Petteri Orpon puhe Paasikivi-seurassa
Julkaistu:
Koskaan ei ole väärä tai huono hetki keskustella ulkopolitiikasta. Varsinkaan tällaisena aikana, jolloin kansainvälisessä politiikassa on aistittavissa sellaisia kehityskulkuja, joihin Suomen on välttämätöntä muodostaa linja omien niin kansainvälisten kuin kansallisten tavoitteidensa takaamiseksi.
Me olemme nähneet näitä kehityskulkuja viime aikoina niin läheltä kuin kauempaakin.
Lähellä olemme todistaneet, miten sotilaalliset jännitteet Euroopassa voivat leimahtaa nopeasti. Viimeaikainen kehitys on ollut äärimmäisen huolestuttavaa, kun Venäjä keskittää suuria määriä sotilaallista voimaa Ukrainan rajalle. Vastaavaa tilannetta nimenomaan Euroopassa ei ole ollut sitten toisen maailmansodan.
Viime vuosisadan suurvaltapolitiikan keskellä suuret maat jakoivat Euroopan pienet, mukaan lukien Suomen, omiin etupiireihinsä. Kuulemme nyt kaikuja menneisyydestä ja etupiiripuheista presidentti Putinin vaatiessa uutta ”turvallisuussopimusta” Eurooppaan. Venäjä haluaa Natolta ja länneltä kirjalliset takeet siitä, ettei Nato laajenisi. Tämän voi suoraan katsoa viittaavan useaankin valtioon Venäjän lähialueilla.
Suomen ulko- ja turvallisuuspolitiikan perusta on turvata kansakuntamme itsenäisyys ja oikeus tehdä omia päätöksiä. Tähän ajatukseen eivät sovi edellisen vuosisadan ajatukset suurvaltojen keskenään tekemistä sopimuksista, jotka päättäisivät pienten maiden kohtalot. Venäjän vaatimuksissa kyseeseen tulevat ennen kaikkea kansainvälisten sopimusten takaamat periaatteet, joihin lukeutuvat valtioiden rajojen ja itsemääräämisoikeuksien kunnioitus sekä niiden oikeus joko liittoutua tai olla liittoutumatta. Näistä ei voida tinkiä eikä etupiiriajatteluun tule palata.
Tilanne Ukrainassa on viikkojen neuvottelujen jälkeen yhä jännitteinen, eikä mitään lopputulemaa, ikäviäkään sellaisia, voida valitettavasti sulkea pois tässä vaiheessa. Me kaikki ymmärrämme, miten täysmittainen tai nykyistä laajempi sota Ukrainassa olisi Euroopassa ennennäkemätön ja täysin erilainen kuin mitä olemme sukupolviin nähneet. Seuraukset olisivat arvaamattomat ja pitkäkestoiset – monet menettäisivät henkensä.
Positiivista kaiken keskellä on kuitenkin se, että osapuolet ovat käyneet keskinäistä vuoropuhelua. Sopu niin, ettei Venäjän vaatimuksille antauduta tai että se tapahtuisi Ukrainan turvallisuuden kustannuksella, olisi välttämätön. Tämä parhaimmillaan ehkäisee sodan uhkaa ja kiitosta on annettava myös tasavallan presidentille, joka on ollut omalta osaltaan aktiivinen eri ilmansuuntiin.
Suomeen ei kohdistu sotilaallista uhkaa ja turvallisuutemme on vakaalla pohjalla. Tästä huolimatta jännitteet heijastuvat nyt myös Suomen lähialueille. Olemme kuitenkin valveilla ja varautuneita. Pidämme huolta kansallisesta turvallisuudestamme, jonka lisäksi valtiojohtomme on ylläpitänyt vuoropuhelua ja vahvistanut kansainvälistä asemaamme. Me kestämme vaikeitakin aikoja.
Kaiken keskellä selvää on joka tapauksessa se, miten kansainvälisen politiikan pelitila on jopa kaventunut. Kun suurvallat muodostavat toiminnallaan blokkeja, Suomi joutuu yhä useammin sekä itse että EU-jäsenmaana arvioimaan kulloinkin sen kannalta parhaita ratkaisuja.
Arvioni Suomen ulko-, turvallisuus- ja puolustuspolitiikan vaatimuksista lähteekin liikkeelle juuri tästä – siis siitä miltä maailma meidän kannaltamme näyttää. Joku voisi sanoa, etteivät suurvaltapolitiikka tai geopolitiikka koskaan poistuneet. Näin myös on, mutta meidän on kyettävä tarkastelemaan omaa aikaamme kokonaisuutena sekä sen muodostamia vaatimuksia ulkopolitiikallemme.
Usein ulko-, turvallisuus- ja puolustuspolitiikkaa tarkastellaan yhtenä kokonaisuutena. Haluan kuitenkin tarkastella näitä toisiinsa kytkeytyvinä, mutta eri näkökulmista.
Suomen ulkopolitiikan perimmäinen tarkoitus on edistää suomalaisten hyvinvointia ja parantaa vaikutusmahdollisuuksiamme maailmalla. Emme voi sulkeutua maailman tapahtumien edessä, emmekä myöskään voi ratkaista globaaleja ongelmia yksin. Tarvitsemme tähän liittolaisia ja kumppanuuksia. Näin katsoen ulkopolitiikkamme on samanaikaisesti sekä kansallista että kansainvälistä – nämä eivät ole toisiaan poissulkevia.
Ihmisoikeuksien, oikeusvaltioperiaatteiden ja esimerkiksi naisten ja tyttöjen oikeuksien edistäminen on keskeinen osa samanmielisten kumppaneidemme kanssa tekemäämme ulkopolitiikkaa. Tästä huolimatta ulkopolitiikka ei ole vain samanmielisten kanssa toimimista, ja me ymmärrämme tämän varsin hyvin. Suomelle on ollut luonteenomaista pyrkiä ymmärtämään ja kuulemaan eri osapuolia, vaikka emme hyväksyisikään arvoistamme poikkeavia toimintatapoja.
