Reilumman kilpailun Suomi
Julkaistu:
Kuinka markkinatalous valjastetaan entistä paremmin suomalaisten hyödyksi?
Sisältö
- Esipuhe
- Markkinoiden ja kilpailun tila Suomessa 2023
- 1. Vaalitaan reilua kilpailua kaikessa päätöksenteossa
- 2. Puretaan normeja kilpailun tieltä
- 3. Edistetään kilpailua julkisilla hankinnoilla
- 4. Luodaan mahdollisuuksia parempiin sosiaali- ja terveyspalveluihin
- 5. Uudistetaan apteekkialaa turvallisesti ja vastuullisesti
- 6. Uudistetaan alkoholipolitiikkaa eurooppalaiseen suuntaan
- 7. Mahdollistetaan kilpailu raideliikenteessä
- 8. Parannetaan maankäytön ja rakentamisen markkinaehtoisuutta
- 9. Avataan postimarkkinat muuttuneessa maailmassa
- 10. Uudistetaan rahapelijärjestelmä 2020-luvulle
Esipuhe
Toimivat ja kilpailulliset markkinat ovat kansalaisen paras suoja palveluiden ja tuotteiden heikkoa laatua ja ylikorkeita hintoja vastaan. Hyvin toimivat markkinat lisäävät hyvinvointia ja sujuvoittavat arkea. Samoin toimivat markkinat antavat luoville yrittäjille mahdollisuuden kokeilla uusia tapoja palvella asiakkaita, eikä vanhoilla toimijoilla ole etuoikeuksia vain koska ne ovat olleet mukana pidempään.
Monissa EU-maissa markkinoiden ja kilpailun toimivuus on talouspolitiikan kovaa ydintä. Näin ei ole Suomessa. Markkinoiden vapauttamiseen ja reilun kilpailun turvaamiseen on suhtauduttu epäilevästi tai jopa vastustaen. Tämä julkisen keskustelun pohjavire ulottuu sääntelyyn asti. Se heikentää Suomen houkuttelevuutta investointiympäristönä ulkomaisten toimijoiden silmissä ja vähentää suomalaisten yrittäjien idearikkautta ja riskinottohalukkuutta.
Tämän pamfletin tarkoituksena on toimia keskustelunavauksena kotimaisesta markkina- ja kilpailupolitiikasta. Se sisältää analyysin markkinoiden nykytilasta ja ehdotuksia siitä mihin suuntaan sääntelyä ja julkisen vallan käyttöä tulisi kilpailu- ja kuluttajapolitiikan saralla viedä tulevalla vaalikaudella 2023–2027.
Tätä varten olemme pyytäneet Suomen keskeisiä talouden, politiikan, kuluttajansuojan ja elinkeinoelämän tahoja jakamaan näkemyksiään suomalaisten markkinoiden toimivuudesta ja kehityskohteista sekä arviota siitä, kuinka hyvin reilu kilpailu toteutuu Suomessa. Näiden rinnalla olemme myös käyneet avointa keskustelua niiden viranomaistahojen kanssa, joiden tehtävänä on valvoa kotimaisten markkinoiden toimivuutta.
Kiitos kaikille keskusteluissa mukana olleille tahoille – reilumman kilpailun Suomen rakentajille.
Helsingissä 2.3.2023
Sanni Grahn-Laasonen
Sinuhe Wallinheimo
Markkinoiden ja kilpailun tila Suomessa 2023
“Kallis, pieni, keskittynyt ja toimimaton”
Markkinatalous ei toimi Suomessa hyvin. Markkinoille pääsy on monilla sektoreilla vaikeaa. Lisäksi julkisen ja yksityisen sektorin rajanvedossa ja kilpailuneutraliteetissa on isoja puutteita. Marinin hallituksen politiikassa halu kasvattaa julkista sektoria yksityisten toimijoiden kustannuksella on entisestään hankaloittanut yrittäjien toimintaympäristöä. Lisäksi yrityksiä turhauttaa hallituksen toimettomuus byrokratian ja hallinnollisen taakan keventämisessä. Suunta on pikemminkin päinvastainen toivottuun nähden.
Tilannekuva saa tukea monista kotimaisista ja kansainvälisistä raporteista. OECD:n raportti keväältä 2021 totesi, että Suomen vahvuuksia ovat vakaa talous ja yhteiskunta, vahvat instituutiot ja vähäinen korruptio. Tästä huolimatta heikommin toimivien markkinoiden vuoksi Suomeen suuntautuneiden ulkomaisen suorien sijoitusten kanta oli vain 31 % BKT:sta vuonna 2019. Osuus oli pienempi kuin vuonna 2010 ja huomattavasti alle muiden Pohjoismaiden ja Baltian maiden 49 %:n keskiarvon. Kansallinen erityispiirre Suomessa oli, että investointihankkeita on lukumääräisesti paljon, mutta ovat ne ovat pienempiä kuin muualla.
Vastaavasti Elinkeinoelämän keskusliitto EK:n 2017 loppuvuodesta julkaistussa pk-sektorille suunnatussa kyselyssä lähes 40 % vastaajista koki, että kilpailu toimii huonosti tai ei lainkaan. Kilpailun esteistä kertoneista lähes puolet ilmoitti syyksi sen, ettei yritys pysty tasavertaisesti kilpailemaan julkisen sektorin omistaman yksikön kanssa. Vastauksissa korostui myös asetelma, jossa lainsäädäntö antaa julkisen sektorin kilpailijalle yksinoikeuden tiettyyn toimintaan tai jonkin muun kilpailuedun.
Tähän päälle tulee vielä Suomen maantieteellisestä sijainnista johtuvat erityispiirteet, jotka entisestään hillitsevät markkinoiden toimintaa. Olemme osa maailman suurinta sisämarkkinaa, mutta sijaitsemme sen laidalla. Eikä parhaillaan käynnissä oleva sota Ukrainassa ainakaan helpota asemaamme.
Kielialueemme ja väestömme on globaalissa mittakaavassa pieni. Kaikki nämä tekijät yhdessä aiheuttavat Suomen kansallisten markkinoiden keskittymistä alakohtaisesti vain muutaman (yleensä joko kahden tai kolmen) ison toimijan käsiin. Esimerkkejä tästä nähdään mm. päivittäistavarakaupassa.
Kilpailun puutteesta korkeammat hinnat ja kapeammat valikoimat
Vallitsevasta tilanteesta kärsii jokainen suomalainen ja koko Suomi. Keskittyneet ja vaikeasti saavutettavat markkinat näkyvät korkeampina hintoina, kapeampina valikoimina ja epävarmempana arkena. Epäreiluksi koettu sääntely ja kilpailuneutraliteetin polkeminen julkisen sektorin hyväksi karkottavat ja lannistavat uusia ja jo olemassa olevia yrittäjiä.
Jumiutuneet markkinat haittaavat koko Suomen uusiutumiskykyä, talouskasvua ja työllisyyttä. Samalla nykyiseen tyytyminen tarkoittaa tyytymistä myös siihen, että Suomi jää kansainvälisissä investoinneissa muita Pohjoismaita jälkeen.
Esimerkiksi telealan vapauttaminen vuonna 1994 oli lähtölaukaus Suomen irrottamiselle 1990-luvun alun lamasta. Suomi oli Euroopan pioneereja. Lähes kolme vuosikymmentä toiminut vapaa kilpailu on tuonut kattavat ja hinnaltaan edulliset telepalvelut suomalaisten ulottuville.
Mobiilipalvelut ovat Suomessa edullisia, vaikka pieni väestö ja pitkät etäisyydet eivät lähtökohtaisesti luo hyviä edellytyksiä edullisille hinnoille. Järkevä sääntely on ennen kaikkea kilpailuetu.
