Samlingspartiets EU-valprogram: Vi tror på Europa
Finland har varit medlem i Europeiska unionen i 24 år. Finländare har använt euron som valuta i 17 år.
Över 55 000 finska ungdomar har varit på Erasmusutbyte vid europeiska högskolor. Under de senaste 20 åren har Finland haft över 70 000 Erasmus-studenter. Enligt kommissionen fanns det redan år 2014 en miljon Erasmus-bebisar, barn vars föräldrar träffats under utbytet.
Europa är en del av vår vardag. Erfarenheter, vänskapsband och språkkunskaper har nått över gränserna och knutit oss allt närmare ett gemensamt Europa. Det är fint att EU är en allt större del av vår vardag.
Finland måste vara aktiv och ta initiativ till lösningar.
Samtidigt vet vi att EU-medlemskapet är mer än bara vardag. Det är ett val: valet att tillhöra den västerländska värdegemenskapen. Ett ekonomiskt val. För oss är det även ett säkerhetsval och ett förnuftigt val: vår del av världen står inför utmaningar vi måste lösa tillsammans. Finland måste vara aktiv och ta initiativ till lösningar.
Samlingspartiet är Finlands ledande EU-parti. Vi tror att Finland klarar sig bäst på internationella arenor som en aktiv del av västvärlden. Ett starkt EU innebär ett starkare självständigt Finland. Att förespråka EU betyder inte att vara okritisk. Samlingspartiet vill utveckla unionen till det bättre.
Europeiska unionen bör vara en stark förespråkare av den liberala demokratins värden. EU ska påverka internationellt på sina medlemsländers vägnar. Till EU:s grundläggande värderingar hör demokrati, rättsstatsprincipen, mänskliga rättigheter, jämlikhet och yttrandefrihet både för medier och individer. EU måste vara större i stora frågor och mindre i små frågor. Stora saker som vi tillsammans måste satsa på är hållbar tillväxt, bekämpningen av klimatförändringen, säkerhet och försvar, migration samt att försvara den fria regelbaserade världshandeln.
Samlingspartiets Europapolitik
Ett hållbart europa
Under sitt EU-ordförandeskap ska Finland ta ledarskap i klimatfrågor och presentera en skärpning av EU:s utsläppsminskningsmål från 40 % till 55 % till 2030.
EU: s fleråriga budgetram bör utvidgas till att omfattahållbar utveckling i budgetering.
Vi stöder insatser för att stärka den cirkulära ekonomin och att öka återvinning och användning av avfall.
Finland som medlem av ekonomisk stormakt
Vi fördjupar den inre marknaden så att medborgarna kan dra full nytta av den.
Reglering på EU-nivå ska möjliggöra tillväxten av ny digital affärsverksamhet och serviceverksamhet i stället för att kväva dem.
Vi främjar aktivt en regelbaserad världshandel.
Vi fortsätter samarbetet för att bekämpa skatteflykt och grå ekonomi på EU-nivå och internationellt.
Vi betonar varje medlemslands ansvar för sin egen ekonomi.
Samarbete skapar trygghet
EU måste göra mer för att stärka Europas säkerhet och försvar.
Vi stärker EU:s klausul om ömsesidiga bistånd genom att föreslå gemensamma övningar med andra medlemsländer.
Vi förbereder oss tillhybrid- och cyberhot samt utvecklar beredskap för att bekämpa dessa tillsammans. Finlands nygrundade hybridkompetenscenter har en nyckelposition.
Ansvarsfull migrationspolitik
Vi stöder utvecklingen av levnadsförhållanden särskilt i asylsökandes ursprungsområden och främjar helhetsmässig krishantering.
Genom utvecklingssamarbete stärker samhällens stabilitet, demokratiska utveckling och jämställdhet.
Vi stärker bevakningen av EU:s yttre gränser och effektiverar samarbetet kring asylhantering.
Ett välmående, säkert och enat EU
Vi ökar det europeiska samarbetet kring bildning och forskning.