Elämme tällä hetkellä sellaisessa kansainvälisen politiikan ympäristössä, jossa varsinkin suurvaltasuhteet ovat yhä useammin monissa kysymyksissä kärjistyneet, mikä vaikeuttaa toimintaa kansainvälisessä sääntöpohjaisessa järjestelmässä. Tämä on meidän kannaltamme erittäin huolestuttava kehitys, sillä toimiva sääntöihin ja sopimuksiin perustuva kansainvälinen järjestelmä on ensisijainen vakuutus ylilyöntien ja kriisien torjumiseksi. Nyt kuitenkin näemme, miten esimerkiksi asevalvontasopimukset rapautuvat ja kansainväliseen oikeuteen kohdistuu laajemminkin piittaamattomuutta.
Monet maalailevat nyt uutta vanhanmallista kylmää sotaa. Tämä analogia on kuitenkin harhaanjohtava, sillä maailmanpolitiikka ja sen keskeisten toimijoiden suhteet ovat nyt voimakkaassa muutoksessa. Mikäli kyseessä olisi perinteinen kylmä sota, meidän olisi helppo ammentaa menneisyydestä keinot tämän päivän ongelmien ratkaisuihin.
Mikä siis on muuttunut? Selvää on, miten aikamme suurvaltakilpailussa mitkään politiikan osa-alueet eivät jää huomioimatta. Kyse on toki perinteisemmistä sotilaallisista keinoista, mutta myös monipuolisista hybridivaikuttamisen keinoista sekä kaupallisista ja teknologisista kysymyksistä. Olennaista on se, ettei aikamme kilpailuja välttämättä käydä vain asein.
Erityisesti suurvaltasuhteissa tapahtuvat muutokset Kiinan, Yhdysvaltain ja Venäjän välillä muodostavat nyt sen kansainvälisen politiikan keskeisimmän raamin, jonka keskellä Suomikin luovii sekä kansallisesti että osana Euroopan unionia.
Aloitetaan Venäjästä. Perinteisestihän Suomen ulkopolitiikka on kytkeytynyt Venäjään kehitykseen sekä siihen, miten Suomen tulisi itänaapurinsa kanssa elää.
Venäjän voidaan katsoa muodostaneen Suomelle toistuvan haasteen kahdesta syystä. Ensimmäinen näistä on Venäjän suurvaltaidentiteetti, joka ilmenee sen haluttomuutena sopeutua sääntöperäiseen kansainväliseen järjestelmään. Venäjä haluaa olla enemmän omien sääntöjensä tekijä kuin yhdessä laadittujen sääntöjen noudattaja.
Toinen syy on Suomen ja Venäjän kahdenvälisessä suhteessa vallitseva epätasapaino, joka rajoittaa Suomen mahdollisuutta vaikuttaa Venäjän kokonaisvaltaiseen toimintaan. Suurin osa meidänkin Venäjä-suhteemme tilaan vaikuttavista asioista ovat sellaisia, joihin Suomella on vain rajallinen kyky vaikuttaa. Toisin sanoen, Suomi on itsensä kokoinen osa Venäjän ulkopolitiikkaa, mutta ongelma onkin siinä, miten Venäjä on usein Venäjän kokoinen osa Suomen ulkopolitiikkaa.
Suomelle Venäjän läheisyys on kuitenkin keskeinen geostrateginen fakta ja viimeistään Ukrainan sota on osoittanut, ettei Venäjään liittyvät haasteet ole tosiasiassa hävinneet. Venäjästä on tullut kansainvälisesti määrätietoisempi toimija, mutta samalla sen ulkopolitiikkaan on muodostunut läpinäkymättömyyttä. Riskit ovat selvästi lisääntyneet, kun emme ole varmoja minkälaisiin keinoihin Moskova on valmis tukeutumaan. Kokemuksen perusteella se ei ainakaan pelkää kaihtaa rujoja keinoja tavoitteidensa edistämiseksi.
Aito liennytys lyhyellä tähtäimellä tai paluu monenkeskiseen yhteistyöhön Venäjän nykyhallinnon kanssa tuntuvat tällaisena aikana epätodennäköiseltä. Meille tilanne on kaksijakoinen, kun Venäjä määrittelee nyt intressejään ja turvallisuutensa tavalla, joka herättää muissa turvattomuutta. Yhtäällä joudumme rakentamaan niin yhteiskunnallista kuin sotilaallistakin pelotetta Venäjän toiminnan hillitsemiseksi.
Naapurimaana Suomen on vähintäänkin strategisista syistä viisasta pyrkiä keskustelemaan Venäjän kanssa turvallisuuspoliittisista näkemyksistä ja osoittaa ratkaisuhalua sopivissa tilanteissa. On Suomen etu, mikäli sen omissa sekä laajemmin lännen Venäjä-suhteissa olisi ennakoitavuutta.
Venäjän jyrkkenevä kehitys heijastuu kielteisesti myös kahdenvälisiin suhteisiin. Venäjän luoma kriisi Ukrainassa sekä sen hiljattain toistamat uhkaukset Suomen mahdollisen Nato-jäsenyyden seurauksista kuvastavat, miten hyvänkin naapuruussuhteen perusteet ovat alttiita arvaamattomuudelle.
Yhtäällä Venäjä osoittaa myös taantuvan suurvallan merkkejä. Sen autoritaarisen otteen kiristyminen, opposition kovakätinen ojentaminen, sotilaallisten jännitteiden lietsominen ja talouden yksipuolisuus enteilevät vaikeita aikoja. On myös geopoliittisesti huomionarvoista, miten Venäjän monissa isoissa naapurimaissa on tapahtunut kansannousu viimeisen 15 vuoden aikana. Ne on pääsääntöisesti tukahdutettu väkivaltaisesti tai aseellisin keinoin, kun Venäjä pyrkii varmistamaan otettaan katsomassaan etupiirissä.
