Kokoomus.fi / Julkaisut / Politiikka / Suomella on edessään hyvä tulevaisuus, kun jatkamme taloutemme uudistamista

Kokoo­muk­sen edus­kun­ta­ryh­män puheen­joh­taja Matias Mart­ti­sen pitämä ryhmä­pu­heen­vuoro edus­kun­nan budjet­ti­kes­kus­te­lussa 24.9. Muutok­set puhut­taessa mahdol­li­sia.

Suoma­lai­nen hyvin­voin­tiyh­teis­kunta seisoo veden­ja­ka­jalla. Sen talou­del­li­nen pohja on rapau­tu­nut.

Suomen talous ei ole kasva­nut yli 15 vuoteen. Samaan aikaan julkista velkaa on kasva­tettu lähes sadalla miljar­dilla. Nämä talou­den luvut ovat tosia­sia, jota ei pääse yksi­kään puolue karkuun.

Suomen talou­den tulee olla tule­vai­suu­dessa vahva, jotta voimme turvata meille tärkeät palve­lut. Suomessa tulee olla kannat­ta­vaa opis­kella, yrit­tää ja tehdä töitä. Suomen tulee olla turval­li­nen ja krii­sin­kes­tävä maa.

Liian monet halli­tuk­set ovat siir­tä­neet vaikeita, mutta vält­tä­mät­tö­miä uudis­tuk­sia eteen­päin. Me olemme valin­neet tehdä toisin.

Ensin halli­tus­oh­jel­massa sovimme yhteensä 6 miljar­din euron sääs­töistä. Kun julki­sen talou­den tila viime talven aikana synk­keni, halli­tus reagoi nopeasti. Siksi päätimme viime keväänä merkit­tä­västä lisä­so­peu­tuk­sesta.

Nyt laitamme toimeen halli­tuk­sen histo­rial­li­set sopeu­tus­toi­met täysi­mää­räi­sesti. Valtio­va­rain­mi­nis­te­riön tuoreim­man arvion mukaan sovittu 9 miljar­din koko­nai­suus riit­tää velka­suh­teen nousun pysäyt­tä­mi­seen. Ilman halli­tuk­sen toimia velkaa otet­tai­siin ensi vuonna lähes 4 miljar­dia enem­män.

Päätös­ten mitta­kaava tarkoit­taa, että ne näky­vät laajasti koko yhteis­kun­nas­samme. Valtion kukka­ron­nyö­rit on asetettu kaik­kialta kireälle. Vasem­mis­ton ajaman höve­lin talous­po­li­tii­kan aika on ohi.

Pohjois­mai­nen hyvin­voin­tiyh­teis­kunta raken­tuu osaa­mi­sen, työn­teon ja yrit­tä­jyy­den varaan. Vain näillä Suomeen luodaan vaurautta, jolla voimme pitää huolta meille tärkeistä palve­luista kuten laaduk­kaasta opetuk­sesta ja sosi­aali- ja tervey­den­huol­losta.

Meillä on pohjois­mai­nen elin­taso mutta ei pohjois­maista työl­li­syy­sas­tetta. Ruotsi ja Tanska uudis­ti­vat työmark­ki­noi­taan ja sosi­aa­li­tur­vaansa rohkeasti jo aikoja sitten. Suomessa näistä uudis­tuk­sista on puhuttu vuosia, mutta halli­tuk­set toisensa perään ovat lykän­neet niitä eteen­päin. Nyt me toteu­tamme nämä uudis­tuk­set.

Orpon halli­tus on jo vaali­kau­den ensim­mäi­senä vuonna tehnyt histo­rial­li­sen suuret uudis­tuk­set sekä työmark­ki­noille että sosi­aa­li­tur­vaan. Olemme vahvis­ta­neet työrau­haa työmark­ki­noilla. Muut­ta­neet sosi­aali- ja työt­tö­myys­tur­vaa, jotta töihin lähte­mi­nen on aina kannat­ta­vam­paa kuin kotiin jäämi­nen. Olemme keven­tä­neet työn­ve­ro­tusta kautta linjan, ja vihdoin, vuosien jälkeen, suoma­lais­ten osto­voima on kään­ty­nyt kasvuun.

Me jatkamme työn linjaa. Teemme uudis­tuk­sia työn­teon ja yrit­tä­jyy­den edel­ly­tys­ten paran­ta­mi­seksi. Edus­kunta käsit­te­lee parhail­laan histo­rial­lista paikal­li­sen sopi­mi­sen uudis­tusta. Paikal­li­nen sopi­mi­nen laajen­ne­taan koske­maan kaik­kia yrityk­siä samoilla ehdoilla. Näin paran­namme yritys­ten mahdol­li­suutta tarjota työtä ja kasvaa.

Suomen uudis­tus­työ­hön emme ole saaneet minkään­laista vetoa­pua tämän salin vasem­malta laidalta. SDP on valin­nut talous­po­li­tii­kan linjak­seen tois­taa vanhaa resep­ti­ään: peru­taan, lykä­tään, siir­re­tään. Vanhaa valtion­hoi­ta­ja­puo­luetta on ikävä.

