Kokoomus.fi / Julkaisut / Tiedote / Puoluekokouksen 2024 hyväksymiä aloitteita

Puolue­ko­kouk­sen 2024 hyväk­sy­miä aloit­teita

Kokoo­muk­sen puolue­ko­kous järjes­tet­tiin Tampe­reella 14.-16.6.2024. Tässä koot­tuna joita­kin kiin­nos­ta­via nostoja hyväk­sy­tyistä aloit­teista. Lisäksi lopussa muutama poiminta puolue­ko­kouk­sen hyväk­sy­mistä lausu­mista.

Lasten­suo­je­lua on kehi­tet­tävä. Lasten­suo­je­lu­lai­tok­sista karan­nei­den lasten eli ”hatka­lais­ten” etsi­mi­seen ja kiin­niot­ta­mi­seen tarvi­taan sekä lasten­suo­je­lua että polii­sia koske­van lain­sää­dän­nön muutok­sia, jotta moniam­ma­til­li­nen yhteis­työ tukisi lasten etua.

Myös ennal­taeh­käi­se­vää perhe­so­si­aa­li­työtä on paran­net­tava. Lasten- ja nuor­tenp­sy­kiat­rian sekä lasten­suo­je­lun välistä yhteis­työtä on uudis­tet­tava. Lasten­suo­je­lun ammat­ti­lai­sille on tarjot­tava vahvem­paa koulu­tusta ja työnoh­jausta. Varsi­nais-Suomen Kokoo­mus­nais­ten aloite. (aloite 107)

Pieniin lapsiin (0-6 vuoti­aat) kohdis­tu­vista aikuis­ten teke­mistä henki­ri­kok­sista on rangais­tava nykyistä anka­ram­min eikä niitä tule käsi­tellä kuole­man­tuot­ta­muk­sina. Lain­sää­dän­nössä pitää lait­taa isompi painoarvo sille, että lapsilla on erityi­nen oikeus suoje­luun ja koske­mat­to­muu­teen. Lappeen­ran­nan kokoo­muk­sen aloite. (aloite 71)

Ehey­tys­hoi­dot pitää kiel­tää. Ehey­tys­hoi­dot ovat usko­mus­hoi­toja, joilla pyri­tään muut­ta­maan seksu­aa­li­vä­hem­mis­töi­hin kuulu­via seksu­aa­li­selta suun­tau­tu­mi­sel­taan hete­roiksi ja suku­puo­li­vä­hem­mis­töi­hin kuulu­via suku­puo­lel­taan joko miehiksi tai naisiksi. Ehey­tys­hoi­toja esiin­tyy esimer­kiksi uskon­nol­li­sissa yhtei­söissä, joissa seksu­aali- ja suku­puo­li­vä­hem­mis­töi­hin kuulu­mi­nen on jo pitkään ollut tabu. Siksi ehey­tys­hoi­to­jen vaarat on syytä tunnis­taa ja huomioida myös lain­sää­dän­nössä kiel­tä­mällä tämän­kal­tai­set haital­li­set meto­dit. Aloit­teen teki­jänä on Kokoo­muk­sen Opis­ke­li­ja­liitto Tuhat­kunta. (aloite 111)

Hedel­möi­tys­hoi­to­jen saata­vuutta paran­net­tava. Suoma­lais­ten synty­vyys on ennä­tys­ma­ta­lalla. Halli­tus on päät­tä­nyt palaut­taa hedel­möi­tys­hoi­to­jen Kela-korvauk­sen koro­tet­tuna, mikä auttaa monia perheel­lis­ty­mään. Kela ei kuiten­kaan korvaa inse­mi­naa­tio­hoi­toja, sillä Kelan mielestä näissä ei ole kyse sairau­den­hoi­dosta. Kela-korvaus­ten tulee kattaa myös inse­mi­naa­tio­hoi­dot.

Hedel­möi­tys­hoi­toi­hin pääse­mi­sen kritee­reitä pitäisi myös väljen­tää. Nykyi­set ikä- ja BMI-rajat ovat liian tiukat lääke­tie­teen ja hoito­jen kehit­tyessä. Kluu­vin kokoo­muk­sen nais­ten aloite. (aloite 123)

Ei-kaupal­li­nen sijais­syn­ny­tys lail­lis­tet­tava. Sijais­syn­ny­tys mahdol­lis­taisi lapsi­per­heel­lis­ty­mi­sen esimer­kiksi ilman kohtua synty­neille tai kohdun menet­tä­neille, samaa suku­puolta oleville pareille, trans­taus­tai­sille ja tois­tu­via kesken­me­noja koke­ville.