Arviot Venäjän ja lännen suhteiden lähitulevaisuudesta ovatkin synkkiä ja ennustavat viileää kautta – ja tähän meidän on omassa ulkopolitiikassammekin varauduttava. Edessämme on näillä näkymin pitkä peli Venäjä-suhteissamme, joissa on varauduttava yllättäviin ja äkillisiinkin muutoksiin. Länneltä tämä tulee vaatimaan ennen kaikkea yhtenäisyyttä ja kykyä seistä suorana, kun sitä tullaan koettelemaan. Suomessakaan emme ole immuuneja häiriöille ja haasteille, mutta olen varma, että turvallisuutemme on vakaalla pohjalla. Meidän ei tule hätkähtää helposti, kun meitä koetellaan.
Toisaalta meille on myös naapurimaana tärkeää, että puheyhteytemme säilyy toimivana ja että voimme tehdä yhteistyötä niissä asioissa, jotka meitä yhdistävät. Me emme muodosta Venäjälle uhkaa missään olosuhteissa tai millään ratkaisuillamme ja tätä meidän on myös syytä korostaa. Teemme ratkaisumme omista tarpeistamme lähtien, suomalaisten turvallisuuden etusijalle asettaen.
Me olemme valmiita rakentavaan suhteeseen. Venäjän on nyt omasta puolestaan tehtävä valintoja sen osalta, mihin suuntaan se haluaa sekä kahdenvälistä suhdettamme että laajemmin länsisuhdettaan kehittää.
Meidän kannaltamme Kiinan nousu suurvaltojen etujoukkoihin edellyttää uutta ajattelutapaa. Verrattuna muihin suurvaltoihin, Kiinan kanssa asiointi on Suomelle monella tapaa erilaista ja uutta. Suomella on pitkät perinteet muiden suurvaltojen kanssa toimimisesta, joissa suhteiden edut ja kipupisteet tunnetaan hyvin puolin ja toisin. Tämä johtuu osin historiallisista syistä, sillä Kiina ei ole perinteisesti ollut Suomen kiintopisteenä – eikä Suomi liioin Kiinan.
Vaikka toistaiseksi Suomen suhteet Kiinaan ovat ongelmattomat, on kuitenkin mahdollista, että tulevaisuudessa myös Kiina-politiikkamme joutuu uudelleenarvioitavaksi. Tiedämme, miten Kiina suhtautuu yhä voimakkaammin sitä koskeviin päätöksiin ja linjauksiin toisissa maissa. Tapahtumat ovat osoitus alati tarkemmin reviiriään ja etujaan omien rajojensa ulkopuolella vahtivasta Kiinasta, eivätkä Pohjoismaat ole tässä ulkopuolisia.
Me tunnistamme Kiinan globaalien tavoitteiden mukana tuomat haasteet ja ongelmat. Kiina muodostaa eräänlaisen poikkeuksen nykyisten suurvaltojen joukossa, sillä sen tapoihin edistää omia globaaleja tavoitteitaan ei ole Yhdysvaltain ja Venäjän tavoin kuulunut yhtä leimallisesti sotilaallisen voiman hyödyntäminen.
Osittain siksi ulospäin pandapolitiikkaa harjoittava Kiina saattaa vaikuttaa lempeämmältä suurvallalta. Keskitetty valtiojärjestelmä, erilainen ihmisoikeuskäsitys sekä yhä määrätietoisempi pyrkimys vaikuttaa muiden valtioiden tapaan toimia kuitenkin välittävät toisenlaista Kiina-kuvaa. Tästä syystä ja Kiinan kulttuurisen sekä maantieteellisen kaukaisuuden johdosta Kiina-arviot ovat usein mustavalkoisia – Peking on joko uhka tai mahdollisuus.
Me emme lähtökohtaisesti pyri eristämään ketään kansainvälisestä politiikasta. Kiina voi olla meillä yhtäaikaisesti potentiaalinen kumppani ja haastaja. Emme kuitenkaan epäröi nostaa esille Kiinan ihmisoikeusrikkomuksia, epäreiluja kaupankäynnin periaatteita tai sen sotilaallisen painostuksen lisääntymistä – emme ole sinisilmäisiä. Suomen kannalta olisi ennen kaikkea olennaista pyrkiä tunnistamaan selkeämmin niitä tapoja, jolla Kiina Suomessa toimii sekä hahmottaa niistä meille koituvia haittoja ja hyötyjä.
Euroopan unionin yhteisen Kiina-politiikan kehittäminen on Suomelle arvokasta. Kiinan pyrkimys neuvotella suoraan yksittäisten jäsenvaltioiden kanssa EU:n yli heikentää etenkin pienempien jäsenmaiden mahdollisuuksia tasa-arvoiseen suhteeseen. EU:n yhtenäinen lähestymistapa neuvotteluihin Kiinan kanssa vahvistaisi kaikkien 27 jäsenvaltion neuvotteluasemaa.
Merkittävä tekijä suhteessamme Kiinaan on myös suurvaltasuhteiden kehitys, jossa erityisesti Yhdysvaltain ja Kiinan välinen kilpailu värittää toimintaa. Sillä, että Kiina on Yhdysvaltain järjestelmätason pääkilpailija, voi olla kauaskantoista merkitystä Suomelle. Saatamme joutua joskus tilanteisiin, joissa joudumme tekemään valintoja suurvaltojen ja meidän itsemme kannalta keskeisissä asioissa. Tällaiseen maailmaan meidän pitää varautua nyt huolellisesti, jotta emme joutuisi tekemään kompromisseja itsellemme tärkeissä asioissa.
Yhdysvallat on niin Suomelle kuin Euroopalle keskeinen kansainvälinen kumppani niin puolustuksessa, taloudessa kuin laajemminkin ulkopolitiikassa. Yhdysvaltojen sitoutuminen Euroopan puolustukseen on tuottanut vakautta. Yhdysvallat on luonut pidäkkeen Venäjän pyrkimyksille laajentaa vaikutusvaltaansa Euroopassa. Myös Suomi on hyötynyt Yhdysvaltojen luomasta tasapainosta ja näin on jatkossakin.