Sipilän hallituksen jalanjäljissä
Sipilän hallituksen aikana (2015-2019) toteutettiin koko joukko uudistuksia, joiden tavoitteena oli kilpailun lisääminen helpottamalla markkinoille pääsyä ja keventämällä sääntelyä. Kaupan pinta-alamääräysten höllentäminen, päivittäistavarakaupan ja parturi-kampaamoiden aukioloaikojen sääntelyn kumoaminen, osakeyhtiölain perustamisen vähimmäispääomavaatimusten poistaminen, alkoholisääntelyn keventäminen sekä lupaprosessien sujuvoittaminen ovat esimerkkejä toimivasta uudistuksesta. Esimerkiksi kaupan aukiolosääntelyn poistamisen myötä vähittäiskaupan alalla työn tuottavuus kasvoi yli puolet nopeammin kuin muilla sektoreilla.
Markkinoiden vapauttamista ei kuitenkaan voi tehdä huomioimatta kunkin alan erityispiirteitä ja tarvittaessa muutokset on voitava tehdä vaiheittain. Esimerkiksi taksiuudistuksen kohdalla muutos toi mukanaan epätoivottuja lieveilmiöitä ja taksimarkkinat ovat edelleen monin paikoin pahasti sekaisin. Ongelmat olisi olisi voinut tarkemmalla valmistelulla välttää. Taksiuudistus voidaankin nähdä varoittavana esimerkkinä siitä, miten kilpailun avaaminen pitää tehdä huolellisesti ja hallitusti.
Tärkein opetus näistä kaikista tehdyistä uudistuksista on se, että meidän suomalaisten kannattaa puolustaa ja uudistaa markkinoitamme nykyistä rohkeammin. Valmista ei varmaankaan koskaan tule, mutta jostain pitää aloittaa.
10 askelta reilumman kilpailun Suomeen
Visiomme reilumman kilpailun Suomesta rakentuu 10 askeleen kautta. Pohjana ehdotetuille toimenpiteille toimii kokoomuslainen näkemys taloudesta, yrittäjyydestä ja julkisen vallan roolista yhteiskunnassa. Kokoomuksen periaateohjelmassa kokonaisuus määritellään näin:
”Julkisen vallan oma osallistuminen markkinoille on pidettävä rajattuna ja varattava sellaisiin tilanteisiin, joissa se on yleisen edun kannalta välttämätöntä tai yksityisiä toimijoita ei ole. Julkisella vallalla on kuitenkin välttämätön rooli reilujen pelisääntöjen määrittäjänä, turvallisuuden ja huoltovarmuuden takaajana sekä monien tärkeiden palveluiden järjestäjänä. Liiketoiminnan harjoittaminen on kuitenkin pääsääntöisesti jätettävä yritysten hoidettavaksi. Sääntelyllä on puututtava markkinoiden toimintaan, kun sääntelystä on selvästi enemmän hyötyä kuin haittaa, esimerkiksi ympäristöhaittojen estämiseksi.
Tulevaisuuden menestysalat valikoituvat parhaiden ideoiden keskinäisessä kilpailussa markkinoilla. Avoimin ja reiluin pelisäännöin tapahtuva kilpailu on paras tapa ratkaista, mitkä yritykset, tuotteet ja menetelmät ovat parhaita. Kilpailun esteitä on poistettava ja markkinoiden annettava toimia.”
Eri alojen asiantuntijakuulemisten perusteella olemme hahmotelleet seuraavat 10 askelta kilpailullisuuden lisäämiseksi:
- Vaalitaan reilua kilpailua kaikessa päätöksenteossa
- Puretaan normeja kilpailun tieltä
- Edistetään kilpailua julkisilla hankinnoilla
- Luodaan mahdollisuuksia parempiin sosiaali- ja terveyspalveluihin
- Uudistetaan apteekkialaa turvallisesti ja vastuullisesti
- Uudistetaan alkoholipolitiikkaa eurooppalaiseen suuntaan
- Mahdollistetaan kilpailu raideliikenteessä
- Parannetaan maankäytön ja rakentamisen markkinaehtoisuutta
- Avataan postimarkkinat muuttuneessa maailmassa
- Uudistetaan rahapelijärjestelmä 2020-luvulle
Askelia rakennettaessa keskiössä on ollut tavallisen suomalaisen näkökulma. Tavoittelemme sellaisia markkinoita ja kilpailua, jotka parhaiten palvelisivat meidän jokaisen arkea.
Kuluttajien ohella keskiössä ovat olleet suomalaiset yrittäjät ja yksityisen sektorin toimijat. Haluamme luoda Suomea, jossa markkinat ovat mahdollisimman avoimet, tasapuoliset ja ennakoitavat kaiken kokoisille yrittäjille. Haluamme myös Suomen, joka saa hyödynnettyä mahdollisimman hyvin täällä olevan osaamisen hyvinvoinnin, uuden kasvun ja uusien innovaatioiden luomiseksi.
1. Vaalitaan reilua kilpailua kaikessa päätöksenteossa
Markkinoiden yhteiskunnallinen tehtävä on varmistaa, että kuluttajien ja muiden toimijoiden saatavilla ovat ne tuotteet ja palvelut, joita nämä haluavat hankkia. Kilpailu on markkinoiden voimanlähde, joka varmistaa, että tämä yhteiskunnallinen tehtävä toteutuu. Kilpailu laskee hintoja ja pakottaa yritykset kehittämään tuotteita kuluttajien tarpeita vastaavasti. Kilpailu on siis kuluttajan ja yhteiskunnan etu. Kilpailu ei ole automaatio, vaan sen olemassaolo on riippuvaista julkisen vallan päätöksistä.
Suomalaiset markkinat ovat paikoin rikki. Hyvistä yksittäisistä esimerkeistä huolimatta monilla aloilla on paljon lainsäädännöstä kumpuavia alakohtaisia kilpailun esteitä. Samoin suomalainen hallintokulttuuri muodostuu ajoittain uusien investointien ja innovaatioiden syntymisen esteeksi.
Seuraavan hallituksen ohjelmaan on otettava mukaan toimivan markkinatalouden ja reilun kilpailun ohjelma. Tämän on pidettävä sisällään varsinaisen norminpurun ohella myös kilpailun edistämisen kulttuurin tuomisen hallintotoiminnan osaksi. Käytännössä tämä tarkoittaa lupaprosessien sujuvoittamista, sekä yhden luukun periaatteen tuomista viranomaisasiointiin. Näin käytännössä parannetaan elinkeinotoiminnan, työpaikkojen luomisen ja alkutuotannon toimintaedellytyksiä.
Toimivat markkinat edellyttävät, että viranomaiset puuttuvat kaikkeen kilpailua vääristävään toimintaan tarvittaessa jämäkästi ja oikeasuhtaisesti. Kilpailu- ja kuluttajaviraston riittävä resursointi on varmistettava. Samoin on huolehdittava, että virastolla on riittävän laaja toimivalta. Reilujen markkinoiden edellytyksenä on, että markkinoilla on toimivaltainen ”seriffi”, jolla on valta puuttua kaikkeen kilpailua vääristävään toimintaan. Kilpailuvalvonta ei voi keskittyä pelkästään yritysten seuraamiseen. Huomiota tulee kiinnittää myös muihin kilpailun vääristymiä aiheuttaviin tekijöihin, kuten toimialakohtaiseen sääntelyyn, sekä julkisen sektorin harjoittamaan elinkeinotoimintaan.
Kilpailu- ja kuluttajaviraston suorittamalla yrityskauppavalvonnalla on keskeinen ja tärkeä rooli reilun kilpailun toimintaympäristön luomiseksi. Yrityskauppavalvonnan piiriin nousevien yrityskauppojen euromääräiset rajat laskettiin vuodenvaihteessa pohjoismaiselle tasolle, ja näin saatiin valvonnan piiriin myös paikallisella tasolla merkittäviä yritysjärjestelyitä. Yritysjärjestelyiden toteuttamisen sujuvoittamiseksi yrityskauppavalvontaan on myös saatava palvelulupaus, jossa valvontaprosessin kesto rajoitetaan kohtuulliseen aikaan.