Vi lägger respekterande av av rättsstatsprincipen som ett villkor för EU-finansiering.
Till EU-medlemmar tar vi endast länder som har social, ekonomisk och juridisk beredskap till detta.
För att stärka EU: s globala roll ökar vi antalet beslut med kvalificerad majoritet inom utrikespolitiken.
Ett hållbart Europa
Klimatförändringen är vår tids största utmaning. Ny ekonomisk tillväxt måste grunda sig på användning av hållbara, förnybara och återvinningsbara material, ren teknologi och låga koldioxidutsläpp.
Detta förutsätter en hållbar industriell produktion och användning av naturresurser.
Hållbar utveckling måste ses som en stor möjlighet. Miljöomsorg och ekonomisk tillväxt utesluter inte varandra. EU:s fleråriga budgetram bör utvidgas till att omfatta budgetering av hållbar utveckling. EU och dess medlemsländer måste göra allt målmedvetnare lösningar för att minska utsläppen. Finland måste stöda och främja samarbetet kring de sju strategiska sektorer i kommissionens klimatstrategi: energieffektivitet, användning av förnybara energikällor, ren, säker och nätverksansluten rörlighet, konkurrenskraftig industri och cirkulär ekonomi, infrastruktur och sammanlänkningar, bioekonomi och naturliga kolsänkor samt utvinning och lagring av koldioxid.
FN:s klimatpanel IPCC:s rapport från hösten 2018 betonar att klimatets uppvärmning måste begränsas till 1,5 grader. Det tidigare utsatta målet på två graders skulle i praktiken nästan fördubbla påverkan av klimatförändringen jämfört med en ökning på en och en halv grad. Följderna av klimatförändringen är speciellt synliga då arktiska isen smälter, havsnivåer stiger och korallreven förstörs. Spelet är dock inte förlorat. Det är dags att agera.
För att lösa klimatförändringens utmaningar måste vi främja nya energiformer, cirkulär ekonomi och biobaserade råvaror.
För att lösa klimatförändringens utmaningar måste vi främja nya energiformer, cirkulär ekonomi och biobaserade råvaror. EU: s långsiktiga klimatåtgärder måste konstrueras så att EU uppnår koldioxidneutralitet före år 2050. EU:s utsläppshandelssystem är en effektiv metod för att minska koldioxidutsläpp, men ett alltför lågt pris per koldioxidton styr inte utsläppen nedåt tillräckligt snabbt. Unionens utsläppsminskningsmål måste stramas åt från 40 % till 55 % till året 2030. Extra bördor ska inkluderas i utsläppshandelssektorn. Vi måste också säkra att östra och södra Europa håller sig till målen. Under sitt EU-ordförandeskap bör Finland ta ledningen i klimatfrågor och presentera strängare utsläppsminskningsmål i EU.
För att uppnå Parisavtalets klimatmål måste EU satsa allt starkare på produktion av ren energi. Centralt för en hållbar och säker energiförsörjning är främjandet av en energiunion samt tillräckliga resurser till forskning och utveckling till sektorn. Europa måste sträva efter att minska sitt beroende av extern energi. EU ska satsa på gränsöverskridande europeiska supernät och därmed bilda en verklig energimarknad.
Transport genererar en fjärdedel av alla utsläpp i EU. Det är även den enda sektorn där utsläppen har ökat. Enligt prognoserna kommer trafikmängderna bara att öka, så vi måste ta i bruk olika metoder för att minska utsläppen. Vi måste snabbt elektrifiera transportsektorn och öka användningen av hållbara biobränslen särskilt inomtungtransport ochflygtrafik. Inom batteriproduktion för elbilar måste vi säkerställa miljöansvaret. Utöver att utveckla bränslen och bilteknologi kan stadsplanering, logistik och digitalisering också bidra till att minska utsläppen
Skogspolitik ska i framtiden också vara en nationell kompetens. Däremot beröreuropeiska energi- och klimatpolitiken även skogar. Finland måste leda via exempel i EU och i världen när det kommer till skogsvård. EU:s plaststrategi skapar nya möjligheter för hållbara finska plastinnovationer. Samtidigt som biobaserade material i allt större utsträckning ersätter fossila råvaror måste vi också bevara livskraftiga kolsänkor.
