime syksyn ja talven mittaan, että se on valmis käyttämään ihmisiä hybridivaikuttamisen välineenä. Siksi itäraja on käytännöllisesti katsoen ollut kiinni viime marraskuusta.
Kesällä eduskunnan vahva enemmistö hyväksyi rajaturvallisuuslain, joka antaa viranomaisille tarvittavat työvälineet torjua välineellistettyä maahantuloa silloinkin, jos se saa vaikeita ja vakavia muotoja.
Minulle – ja meille kokoomuslaisille – tämä on selvää, mutta haluan vielä kerran todeta: Meille keskeisin lähtökohta lainsäädännölle ollut se, että oikeusvaltiolla on paitsi oikeus myös velvollisuus puolustaa itseään. Toimimme tässä lainsäädännön keinoin, kuten oikeusvaltiossa kuuluu toimia.
Kesän vilkas keskustelu oikeusvaltiosta ja rajalain suhteesta kansainvälisiin sopimuksiin kuuluu demokratiaan. On arvokasta, että isoista kysymyksistä käydään avointa ja perusteellista keskustelua. Sitä emme pelkää tai kaihda.
Maanantaina puhuin suurlähettiläille Helsingissä. Kerroin heille keskusteluistani eurooppalaisten kollegojeni kanssa. Heiltä Suomen ratkaisu on saanut ymmärrystä. Tavoitteemme on, että löydämme välineellistetyn maahantulon torjumiseksi yhteisiä, EU-tason ratkaisuja. Niiden löytäminen ottaa kuitenkin aikansa. Siksi teimme oman ratkaisumme.
vahvistamme toki rajaturvallisuutta myös muilla tavoin. Tavoitteena on, että rajaturvallisuuslakia ei koskaan tarvitse käyttöön ottaa.
Esimerkiksi Rajavartiolaitos on nyt pilottivaiheen jälkeen aloittanut itärajan esteaidan rakentamisen. Tämän ja ensi vuoden aikana rajanylityspaikoille ja niiden lähialueille rakentuu esteaitaa noin 70 kilometriä 200 kilometrin kokonaisuudesta.
Tiukassakin taloudellisessa tilanteessa huolehdimme Rajavartiolaitoksen ja poliisin resursseista.
Moni kysyy, aikooko hallitus pian avata joitain raja-asemia. Normaalin rajaliikenteen palautuminen edes osittain on inhimillisesti ja taloudellisesti iso kysymys.
Hallitus on tähän valmis, kun Venäjä on valmis palaamaan entisiin pelisääntöihin. Viranomaistietojen mukaan tästä ei ole toistaiseksi merkkejä.
Tiedämme, että rajan hiljeneminen on vaikuttanut erityisen ankarasti itäiseen Suomeen. Ensin sen sulki koronapandemia, sitten sota. Tämän hallitus ymmärtää kyllä, ja huomioi.
elämme ajassa, jossa lähialueemme epävakaudesta on valitettavasti tullut normaali tila. Kaikkiaan aikaamme kuvaa arvaamattomuus. Kaikki on liikkeessä ja sen ennustaminen, mitä liikkeestä seuraa, on entistä vaikeampaa.
Isot globaalit haasteet, ilmastonmuutos, muuttoliike ja Lähi-idän tilanteen herkkyys, suurvaltapolitiikka ja kamppailu maailman herruudesta ovat samaan aikaan totta ja heijastuvat epävarmuutena maailmantalouteen – ja siten tietysti meihin.
Läheisin ja tärkein arvoyhteisömme, Euroopan unioni, on ratkaisevassa roolissa niin turvallisuutemme kuin taloutemme näkökulmasta. Meidän on saatava oma eurooppalainen markkinamme nousuun, jotta Suomi pääsee nousuun.
Suomi ei ole mikään lastu laineilla. Olemme valinneet aktiivisen linjan ja teemme sen, minkä voimme.
Siksi olemme esimerkiksi tehneet lujasti töitä, jotta olemme saaneet tulevan EU-komission agendalle tavoitteita, jotka ovat meille keskeisiä. Näitä ovat:
- EU:n strategisen kilpailukyvyn vahvistaminen
- kokonaisturvallisuuden parantaminen
- Ukrainan tuki
- energiamurroksen, kiertotalouden ja biotalouden edistäminen
- tutkimus, innovaatiot ja digitalisaatio
Työ jatkuu. Parin viikon kuluttua tapaan Brysselissä Ursula von der Leyenin. Seuraavaksi on aika vaikuttaa komission työohjelmaan sekä tulevan komission kokoonpanoon.