On kuitenkin huomioitava, miten Yhdysvallat uudelleenarvioi sen globaalia rooliaan. Tämä näkyy ensisijaisesti kansallisten etujen priorisointina. Samaan aikaan Yhdysvaltain sisäinen kuohunta ei ole jäänyt keneltäkään huomaamatta. Kun kaksipuoluejärjestelmään muodostuu jyrkkiä näkemyksiä ja voimakkaita kahtiajakoja, ne heijastuvat samalla koko poliittisen järjestelmän. Ulkopolitiikasta puhumattakaan. Varsinkin Trumpin presidenttikaudella epäluulot Atlantin molemmin puolin lisääntyivät. Nämä tunteet ovat hieman laantuneet presidentti Bidenin valinnan myötä, mutta Yhdysvaltojen sisäiset muutosvoimat ovat edelleen liikkeellä.
Keskeinen johtopäätös ulospäin on ollut, miten Yhdysvallat viestii aiempaa suoremmin sen kansallisten intressien ensisijaisuudesta, ja tämän voimakkaampi artikulointi näyttäisi olevan jossain määrin pysyvää. En kuitenkaan usko Yhdysvaltojen täydelliseen vetäytymiseen kansainvälisiltä näyttämöiltä sanan tässä muodossa. Toimimme kansainvälisessä järjestelmässä, jonka rakenteiden pääarkkitehteihin Yhdysvallat lukeutuu. Kyseessä on myös edelleen maailman ainoa taloudellinen ja sotilaallinen suurvalta, jonka edut rakentuvat olennaisella tavalla toimiviin globaaleihin liittolaisuus- ja kumppanuusverkostoihin.
Washingtonissa katsotaan suurvaltakilpailun muodostavan sen etujen toteutumisen suurimman haasteen ja tämä on nähdäkseni Yhdysvaltojen hallinnoista riippumaton lähtökohta. Viime vuosina Yhdysvaltojen huomio Euroopan suunnalla on ollut aiempaa suurempaa. Tämä on johtunut ennen kaikkea Venäjän toiminnasta. Pitkässä juoksussa Yhdysvaltojen katse ei kuitenkaan ole samalla tavoin Euroopassa tai Venäjän suunnalla, vaan Kiinassa.
Samaan hengenvetoon on toki todettava, että Yhdysvalloille Eurooppa on kaikissa olosuhteissa tärkeä kumppani. Yhdysvalloilla ei ole varaa eikä halua saattaa sen liittolaisuuksiin perustuvaa ulkopolitiikkaa kyseenalaiseksi. Siksi Yhdysvaltojen tukeen Euroopalle tulee suhtautua luottavaisesti. Olemme Yhdysvaltain läheisin liittolainen, riippumatta siitä, kuka sen päähaastaja on.
Tästä huolimatta Kiina muodostaa Yhdysvalloille isoimman haasteen ja tämä suuntaus vain voimistuu. Onkin huomioitava, etteivät Yhdysvaltojen resurssit tulevaisuudessa tule jakautumaan samalla tavalla Kiinan ja Venäjän osalta. Tältä osin Yhdysvaltain uudelleenasemoituminen Euroopan suhteen pitää osittain paikkansa. Käytännössä tämä tulee tarkoittamaan, että eurooppalaisten on varauduttava ottamaan suurempi vastuu omien lähialueittensa epävakauden liennyttämiseen, puolustusmenojen ylläpitämiseen sekä Venäjän patoamiseen.
Suomelle Yhdysvallat säilyy tärkeänä kumppanina hallinnoista ja sen painotuksista riippumatta. Pitkään rakennettu puolustusyhteistyö on ollut Suomen ja Yhdysvaltojen suhteen tärkeintä sisältöä. Olenkin tyytyväinen siihen, että hävittäjähanke on saatu viimein päätösvaiheisiin. Hankinta parantaa puolustuskykyämme ja luo edellytykset Suomen ja Yhdysvaltain puolustusyhteistyön syventämiselle entisestään.
Nykyisessä turvallisuuspoliittisessa tilanteessa on tervetullutta, että maiden välinen puolustusyhteistyö jatkuu tiiviinä. Tämä korostuu varsinkin aikana, jolloin jännitteet Euroopan turvallisuudessa ovat lisääntyneet ja kehitys Ukrainan rajoilla on ollut huolestuttavaa. Yhdysvallat on yksi Suomen tärkeimmistä ja läheisimmistä kumppaneista. Meille on tärkeää, että Yhdysvallat sitoutuu jatkossakin Euroopan ja sitä kautta Suomen lähialueiden puolustukseen. Ja hyvä niin, sillä mitä olisikaan Euroopan turvallisuus ilman Yhdysvaltoja?
Suomessa on silti ymmärrettävä, miten Yhdysvaltojen ulko- ja turvallisuuspolitiikan uudet painopisteet vaikuttavat suhteeseemme. Edessä on tämän myötä Yhdysvallat-suhteemme sisällön laajeneminen, joka edellyttää Suomelta uusia lähestymistapoja Yhdysvallat-suhteemme kehittämiseksi. Meidän on varauduttava sellaisiin olosuhteisiin, joissa suurvaltojen välinen kilpailu vaikuttaa myös kahdenväliseen suhteeseemme niin kauppa- ja energiapolitiikassa kuin teknologiaratkaisuissakin. Näin tekemällä Suomi voi myös varmistaa, ettei maamme joudu kohtaamaan nousevia haasteita ilman kumppaneita. Suomi kuuluu eturiviin muun muassa kyberympäristöä koskevan kansainvälisen lainsäädännön kehittämisessä, hybridivaikuttamiselta suojautumisessa sekä uusissa ja nousevissa teknologioissa.
Meillä on hyvät edellytykset olla mielenkiintoinen kumppani monilla aloilla ja mielenkiintoista kumppania kuuntelevat myös suurvallat.