Då avfall blir till råvara för tillverkning och energiproduktion får den cirkulära ekonomin en allt centralare roll. Under kommande mandatperiod måste vi modigt ta ställning till återvinning, minskande av svinn och hållbart utnyttjande av naturresurser i hela EU. Vi måste ersätta plastprodukter med hållbara alternativ och förbjuda transport av plastavfall till länder utanför EU om inte länderna i fråga kan ge bevis på att de utövar hållbar återvinning.
Utöver bekämpningen av klimatförändringen bör vi även granska de anpassande och förmildrande åtgärder som förändringen kräver. På grund av klimatförändringen måste vi i fortsättningen förbereda oss bättre på naturkatastrofer och extrema väderfenomen. Klimatförändringen medför även förändringar i jordbrukspolitiken, då väderfenomen på ett håll i Europa orsakar torka och på ett annat håll översvämningar. Matproduktionens självförsörjningsgrad är också en säkerhetsfråga. Vi bör bevara varje medlemsstats möjlighet till jordbruk av god kvalitet, men samtidigt förnya EU:s jordbruksstödssystem med sikte på en hållbar och marknadsbaserad jordbrukspolitik.
Finland som medlem av en ekonomisk stormakt
Ekonomiskt samarbete och det välstånd som det skaparhar alltid varit centrala för EU.
Under den senaste mandatperioden har Samlingspartiet betonat ansvarsfull utveckling av den ekonomiska och monetära unionen, betydelsen av EU:s gemensamma handelspolitik, samt betydelsen av kompetens, forskning, utveckling och innovationer för att av tillväxt och sysselsättning.
Europeiska unionen ger Finland tillgång till världens största inre marknad. Finlands ekonomiska välstånd är centralt beroende av EU-området, som är vår viktigaste exportmarknad. Att fördjupa den inre marknaden och effektivera dess verksamhet ligger uttryckligen i Finlands intresse. En fungerande inre marknad gynnar framför allt våra medborgare. Den inre marknaden består av fyra hörnstenar: fri rörlighet för varor, tjänster, personer och kapital. Tillgång till EU:s inre marknad kräver respekt för alla fyra friheter.
Utöver finansieringsinsatser för forskning, utveckling och innovationer kräver utvecklingen av den inre marknaden även att vi utnyttjar till fullo de möjligheter som uppstår från digitaliseringen . Till den digitala inre marknaden hör till exempel datarörlighet och inkomstmodeller som baserar sig på fria rörlighet av information och data. Den inre marknadens lagstiftning bör följa sin tid och möjliggöra allt smidigare handel. Målet ska vara att bryta upp onödiga normer och minska den administrativa bördan.
Vi måste aktivt bekämpa skatteflykt och grå ekonomi på nationell, europeisk och internationell nivå. En harmonisering av beräkningssättet för företagsbeskattning skulle bidra till kampen mot skatteflykt och på samma gång minska den administrativa bördan för företag med verksamhet i flera EU-länder. Detta skulle å sin sida även underlätta finska företags tillväxt på EU-området.
Utvecklingen av den ekonomiska och monetära unionen kräver fortfarande arbete. De största problemen i den ekonomiska och monetära unionen är överskuldsättning, brist på marknadsdisciplin samt det avgörande kontakten mellan medlemsstaterna och bankerna. För eurons trovärdighet och för valutasystemets stabilitet är det ytterst viktigt att medlemsstaterna får respekt för stabilitets- och tillväxtpakten samt åstadkommer strukturreformer. Ett kontrollerat införande av en skuldsaneringsmekanism skulle garantera verkställandet av ett investeraransvar. Vi måste stärka implementeringen av beslut och ställa strängare krav på att de efterföljs både i stora och i små medlemsstater.