Nykyi­nen hedel­möi­tys­hoi­to­laki kiel­tää sijais­syn­ny­tyk­sen Suomessa, vaikka ennen vuoden 2007 laki­muu­tosta Suomessa syntyi useita lapsia sijais­syn­ny­tyk­sen kautta. Lain­sää­dän­nössä tulisi mini­moida riskit niin sijais­syn­nyt­tä­jälle, lapselle kuin lasta toivo­valle parille. Helsin­gin Kokoo­mus­nuor­ten aloite. (aloite 149)

Seksu­aa­li­ri­kos­ten uhrien hoito­polku turvat­tava. Seksu­aa­li­ri­kok­sen uhrin toipu­mi­sen kannalta keskeistä on moniam­mat­ti­lai­nen akuut­ti­vai­heen tuki sekä pitkälle ulot­tuva jatko­hoito. Tämän­het­ki­sen Seri-tuki­kes­kus­mal­lin avulla varmis­te­taan akuut­ti­hoito sekä oikeus­lää­ke­tie­teel­li­set tutki­muk­set. Lähes poik­keuk­setta uhrit kuiten­kin kaipaa­vat pitkä­ai­kaista apua ja koor­di­noi­tua jatko­hoi­toa. Siksi seksu­aa­li­ri­kos­ten uhrien hoito­pol­kua on yhte­näis­tet­tävä ja uhrien hoito turvat­tava nykyistä parem­min. Aura­joen Kokoo­mus­nuor­ten aloite. (aloite 108)

Alai­käi­sinä seksu­aa­li­ri­kos­ten uhreiksi joutu­nei­den syyteoi­keu­den vanhe­ne­mi­sen päivä­mää­rää jatket­tava 35 ikävuo­teen. Tällä hetkellä törkeä rais­kaus ja törkeä lapsen seksu­aa­li­nen hyväk­si­käyttö vanhe­ne­vat 20 vuodessa ja aikai­sin­taan kun asia­no­mis­taja täyt­tää kaksi­kym­men­tä­kah­dek­san vuotta. Maksi­mis­saan 20 vuoden syyteoi­keus on liian lyhyt erityi­sesti nuorella iällä rikos­ten uhreiksi joutu­nei­den kohdalla.

Syyteoi­keu­den vanhe­ne­mis­päi­vää pitää korot­taa vähin­tään 35 vuoteen. Tuohon ikään mennessä ovat useim­mat asia­no­mis­ta­jat ehti­neet kokea nuorella aikui­siällä tapah­tu­vat suuret muutok­set, kuten ammat­tiin valmis­tau­tu­mi­sen, perheen perus­ta­mi­sen ja pari­suh­teen luomi­sen. Kaikki edellä maini­tut ovat muutok­sia, jotka saat­ta­vat nostaa uudel­leen tietoi­suu­teen vanhat trau­mat ja aiheut­taa suur­ta­kin henkistä kärsi­mystä. Hämeen Kokoo­mus­nais­ten aloite. (aloite 77)

Rais­kaus­ri­kok­sen vähim­mäis­ran­gais­tusta on koro­tet­tava. Rais­kauk­sesta annet­ta­vat tuomiot ovat Suomessa useim­mi­ten ehdol­li­sia ja lievem­piä kuin muissa Pohjois­maissa. Rais­kauk­sen vähim­mäis­ran­gais­tus pitäisi korot­taa yhdestä vuodesta kahteen vuoteen vankeutta ja törkeän rais­kauk­sen vähim­mäis­ran­gais­tus kahdesta vuodesta kolmeen vuoteen vankeutta. Aloite Kokoo­muk­sen Nais­ten Liitolta. (aloite 68)

Hoidon jatku­vuus­mal­lin laajem­paa käyt­töön­ot­toa edis­tet­tävä.
Julki­sen tervey­den­huol­lon asiak­kaalle lääkäri tai hoitaja voivat vaih­tua useita kertoja hoito­pro­ses­sin aikana, mikä johtaa tehot­to­muu­teen ja heik­koon hoito­ko­ke­muk­seen. Uudis­te­tussa mallissa asiak­kaalla olisi pelkän lääkä­rin sijaan moniam­ma­til­li­nen palve­lu­tiimi.

Uudis­tettu omalää­kä­ri­malli ei tule yksi­nään pois­ta­maan tervey­den­huol­lon resur­soin­tion­gel­mia, mutta malli on yksi tärkeä keino tehos­taa tervey­den­huol­lon toimin­taa sekä paran­taa hoidon laatua ilman kohtuut­to­mia lisä­kus­tan­nuk­sia. Kokoo­muk­sen Opis­ke­li­ja­liitto Tuhat­kun­nan aloite. (aloite 103)

Avio­eron harkinta-ajasta luovut­tava ja ero myön­net­tävä ilmoi­tus­asiana.
Asian siir­tä­mi­nen pois tuomiois­tui­milta voisi myös tuoda kustan­nus­sääs­töjä kansa­lai­sille ja sääs­tää yhteis­kun­nan ja oikeus­lai­tok­sen resurs­seja. Lasten huol­toa ja muita liitän­näi­s­asioita voidaan edel­leen käsi­tellä erik­seen avio­ero­pro­ses­sista, mikä on jo nyky­käy­täntö. Lisäksi voisimme luopua vanhah­ta­vasta kielen­käy­töstä, jolla puoli­sot ”tuomi­taan” avio­eroon. Helsin­gin Edis­tys­ko­koo­muk­sen aloite. (aloite 55)