Kuten olen kuvannut, toimimme monin tavoin muuttuvien koordinaattien keskellä. Haastavat ajat kaipaavat johtajuutta ja ratkaisukeskeisyyttä. Näitä meidän on etsittävä niin kansallisesti kuin kansainväliselläkin tasolla.
Meille tärkein kansainvälinen vaikutuskanava on kiistattomasti Euroopan unioni. Jäsenyys unionissa avaa meille mahdollisuuksia, joista olisimme voineet vain haaveilla aiemmin. Minulle EU ja Suomen jäsenyys siinä ei ole vain yksi kansainvälinen sitoumus muiden joukossa vaan Suomen tärkein arvoyhteisö sekä taloudellinen ja turvallisuuspoliittinen ankkuri.
Meidän onkin ymmärrettävä, miten heikko unioni viime kädessä kaventaa Suomen ulko- ja turvallisuuspoliittista asemaa. EU:n asema – heikko tai vahva – resonoi samalla suoraan Suomen kansainvälistä asemaa.
Ja nykyinen hetki vaatiikin EU:lta vahvuutta siksi, että ulkopuolinen paine vahvuuden kaipuulle on kasvanut. Kansainvälisen politiikan näyttämö on siirtymässä Aasian suuntaan – poispäin Euroopasta. Euroopan lähialueiden levottomuudet heijastuvat ulospäin. Venäjän voimapolitiikka ja vaikutuspyrkimykset horjuttavat Euroopan turvallisuutta. On käymässä selväksi, että ilman riittävää taloudellista, diplomaattista ja sotilaallista kykyä, Euroopan globaalin vaikutusvallan heikentyminen on vääjäämätön kehityskulku.
Eurooppa ei kuitenkaan ole vain sivustaseuraaja kaiken keskellä. Tästä huolimatta se on kovin paljon sellaiselta näyttäytynyt viime vuosina. Emme ole olleet riittävän merkittävä toimija niissä pöydissä, jossa on puhuttu muun muassa Ukrainasta, Syyriasta tai laajemmin suurvaltasuhteiden vuorovaikutuksessa. EU:ssa tämä kehityskulku tunnistetaan, mutta tunnistamatta kuitenkin ovat vielä parhaat keinot kääntää suuntaus.
Nähdäkseni ratkaisu on siinä, että hyödynnämme Euroopan vahvuudet paremmin. EU on globaali suurvalta taloudessa, mutta sen lisäksi unionilla on oltava turvallisuus- ja puolustuspoliittista vaikutusvaltaa. Jotta EU olisi globaali suurvalta, sen on panostettava näihin ulottuvuuksiin. Euroopalla on oltava kyky laittaa kova kovaa vastaan – tämä olisi Suomenkin etu.
Euroopan puolustusyhteistyötä on kehitettävä ennakkoluulottomasti. Puolustusyhteistyön kehittäminen vie aikaa ja siinä on oltava pitkäjänteinen ja kärsivällinen, mutta tavoite on pidettävä korkealla. Ratkaisevaa on kuitenkin jäsenmaiden tahto. Pitkällä aikavälillä tilanne on kestämätön, mikäli eurooppalaiset eivät ole riittävän kyvykkäitä vaikuttamaan EU:n kannalta keskeisiin turvallisuuskysymyksiin.
Euroopalla tulee olla riittävä kyky toimia silloin, kun se on tarpeen. Samalla on ymmärrettävä, miten EU:n puolustusyhteistyön kehittämisellä voi olla kauaskantoista arvoa. EU:n on varauduttava siihen, että sen on jatkossa oltava itsenäisempi toimija omilla lähialueillaan. Tähän EU:n puolustusyhteistyö voi tuoda lisäarvoa.
Eteen tulee myös transatlanttisen turvallisuusyhteistyön kehittäminen. Yhdysvallat säilyy Euroopan turvallisuuden kannalta kriittisenä toimijana, eikä meillä ole varaa tätä yhteyttä itse unionissa heikentää. Käänteet Ukrainassakin ovat tämän jälleen osoittaneet. Konkreettinen keino EU:lle vahvistaa tätä yhteyttä on tiivistynyt yhteistyö Naton kanssa. Hybridiuhkien vastainen toiminta on tällä hetkellä yksi keskeinen yhteistyön ala. Ei ole kuitenkaan poissuljettua, että eteemme tulisi jossain vaiheessa EU:n ja Naton tehtävien jonkinlainen yhdistäminen. Tämä kauaskantoinen, mutta samalla luonnollinen olisi kehityssuunta olisi Suomenkin kannalta positiivinen.
Läheisestä yhteistyömme huolimatta Yhdysvaltain strategiset prioriteetit ovat muutoksessa. Tällöin EU:n on myös tarvittaessa kyettävä toteuttamaan itsenäisesti esimerkiksi vaativiakin kriisinhallintaoperaatioita nykyistä paremmin, varsinkin sen epävakaantuvassa naapurustossa. Asia on noussut esille EU:ssa viime aikoina ja korkea edustaja Josep Borrell on ehdottanut, että unionille perustettaisiin uusi 5000 sotilaan vahvuinen joukko, joka harjoittelisi yhdessä ja olisi valmis nopeisiin lähtöihin.
Suunta on oikea, mutta mielestäni tavoitteen pitäisi olla ainakin kymmenkertainen tähän nähden, mikäli olemme tosissamme EU:n uskottavuuden kehittämisen suhteen. Vastaava tavoitehan nousi esille jo Ranskan ja Iso-Britannian toimesta vuoden 1998 Saint-Malon julistuksessa, jossa katsottiin, että EU:n pitäisi voida toimia autonomisesti ja että autonomian tukena täytyy olla uskottava sotilaallinen voima. Tuolloin puhuttiin siitä, että EU:lla pitäisi olla 50 000–60 000 vahvuinen joukko käyttövalmiina 60 päivässä. Meillä on kaikki syyt tässä ajassa ylläpitää vastaavia kunnianhimoisia tavoitteita, kyse on lopulta jäsenmaiden tahtotilasta.