Hyvä SDP, teidän takkinne suoma­lais­ten asioi­den hoita­mi­seksi on täysin tyhjä. Olette esit­tä­neet lähes kaik­kien halli­tuk­sen sääs­tö­jen peru­mista - ilman, että esitätte konkreet­ti­sia sääs­töjä tilalle.

SDP tarjo­aa­kin suoma­lai­sille vain rajuja veron­ko­ro­tuk­sia ja lisää velkaa. Lindt­ma­nin yli 3 miljar­din vero­raippa olisi myrk­kyä Suomen talou­den kasvulle. Suomella ei ole yksin­ker­tai­sesti varaa SDP:n jarru­po­li­tii­kalle.

Velkaan­tu­mi­sen tait­ta­mi­seksi sääs­töt ovat vält­tä­mät­tö­miä. Yhtä tärkeää on vahvis­taa talou­temme kasvua.

Siksi jo halli­tus­oh­jel­massa sovimme merkit­tä­vistä kasvu­toi­mista.

Suju­voi­tamme luvi­tusta ja otamme käyt­töön yhden luukun peri­aat­teen. Avaamme mark­ki­noita kilpai­lulle. Puramme yrit­tä­jyyttä hait­taa­via normeja. Toteu­tamme kauan odote­tut työmark­ki­na­uu­dis­tuk­set, joilla paran­ne­taan Suomen kilpai­lu­ky­kyä. Inves­toimme teihin ja raitei­siin ympäri Suomen. Panos­tamme miljardi euroa tutki­muk­seen ja kehi­tyk­seen. Teemme kunnian­hi­moista teol­li­suus­po­li­tiik­kaa.

Vaikeasta talou­den tilan­teesta huoli­matta halli­tus aset­taa yhteis­kun­nan perus­asiat selkeästi etusi­jalle. Panos­tamme halli­tus­kau­den aikana 200 miljoo­naa euroa perus­kou­luun. Lisäämme opetus­tun­teja, jotta jokai­nen lapsi ja nuori oppii luke­maan ja laske­maan kunnolla.

Panos­tamme sisäi­seen turval­li­suu­teen ja polii­sin riit­tä­viin resurs­sei­hin. Suomen on oltava turval­li­nen yhteis­kunta. Halli­tus kohdis­taa myös oikeu­den­hoi­toon merkit­tä­viä panos­tuk­sia. Nopeu­tamme esimer­kiksi tuomiois­tuin­ten käsit­te­ly­ai­koja.

Halli­tus toteut­taa tämän syksyn budje­tissa myös pitkään odote­tun lasten ja nuor­ten tera­pia­ta­kuun, joka ei edel­li­sen halli­tuk­sen aikana eden­nyt. Jatkossa jokai­nen lapsi ja alle 23-vuotias nuori saa apua, kun sitä tarvit­see.

Työtä kasvun eteen tehdään hartia­voi­min. Halli­tus antaa esityk­sen vero­kan­nus­ti­mesta puhtaan siir­ty­män inves­toin­neille. Kannus­ti­mella houkut­te­lemme merkit­tä­viä teol­li­sia inves­toin­teja Suomeen.

Halli­tus tekee kasvun eteen jo paljon, mutta rimaa tulee nostaa vielä­kin korkeam­malle. Kokoo­mus pitää tärkeänä, että halli­tus valmis­te­lee uusia kasvuun liit­ty­viä toimia ensi kevään puoli­vä­li­rii­heen.

Suomen talou­den syviä ongel­mia ei pystytä korjaa­maan yhdessä vuodessa. Uudis­ta­mis­työ on vielä pahasti kesken. Valtio­va­rain­mi­nis­te­riön arvion mukaan tarvi­taan aina­kin kahden vaali­kau­den työ, jotta Suomen talous saadaan terveelle pohjalle.

Näky­mää parem­masta on kuiten­kin edessä. Valtio­va­rain­mi­nis­te­riön eili­sen ennus­teen mukaan talous ja työl­li­syys kään­ty­vät ensi vuonna kasvuun. Suomella on edes­sään hyvä tule­vai­suus, kun jatkamme talou­temme uudis­ta­mista.

Uudis­tuk­set luovat toivoa Suomeen. Toivoa parem­masta. Tätä työtä me emme tule jättä­mään kesken.

30.8.2024

Petteri Orpon puhe edus­kun­ta­ryh­män kesä­ko­kouk­sessa Joen­suussa 30.8.

Muutok­set puhut­taessa mahdol­li­sia Hyvät ystä­vät, median edus­ta­jat, kuuli­jat, edus­kun­ta­ryh­mämme toinen kokous­päivä käyn­nis­tyy maakun­nassa, missä länsi ja itä tapa­si­vat ennen kohdata

29.8.2024

Matias Mart­ti­sen puhe edus­kun­ta­ryh­män kesä­ko­kouk­sessa 29.8.2024

Muutok­set puhut­taessa mahdol­li­sia. Arvoi­sat kolle­gat, kokoo­mus­lai­set, hyvät median edus­ta­jat.  On hienoa kokoon­tua edus­kun­ta­ryh­mämme kesä­ko­kouk­seen tänne Itä-Suomeen, ensin tänään tänne Kuopioon