Petteri Orpon puhe ministeriryhmän kesäkokouksessa Rovaniemellä 20.8.
Julkaistu:
Muutokset puhuttaessa mahdollisia
Hyvät ministeriryhmän jäsenet, hyvät median edustajat, hyvät kuulijat, on ilo avata poliittinen syksy Rovaniemellä!
Valitsimme Lapin kokouspaikaksi syystä: sekä turvallisuus- että elinkeinopoliittisesti pohjoisen merkitys on kasvanut entisestään. Pohjoisessa Suomessa on kaikkea, mitä maailmalla nyt janotaan: puhdasta luontoa, puhdasta energiaa, vettä, kaivannaisia, turismia.
Ennen kaikkea täällä on upea yrittämisen henki, joka näkyy Lapin elinvoimana. Tämä henki pitää saada päälle koko maassa. Ei jäädä paikalleen. Silloin meillä on Suomena asiat paremmin kuin nyt.
Suomen talouden tilanne on edelleen heikko. Mikään yllätys tämä ei meille ole, tiesimme tilanteen jo ennen vaaleja. Siksi olemme tehneet sen, mitä pitää: hallitusneuvotteluissa sovimme 6 miljardin sopeutuksesta. Kun se ei riittänyt, sovimme 3 miljardin lisäsopeutuksista. Ja jos tarve vaatii, sovimme lisäsäästöistä.
Tilanteen vakavuudesta kertoo se, että hallituksen määrätietoisista toimista huolimatta ensi vuonna menojen ja tulojen välillä on 12 miljardin euron kuilu. Hyvinvointialueiden paisuvat menot ovat meille yksi suurimmista ongelmista, siitä ei päästä mihinkään. Investoinnit ja kasvu eivät ole lähteneet vielä kunnolla liikkeelle. Se näkyy heikentyneenä työllisyytenä ja verotulojen uupumisena. Velkaantumisen kasvu ei ole taittunut.
Johtopäätös tästä ei kuitenkaan ole se, että hallitus olisi tehnyt liian vähän tai vääriä asioita. Hallitusohjelman tavoite velkaantumisen kasvun taittamisesta tällä vaalikaudella ei ole karannut. Me lupasimme kääntää suunnan – ja siitä me pidämme kiinni.
Suomalaisten elintaso ei ole kasvanut 15 vuoteen. 15 vuodessa on kasvanut vain julkisen sektorin velka, 100 miljardia. Edellinen hallitus ei edes yrittänyt tehdä menojen paisumiselle mitään. Rahaa on –politiikkaa tehtiin, vaikka rahaa ei ollut. On epä-älyllistä, että nyt oppositiossa samat puolueet vastustavat paitsi velkaantumista myös jokaista hallituksen uudistusta velkaantumisen pysäyttämiseksi.
Hallitus on jo saanut tulosta aikaan: ilman hallituksen tekemiä sopeutustoimia velkaa jouduttaisiin ensi vuonna ottamaan 4000 miljoonaa enemmän kuin nyt. Summa vastaa yli 800 000 keskituloisen suomalaisen valtiolle vuodessa maksamia veroja.
Hallitusohjelman keskeinen ajatus on, että talouden perusta on laitettava kuntoon. Tässäkin olemme saaneet tulosta aikaan: olemme kunnostaneet talouden perustaa uudistamalla työmarkkinoita, sosiaaliturvaa ja verotusta sellaiseksi, että työtä kannattaa ottaa vastaan ja yrittäjät uskaltavat sitä tarjota. Kun perusta on kunnossa, pääsemme talouskasvun käynnistyessä siihen aiempaa paremmin kiinni.
Nopealiikkeisessä maailmassa pitkien prosessien sietäminen on joskus haastavaa. Yhteiskunnallinen muutos ei tapahdu sillä hetkellä, kun eduskunta hyväksyy lakiesityksen. Monet hallituksen toimeenpanemista päätöksistä vaikuttavat nopeasti, kuten esimerkiksi hallintoon tehtävät mittavat säästöt, virkakunta vähenee. Toisten päätösten vaikutukset tulevat viiveellä.
Siksi muutoksen tekeminen vaatii sitkeyttä. Se vaatii kärsivällisyyttä. On jaksettava pitää iso kuva mielessä ja tavoite kirkkaana silloinkin, kun jokaista yksittäistä toimea arvostellaan ja johtopäätöksiä onnistumisista ja epäonnistumisista jaetaan pikavauhtia. Näin hallitus on toiminut.