Bankunionen borde färdigställas i enlighet med medlemsstaternas överenskomna riktlinjer. Vi kan inleda en diskussion om ett gemensamt depositionsskydd, men inte före nuvarande risker minskats tillräckligt. Vi bör även främja en kapitalmarknadsunion. En privat riskdelning via kapitalmarknaden är avgörande för eurons stabilitet. Det utgör också mindre tryck på att expandera det gemensamma ansvaret mellan medlemsstaterna.
EU:s fleråriga budgetram, det vill säga dess budget, ska skapa europeiskt mervärde. I första hand måste vi bedöma budgetens storlek på basis av dess innehåll. Investeringar i forskning, utveckling och innovation stöder ekonomisk tillväxt, sysselsättning och kompetens i hela Europa. Ökad finansiering av Horisont Europa- och Erasmus-programmen samt nya teknologier och teknologilösningar är rätt väg att gå. Gemensamma utmaningar, såsom bekämpandet av klimatförändringen, migrations samt säkerhets- och försvarspolitiskt lönar sig att finansiera tillsammans.
Traditionellt har EU-finansieringen gått främst tilljordbruk samt social-, struktur- och kohesionspolitik. Under årens lopp har båda programmen reformerats i en mer strategisk riktning, bland annat genom att betona miljömässiga aspekter och eller smart specialisering inom subventionerna. Dessa prioriteringar har varit förmånliga för norra och östra Finland. Det här ska man satsa på i fortsättningen istället för att endast finansiera produktion eller infrastruktur. Andelen av EU:s budgets som går till fonden för landsbygdsutveckling bör bevaras på rimlig nivå, så att inte målen för miljöskydd och stävjande av klimatförändringen går i stöpet.
Ur Finlands perspektiv är färdigställandet av Transeuropeiska transportnätet TEN-T:s kärnnät före år 2030 och färdigställandet av dess täckande nät före år 2050 en central del av den inre marknadens infrastrukturprojekt. Särskild uppmärksamhet bör fästas vid stambaneprojektet från Helsingfors via Torneå till Stockholm. För att den inre marknaden ska fungera allt effektivare är det viktigt att vi genomför som helhet Fonden för ett sammanlänkat Europa - på nationell och internationell nivå.
En verklig europeisk inre marknad existerar inte förrän dess digitala och servicerelaterade dimension utvecklas i en genuint integrerad riktning med gemensamma spelregler. Samtidigt måste vi bevara ett högt konsumentskydd och produktsäkerhet. Det finns skäl att låta en bredare allmänhet dra nytta av EU-finansierade digitala projekt. Resultaten av digitala projekt, såsom innehåll, tjänster, appar och deras källkod bör vara åtkomliga och tillgängliga för alla.
Inom forskningspolitiken borde man framför allt betona utveckling och ibruktagande av universella teknologier som har betydelse för framtidens globala konkurrenskraft. Inom ett eller två decennier kommer artificiell intelligens och andra betydande nya innovationer inom plattformsekonomi och materialteknologi att ändra medborgarnas och företagens verksamhet lika mycket som till exempel el eller Internet. Digitaliseringens snabba utveckling är förknippad med etiska och regleringsmässiga utmaningar som vi måste tänka på redan under kommande mandatperiod. Europeisk reglering får inte kväva innovationer, men samtidigt måste den även ge medborgarna integritetsskydd och säkerhet.
Samarbete skapar trygghet
EU måste göra mer för att stärka Europas säkerhet och försvar samt för att skydda sina medborgare.
Inom försvarssamarbetet kan EUskapa märkbart europeiskt mervärde. Medlemstaterna kunde förbättra biståndsklausulens betydelse genom att öva tillsammans.