Olemme isojen asioiden äärellä. Euroopan on saatava kilpailukykynsä kuntoon, jotta emme jää globaalissa kilpailussa takasuoralle. Sillä olisi vaikutuksia turvallisuuteen ja siihen, miten saamme maailmalla äänemme kuuluviin.
hallituksen ja meidän pääministeripuolueena on tehtävä kaikkemme, jotta muuttunut geopoliittinen tilanne ei puske Suomea nurkkaan, Euroopan reunavaltioksi. Meidän on varmistettava, että investoiminen Suomeen ja Suomessa on houkuttelevaa. Meidän on hyödynnettävä kaikki kasvun paikat, sitä kautta lisäämme työllisyyttä ja turvaamme hyvinvointia.
Talouspolitiikka on mitä suurimmassa määrin turvallisuuspolitiikkaa. Vain taloudellisesti vahva maa pystyy toimimaan äkillisesti muuttuvissa tilanteissa ja kriiseissä.
Siksi me olemme määrätietoisesti tehneet toimia, joilla Suomi viedään kestävän kasvun uralle. Sopeutamme taloutta 9 miljardilla eurolla. Pidämme kiinni tavoitteesta taittaa velkaantumisen kasvu vaalikauden loppuun mennessä. Olemme laittaneet talouden perustaa kuntoon tekemällä välttämättömiä uudistuksia työmarkkinoille, sosiaaliturvaan ja verotukseen. Kun kasvu lähtee liikkeelle, pystymme hyppäämään aiempaa ketterämmin sen mukaan.
Olemme tehneet oikeita asioita. Ja olemme saaneet aikaan paljon. Eduskunnassa te edustajat olette sitkeästi vieneet eteenpäin hallituksen esityksiä ja puolustaneet niitä. Olkaa työstänne ylpeitä. Me emme anna periksi.
Urakkaa on silti edessäpäin. Ensi viikolla hallituksen riihessä valmistuva budjettiesitys on historiallisen tiukka. Teemme säästöjä ja veronkiristyksiä 3 miljardia euroa. Samaan aikaan panostamme kasvuun.
Kasvun vauhdittaminen on nimittäin hallituksen tärkein tehtävä. Siksi hallitusohjelma on jo itsessään kasvun ohjelma.
Sujuvoitamme luvitusta, huolehdimme energian saatavuudesta, lisäämme ydinvoimaa, olemme tehneet historiallisen suuret panostukset tutkimukseen ja kehitykseen.
Vahvistamme osaamista myös täällä itäisessä Suomessa. Itä-Suomen yliopisto saa 105 uutta aloituspaikkaa ja 1,84 miljoona euroa lisärahoitusta. Itä-Suomen yliopisto ja Lappeenranta-Lahti teknillisen yliopisto saavat yhteensä 114 uutta tohtorikoulutuspaikkaa ja niitä varten rahoitusta noin 29 miljoonaa euroa.
Kevään kehysriihessä päätimme uudesta verohyvityksestä suurille teollisille investoinneille. Tahdomme tähän maahan lisää tehtaita: akkutehtaita, biopohjaisten tuotteiden tuotantoa, vähähiilisiä terästehtaita. Meidän on kuljettava vetyteknologian kärjessä.
Varmistamme, että verkot eivät muodostu investointien pullonkaulaksi missään päin Suomea. Hallitus on sitoutunut huolehtimaan Fingridin ja Gasgridin investointikyvystä hyvällä omistajaohjauksella sekä tarvittaessa pääomituksella. Yksikään investointi ei saa jäädä siitä kiinni, ettei ole riittävästi ja edullista energiaa saatavilla.
Ensi kevään puoliväliriiheen mennessä tuomme vielä lisää esityksiä kasvua kiihdyttävistä toimista. Tätä työtä olen nyt käynnistämässä. Tarvitsemme laajasti ideoita niin yrityksiltä kuin kansalaisyhteiskunnasta. Tähän työhön kutsun myös kaikki itäisen Suomen toimijat mukaan.