Yrityskauppavalvonnan sääntelyn on oltava niin selkeää, että valvonnan lopputulokset ovat ennakoitavissa. Yrityskauppavalvonnan ei tule muodostua liiketoiminnallisesti perusteltujen ja kilpailua haittaamattomien yritysjärjestelyjen toteutumisen esteeksi. Valvonnassa tulisi huomioida kansallisen kilpailutilanteen ohella myös yrityskauppavalvonnan kohteena olevien yritysten globaali kilpailuasetelma.
Mitä ehdotamme?
- Kehitetään kilpailulainsäädäntöä tukemaan reilua markkinataloutta.
- Tehdään lupaprosesseille palvelulupaus: päätökset on saatava viranomaisilta nopeasti.
- Pilotoidaan yhden luukun mallia, joissa yrityksellä on nimetty yhteyshenkilö julkishallinnossa, jonka tehtävänä on auttaa kaikessa viranomaisasioinnissa.
- Luodaan kansainvälisille yrityksille ja investoijille omat yksilöidyt viranomaispalvelut ja varmistetaan sujuva englanninkielinen asiointi viranomaisten kanssa.
- Tehostetaan kilpailuviranomaisten toimintaa ja selvitetään mahdollisuutta kilpailuviranomaisen ennakkoratkaisuun.
- Annetaan kilpailu- ja kuluttajavirastolle toimivalta valvoa tehokkaasti kilpailuympäristöä, mukaan luettuna julkisen sektorin kilpailua rajoittava toiminta.
- Kasvatetaan lainsäädännön arviointineuvoston roolia erityisesti yritystoimintaa ja kilpailua koskevan lainsäädännön arvioijana. Laajemmilla etu- ja jälkikäteisarvioinneilla saadaan kilpailun kannalta parempaa lainsäädäntöä.
- Selvitetään mahdollisuus kartellien kriminalisointiin. Vapaan kilpailun estämisen tulisi johtaa myös henkilökohtaisiin seuraamuksiin vastuullisille. Kartelli on kuin petos, josta ei joudu henkilökohtaiseen vastuuseen.
2. Puretaan normeja kilpailun tieltä
Suomen hyvinvoinnin perustana on suomalaisten korkea luottamus yhteiskunnan oikeudenmukaisuuteen. Olennainen osa tätä oikeudenmukaisuuden kokemusta on se, kuinka reiluksi ja oikeudenmukaiseksi yhteiskunnan tuottama sääntely koetaan. Sama tarve oikeudenmukaisuuden tunteelle on sekä kuluttajilla, että yrittäjillä.
Ylisääntely rapauttaa oikeudenmukaisuuden tunnetta ja syyllistää sääntelyn kohteita. Suomen yrittäjien tekemän tutkimuksen mukaan Euroopan unionissa ja Suomessa vahvistetaan yhteensä vuosittain jopa 3 000 uutta säädöstä jo olemassa olevan sääntelyn päälle.
Ylisääntely aiheuttaa niin tavallisille kansalaisille kuin yrittäjillekin erikoisia ja erikokoisia sääntelyloukkuja. Nämä voivat olla tilanteita, joissa yrittäjä joutuu ylläpitämään suhteetonta hallinnollista taakkaa marginaalisen julkisen intressin vuoksi. Esimerkkejä sääntelyloukuista löytyy liki jokaiselta alalta.
Vuosina 2015-19 istuneen Sipilän hallituksen näkyvimpiä hankkeita oli ns. norminpurkutalkoot, joiden tavoitteena oli helpottaa jokaisen suomalaisen arkea ja alentaa suomalaisten yrittäjien ja elinkeinoelämän kokemaa hallinnollista taakkaa. Kauppojen aukioloaikojen vapauttamisen ja alkoholilainsäädännön uudistamisen kaltaisten suurempien ja näkyvämpien hankkeiden lisäksi Sipilän hallitus onnistui myös pienemmissä asioissa. Norminpurkutalkoiden yhteydessä poistettiin esimerkiksi ilmoitusvelvollisuus tienvarsien väliaikaisista ilmoituksista, sallittiin yksilöllisesti valmistetut moottoripyörät, lisättiin oppisopimuskoulutuksen mahdollisuuksia ja poistettiin yökahviloilta velvollisuus tehdä ilmoitus aukioloaikojen pidentämisestä. Tätä työtä on jatkettava 2023 aloittavan hallituksen aikana.
Samalla hallituksen on asetettava itselleen tavoite siitä, kuinka paljon se omilla toimillaan leikkaa kansalaisten ja yritysten hallinnollisia kustannuksia. Koronapandemian jälkeen ja Ukrainan sodan keskellä on tehtävä lainsäädännöllisesti kaikki ne toimet, jotka kannustavat yrityksiä kasvamaan, innovoimaan ja investoimaan.
Marinin-Rinteen hallitus ei ole norminpurkutalkoista ollut kiinnostunut - päinvastoin. Hallitus on lisännyt huomattavasti erilaisia hallinnollisia rasitteita monilla eri hallinnonaloilla. Yhteiskunnalliseen hyötyyn nähden suhteetonta lisätaakkaa luovia sääntöjä on tuotu esimerkiksi verotukseen, kuluttajasuojasääntelyyn ja terveydenhuoltoon. Tämä perintö täytyy arvioida tarkkaan ja tarvittaessa tehdyistä toimista on pakitettava.
Mitä ehdotamme?
- Säädetään lainsäädännön yritysvaikutusten arviointi pakolliseksi hallinnollisen taakan tunnistamiseksi.
- Arvioidaan olemassa oleva lainsäädännön yritysvaikutukset ja puretaan ylisuurta hallinnollista taakka aiheuttava sääntely.
- Pidetään huolta siitä, että EU-sääntely on oikeasuhtaista ja mahdollisimman yhteneväistä kaikkialla sisämarkkinoiden alueella. Vältetään EU:sta tulevan sääntelyn kansallisessa implementoinnissa tapahtuvaa ylisääntelyä.
- Luodaan hallituskaudelle konkreettinen sääntelynpurkuohjelma ja nostetaan se yhdeksi hallituksen kärkihankkeista. Sisällytetään ohjelmaan mitattava ja hallitusta sitova tavoite leikattavan hallinnollisen taakan määrästä.
- Asetetaan hallitusohjelmassa tavoite leikata merkittävästi hallinnon ja byrokratian yrityksille aiheuttamia kustannuksia.
- Pilotoidaan eri ministeriöissä periaatetta, jossa jokaista uutta sääntelyvelvoitetta kohden laista on esitettävä poistettavaksi vastaava määrä yritysten hallinnollista taakkaa tai muuten vertailukelpoinen yksikkö sääntelyä (ns. yksi sisään-yksi ulos periaate).
- Luodaan kansalaisille ja yrityksille kansalaisaloitetyyppinen väylä, jolla ne voivat nostaa yksittäisiä voimassa olevia normeja takaisin tarkoituksenmukaisuusharkintaan.
- Arvioidaan uudelleen Rinteen-Marinin hallituksen lainsäädäntöä ja puretaan ylisääntelyä.
3. Edistetään kilpailua julkisilla hankinnoilla
Merkittävä osa julkisesti rahoitetuista palveluista tuotetaan ostamalla palvelu yksityisiltä yrityksiltä. Veronmaksajien rahoilla tehdään hankintoja noin 45 miljardin euron edestä vuosittain. Onnistunut kilpailutus takaa sen, että kansalaiset saavat laadukasta palvelua ja veronmaksajat käytetyille rahoille vastinetta. Yrityksillä on infrastruktuuri ja osaaminen tarjota myös julkisen sektorin kaipaamia palveluita, kunhan hankintaprosesseissa edistetään reilua kilpailua. Ei ole pääsääntöisesti reilua tai järkevää, että kunta toimii pitopalveluna tai pesulana, jos saman palvelun saisi hankittua markkinoiltakin.