Det försvagade säkerhetsläget har för samman EU inom säkerhetspolitiken. På ett par år har EU:s gemensamma säkerhets- och försvarspolitiska samarbete avancerat mer än under hela EU:s existens. Försvarssamarbetet kompletterar den nationella försvarsförmågan, höjer beredskapen mot yttre hot samt gör det lättare att få och ge militärt bistånd. För Finland är det viktigt att den ömsesidiga biståndsklausulen är bindande, eftersom den samtidigt stärker både EU:s och Finlands säkerhetsläge.
Samarbetet mellan EU och Nato främjar Finlands säkerhet.
Säkerhets- och försvarssamarbetet inom EU kompletterar Nato och stärker den europeiska säkerheten. Samarbetet mellan EU och Nato främjar Finlands säkerhet. Trots en möjligt Brexit, lönar det sig att fortsätta samarbeta med Storbritannien som har Europas största militärmakt.
Då Finland inte tillhör militärallianser ökar allt säkerhets- och försvarssamarbete vår säkerhet. Genom EU:s permanenta strukturerade samarbete, årliga bedömningar av försvarsutgifter samt fonden för forskning och prestanda vill vi stärka Europas egen handlingsförmåga. För medlemsländerna lönar det sig att öka antalet gemensamma anskaffningar. För att stärka försvarssamarbetet bör vi stärka det juridiska ramarnaför rörlighet av militärt material.
Utöver traditionellt försvarssamarbete måste Europa förbereda sig på hybrid- och cyberhot samt utveckla beredskap för att bekämpa dem. Hybridhot är av en såpas varierande natur att vi behöver både EU och NATO för att möta dem. Finlands nygrundade hybridkompetenscenter har en nyckelposition. Därtill bör vi till exempel stärka medieläskunnighet, förenhetliga praxis och intensifiera informationsutbytet mellan medlemsländernas myndigheter.
Samlingspartiet betonar en övergripande utgångspunkt för att lösa internationella problem. Att samordna militär och civil krishantering, fredsmedling, utvecklingssamarbete och humanitärt bistånd är det viktigaste verktyget för att förebygga och lösa kriser.
Civil krishantering hör till EU:s styrkor globalt. Till ett gemensamt försvar hör även tillräcklig politisk och materiell beredskap så att vi vid behov kan agera i kriser som blossar upp på närområden. Att förebygga konflikter samt mäta och övervaka potentiella kriser måste få en betydligt större roll i EU:s gemensamma utrikespolitik.
Ansvarsfull migrationspolitik
Internationella kriser och osäkerhet har förorsakat flyktingar och migration. Vi kan också förvänta oss att antalet klimatflyktingar mångdubblas i framtiden.
Migrationen förutsätter massiva insatser från EU och dess medlemsländer. Detta innebär fler privata investeringar, handel, utvecklingssamarbete, krishantering och bilateralt samarbete överlag. Om EU inte lyckas med detta står unionen inför mer fattigdom, konflikt, flyktingskap och radikalisering.
EU behöver en bättre gemensam asylpolitik. EU:s yttre gränser måste fungera effektivt och säkert. I asylpolitik måste vi skifta till ett kvotflyktingssystem och behandling av ansökningar utanför EU. Bevakningen av EU:s yttre gränser måste vara trovärdig. Men de lagliga rutterna måste också vara i sin ordning. Om EU inte lyckas med detta står unionen inför mer social oro i sina medlemsländer. Vi måste stärka och stödja europeiska gräns- och sjöbevakningsbyrån Frontex. I sista hand är en effektiv bevakning av EU:s yttre gränser ett sätt att säkra den fria rörligheten av människor i EU.
Särskilt flickors utbildning är i nyckelposition för att bygga stabila och trygga utvecklingssamhällen.
EU bör agera i frontlinjen för att främja internationell fred och stabilitet samt stödja arbete som fokuserar på att bekämpa orsakerna till flyktingskap. Biståndssamarbete som förbättrar levnadsvillkoren på den afrikanska kontinenten bör ökas, då det ökar lokalbefolkningens framtidshopp samt förbättrar kvinnors och barns samhällsställning. Särskilt flickors utbildning är i nyckelposition för att bygga stabila och trygga utvecklingssamhällen.