Tiedämme myös, mikä merkitys toimivilla liikenneyhteyksillä on koko Suomen kasvulle ja elinvoimalle. Siksi panostamme tällä vaalikaudella kaikkiaan 3 miljardia euroa raiteisiin ja teihin.
Näistä otsikoissa pyörii vain Länsirataan varattu 400 miljoonaa. Itäisessä Suomessa panostamme saavutettavuuteen lähes 500 miljoonaa: rahoitamme muun muassa Karjalan-radan ja Savonradan kehittämistä, VT 15:ttä ja VT 5:ttä.
Tiedättekö, paljonko uutta asvalttia on tämän kesän aikana levitetty yksin itäisen Suomen teille? Yli 800 päällystyskilometriä. Koko maassa jo lähes 4000 kilometriä.
Jo viime syksynä päätimme Pohjois-Karjalan elinkeinoelämälle tärkeiden maakuntalentojen turvaamisesta ostopalveluliikenteellä kevääseen 2026 asti.
Eduskunnan salissa on opposition suusta kuultu taajaan väitteitä, että hallitus on unohtanut itäisen Suomen. Tämä ei ole totta.
Ensinnäkin: Hallituksen uudistukset, jotka muun muassa parantavat yrittäjyyden edellytyksiä, turvaavat varman ja edullisen energian saannin sekä lisäävät osaavan työvoiman saatavuutta, kaikista näistä hyötyy myös itäinen Suomi.
Suomi on metsien ja biotalouden suurvalta. Metsäalan osaaminen ja uusi tutkimustieto ovat elintärkeitä itäiselle Suomelle. Hallituskauden aikana panostamme miljardi euroa tutkimukseen ja kehitykseen. Metsäalan ja biotalouden tutkimusrahoitusta vahvistetaan myös ensi vuonna. Tämä luo ennen kaikkea itäiselle Suomelle merkittäviä mahdollisuuksia.
Toiseksi: Yhdessä Puolan ja Baltian maiden kanssa olemme nostaneet EU:n itäisten raja-alueiden tilannetta EU-agendalle. Pyrimme voimakkaasti vaikuttamaan siihen, että itäisen Suomen elinvoiman tukemiseksi löytyy uusi erillisrahoitusväline, vastaava kuin Brexitin yhteydessä, ja että nykyisiä varoja käytetään entistä vaikuttavammin.
Kolmanneksi: Itäisen Suomen maakuntien kanssa haemme nyt aktiivisesti lisäkeinoja elinvoiman vahvistamiseksi. Itäisen Suomen Ohjelman valmistelu on lähtenyt vauhdikkaasti liikkeelle. Olen jo nähnyt maakuntien alustavia ehdotuksia – tulemme käymään ne huolellisesti läpi, jokaisen.
Hallitus on sitoutunut Itäisen Suomen Ohjelmaan, teemme tätä työtä yhdessä.
Maakunnat ovat toivoneet itäiselle Suomelle omaa ”lähettilästä”. Kunhan ohjelma valmistuu, lupaamme, että ohjelman toimeenpanon vartijaksi nimetään oma henkilö.
Itäisessä Suomessa on hyvät edellytykset teollisten ja digitaalisten investointien kotiuttamiseen ja muuhun elinvoiman ja kasvun vahvistamiseen.
Täällä on puhdasta energiaa, metsää, teollista osaamista ja vahvaa yrittäjyyttä.
Pystymme myös edistämään tuulivoimarakentamista itäisessä Suomessa keskittymällä jo olemassa oleviin, noin tuhat voimalaitosta itäisessä Suomessa sisältäviin hankkeisiin.
Näen paljon mahdollisuuksia luontomatkailussa. Turistit kaipaavat nyt matalampia lämpötiloja, puhdasta ilmaa ja puhtaita vesiä, metsiä ja rauhaa. Sitä kaikkea itäisessä Suomessa on, muuallakin kuin Kolin kansallismaiseman liepeillä.
Suomi pärjää, kun koko Suomi pärjää.
Itäisen Suomen strateginen merkitys on kasvanut entisestään. Myös koko Euroopan kannalta itäisen Suomen elinvoimaisuus on keskeinen turvallisuuskysymys.
Arvaamattomassa maailmassa emme jää seurailemaan sivusta ja odottelemaan, mitä tapahtuu. Vaikutamme niihin asioihin, joihin voimme, aktiivisesti ja määrätietoisesti.
Työ jatkuu.