Hallitus on sitoutunut viemään Suomen kestävän kasvun uralle. Ja sitä me teemme, päätös kerrallaan.
Vaikka talouden tilanne on vaikea, myös virkoamisen merkkejä on näkyvissä.
Kaikilla toimialoilla luottamus talouteen on parantunut. Myös kuluttajien luottamus on hieman vahvistunut ja ostovoima paranemassa. Asuntokauppa on piristymässä, ja asuntolainojen kysyntä on alkanut elpyä. Korkojen lasku rohkaisee toteuttamaan jäissä olleita kodinvaihtoaikeita ja helpottaa monen arkea. Samalla yritysten patoutuneiden investointien voi odottaa pääsevän nyt liikkeelle. Se antaa toivoa tulevasta. Tämänhetkisten ennusteiden mukaan talouskasvu vahvistuu ensi vuoden puolella.
Voimmeko siis luvata suomalaisille, että paremmat ajat ovat pian edessä? Emme voi. Ensi vuoden budjetti on koko hallituskauden tiukin säästöbudjetti. Julkinen sektori on paisunut liian suureksi kantokykyymme nähden. Sitä on pienennettävä, jotta pystymme turvaamaan palvelut.
Mitä sitten voimme luvata?
Voimme luvata, että hallitus tekee edelleen uudistuksia, jotka vahvistavat taloutemme perustaa, luovat edellytyksiä kasvulle ja työllisyydelle ja sitä kautta suomalaisten elintason paranemiselle. Voimme luvata, että tiukassakaan taloudellisessa tilanteessa emme tingi Suomen ja suomalaisten turvallisuudesta.
Venäjä jatkaa hyökkäyssotaansa Ukrainassa ja aggressiotaan länttä kohtaan. Me olemme valppaina ja varaudumme. Tuemme Ukrainaa. Ukraina taistelee meidän, koko Euroopan puolesta.
Koulutuksesta ja osaamisesta huolehtiminen taas on tulevaisuuden rakentamista. Siksi lisäämme perusopetukseen viikkotunteja, oppilaille yksilöllistä tukea ja eri puolille Suomea uusia tohtoreita.
Tuoreet uutiset työllisyyden kehityksestä eivät ilahduta. Mutta päättäväisyyttä ne lisäävät.
Hallitus on tehnyt yrittämisen edellytysten parantamiseksi merkittäviä uudistuksia. Meidän on jatkettava uudistuksia, jotka parantavat Suomen houkuttelevuutta investointiympäristönä, rohkaisevat yrityksiä ottamaan riskiä ja kasvamaan ja työllistämään. Sillä vain työn ja yrittämisen kautta luomme kestävää hyvinvointia ja turvaamme suomalaisille tärkeät palvelut, hyvät koulut, sosiaali- ja terveyspalvelut ja hoivan.
Tänä syksynä tuomme useita työmarkkinauudistuksia eduskuntaan. Yksi tärkeimmistä on esitys paikallisen sopimisen lisäämisestä. Joustavuuden lisääminen tarkoittaa, että yrityksemme ovat entistä ketterämpiä muuttuvissa tilanteissa. Ja että ne pystyvät paitsi turvaamaan työpaikkoja myös rohkaistuvat lisäämään niitä.
Työtekijät ovat yritysten tärkein voimavara. Jokainen järkevä yrittäjä ymmärtää, että yritys menestyy silloin, kun sillä on hyvä henkilöstö ja työpaikalla on hyvä ilmapiiri. Kun paikallinen sopiminen tuodaan työpaikoille, henkilöstöllä pitää olla riittävästi tietoa yrityksen tilanteesta. Henkilöstön ja johdon välinen yhteistyö ja avoin tiedonkulku ovat edellytyksiä paikallisen sopimisen onnistumiselle.
Yksi osa luottamuksen lisäämistä työpaikoilla on henkilöstön edustus yritysten hallinnossa. Suomessa nykylainsäädäntö vaatii henkilöstön hallintoedustuksen joko yrityksen johtoryhmässä, hallituksessa tai hallintoneuvostossa vähintään 150 työntekijän yrityksissä. Tätä rajaa haluamme laskea.
Muissa pohjoismaissa on hallintoedustuksessa edetty pidemmälle, ja siitä on saatu pääosin hyviä kokemuksia. Luottamus ja yhteistyö työpaikoilla ovat parantuneet, kun henkilöstön edustajia on otettu vahvemmin mukaan eri hallintoelimiin.