Enligt Samlingspartiet bör EU gå mot ett system där tillgången till internationellt skydd skaövergå till ett system där man kan söka asyl direkt från krisområden och flyktingläger i stället. Att avtala om en gemensam flyktingkvot för EU vore framför allt ett sätt att få Europas stora länder involverade i en rättvist fördelad flyktingkvotsliknande mekanism. Vi måste hitta ett sätt att avtala om detta så att vi samtidigt som motvikt effektivt begränsar antalet asylsökande som egenhändigt reser och söker asyl.
Inget medlemsland ska behöva råka ut för en orimlig situation på grund av en oväntad ökning i antalet asylsökande. Med en gemensamt överenskommen mekanism för ansvarsfördelning måste vi förbereda oss i förväg på en situation där antalet flyktingar ett medlemsland rimligen kan hantera överskrids. Det ligger i Finlands nationella intresse att det i denna typ av situationer finns en gemensamt överenskommen mall för intern överföring mellan länder, då de asylsökande i brist på en mall sannolikt överförs okontrollerat från ett land till ett annat.
Ett välmående, säkert och enhetligt EU
Säkerhetspolitik, teknologisk utveckling och att förstärka grunden till ekonomisk tillväxt är viktiga faktorer, men när allt kommer omkring är de bara medel att förbättra livet på den individuella nivån.
Europeiska unionen finns först och främst för att tjäna sina medborgares intresse. Utbildning, kultur, hälsa och färdigheter är viktiga för vår livskvalitet i vardagen. Som medlem i unionen lönar det sig för oss att delta i att stärka det europeiska mervärdet kring dessa teman.
EU:s välstånd och framgång bygger på utbildade och kompetenta medborgare som får göra ett meningsfullt arbete. Arbetslivet genomgår en stor brytning: globalisering, automatisering och robotisering förändrar samhällen, ekonomier och arbetslivsstrukturer. Därför är det ännu viktigare nu att alla har möjligheten att uppdatera sin kompetens under arbetslivet. Här har hela Europa men också Finland mycket att göra. Arbete är grunden till all välfärd och tillväxt.
Därför har Samlingspartiet föreslagit att kompetens och utbildning är en av tyngdpunkterna under Finlands mandatperiod som EU:s ordförarland. Genom att lyfta fram och upprätthålla kompetens och utbildningsnivå kan vi förvandla utmaningarna till möjligheter gällande arbetslivets brytning.
Populismens stigande popularitet i Europa betonar vikten av att involvera medborgarna i politiskt beslutsfattande. Europeiska unionen får ofta agera som syndabock i svåra nationella beslut. De konkreta fördelarna med unionen ska lyftas tydligare fram och medborgarna tas med till beslutsfattandets hjärta samtidigt. I fråga om att förstärka framtiden och förtroendet är det viktigt att EU allt noggrannare lyssnar på sina medlemsländers medborgare samt öppet vågar diskutera även frågor som utmanar värdegrunden.
Finland har en särskild roll som förespråkare av yttrandefrihet, rättsstatsprincipen och jämställdhet.
För att vara en trovärdig förespråkare för grundläggande värderingar också utåt måste EU:s medlemstater konsekvent vidhålla sina värderingar. Finland har en särskild roll som förespråkare av yttrandefrihet, rättsstatsprincipen och jämställdhet. Rättsstatsmekanismen, med vars hjälp kommissionen kan övervaka utvecklingen av rättstatssituationen i medlemsländerna fick sin början genom Finlands, Tysklands, Nederländernas och Danmarks brev till kommissionen år 2013 då Samlingspartiet var statsministerparti. Att ställa värnande av rättsstatsprincipen som villkor för EU-finansiering är en välkommen förändring som Samlingspartiet förespråkat.