EU:n turvallisuuspoliittisen roolin kehittämiseen kuuluu sekin, että sen turvalausekkeiden sisältöön tarvitaan lisää konkretiaa. Tämän perään Suomi on jo pitkään kysellyt. Meille kyseessä on erityisen merkittävästä asiasta, sillä turvalausekkeissa on kyse jäsenmaita keskinäiseen avunantoon velvoittavasta asiasta, joka on tällä hetkellä ainoa virallinen kansainvälinen turvatakuumme.
Mikäli keskinäisen avunannon lausekkeen aktivoinnilla on riittävän matala kynnys, sen painoarvo myös sotilaallisia kriisejä ehkäisevä pelotteena voimistuu. Toisin sanoen tällä olisi Suomen turvallisuusasemaa vahvistava vaikutus. Suomi on itse valmis antamaan ja vastaanottamaan monipuolisesti apua EU:n keskinäisen avunannon lausekkeen artiklan 42.7:n sekä yhteisvastuulausekkeen artikla 222:n mukaisesti.
Haluan nostaa vielä sellaisenkin huomion esille, miten yhteiseurooppalaiset vastuut ovat kokonaisvaltaisia. Tai miten näin ainakin pitäisi olla. Kun talouspolitiikassa on edetty EU:n yhteisvastuuseen ja sitä halutaan vielä lisätä, on syytä pohtia, miten tämä liittyy myös turvallisuuteen. Mielestäni EU-vastuiden tulee olla tasapainossa ja tätä Suomen on myös vaadittava. Turvallisuutta vastikkeeksi kasvavista talouden yhteisvastuista. Ei EU voi olla sellainen liittouma, jossa talous ja turvallisuus eivät kulkisi käsi kädessä.
EU:n turvallisuus- ja puolustuspolitiikan arviointi käy nyt läpi suuria vaiheita. Odotamme piakkoin ilmestyvää EU:n strategista kompassia. Se tulee tarjoamaan lähtöpisteen jatkotyölle. Sen valmistelu on saanut positiivisen vastaanoton jäsenmaissa ja ajatuksena ollut, että vastaavia tehtäisiin viiden vuoden välein. Tämä on ollut kaiken kaikkiaan oikea suunta. Meidän on ymmärrettävä, että yhteinen eurooppalainen strateginen kulttuuri syntyy pienin askelin.
Suomi on ollut tiiviisti mukana Euroopan kylmän sodan jälkeisissä suurissa kehityslinjoissa. Suomalaista EU-keskustelua on kuitenkin leimannut jo pidempään reaktiivisuus. Huomiota on kiinnitetty lähinnä muiden jäsenmaiden tekemien avausten arvosteluun. Perinteinen käsitys Suomesta EU:n ytimessä oli aikansa tuote, joka palveli Suomen EU-politiikkaa hyvin unionin ollessa syvien integraatiovaiheiden keskellä.
Suomen aikoinaan tavoittelemat EU:n ytimet on saavutettu ja nyt kysymys on siitä, mitä näissä ytimissä tulisi tehdä. EU on muutosten kynnyksellä, jossa kehityskulut ovat vaikeasti ennustettavia. Suomi voi joko ajelehtia tapahtumien mukana tai pyrkiä vaikuttamaan niihin – näiden kahden vaihtoehdon välillä ei ole keskitietä.
Meidän on keskityttävä isoihin kysymyksiin, joita ovat unionin globaalin roolin vahvistamisen sekä talouskasvun, turvallisuuden ja ilmastonmuutoksen torjunnan painottaminen. Tätä kansalaiset myös EU:lta odottavat eikä meillä ole varaa epäonnistua näiden isojen kysymysten ratkaisemissa.
Siksi tulen tänä vuonna esittelemään Kokoomuksen uuden EU-linjauksen, jonka tarkoituksena on tarjota Suomelle uusi EU-visio. Suurten sisäisten ja globaalien muutosten edessä EU:lla on velvollisuus toimia vastuullisena suunnannäyttäjänä.
Ratkaisuja on haettava myös kansallisella tasolla. Haluankin tässä yhteydessä viitata lähestyvään Helsingin Ety-kokouksen 50-vuotisjuhlaan vuonna 2025. Suomi toimii tuolloin Etyjin puheenjohtajamaana. Juhlavuosi voi tarjota mahdollisuuksia suurvaltojen keskusteluyhteyden tervehdyttämiseksi, joka luonnollisesti sopisi myös Suomen ulkopolitiikan tavoitteisiin. Olisi kaikkien etu, mikäli suurvaltojen keskinäiset suhteet ovat edes jokseenkin ennakoitavissa tai johdonmukaisia.
Muutama sana turvallisuuspolitiikasta.
Turvallisuus hahmotetaan yleensä sotilaallisten kysymysten kautta, mutta tämän päivän maailmassa asia ei ole yksiselitteinen.
Haluankin kiinnittää erityistä huomiota siihen, miten sodan ja rauhan välisen rajan hämärtyessä joudumme arvioimaan turvallisuuspolitiikkaamme uusien linssien läpi. Vaikka kohtaamme edelleen perinteisempiä sotilaallisia uhkia, turvallisuushaasteet tulevat eteemme myös muissa muodoissa.
Usein kuulemme puhuttavan hybridiuhista, joilla tarkoitetaan ei-sotilaallisten uhkien käyttämistä. Yleisesti määritellen tällä tarkoitetaan erilaisia vihamielisen vaikuttamisen muotoja, joiden kohteena on poliittisen järjestelmän tai koko yhteiskunnan vakaus. Ongelmana on kuitenkin se, että jos kaikki on hybridiä, lopulta mikään ei ole hybridiä. Tämä on myös usein meitä haastavien toimijoiden tarkoitus – luoda epävarmuutta ja kyvyttömyyttä reagoida riittävin keinoin.