Julkisiin hankintoihin kytkeytyvät kilpailutus ja hankintakäytännöt, sekä myös julkisomisteisten “inhouse-yhtiöiden”, eli hankintalain mukaisten sidosyksiköiden -asema. Jotkin kunnat ja hyvinvointialueet ovat inhouse-yhtiöitä käyttämällä pyrkineet kiertämään hankintalakia ja välttämään kilpailutusvelvoitteen. Räikeitä esimerkkejä on nähty viime aikoina lukuisia. Kilpailutusten tarkoituksena on turvata mahdollisimman hyvät palvelut kansalaisille parhaaseen hintaan, eikä kilpailutuksia tulisi jättää tekemättä kiireen ja riittämättömien resurssien vuoksi.
Hallituspuolueiden suunnalta on kuultu myös pyrkimyksiä päästää inhouse-yhtiöt markkinahäiriköiksi kilpailemaan avoimille markkinoille. Hankintalain muun päivittämisen yhteydessä ministeri Tuula Haatainen heitti ilmoille ajatuksen, jonka mukaisesti julkisesti omistetut sidosyksikköyhtiöt voisivat jopa nykyistä laajemmin myydä palveluitaan myös muille kuin omistajayhteisöilleen. Tämä kertoo surullista kieltä siitä, miten vähän vapaata kilpailua ja yritystoimintaa arvostetaan. Julkisen sektorin toimijoita ei olekaan syytä päästää markkinoille kilpailemaan omalla riskillään toimivien yritysten kanssa.
Varsinaisissa kilpailutettavissa hankinnoissa tulisi pyrkiä lisäämään tarjoajien määrää ja siten hankinnan tehokkuutta. Tutkimusten mukaan jopa puoleen julkisista kilpailutuksista osallistuu syystä taikka toisesta enintään kaksi tarjoajaa. Ruotsissa tehdyn tutkimuksen mukaan yhden kilpailijan lisääminen siivousalan kilpailutuksessa laskee hankinnan hintaa jopa 10-20%. Kilpailun lisääminen julkisissa hankinnoissa omaa siis potentiaalia jopa miljardiluokan säästöihin. Käytännön toimet kilpailun lisäämiseksi edellyttävät hankintayksikkötasolla tapahtuvaa osaamisen lisäämistä.
Huomiota täytyy kiinnittää sekä ostajien, että myyjien osaamiseen. Toimiva ostomenettely edellyttää sujuvaa vuoropuhelua yritysten kanssa. Hankintaosaamisen lisääminen mahdollistaa paremman keskittymisen palveluiden laatuun, ja toisaalta auttaa yrittäjiä yhä paremmin tarjoamaan niitä palveluita, joita ostajataho todella kaipaa. Ostajan taas on kyettävä löytämään tasapaino hankinnan koon suhteen. Liian suuret hankintakokonaisuudet voivat sulkea pienet toimijat pois hankintojen piiristä. Toisaalta liian pienet hankinnat voivat olla kokonaistaloudellisesti tehottomia.
Hankinnan jälkeen on kiinnitettävä huomiota myös hankinnoista tehtyihin valituksiin. Jos hankinnasta valitetaan, voi se aiheuttaa kuukausien tai jopa vuosien viiveen hankinnan toteuttamiseen. Valitusoikeus on keskeinen elementti oikeusvaltiossa, mutta esimerkiksi markkinaoikeutta edeltävä hankintavalituslautakunta voisi laskea oikeuskäsittelyyn siirtyvien hankintariitojen määrää, ja nopeuttaa näin hankintojen prosesseja olennaisesti. Lisäksi on tarkasteltava myös tässä yhteydessä ovatko oikeuslaitosten resurssit riittävällä tasolla.
Mitä ehdotamme?
- Asetetaan velvoite kilpailutuksen uusimiseen, jos kilpailutuksessa on vain yksi tarjoaja
- Pidättäydytään toissijaisten poliittisten tavoitteiden toteuttamisesta hankintojen kustannuksella.
- Tehdään markkinavuoropuhelu pakolliseksi osaksi hankintaprosessia
- Otetaan käyttöön kansallinen whistleblowing-kanava julkisiin hankintoihin, jolla kuka tahansa voi tuoda esiin, mikäli hankintalain mukaista hankintaa ei ole tehty avoimen kilpailun hengessä, vaikka se olisi ollut mahdollista
- Asetetaan tiukat rajat kuntien ja muiden julkisyhteisöjen mahdollisuuksiin kilpailla yksityisten yritysten kanssa
- Pilkotaan suuret hankinnat tehokkaasti siten, että kaiken kokoisilla yrityksillä on mahdollisuus tehdä tarjous.
- Säädetään julkisten hankintojen tieto julkisesti hyödynnettäväksi.
- Luodaan järjestelmä nopeutetusta muutoksenhausta julkisissa hankinnoissa
- Asetetaan vaatimus, jonka mukaisesti sidosyksikköstatuksen saamiseksi hankintayksikön on omistettava vähintään 10 % yhtiöstä.
- Ennen inhouse-ratkaisua tulee aina tehdä yritysvaikutusten arviointi, joka on liitettävä päätökseen
Vaaditaan, että kilpailu- ja kuluttajavirasto käy matalalla kynnyksellä läpi kuntien ja hyvinvointialueiden inhouse-ratkaisut
4. Luodaan mahdollisuuksia parempiin sosiaali- ja terveyspalveluihin
Hallitus perusti hyvinvointialueet, joille siirrettiin vastuu sosiaali- ja terveyspalveluiden järjestämisestä. Päätös hallinnon tasojen lisäämisestä ei itsessään lyhennä yhtäkään jonoa tai paranna palvelun laatua. Olemme saaneet lisää hallintoa, rajoituksia ja palveluiden ideologista keskittämistä julkiselle sektorille. Häviäjiä ovat jonoissa kärvistelevät potilaat, veronmaksajat ja hoidon laatu. Kun yksityisten yritysten ja kolmannen sektorin yhteistyötä rajoitetaan voimakkaasti, heikkenee pitkällä aikavälillä palveluiden tuottavuuden ja laadun kehitys.
Siksi tulevan hallituksen on tehtävä sote-uudistukseen mittava korjaussarja. Sote-uudistuksen jatkokehityksessä tulee keskittyä hallinnon rakenteiden virtaviivaistamisen ohella myös kilpailun lisäämiseen sote-sektorilla.
Esimerkiksi suomalaisten enemmistön kannattama valinnanvapaus ja asiakkaiden tarpeiden mukaisten palveluiden kehittäminen on saatava takaisin sosiaali- ja terveydenhuollon keskiöön. Sosiaali- ja terveyspalveluiden käyttäjillä tulee olla tulevaisuudessa nykyistä enemmän mahdollisuuksia vaikuttaa palveluihin valinnanvapauden keinoin. Samalla lähipalveluiden turvaamisen mahdollisuudet vahvistuvat.
Näemme että Sote-uudistuksen jatkotyössä keskiöön on nostettava rakenteiden sijaan yksilö. Ihmisten mahdollisuus valita palveluntarjoaja kirittää hyvinvointialuetta järjestämään palvelut laadukkaasti ja saavutettavasti. Uudet innovaatiot paremmista toimintatavoista syntyvät silloin, kun niitä on paine kehittää. Palvelut tulee tuottaa laadukkaasti mutta samalla kustannustehokkaasti, jotta niitä riittää kaikille tarvitseville. Palveluiden jatkuva parantaminen on ennen kaikkea palveluiden käyttäjien etu.
Lisäksi läpinäkyvyyttä sotesektorilla on lisättävä. Eri hyvinvointialueilla tehdyt ratkaisut on saatava vertailukelpoisiksi, jotta saadaan helpotettua hyvien käytäntöjen leviämistä. Sama läpinäkyvyyden ja vertailukelpoisuuden lisääminen on tehtävä myös hyvinvointialueiden sisällä eri palveluntuottajien välillä.
Keinot kilpailun lisäämiseksi sotesektorilla ovat testattuja ja olleet monin paikoin käytössä jo vanhastaan. Niiden valtakunnallinen käyttöönotto jokaisella hyvinvointialueella on avain parempiin sotepalveluihin ja kustannusten kasvun hillitsemiseen. Lisäksi julkisten hankintojen yleinen kehittäminen lisää tehokkuutta ja vähentää kustannusten kasvupainetta myös sotesektorilla.