Siksi hallitus haluaa nyt vahvistaa työntekijöiden äänen kuulumista myös suomalaisilla työpaikoilla.
Hallitusohjelmassa todetaan, että hallintoedustusta arvioidaan puoliväliriihessä ensi keväänä. Tätä arviointia varten hallitus nimeää selvityshenkilön sekä asettaa ensi vuoden alusta kolmikantaisen työryhmän valmistelemaan uudistusta.
Uskon vahvasti, että hallintoedustuksen kehittäminen on olennainen pari paikalliselle sopimiselle. Vastakkainasettelun sijaan tarvitsemme sopimista. Siksi hallitus käynnistää hallintoedustuksen uudistamisen jo tänä syksynä.
Olen ilolla pannut merkille, miten kovasti myös oppositiosta peräänkuulutetaan kasvun vahvistamista.
Kasvua Suomi tarvitsee. Yksin säästämällä ja verotusta kiristämällä Suomi ei nouse. Kasvun vauhdittaminen on yksi hallituksen tärkeimmistä tehtävistä.
Hallitusohjelma on kasvun ohjelma: muokkaamme lukuisin konkreettisin keinoin maaperää kasvulle suotuisammaksi. Sujuvoitamme luvitusta, järjestämme palveluita yhden luukun -periaatteen mukaisesti, varmistamme puhtaan ja edullisen energian saannin kaikkialla Suomessa, lisäämme ydinvoimaa, teemme historiallisen suuret panostukset tutkimukseen ja kehitykseen.
Hallitus panostaa raiteisiin ja teihin yhteensä 3 miljardia. Kesä-Suomessa liikkuneet ovat voineet omin silmin havaita, että väyliä korjataan ja uutta asvalttia tulee tien pintaan joka puolella Suomea. Täällä pohjoisessa kunnostetaan ensi vuonna esimerkiksi VT 21:tä Ailakkalahti-Kilpisjärvi-osuudella. Tornio-Kolari-rataosuuden sähköistyksen suunnittelu käynnistyy.
Kevään kehysriihessä päätimme myös muun muassa uudesta verohyvityksestä suurille teollisille investoinneille. Lisää päätöksiä kasvutoimista teemme viimeistään hallituksen puoliväliriihessä.
Tosiasia on, että tarvitsemme vielä enemmän rohkeita, ennakkoluulottomia ja konkreettisia kasvun kiihdyttimiä. Olen jo luvannut käynnistää työn, jonka tavoitteena on avoimin mielin hakea uusia keinoja Suomen vetovoiman kasvattamiseksi ja investointien vauhdittamiseksi.
Haastan koko kansanlaisyhteiskunnan, yrittäjät ja eri alojen asiantuntijat mukaan ideoimaan.
Uusia kasvuavauksia on syytä odottaa myös jokaiselta puolueelta. Odotan, että opposition vaihtoehtobudjeteista löytyy tänä syksynä runsaasti konkreettisia esityksiä vaihtoehdottoman voivottelun sijaan. Hallitus on valmis viemään eteenpäin hyviä esityksiä, tulivat ne sitten oikealta tai vasemmalta.
Olemme jo tehneet paljon, lähtökohdat ovat kunnossa. Meillä on kaikki edellytykset pärjätä globaalissa kilpailussa puhtaan siirtymän investoinneista. Meillä on kaikki edellytykset nousta tekoälyn hyödyntämisessä maailman kärkeen. Meillä on kaikki edellytykset tuotteistaa innovaatioita vientituotteiksi.
Meillä on kaikki edellytykset päästä kiinni kasvuun, jota Suomi kipeästi tarvitsee.
Täällä Lapissa on jo vuosia sitten ymmärretty, että investoinnit ja kasvu eivät voi jäädä työntekijäpulasta kiinni. Lapissa on totuttu asioimaan ulkomaalaisten työntekijöiden kanssa esimerkiksi hotelleissa, ravintoloissa ja ruokakaupoissa.
On selvää, että tarvitsemme lisää kansainvälisiä osaajia rakentamaan Suomen tulevaa menestystä. The Economist –lehti analysoi tuoreessa numerossaan laajaa kyselytutkimusta muuttohalukkuudesta: ilahduttavaa on, että ulkomaalaiset osaajat kokevat Suomen houkuttelevaksi.