Esimerkkinä voimme käyttää Valko-Venäjän toimia Puolan ja Liettuan rajoilla – tai vaikkapa oman itärajamme pakolaisvirtaa 2015-2016. Minulla on tästä omakohtaista kokemusta toimiessani tuolloin sisäministerinä. Tuskin kukaan olisi voinut vielä 10 vuotta sitten kuvitella, että turvapaikanhakijoiden hätää käytetään säälimättömästi painostuskeinona.
Torjuttaessa uudenlaisia uhkia, kyse on demokraattisten ja avointen yhteiskuntien heikkouksien vahvistamisesta. Erityisesti oikeusvaltioilla on ollut hankaluuksia reagoida uusiin toimintamalleihin – miten vastata sellaisiin mahdollisesti kansallista turvallisuutta uhkaaviin asioihin, jotka ovat luonteeltaan epäsuoria tai eivät riko lakipykäliä?
Nämä uhat tarttuvatkin aukkoihin, joita lainsäädännössä on ja hyödyntävät niiden puutteellisuutta tai tulkinnanvaraisuutta. Esimerkiksi sananvapauden nimissä tapahtuvaa valeuutisten levittämistä on ollut haastavaa torjua ilman, että nakertaa oikeusvaltion tai avoimen yhteiskunnan periaatteita. Samaa periaatetta sovelletaan turvapaikanhakijoiden kohdalla, kun painostuksella yritetään heikentää kansainvälisiä sopimuksia.
Lainsäädäntö ja sen puitteissa liikkuminen erottaa kuitenkin meidät viime kädessä toimijoista, jotka eivät ole valmiita noudattamaan näitä periaatteita. Päinvastainen menettely pahimmillaan söisi pohjaa Suomen viranomaisten toiminnan legitimiteetiltä. Vaikka uusien uhkien haasteet ovat lainsäädännössä, niin ovat myös ratkaisut. Esimerkiksi viime vaalikaudella säädettiin tukku uusia lakeja tai paranneltiin vanhaa lainsäädäntöä niin, että kykymme puuttua erilaisiin poikkeuksellisiin olosuhteisiin olisi ajan tasalla. Jatkuva haaste on kuitenkin se, ettemme olisi aina jäljessä ja paikkaamassa aukkoja sitä mukaan, kun ne ilmenevät.
Mutta uhkien torjumisessa kyse ei ole vain lainsäädännöstä. Meidän on myös itse määriteltävä rajoja, joita ei voida ylittää tai hämärtää. Tällöin meillä on oltava käytössämme sellaisia kykyjä ja vastatoimia, jotta ääntämme kuunnellaan. Mikäli emme itse luo turvallisuuspolitiikkaan pelisääntöjä, joku muu takuulla näin tekee puolestamme. Onkin vältettävä sellaista tilannetta, jossa olisimme voimattomia toimimaan. Siksi meidän on pidettävä huolta lainsäädäntömme ajanmukaisuudesta ja Suomen demokraattisesta resilienssistä. Näistä huolehtimalle varmistamme sen, etteivät yhteiskuntiemme vahvuudet – avoimuus ja laillisuusperustaisuus – käänny sen heikkoudeksi.
Uusien uhkien ohella turvallisuuspolitiikkamme tärkeisiin tehtäviin kuuluu puolustuspolitiikan tarpeista huolehtiminen. Meidän on kaikissa olosuhteissa pidettävä huoli siitä, että myös kynnys aseellisiin toimiin meitä vastaan pysyy mahdollisimman korkeana. Tämä tarkoittaa ensisijaisesti omista suorituskyvyistämme huolehtimista.
Kuten tiedämme, Euroopassa ja lähialueillamme täällä Itämeren alueella ja pohjoisessa turvallisuusympäristö säilyy jännitteisenä. Tämä näkyy ennen kaikkea sotilaallisen toiminnan lisääntymisenä, jolloin myös erilaisten vahinkojen riskit ovat kasvaneet, vaikka Pohjois-Eurooppa ei olekaan jännitteiden alkuperä.
Olennaista on ymmärtää, mikä on Suomen asema nykyisessä toimintaympäristössämme. Ukrainan sota muutti perustavanlaatuisesti tarpeitamme arvioida puolustuspolitiikkamme yhtä ydintä eli suhdettamme yhteistyövaraisen puolustuksen kehittämiseen. Emme enää käy vuoropuhelua tai toteuta harjoitusyhteistyötä vain rauhan aikaa silmällä pitäen.
Turvallisuusympäristön muutos Euroopassa loi olosuhteet, joissa Suomelle avautui sen geostrategisen sijainnin sekä vahvojen kansallisten suorituskykyjen myötä uusia mahdollisuuksia puolustusyhteistyöhön. ja niihin olemme tarttuneet. Näissä olosuhteissa vuosikymmenten ajan rakentunut kokemuksemme kansainvälisestä yhteistyöstä on realisoitunut puolustukselliseksi yhteentoimivuudeksi. Olemme aiempaa kiinnostavampi kumppani muiden silmissä.
Ja kun Suomi harjoittelee ja käy vuoropuhelua muun muassa Pohjoismaiden, Naton ja läntisten kumppaneittemme, kuten Yhdysvaltain kanssa, kyseeseen tulevat niin rauhan kuin kriisienkin olosuhteet. On meidän etumme, että ymmärrämme paremmin, miten kumppanimme ajattelevat lähialueidemme turvallisuudesta. Vaikka emme ole Naton jäsen on tärkeää ymmärtää, ettei sellainen sotilaallinen liittoutumattomuus, johon ei kuuluisi puolustusyhteistyötä, ole tätä päivää.
Joudummekin tässä suhteessa pohtimaan yhä enemmän asemaamme myös liittoutumisen näkökulmasta. Suomen on perinteisesti nähty historiansa puolesta pärjäävään oman onnensa nojassa joko omasta tahdostaan tai siitä riippumatta. Karkeasti katsottuna toisille liittoutumattomuus on hyve, toisille pahe.