Mitä ehdotamme?
- Palvelusetelijärjestelmää tulee kehittää ja tehdä palvelusetelien myöntämisestä kansallisesti ja lakisääteisesti velvoittavaa
- Kehitetään yksityisen sairaanhoidon Kela-korvausta edelleen, sekä nostetaan sen tasoa, jotta yhä useampi voi valita itselleen parhaiten sopivan palvelun.
- Otetaan käyttöön henkilökohtainen budjetointi. Puretaan yksityisen ja kolmannen sektorin kumppanuuden esteet hyvinvointialueilta.
- Varmistetaan laaturekistereiden hyödyntäminen valtakunnallisesti yhdenvertaisten palveluiden kehittämisessä ja hoidon vaikuttavuuden ja kustannustehokkuuden parantamisessa.
- Säädetään palvelualoitevelvoite myös hyvinvointialueille
- Poistetaan markkinoille tulon esteitä niin sääntelyssä kuin julkisten hankintojen koon tarkoituksenmukaisuutta harkitsemalla. Markkinoilla on oltava tilaa myös pienille toimijoille.
- Luodaan paremmat edellytykset terveysdatan turvalliselle käytölle sekä yksityisellä että julkisella sektorilla. Mahdollistetaan näin tutkimuksen ja uusien innovaatioiden synty ja edistetään kilpailua.
5. Uudistetaan apteekkialaa turvallisesti ja vastuullisesti
Apteekkiala on vahva osa suomalaista terveydenhuoltojärjestelmää ja apteekeilla on suuri merkitys potilaan onnistuneen lääkehoidon toteutumisessa. Apteekeissa lääkkeiden käyttäjä saa ohjausta ja monipuolista tukea omahoitoon sekä terveytensä edistämiseen.
Apteekki- ja koko lääkealan tiukalla sääntelyllä pyritään turvaamaan lääketurvallisuutta ja varmistamaan lääkkeiden saatavuus koko Suomessa. Suomalaiset luottavat apteekkeihin ja tämä luottamus on säilytettävä. Kaikki alalle tehtävät muutokset on siis valmisteltava erityisen huolellisesti ja kokonaisuus huomioiden.
Alan tiukkaa sääntelyä kohtaan on kuitenkin esitetty kritiikkiäkin. Apteekkialan sääntelyä kohtaan esitetty kritiikki on viime vuosina koskenut esimerkiksi markkinoille pääsyn esteiden suojissa kerättäviä ylituottoja, liian harvaa apteekkiverkkoa ja lääkkeiden ympärivuorokautisen saatavuuden haasteita. Lisäksi kritiikkiä on kerännyt uusien apteekkilupien perustamista hidastavat pitkät lupaprosessit muutoksenhakuvaiheineen.
Lääkehuolto on kiinteä osa sosiaali- ja terveydenhuoltoa. Järkevä lääkehoito on vaikuttavaa, turvallista, laadukasta, taloudellista ja yhdenvertaista. Toimivan lääkehuollon merkitys tulee lähitulevaisuudessa vain kasvamaan muun muassa väestön nopeamman ikääntymisen vuoksi. Esimerkiksi lääkkeiden saatavuusongelmat johtuvat usein äkillisistä kysynnän muutoksista ja ongelmista globaaleissa toimitusketjuissa, sekä lääketuotannon keskittymisestä. Siksi onkin erittäin tärkeää tarkastella lääkemarkkinoiden ja apteekkialan sääntelyn mahdollisia muutostarpeita ja hakea mahdollisuuksia kilpailun ja tehokkuuden lisäämiseksi
Apteekeille on esimerkiksi annettava saatavuushäiriötilanteissa oikeus vaihtaa lääkevalmisteen pakkauskokoa, kappalemäärää ja vahvuutta vastaavaan toiseen lääkevalmisteeseen siten, ettei valmisteen annostus ja hoidon kesto muutu. Tulevaisuuteen katsovilla sääntelyratkaisuilla varmistetaan jokaiselle mahdollisuudet saada lääkkeitä sekä lääkeneuvontaa läheltä ja kohtuullisin hinnoin.
Korkea lääketurvallisuuden taso voidaan ylläpitää myös enemmän kilpailua sallivalla sääntelyllä, kuten muissa pohjoismaissa on tehty. Nykyinen apteekkialan sääntely ja apteekkivero sekä apteekkitalouden järjestelyt ovat tutkitusti johtaneet korkeisiin hintoihin ja paikoin harvaan apteekkiverkkoon. Vapaammasta sääntelystä seuraisi kaikille suomalaisille etuja saatavuuden parantumisen ja apteekkitalouden muutosten myötä myös edullisempien hintojen kautta.
Kokoomuksen näkemyksen mukaan apteekkitaloutta on aika uudistaa kuluttajien eduksi. Apteekkiverkon ja yhtiömuotosääntelyn ohella myös apteekkiveroa ja lääketaksaa on arvioitava uudelleen, sillä ne määrittävät lääkkeiden hintaa. Tavoitteena tulee olla lääkkeiden järkevän käytön ohella lääkekorvauskustannusten kasvun taittaminen, lääkkeiden hintojen laskeminen ja apteekkien välisten erojen kaventaminen.
Hyvin toteutettuna apteekkiuudistus antaa myös mahdollisuuden hyödyntää tehokkaasti myös muun kaupan alan logistiikkaketjuja. Samalla voidaan parantaa lääkkeiden saatavuutta läpi Suomen. On varmistettava, että jokaisessa apteekissa niin verkossa kuin kivijalassa saa aina asiantuntevaa neuvontaa lääkkeisiin liittyen.
Apteekkijärjestelmä ja apteekkitalous on ollut myös kriittisen viranomaistarkastelun piirissä. Vuonna 2020 julkaistussa Kilpailu- ja kuluttajaviraston (KKV) selvityksessä apteekkialan kehittämisestä todetaan, että ”Jos Suomessa olisi käytössä jonkun muun Pohjoismaan hinnoittelujärjestelmä ja Suomen arvonlisäverokanta sekä tukkuhinnat pysyisivät samoina, avohuollon lääkekustannukset olisivat noin 184–244 miljoonaa euroa alhaisemmat vuosittain. Myös suomalaisten potilaiden omavastuumenot olisivat selvästi alemmat.” Edellä mainittuun vaikuttaa ensisijaisesti Suomen apteekkiverojärjestelmä.
Vastuullisella ja kilpailua lisäävällä apteekkiuudistuksella on tavoitteena parantaa lääkehoitojen oikeaa toteutumista sekä julkistaloutta.
Mitä ehdotamme?
- Tunnistetaan apteekkien toiminta osana terveydenhuoltoa ja turvataan ne osana sotepalveluiden verkostoa etenkin haja-asutusalueilla
- Varmistetaan toimenpideohjelmalla lääkkeiden saatavuus koko Suomessa
- Toimeenpannaan vastuullisen markkinatalouden hengessä apteekkien ja koko lääkealan tulevaisuusohjelma, jolla lisätään kilpailullisuutta laadusta tinkimättä, saadaan edullisempia lääkkeitä kuluttajalle, hyötyjä julkiseen talouteen, ja joka kohtelee kansalaisia ja elinkeinoja yhdenvertaisesti.
- Puretaan apteekkilupien tarveharkintaa varmistaen riittävä alueellinen ohjaus ja lähipalvelut.
- Mahdollistetaan apteekkitoiminta myös osakeyhtiömuotoisena ja luodaan läpinäkyvät pelisäännöt henkilöyhtiömuodossa toimivien apteekkien yhteydessä toimivien osakeyhtiöiden toiminnalle.
- Vapautetaan rajatusti itsehoitolääkkeiden myyntiä turvallisuus, hoitojen oikea toteutuminen ja farmaseuttinen neuvonta varmistaen
- Kehitetään verkkoapteekkia muun muassa pohjoismaisia malleja hyödyntämällä, huolehtien lääketurvallisuudesta, sekä lähiapteekkipalveluiden saavutettavuudesta.