Demokratiska värderingar är lika viktiga inom EU som i förhållande till tredje länder som Turkiet och Ryssland. I nuläget är Turkiet inte redo för ett EU-medlemskap. Nya EU-medlemsländer måste uppfylla rättsliga, politiska och ekonomiska medlemskapskriterier bland annat genom stabila institutioner och en fungerande marknad samt genom att förbinda sig till unionens gemensamma principer. Att utvidga EU är inte ett eftertraktat egenvärde om de nya medlemsstaterna inte är ekonomiskt och socialt redo för detta eller förbinder sig till unionens gemensamma europeiska framtidsvision.
Europeiska unionens utrikespolitik måste vara ett genuint samarbetsområde för det större gemensamma bästa i stället för ett fält för medlemsländernas ömsesidiga konkurrens. Särskilt inom utrikespolitiken skulle ett tätt integrerat, enat Europa producera flest fördelar för sina medlemsländer, till exempel genom att stödja demokratisk ekonomisk utveckling på närområden och i sin utvecklingspolitik, samt bland annat genom att påverka FN-systemets principer eller världshandeln i enlighet med sina egna värderingar. Användningen av kvalificerad majoritet i utrikespolitiken skulle göra det möjligt för EU att spela en mer aktiv roll i världen.
I stormaktspolitiken bör EU agera enhetligt, enligt medlemsländernas intressen. Både i väst och öst måste vi kunna hitta gemensamma för att bygga ett hållbart samarbete. En möjlighet för samarbete är frågor kring det Arktis. Det har blivit allt viktigare för EU att stärka sina förbindelser med USA på alla nivåer. Minskavtalet är en förutsättning för att upplösa EU:s sanktioner mot Ryssland. I sina förbindelserna med Kina bör EU stärka samarbetet i globala frågor, men samtidigt vidhålla sina intressen i fråga om handel och investeringar samt sina principer kring mänskliga rättigheter.
Finlands EU-ordförandeskap under andra halvåret 2019 kommer vid en kritisk tidpunkt, då Brexit är aktuellt, då unionen fastställer sin fleråriga budgetram, och då den nya kommissionen utformar sitt följande femårsprogram. Inom EU har Brexit-förhandlingarna satt fart på att förnya unionen och rentav stärkt medlemsländernas enighet. Nu finns det utrymme för medlemsstater med idéer och vilja att utveckla.
Brexit förändrar EU. Finland ska inte bara anpassa sig till Storbritanniens uttåg. Vi måste skapa nya och vårda gamla samarbetsrelationer till likasinnade medlemsstater. Hansa-gruppen som består av finansministrar från de nordliga länderna har fått sin röst hörd i utvecklingen av den ekonomiska och monetära unionen.
Finland måste förhålla sig ambitiöst till sitt ordförandeskap och till EU i allmänhet. EU är inte ett objekt för intressebevakning. Det är vi som är EU. Samlingspartiets linje är att inte bromsa europeisk integration, utan driva det i vår önskade riktning. Ett enat och starkt EU kan representera sina medlemsländer och medborgare på internationella arenor. I EU:s relationer till andra länder bör Finland specifikt betona en enad position, i stället för att enskilda medlemsstaters ledare skulle tala för Europas del. Ett EU som agerar enigt utåt kan åstadkomma mer säkerhet och välstånd för sina medborgare än varje medlemsstat enskilt.
Ju starkare EU är, desto starkare är Finlands självständighet.
Europaparlamentet (EP) är ett av Europeiska unionens lagstiftningsorgan. EU-medborgarna väljer ledamöterna till Europaparlamentet genom direkta val som förrättas i alla medlemsstater vart femte år. Nästa val förrättas 2019.
Vid Europaparlamentsvalet utgör Finland en av valkretsarna. Detta innebär att kandidaterna är kandidater i hela landet och väljarna kan rösta på vilken som helst kandidat.
Från Finland utses 14 ledamöter i valet 2019.
Tidsplan
I Finland är valdagen den 26 maj 2019.
Förhandsröstning i Finland från onsdag till tisdag 15-21.5.Förhandsröstning utomlands från onsdag till lördag 15-18.5.