Liittoutumisen ja liittoumattomuuden välissä on kuitenkin nyt ja aina ollut tilaa. Kun katsoo Suomen historiaa, on selvää, että ulkopuolinen sotilaallinen apu tai mahdollisuus sen saamiseen on ollut keskeisessä asemassa Suomen kannalta.
Onkin huomionarvioista, miten esimerkiksi mahdollisuus saada Ranskan ja Iso-Britannian sotilaallista apua talvisodassa toimi pidäkkeenä Neuvostoliiton suuntaan vaikuttaen olennaisesti talvisodan loppuratkaisuun, vaikka näiden apua ei lopulta saatukaan ja sen luonteesta voidaan kiistellä.
Voimme siis oppia menneestä tämän päivän puolustuspolitiikkaa tehdessämme. Mahdollisuus yhteistoimintaan voi parhaimmillaan hillitä voimapolitiikkaa. Puolustusyhteistyötä siis kannattaa tehdä ja kumppaneiden kanssa kannattaa harjoitella jatkossakin. Niin kauan kuin toimintaympäristö säilyy jännitteisenä, meidän on jatkettava tätä linjaa. Puolustuksellisen yhteensopivuuden kehittämisessä on vielä paljon jatkotyötä, jolla Suomen turvallisuutta voidaan parantaa pitkälle lähitulevaisuuteen.
Tällöin meidän ei myöskään kannata juuttua kiistelemään kapeista määritelmistä koskien Suomen asemaa tai asettamaan eri yhteistyönmuotojamme keskenään vastakkain. Tärkein tavoite on joka tapauksessa estää Suomen ajautuminen konflikteihin ja kaikki sellaiset ratkaisut, jotka tukevat tätä tavoitetta, ovat meille arvokkaita.
Meidän ei siten myöskään tule omaehtoisesti sulkea mitään vaihtoehtojamme pois. Tämä koskee myös Nato-jäsenyyttä. Kokoomus on kannattanut Suomen Nato-jäsenyyttä vuodesta 2006 lähtien ja tämä linja pitää edelleen. Katson, että Nato-jäsenyys parantaisi Suomen turvallisuutta ja toisi ennakoitavuutta lähialueillemme. Mikäli Suomessa päädyttäisiin Nato-jäsenyyden kannalle, kokoomus antaa tällaisessa tilanteessa täyden tukensa ja panoksensa asian edistämiseksi.
On silti selvää, että jäsenyydelle on oltava riittävä tuki sekä kansallisesti että puolueiden kesken. Mikään puolue ei tästä asiasta voi yksin päättää emmekä halua Suomeen repiviä sisäisiä riitoja, joita voitaisiin myös käyttää ulkopuolelta meitä itseämme vastaan. Haluan kuitenkin myös huomauttaa sillä olevan erityistä arvoa kansallisesti, että Suomessa on poliitikkoja ja puolueita, jotka puhuvat jäsenyyden puolesta. Ollakseen todellinen vaihtoehto Suomelle, Nato-jäsenyydellä on myös oltava kannattajansa. Mikäli yhdelläkään poliittisella taholla ei olisi valmiuksia edistää jäsenyyskysymystä tarvittaessa, pelkkä mahdollisuuskin hakeutua sotilasliiton jäseneksi olisi nykyistä ohuempi.
Tarkoituksenani on ollut kuvata Suomen ulko-, turvallisuus- ja puolustuspolitiikan näkökulmasta aikamme merkittäviä kehityskulkuja. Tilannekuva on varjoinen, mutta en näe tarpeelliseksi kaunistella turhaan aikamme haasteita. Kun vanhoilta tuntuvat uhat palaavat sotilaallisten uhkakuvien, pandemioiden, muuttoliikkeiden ja talouskriisien muodossa, meillä on ollut vaikeuksia kohdata asioita, joiden kuvittelimme jääneen jo taaksemme.
Kriisien keskellä on kuitenkin aina myös mahdollisuus optimismin häivähdykseen. Nopealla vilkaisulla maailmasta voi syntyä murheellinen kuva. Kun erilaiset kriisit kolhivat meidät on helppo nähdä joko ajopuuna tai koskiveneenä. Historiaa ei kuitenkaan voi kohdella kuin halpahallia, josta mieluisia uskonkappaleita irrotetaan sattumanvaraisesti tämän päivän tarpeisiin.
Menneisyyden todellinen arvo ei ole sen houkuttelevassa jälkiviisaudessa. Suomen tapauksessa sen arvo on siinä, miten tarkemmin katsottuna se muistuttaa meitä siitä, että vaikeissakin olosuhteissa olemme kyenneet tekemään itse valintamme. Siitäkin huolimatta, miten ympäröivät kansainvälisen politiikan olosuhteet ovat olleet kannaltamme haastavia. Pienen valtion taito onkin ketteryydessä eli kyvyssä ymmärtää mahdollisen ja mahdottoman välisiä rajapintoja eri olosuhteissa. Tästä muodostuu kansallinen liikkumavara ulkopolitiikassa ja sen perään on katsottava erityisesti vaikeina aikoina. Tästä Suomessa on vankkaa kokemusta.
Toisin sanoen, kansainvälisen politiikan rakenteet eivät ole kiveen hakattuja ja niitä on mahdollista ohjata Suomen kannalta parempaan suuntaan. Tässä seurassa onkin erityisen sopivaa pohtia presidentti Paasikiven ajatusta tosiasioiden tunnustamisen tärkeydestä. Tämä viisaus on elänyt hyvin. Ajatusta on mahdollista jalostaa tosiasioiden tunnistamiseksi. Tämä on nähdäkseni vielä suuremman viisauden lähde, sillä se tarjoaa meille vaihtoehdon kohdata maailma ilman, että välttämättä romahdamme sen alle. Kun tunnistamme haasteet, tunnistamme myös tarvittavat ratkaisut Suomen ulko-, turvallisuus- ja puolustuspolitiikassa.
Muutokset puhuttaessa mahdollisia.