- Luodaan apteekeille mahdollisuus yhdessä huolehtia verkkoapteekin lääkeneuvonnasta.
6. Vapautetaan alkoholipolitiikkaa eurooppalaiseen suuntaan
Kieltolain kumoamisesta on yli 90-vuotta, mutta se näkyy edelleen voimakkaasti suomalaisessa kulttuuriperinnössä. Vuodesta 1919 voimassa ollut kieltolaki päättyi tiistaina 5.4.1932 klo 10 kun ensimmäiset nykyisen Alkon myymälät avattiin kuluttajille.
Käytännössä alkoholin kieltolain henki elää edelleen vahvasti nykyisessä alkoholipolitiikassa. Näkökulma on edelleen se, että suomalaisia on alkoholiasioissa holhottava, vaikka suhteemme alkoholiin on 90-vuodessa muuttunut. Alkoholikulttuurin muutosta tukevat myös tuoreet tutkimukset: Alkoholin kokonaiskulutus on vuosi vuodelta laskenut ja erityisen iso muutos parempaan on tapahtunut nuorempien ikäluokkien alkoholin käytössä.
Holhoava asenne kukkii monissa yksittäisissä säädöksissä, jotka ovat lähinnä historiallisia kummajaisia. Esimerkiksi miksi joudumme ostamaan viinit erillisistä kaupoista emmekä voi napata sitä matkaamme muun kauppareissun yhteydessä? Miksi emme voi ostaa ravintolaillan päätteeksi hyväksi havaittua viiniä mukaan ravintolasta? Tai miksi meillä tuotettua laadukasta kotimaista olutta ei voi ostaa kaikista pienpanimoista? Kuluttajan ja yrittäjän mahdollisuuksia siis rajoitetaan historiallisista syistä voimakkaasti.
Kotimaisen alkoholipolitiikan uskottavuus on heikentynyt. Päihdehaittojen estämisellä perusteltu Alkon monopoli ei ole uskottava, kun vain noin kolmannes Suomessa kulutetusta alkoholista ostetaan valtion ylläpitämistä myymälöistä. Kotimaisen vähittäiskaupan lisäksi yhä useampi suomalainen ostaa alkoholinsa muista EU-maista. Etämyyntiä vastustaessaan osa viranomaistahoista on lähtenyt vimmaiseen puolustustaisteluun, joka tavallisten kansalaisten ja yritysten näkökulmasta muistuttaa jo mielivaltaa.
Alkoholipolitiikka ja erityisesti alkoholimarkkinoita koskeva sääntely on rohkeasti uudistettava. Alkoholin henkinen kieltolaki on vihdoin kaadettava. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että Suomen alkoholipolitiikka eurooppalaistetaan. Alkoholipolitiikkaa tulee jatkossa tehdä osana avointa markkinataloutta, jossa mm. alkoholin etämyyntiä ja tuontia koskevat säädökset ovat selkeät.
Uudistus ei poista tarvetta ylläpitää palveluita ja toimia, joilla alkoholista aiheutuvia haittoja ehkäistään vaan pikemminkin päinvastoin. Tavoitteena uudessa järjestelmässä pitää olla se, että nykyistä suurempi osa alkoholista kerättävistä veroista myös käytetään alkoholihaittojen vähentämiseen.
Mitä ehdotamme?
- Uusi hallitus luo tiekartan Alkon monopolin hallituksi purkamiseksi. Tavoitteen tulee olla, että uusi alkoholipolitiikka olisi kokonaisuutena voimassa kieltolain kumoamisen 100-vuotispäivänä eli maanantaina 5.4.2032 klo 10.
- Siirretään alkoholipolitiikka sosiaali- ja terveysministeriöstä työ- ja elinkeinoministeriöön muiden elinkeinosektorien tapaan.
- Ensimmäisessä vaiheessa vaalikaudella 2023–27 nostetaan prosenttirajaa päivittäistavarakaupassa, jolla mahdollistetaan kaikkien oluiden ja mietojen viinien myynti päivittäistavarakaupassa.
- Luodaan reilu ja mahdollistava sääntely alkoholijuomien etäkauppaan sekä maan sisällä että EU/ETA-alueen puitteissa.
- Parannetaan päivittäistavarakaupan mahdollisuuksia uusiin verkkopohjaisiin liiketoimintamalleihin sallimalla alkoholin etämyynti päivittäistavarakaupoille.
7. Mahdollistetaan kilpailu raideliikenteessä
Raideliikenne on sekä henkilö- että tavaraliikenteen kannalta keskeinen liikkumisen muoto Suomessa. Kestävänä liikkumisen muotona raideliikenteen merkitys tulee entisestään korostumaan Suomessa tulevina vuosina.
Suomessa raideliikenteen markkina on keskittynyttä ja kilpailu on vähäistä moneen Länsi-Euroopan maahan verrattuna. Tavarajunaliikenne on avattu kilpailulle v. 2007, ja markkinoille on tullut useita operaattoreita. Henkilöjunaliikennettä harjoittaa kuitenkin edelleen vain valtionyhtiö VR.
VR:n yksinoikeus henkilöjunaliikenteessä on päättynyt v. 2020, jonka jälkeen on siirrytty niin sanottuun Open access -malliin, jossa henkilöjunaliikenteen operointi on mahdollista myös uusille operaattoreille. Henkilöjunaliikenteen avautuminen kilpailulle ei ole kuitenkaan edennyt. Keskeisenä syynä on korkea markkinoille tulon kynnys. Suomen raideleveys poikkeaa muusta Euroopasta, mikä ei mahdollista kaluston käyttöä Suomessa ilman lisäinvestointeja.
Markkinoille tulon ollessa muutoinkin haastavaa, vasemmistohallitus on myös omilla toimenpiteillään sementoinut nykyistä markkinatilannetta. Hallitus neuvotteli ennätyksellisen pitkän, vuoteen 2030 asti ulottuvan ostoliikennesopimuksen VR:n kanssa henkilöjunaliikenteen ostoista viime vuoden lopulla. Pitkä sopimus tukkii kilpailun perusteettomalla tavalla. Kilpailu on saatava avattua hyvin harkittuna ja nopeammin.
Suomessa uusien toimijoiden pääsyä markkinoille tulee helpottaa. Junaliikenteen kaluston siirtäminen valtionyhtiön hallintaan vuokrattavaksi avaisi mahdollisuuksia uusien junaoperaattorien toiminnalle. Erityisesti lähijunaliikenteeseen voisi olla saatavissa kilpailua ja uusia toimijoita suhteellisen nopeastikin. Ratkaisuja odotettaessa VR on vuosia romuttanut vanhentuvaa kalustoa, mikä on estänyt kaluston korjaamisen ja uudelleenkäytön kilpaileville operaattoreille. Valtion omaisuuden haaskaamiselle on syytä laittaa välitön stoppi. VR:n vanhentuvan kaluston myyminen, romuttamisen sijaan, avaa ovet kilpailulle.
Erityisesti lähiliikenteen avaamiselle on kysyntää useilla maamme kasvavilla kaupunkiseuduilla ja ensimmäisiä suunnitelmia liikenteen käynnistämisestä on jo valmisteltu. Uudet seudulliset toimijat monipuolistaisivat kaupunkikeskusten kehittymistä ja helpottaisivat työssäkäyntiä. Nykyisellään lainsäädäntö estää kaupunkiseutuja järjestämästä lähijunaliikennettä HSL:ää lukuun ottamatta. Kokoomus haluaa mahdollistaa lähijunaliikenteen järjestämisen kaupunkiseuduilla.
Raideliikenteen uudistukset hyödyttävät kansalaisia arjessa. Kilpailulle avatut raideliikenteen markkinat mahdollistavat raideliikenteen yhteyksien laajentamisen kansalaisten käyttöön. Samalla toimivat markkinat estävät lippujen hintamonopolin ja tuovat liikenteen kustannukset tarkasteluun. Esimerkiksi HSL:n pk-seudun lähijunaliikenteen kilpailutus on tuomassa yhtiölle 275 miljoonan euron kustannussäästöt sopimuskaudella. Yhteiskunnan kokonaisedun nimissä VR tarvitsee kilpailua ja kirittäjiä.