Sopi­mus­pa­lo­kun­tien toimin­tae­del­ly­tyk­siä paran­net­tava kannus­ta­villa vero­käy­tän­nöillä.
Nykyi­sin sopi­mus­pa­lo­kun­nat maksa­vat häly­tys­ajo­neu­voja lukuun otta­matta arvon­li­sä­ve­roa lämmi­tyk­sestä, sähköstä, lait­teista ja tarvik­keista. Lisäksi ne maksa­vato kiin­teis­tö­ve­roa omis­ta­mis­taan paloa­se­mista. Yhteis­kun­nan kannalta on tärkeää edis­tää sopi­mus­pa­lo­kun­tien toimin­tae­del­ly­tyk­siä kehit­tä­mällä vero­käy­tän­töjä nykyistä kannus­ta­vam­miksi. Varsi­nais-Suomen Kokoo­muk­sen aloite. (aloite 153)

Osake­sääs­tö­ti­lin yläraja pois­tet­tava. Tällä hetkellä suoma­lai­set yksi­tyis­si­joit­ta­jat voivat tehdä osake­sääs­tö­ti­lille 100 000 euroa raha­tal­le­tuk­sia, joilla tilin sisällä voi käydä kaup­paa osak­keilla ilman vero­seu­raa­muk­sia. Osake­sääs­tö­ti­lin katto luo kuiten­kin keino­te­koi­sen rajan tehok­kaalle osake­si­joit­ta­mi­selle eikä sen pois­ta­mi­nen myös­kään vähennä vero­tu­loja. Tilien ylära­jan pois­ton yhtey­dessä myös rajoi­tus tilien määrästä tulisi myös pois­taa. Kokoo­muk­sen Opis­ke­li­ja­liitto Tuhat­kun­nan aloite. (aloite 10)

Lahjoit­ta­mi­sen vero­vä­hen­ny­soi­keu­den laajen­ta­mi­nen liikun­nalle ja urhei­lulle. Kokoo­muk­sen Nais­ten Liiton ehdo­tus. Toteu­tues­saan uudis­tus edis­täisi urhei­lun varain­han­kin­taa, vahvis­taisi yksi­tyistä rahoi­tusta ja auttaisi hillit­se­mään harras­tus­ten kustan­nus­ten nousua. (aloite 24)

Puolue­ko­kouk­sen lausu­mia

Puolue­ko­kous hyväk­syi Kuor­ta­neen kokoo­muk­sen ja Seinä­joen kokoo­muk­sen tulo­ve­ro­tuk­sen alen­ta­mista koske­vien aloit­tei­den johdosta seuraa­van lausu­man: Kokoo­muk­sen ylei­seen vero­po­li­tii­kan linjaan kuuluu, että vero­tuk­sen pain­opis­tettä aina mahdol­li­suuk­sien mukaan siir­re­tään pois työn ja yrit­tä­mi­sen verot­ta­mi­sesta kohti esimer­kiksi hait­to­jen ja kulu­tuk­sen vero­tusta. Puolue­ko­kouk­sen näke­myk­sen mukaan on reilua ja oikeu­den­mu­kaista, että ahke­ruu­della ja itsensä kehit­tä­mi­sellä saa aina pääosan lisä­hyö­dystä omaan käyt­töönsä.

Puolue­ko­kous hyväk­syi Kokoo­muk­sen Nais­ten Liiton kansa­lais­jär­jes­tö­jen toimin­tae­del­ly­tyk­siä ja byro­kra­tian vähen­tä­mistä koske­van aloit­teen johdosta seuraa­van lausu­man: Kokoo­muk­sen linja ylei­sellä tasolla on, että yhdis­tys­ten ja järjes­tö­jen kohtaa­maa, kustan­nuk­sia ja ylimää­räistä työtä aiheut­ta­vaa hallin­nol­lista taak­kaa sekä niiden toimin­taa tarpeet­to­masti hanka­loit­ta­vaa sään­te­lyä ja normeja on syytä keven­tää

Puolue­ko­kous hyväk­syi kokoo­muk­sen Kauha­van kunnal­lis­jär­jes­tön nuor­ten yrit­tä­jyyttä ja yrit­tä­jille jaet­ta­via stipen­dejä koske­van aloit­teen johdosta lausu­man, jonka perus­teella kokoo­mus ja sen edus­kun­ta­ryhmä kannus­ta­vat nuoria yrit­tä­jyy­teen. Lisäksi puolue­ko­kous suosit­taa, että puolu­een jäse­nyh­dis­tyk­set erilai­silla tavoilla paikal­li­sesti huomioi­si­vat ja palkit­si­si­vat ahke­ria nuoria yrit­tä­jiä.

19.7.2024

Kokoo­muk­sen mepit tärkei­siin tehtä­viin euro­par­la­men­tissa

Kokoo­muk­sen mepit saivat merkit­tä­viä vastuu­teh­tä­viä. Kuvassa vasem­malta Henna Virk­ku­nen, Pekka Toveri, Mika Aaltola ja Aura Salla. Kokoo­muk­sen kesä­kuussa vali­tut neljä

19.6.2024