Toivon, että tämä tosiasia saavuttaa viimeinkin ihan jokaisen: Suomi ei sulje oviaan tekeviltä ja osaavilta ihmisiltä. Ei sulje.
Suomea ei palvele sellainen maahanmuuttokeskustelu, jossa puurot ja vellit jatkuvasti sekoitetaan. Toivon, että tämä asia tulisi nyt selväksi:
Kyllä: hallitus tekee kiristyksiä humanitaariseen maahanmuuttoon.
Kyllä: haluamme estää turvapaikkajärjestelmän väärinkäytön.
Kyllä: lisäämme työperäistä maahanmuuttoa.
Hallitusohjelmassa on lukuisia toimenpiteitä työperäisen maahanmuuton lisäämiseksi. Olemme viimeisen vuoden aikana panostaneet sujuviin ja nopeisiin käsittelyaikoihin oleskeluluvissa. Tavoitteena on, että erityisasiantuntija saa luvan viikossa, ja muun työperusteisen oleskeluluvan 30 päivässä. Tämän vuoden toukokuussa työntekijän oleskelulupa käsiteltiin keskimäärin 27 vuorokaudessa, kun vuotta aikaisemmin käsittelyaika oli jopa 80 vuorokautta.
Autamme yrityksiä ratkomaan osaajapulaa panostamalla kohdennetusti tukitoimia kansainvälisen rekrytoinnin sujuvoittamiseen valituista kumppanuusmaista Intiasta, Brasiliasta, Filippiineiltä ja Vietnamista.
Esitämme, että ylemmän korkeakoulututkinnon suorittanut ulkomaalainen saa pysyvän oleskeluluvan Suomeen kielitaitonsa todennettuaan.
On kohtuullinen vaatimus, että Suomeen työn perässä muuttava pystyy elättämään itsensä ja perheensä. Jos oleskelee maassa työperäisellä oleskeluluvalla, täytyy oleskeluluvalle olla myös peruste – työsuhde. Niin sanottu 3 tai 6 kuukauden sääntö uudelleen työllistymiselle on käytössä myös muissa Pohjoismaissa ja EU-maissa. Näissä maissa se ei ole ollut työperäisen maahanmuuton hidaste.
Tästä uudistuksesta puhuttaessa unohtuu usein mainita, että samaan aikaan kun selkeytämme sääntöjä, takaamme työntekijöille laajemmat mahdollisuudet hakea töitä. Nykyisin työntekijän oleskeluluvalla Suomessa oleva työntekijä voi vaihtaa työnantajaa vain samalla alalla, jolle lupa on myönnetty. Jatkossa ulkomaalainen työntekijä voi samalla luvalla hakea töitä myös aloilta, joiden on koko Suomessa todennettu kärsivän työvoimapulasta. Tavoitteena on siis paitsi edistää työvoiman saatavuutta myös tukea ulkomaalaisen työntekijän uudelleentyöllistymistä Suomessa.
Suomen maakuvaan voi jokainen vaikuttaa. Yksi mahdollisuus on nostaa esiin niitä toimia, joita Suomi nyt tekee työperäisen maahanmuuton lisäämiseksi.
Edessä on työntäyteinen politiikan syksy.
Olemme tehneet ja teemme aktiivisesti töitä, jotta uuden EU-komission agendalta löytyvät meille tärkeät asiat. Tämä on oma iso kokonaisuutensa ja Suomelle merkittävä.
Elämme epävarmassa ajassa. Sota Ukrainassa, Lähi-idän tilanne, Yhdysvaltain vaalit, mahdolliset uudet kriisit – kaikki nämä heijastuvat myös maailmantalouteen ja sitä kautta meihin.
Emme jää sivusta seurailemaan, miten asiat kehittyvät.
Hallitus on toimeenpanokykyinen ja toimintakykyinen. Hallitusohjelmaan valitut linjaukset ja toimet ovat olleet oikeita, ja niitä viemme eteenpäin. Pystymme myös toimimaan äkillisissä tilanteissa. Sopeutamme lisää, jos tilanne sitä vaatii. Lisäämme kasvutoimia.
Tavoitteemme on varmistaa, että suomalaisilla on työtä ja toimeentuloa. Että hyvinvointia riittää myös tuleville sukupolville ja että Suomi pärjää silloinkin, kun maailmalla myrskyää. Siksi meidän vastuumme ja velvollisuutemme on laittaa omat asiamme parhaaseen mahdolliseen kuntoon. Tätä työtä nyt jatkamme, päättäväisinä.