Mitä ehdotamme?
- Mahdollistetaan lakimuutoksella kilpailuun perustuva lähijunaliikennöinti koko Suomessa samaan tapaan kuin HSL järjestää lähijunaliikenteen pääkaupunkiseudulla nykyisin.
- Pyritään avaamaan kaukoliikenteen kilpailu ennen nykyisen vuoteen 2030 ulottuvan ostopalvelusopimuksen päättymistä.
- Yhtiöitetään VR:n kalusto eri liikenneoperaattoreiden vuokrattavaksi, jotta alalle voi syntyä tervettä palvelu- ja kustannustasoa kirittävää kilpailua.
- Asetetaan VR:n kalustolle romutuskielto ja siirretään romutettavaksi aiottu kalusto valtion perustaman kalustoyhtiön hallintaan.
8. Parannetaan maankäytön ja rakentamisen markkinaehtoisuutta
Myös maankäyttö- ja rakennuspolitiikassa toimivat markkinat palvelevat kaikkia suomalaisia. Toimivien markkinoiden avulla saadaan asumisen hinta pidettyä matalana ja palveltua elinkeinoelämän tarpeita. Markkinataloudelle on myös maankäytössä annettava riittävästi tilaa.
Markkinamekanismi hintasignaaleineen osoittaa, missä maa on halutuinta ja minne kannattaa investoida. Riittävät investoinnit taas varmistavat, että mahdollisimman monella on mahdollisuus asua tai yrittää juuri siellä, missä sijainti on paras.
Maankäyttöä ja asumista säännellään useilla eri tasoilla. Suurin valta erityisesti kaupunkikuvalle on kuntatasolla. Valtiolla on kuitenkin oma osuutensa maankäytön suunnittelussa ja kuntien kannustimien asettamisessa. Valtion tuleekin muun muassa MAL-sopimusten avulla vauhdittaa kaupunkien riittävää asuntotuotantoa ja liikenneinvestointeja.
Asuntojen hinnat ovat nousseet Suomessa huomattavasti muita pohjoismaita hitaammin. Hinnannousun hidasteena on ollut pitkälti runsas asuntorakentaminen. Koska suomalaisten varallisuudesta merkittävä osa on jo valmiiksi ollut sidottuna asuntoihin, on maltillinen asuntojen hintakehitys ollut Suomelle selvä kilpailuetu. Tulevaisuudessakin tonttitarjonnan on oltava riittävää ja kaavoituksen sujuvaa, jotta asuntojen tarjonta saadaan turvattua. Julkisen ja yksityisen yhteistyötä kaavoituksessa tulee edistää. Kiinteistön omistajalla tulee olla kaikkialla Suomessa mahdollisuus vaikuttaa omistamansa maa-alan käyttöön aloiteteitse.
Myös sosiaalisesti tuettu asuminen on tehokkainta toteuttaa markkinamekanismia hyödyntäen. Markkinaehtoista edullisemmaksi tuettu asuntotuotanto kohdistuu usein väärin, koska ihminen saattaa asua aiemmin saamassaan edullisessa asunnossa, vaikka ei enää tulojensa puolesta tarvitsisi tukea asumiseensa.
Tuettu asuntotuotanto aiheuttaa usein myös segregaatio-ongelmia kun markkinahintaa edullisempia asuntoja kaavoitetaan alueille sivuun parhaista sijainneista. Onkin lähtökohtaisesti parempi tukea asumista suorin tulonsiirroin, jotka joustavat elämäntilanteiden muuttuessa paremmin kuin sosiaalinen asuntotuotanto. Tuettua asuntotuotantoa kuitenkin tarvitaan erityisesti asunnottomuuden poistoon, sekä erityisryhmille kuten opiskelijoille ja vanhuksille.
Erityisen negatiivisesti Kokoomus suhtautuu tuettuun omistusasumiseen, jossa julkinen sektori alempien tonttihintojen ja hintasääntelyn avulla tarjoaa jopa satojen tuhansien eurojen tuen keskiluokalle. Pienituloisimmilla ei useinkaan ole mahdollista saada lainaa edes tuettuja omistusasuntoja varten. Jotta unelma omasta asunnosta olisi kuitenkin mahdollinen mahdollisimman monelle, on huolehdittava riittävästä monipuolisen asuntokannan kaavoituksesta, sekä siitä että ehdot rahoituksen saamiselle eivät kiristy liikaa.
Maankäytön sääntelyllä on vaikutuksensa myös elinkeinotoiminnassa. Esimerkiksi päivittäistavarakauppa on hyvin keskittynyttä ja ketjuuntunutta. Kaupan keskittymiseen vaikuttavat Suomen laaja koko ja harva asutus. Kaavoituksella voidaan edistää toimialan kilpailua ja paikallisia työllistämisen edellytyksiä.
Niin ilmastonmuutoksen kuin kaupan toimintaedellytysten kannalta on tärkeää, että vähittäiskauppa, erityisesti päivittäistavarakauppa voi sijoittua lähelle asiakasvirtoja. Paikallisesti on kaavoitettava päivittäistavarakaupalle kaavoitettuja kiinteistöjä myös muille kuin asemansa jo vakiinnuttaneille suurille toimijoille.
Mitä ehdotamme?
- Valmistellaan Marinin hallituksen aikana epäonnistunut ja vaalikausien yli valmisteltu laaja maankäyttö- ja rakennuslain uudistus. Uudistuksessa turvataan myös markkinoiden toiminta maankäyttö- ja rakennusalalla.
- Kasvatetaan kaupunkien tontti- ja asuntotarjontaa. Riittävä tarjonta on ainoa kestävä keino lisätä asuntomarkkinoiden kilpailua ja pitää asumisen hintakehitys kohtuullisena.
- Nopeutetaan kaavoitusta sekä rakennus- ja ympäristölupien myöntämistä. Lupaprosesseille asetetaan lakiin määräaika. Nopeutetaan myös valitusten käsittelyä hallinto-oikeuksissa
- Hyödynnetään markkinoita, kilpailua, hintainformaatiota ja vaihtoehtoiskustannuksen käsitettä maankäytössä ja rakentamisessa. Kaupunkisuunnittelun ratkaisujen vaikutukset asuntomarkkinoihin, hyvinvointitappioihin ja kaupunkien talouteen on ymmärrettävä nykyistä paremmin.
- Tuodaan näkyviin rakennusoikeuden rajoittamisen ja muiden suunnitteluratkaisujen kustannukset. Kaupunkisuunnittelun ratkaisut vaikkapa asuinrakennusten korkeuteen voivat olla perusteltuja, mutta rakennusoikeuden rajaaminen on väistämättä pois kaupungin tontinluovutustuloista tai rakennusoikeuden myyntituloista.
- Lopetetaan kaupunkien tonttien luovuttaminen alle markkinahinnan, sillä se piilottaa julkisten varojen käyttöä. Luovutushinnan ja markkinahinnan välinen erotus eli yhteiskunnan subventio jää hämärän peittoon.
- Kohdistetaan yhteiskunnan tuella rakennetut vuokra-asunnot ihmisille, jotka eivät saa asuntoa markkinoilta. Tuotantotuettu asuntorakentaminen tulisi kohdentaa asunnottomuuden poistamiseen ja erityisryhmille. Pienituloisten ja vähävaraisten asumiskustannusten tukeminen kannattaa toteuttaa suoraan asumistuella.
- Asetetaan kaavavalituksen vireille saamiseen maksu ja valittajan on osallistuttava kohtuullisin kustannuksin hylätyn valituksen hallinnollisten kulujen kattamiseen.
- Uudistetaan kaavoituslainsäädäntöä siten, että kunnille tulee kohtuulliseen määräaikaan sidottu käsittelyvelvollisuus maanomistajan valmistelemille kaavaesityksille
- Kaavoitetaan riittävästi kaupan tarpeisiin soveltuvia kauppapaikkoja ja kevennetään kaupan sijoittumissääntöjä.
9. Avataan postimarkkinat muuttuneessa maailmassa
Kannettavan postin määrä on jo pitkään vähentynyt huomattavasti. Kirjemäärän lasku on yhteydessä siihen, että Suomi on muiden Pohjoismaiden tapaan digitalisaation eturintamassa. Esimerkiksi yleispalveluvelvoitteen alaisia, postimerkillä varustettuja kirjeitä kotitalous saa nykyisellään keskimäärin joka kolmas viikko. Yleispalvelutuotteiden osuus jakelumäärästä on enää alle neljä prosenttia.
Kirjepostin määrän vähentyessä yksittäisen kirjeen jakelukustannus kasvaa. Kirjepostin volyymin lasku johtuu kysynnän pienenemisestä kuluttajien, yritysten ja julkisen sektorin siirtäessä tiedonjakelunsa verkkoon digitaalisille alustoille. Yritysten pääliiketoiminnan digitalisoituessa niiden ansaintamallit ja kilpailu voivat muuttua radikaalisti.
Samaan aikaan kun kirjepostin määrä vähenee, verkkokaupasta ostettujen pakettien määrä on kasvussa. Jakelualan yritykset investoivat pystyäkseen vastaamaan kasvavaan kysyntään pakettien jakelussa.
Valtion kokonaan omistama Posti vastaa nykyisin kolmenlaiseen asiakastarpeeseen: postinjakelu, paketti- ja verkkokauppapalvelut sekä logistiikkapalvelut. Postipalveluilla on yleistä yhteiskunnallista arvoa, mutta asiakkaiden tarve niille vähentyy jatkuvasti. Paketti- ja verkkokauppapalveluilla puolestaan on kasvava kysyntä ja se on osa rajat ylittävää sekä verkossa toimivaa kauppaa. Logistiikkapalvelut ovat samoin kasvuliiketoimintaa mutta yritysasiakkaiden parissa.
Postin harjoittamat paketti- ja verkkokauppaliiketoiminta sekä logistiikkapalvelut ovat luonteeltaan hyvin kansainvälisiä, vapaasti kilpailtuja ja ilman erityissääntelyä toimivia aloja. Paketti- ja verkkokauppaliiketoiminnan sekä logistiikkaratkaisujen yhteenlaskettu liikevaihto tuo jo yli 50 prosenttia Posti-konsernin liikevaihdosta ja kasvavan osuuden yhtiön tuloksesta.
Postinjakeluun liittyy myös yhteiskunnallisen arvon tuottaminen, kun taas paketti- ja verkkokauppaliiketoiminnan sekä logistiikkapalveluiden perustana ovat ensisijaisesti kaupalliset intressit. Näiden toimintojen asiakkaat, markkinat, tuotteet ja liiketoimintamallit poikkeavat merkittävästi toisistaan.
Tällä hetkellä valtion täysin omistaman Postin oikeutus on yhä vähämerkityksellisemmässä yleispalvelupostissa. Tämän monopolin suojissa se kuitenkin osallistuu myös kilpailluille markkinoille. Postin asema markkinoilla onkin hyvin erilainen kuin kilpailijoidensa, ja samaan aikaan Postilla ei ole intressiä tehostaa monopolin suojissa tapahtuvia toimintojaan.
Postimarkkinat tulee uudistaa siten, että kaikki posti- ja logistiikkapalvelut ovat mahdollisimman edullisia, luotettavia ja turvallisia asiakkaille. Lisäksi palveluiden tulee olla mahdollisimman kustannustehokkaita yhteiskunnalle. Alan kustannus- ja tukirakenteen on myös oltava avoin ja läpinäkyvä.
Mitä ehdotamme?
- Irrotetaan Postista posti-infrastruktuurista vastaava erityistehtäväyhtiö, joka säilyy 100-prosenttisesti valtion omistuksesta (“Suomen Posti-infra Oy”). Tämä yhtiö vastaa joko omana toimintana tai ostopalveluilla postin keräämisestä ja lajittelusta.
- Ostetaan jakelu alueittain vapailla markkinoilla olevilta yrityksiltä.
- Irrotetaan Postista paketti- ja rahtilogistiikasta vastaava yhtiö, jonka tehtävänä on tuottaa voittoa omistajille. Yhtiö toimii täysin vapailla markkinoilla. Valtio voi luopua omistuksesta jollain aikataululla.
10. Uudistetaan rahapelijärjestelmä 2020-luvulle
Suomen nykyinen rahapelipolitiikka on perustunut ajatukseen suojella suomalaisia rahapelaamiseen liittyviltä haitoilta. Paras väline tähän on katsottu olevan järjestely, jossa rahapelitoimintaa on hoidettu alun perin kolmen, sittemmin vuodesta 2016 lähtien yhden rahapeleistä vastaavan monopoliyhtiön kautta.
Vuoteen 2022 mennessä voidaan todeta, että nykyinen rahapelipolitiikka ei toimi. Monopolijärjestelmä ei ole auttanut olennaisesti rahapeliongelmien vähentämisessä. Vuoden 2019 tutkimuksen mukaan noin 112 000 suomalaista kärsi eritasoisista rahapeliongelmista ja läheisten peliongelmista kärsivien määrä oli noin 790 000 suomalaista.
Samalla suomalainen lainsäätäjä on ummistanut silmänsä nopeasti muuttuvan rahapeliympäristön edessä. Siinä rajat ylittävä pelaaminen erilaisten digitaalisten väylien kautta on haastanut perinteisten monopolien uskottavuutta. Tämä on johtanut siihen, että yksinoikeusjärjestelmän markkinaosuus digitaalisessa rahapelaamisessa romahti taas viime vuonna noin viisi prosenttia ja on lähellä kriittistä 50 prosentin rajaa
Voimassa oleva monopolijärjestelmä on erittäin tuottoisa niille yhtiöille, jotka toimivat digimarkkinassa Suomessa. Peliyhtiöt saavat tuottonsa ilman lisenssimaksuja tai veroja. Samaan aikaan tämä rahavirta valuu ulkomaille, eikä pelaaminen ole yhtenäisen sääntelyn tai valvonnan piirissä.
Kotimaista rahapelijärjestelmää onkin uudistettava siten, että se mahdollistaa nykyistä paremmin rahapeliongelmiin puuttumisen. Käytännössä tämä tarkoittaa nykyisestä monopolijärjestelmästä luopumista ja siirtymistä muissa EU-maissa tuttuun lisenssijärjestelmään. Kokemukset Tanskasta ja Ruotsista tukevat tätä tavoitetta. Rahapeliongelmien kartoittamiseksi olennaista uudessa järjestelmässä pitää olla se, että sen tavoitellun kanavointiasteen tulee olla noin 90 prosenttia. Muutoksella on kiire digitaalisen pelaamisen takia. Siksi ratkaisuja täytyy tehdä mahdollisimman nopeasti, viimeistään tulevalla hallituskaudella.
Mitä ehdotamme?
- Siirrytään selvityksen pohjalta tarkemmin määriteltyyn rahapelaamisen lisenssimalliin mahdollisimman pian.
- Arvioidaan onko tarpeellista ottaa käyttöön Hollannin mallin tyyppinen “cool off”-ajanjakso selvitys- ja lainsäätövaiheen ajaksi. Ajanjakson aikana ulkomaiset toimijat eivät voi toimia Suomessa tai ne eivät voisi saada lisenssiä.
- Jätetään mm. lottopelit, arpapelit, kasinot ja peliautomaatit lisenssijärjestelmän ulkopuolelle.
- Perustetaan rahapelitoimialaa valvomaan erillinen toimija, jolle turvataan riittävät resurssit ja parannetaan näin peliongelmaisten asemaa.
- Rahapelien teknologisia järjestelmiä ja pelejä tuottavilta yhtiöiltä vaaditaan B2B-lisenssi.
- Mahdollistetaan kuluttajalle järjestelmä pelaamiseston hankkimisesta yhdeltä alustalta kaikkiin lisensoituihin palveluihin.